PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۶۷۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
پرافتخارترین مربی ایران، روی نیمکت تیم ملی بسکتبال
مصطفی هاشمی: من را دکتر خطاب نکنید!

*انتخاب با آرای بالا

بالاخره جلسه کمیته فنی فدراسیون بسکتبال،دوشنبه ۸ شهریور ماه با حضور اعضای این کمیته و به ریاست رامین طباطبایی رئیسفدراسیون بسکتبال برگزار شد. در این جلسه ضمن تشکر از تلاشهای مهران شاهینطبع و دیگر اعضا کادر فنی برای هدایت تیم ملی در مسیر کسب سهمیه المپیک و حضور در این رویداد مهم، به اتفاق آرا، مصطفیهاشمی مربی ارزنده و پرافتخار بسکتبال کشورمان را به عنوان سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران انتخاب کردند.

*اعضای کمیته فنی

رامین طباطبایی، ایرج لارودی، اسدالله کبیر،فریده شجاعی،محمدمهدی ایزدپناه،مسعود قاسمی و محمدرضا صالحیان اعضای کمیته فنی فدراسیون بسکتبال بودند که نهایتا تصمیم به عزل مهران شاهین طبع گرفتند و مصطفیهاشمی را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی انتخاب کردند.

*جبران نابسامانیهای گذشته

تیم ملی بسکتبال که از بهمن ماه سال ۹۶ و یک ماه پس از آغاز ریاست رامین طباطبایی با هدایت مهران شاهین طبع در میادین داخلی و بینالمللی شرکت داشت با تصمیم هفته گذشته کمیته فنی فدراسیون از این پس مصطفیهاشمی را در راس کادر فنی خود خواهد دید. رامین طباطبایی رئیسفدراسیون بسکتبال تاکید دارد که مسائل حاشیهای پیرامون تیم ملی در کنار برخی نتایج و شکستهایی که در کارنامه این تیم ثبت شد بیتاثیر در تصمیم اتخاذ شده برای انتخاب سرمربی جدید نبوده است. طباطبایی گفت: در نظر گرفتن خیلی از اتفاقات گذشته و حتی نتایج به دست آمده در برخی دیدارهای برگزار شده، نظر اعضای کمیته فنی فدراسیون بر این بود که تیم ملی نیازمند شرایط جدید است. باید تصمیمی در رابطه با این تیم گرفته میشد تا به واسطه آن روح جدید به تیم دمیده شود و به نوعی نابسامانیهای گذشته را جبران کند. باور خودِ من هم این بود که شرایط جدیدی در تیم ملی حاکم کنیم. به همین دلیل تصمیم به انتخاب سرمربی جدید گرفتیم.

*شناسنامه سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال

*نام:مصطفیهاشمی متولد: 18 شهریور 1341.

*تحصیلات: لیسانس فیزیک کاربردی با گرایش هستهای از دانشگاه شهید بهشتی و فوق لیسانس و دکترای جغرافیای سیاسی از دانشگاه علوم و تحقیقات.

*تیمهای باشگاهی به عنوان بازیکن: شاهین، هما، راه آهن، ژاندارمری، پرسپولیس، دانشگاه آزاد، بانک تجارت، پیکان، فتح سپاه، ایران نارا و صنام (از سالهای 1356 تا 1379 ).

*حضور در تیمهای ملی به عنوان بازیکن: سالهای 1359 تا 1372.هاشمی با 6 دوره (1991-1981) حضور در تیم ملی در دوران بازی خود یکی از رکوردداران بازی در آسیاست و کاپیتان تیم ملی هم بود. (تیم ملی سه دوره در بازیهای آسیایی و جام ملتها در دهه شصت شرکت نکرد).

موثرترین مربیانی کههاشمی تحت نظرشان کارکرده مرحوم حسن ذوالفقاری و شجاع پور هستند.

*افتخارات به عنوان بازیکن:مقام سوم باشگاههای آسیا با شهرداری اصفهان(به عنوان یار کمکی)، مقام ششم باشگاههای آسیا با پیکان، بهترین بازیکن آسیایی جام باشگاههای آسیا، 5 قهرمانی باشگاههای تهران، ۳ قهرمانی لیگ، 7 قهرمانی مسابقات قهرمانی کشور و...

*تیمهای باشگاهی به عنوان مربی: صنام، پتروشیمی، مهرام، دانشگاه آزاد و شیمیدر.

افتخارات به عنوان مربی: 8 قهرمانی لیگ، 5 قهرمانی غرب آسیا، 2 قهرمانی مسابقات ABA چین، قهرمان رقابتهای شیخ راشد، نایب قهرمان ویلیام جونز، دو قهرمانی باشگاههای آسیا و...

هاشمی در مسابقات جام ملتهای 2003 آسیا مربی تیم ملی در کنار نناد ترایکوویچ بود.

*کنفرانس مطبوعاتی و حکایت مردی که به آرزویش رسید

مراسم معارفه و کنفرانس خبری مصطفیهاشمی سرمربی جدید تیم ملی برگزار شد. رامین طباطبایی نیز در کنار سرمربی تیم ملی پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بود. سرمربی جدید تیم ملی که به قول خودش، به آرزوی دیرینه اش رسیده،با لبخندی از سر رضایت، متین و موقر به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و حرفهایی را به زبان آورد که شاید بتوان گفت دوباره امید را در دل عاشقان بسکتبال زنده کرد.از همدلی حرف زد، از ذهنیت برنده،او گفت من همان «مصطفیهاشمی» هستم، بدون پیشوند و پسوند،هیچ تغییری هم نکردهام، برای خدمت به بسکتبال ملی آمده ام و...

چکیده صحبتهای مصطفیهاشمی در کنفرانس مطبوعاتی در ادامه از نظرتان میگذرد:

* بهترین بازیکنان را دعوت میکنم

این فقط شروع بازی است که تنها من شروع نمیکنم و اگر موفق بشویم یا شکست بخوریم همه با هم شریک هستیم و رسانهها هم باید حتما حمایت کنند و در کنار ما باشند. از نگاه یک کارشناس میگویم که مربی باید اول نتیجه گرا باشد چون فرصت اردوی بلندمدت مثل باشگاه ندارد، مسئله دوم تعامل با بازیکنان است. بازیکنان با یک روحیه متفاوتی وارد اردو میشوند و باید بتوانند این اختلافات را کم کنند. مورد سوم اینکه شما باید یک استعدادیاب هم باشید. در تیم ملی هر بار باید چند بازیکن مستعد را به تیم تزریق کنید. برای اینکه جوابگو هم باشم باید بهترین بازیکنان را دعوت کنم. اگر بتوانیم یک توازن ایجاد کنیم بهترین راهکار خواهد بود. سعی میکنیم با آغاز لیگ بازیکنانی که شرایط خوبی داشتند را دعوت کنیم. باید خلا تغییر نسل را جبران کنیم چرا که معتقدم تیم ملی پیر شده است.

*نگاه ما باید خاکستری باشد

همه افراد دارای اشتباه هستند و نگاهها به قاسمی از دور، منصفانه نیست. او دوست سی ساله من است و شناخت خوبی از او دارم.برخی گفتهاند او کجای بسکتبال بوده است که جای تعجب دارد. نگاه ما باید خاکستری باشد نه سیاه و سفید.

* با آبروی کشورم بازی نمیکنم

برخی وقتها ما مربیان و بازیکنان توهماتی پیدا میکنیم که میتوانیم کار را به خوبی انجام دهیم.الان برای من ابهام شده که ببینم میتوانم خیلی از مسائل را ثابت کنم یا خیر؟ صحبتی در مورد زمان قراردامان نشده است و فقط حکم سرمربیگری گرفتم. فکر میکنم گذاشتن تاریخ تعهد بیجایی را ایجاد میکند. یک فرد تا جایی میتواند در پستی قرار بگیرد که مفید باشد و اگر من نتوانم کاری بکنم کنار میروم. من نمیتوانم با ضعفی که دارم با آبروی کشورم و بسکتبال آن بازی کنم و هرجایی فدراسیون دید من نمیتوانم کمک کنم میتواند تغییر بدهد و شکایتی هم ندارم. در مورد دستیاران هم همه چیز با نظر خودم است، تمام جوانب را در نظر گرفتم و مشورتهای لازم را گرفتم و به این نتیجه رسیدم که مهران حاتمی و کامران جمشیدوند در کنارم باشند.

* آرزوی حضور در تیم ملی را داشتم

بخشی از موضوع قرارداد موارد مالی است، ولی من اصلاً در این انتخاب بحث مالی نداشتم. در ایران همه دنبال چشم آبیها هستند و همه چیز برای آنها است. وقتی ما در حال حاضر بحث مالی نداریم و در قبال سرمربیگری تیم ملی پولی هم دریافت نمیکنم، پس مشکلی هم وجود ندارد.آرزویم حضور در تیم ملی بوده است. چه زمانی که بازیکن بوده ام، چه الان که مربی هستم.

* بازیکنانی که خاک این مملکت را خوردهاند، ارجح هستند

هر کسی که در این کشور و با قوانین کشور ما پاسپورت ایرانی دارد، قطعا میتواند در تیم ملی باشد. تفکیک این بازیکنان خوب نیست ولی باید شایستهسالاری کرد. شاید من نظرم نسبت به این بازیکنان با کادرفنی قبل فرق کند، اما هرکس که توانش از بازیکنان شاغل در لیگ ایران بالاتر باشد حق حضور در تیم را دارد. البته اگر سطحشان یکی باشد حق حضور در تیم ملی را ندارند. اگر سطحشان بالاتر باشد یقینا استفاده میکنیم ولی اگر در یک سطح باشند اعتقادی به استفاده از آنها ندارم.اولویت با بازیکنانی است که اصطلاحا خاک این مملکت را خوردهاند.

*ظاهر سازی نمیکنم

تغییری که پیش میآید گاهی مثبت یا منفی است که باید در آینده مشخص شود. وظیفه فدراسیون، کادرفنی و رسانهها از همه مهمتر است تا انسجام را به تیم ملی بدهند. اگر کسی فکر میکند که من ظاهر سازی میکنم اشتباه میکند و نمیتوانم اینطور باشم. من یاد گرفتهام راست بگویم و این چیزی است که باید باور کنید. مگر میشود در حوزههای مختلف، رسانه را کنار گذاشت؟ مطمئنا اتفاقاتی که در سالهای گذشته رخ داد خروجی مثبت نداشت و موافق آنها نیستم، باید انسجام بیشتر شود چون ما بسکتبال را در اروپا و آمریکا بازی نمیکنیم، ما بسکتبال را در ایران که کشور جهان سومی است بازی میکنیم و در کشورهای جهان سوم احساسات و عواطف نقش زیادی دارند و باید احساسات بازیکنان را درک کنیم. مطمئنا اگر ایرادی بوده، با انسجامی که هدفمان است میخواهیم برطرف شود.

* اگر سال بعد باشم، قید مربیگری در باشگاه را میزنم

من همیشه روی حرفهای خودم هستم و میدانم قبلاً چه گفتهام. به شرافتم قسم هیچگاه منافع باشگاهی را در موضوعات ملی دخیل نخواهم کرد و اگر سال دیگر هم در تیم ملی باشم، دیگر در رده باشگاهی فعالیت نخواهم کرد.این مطالبه به حق جامعه بسکتبال است که تمام ذهنیت مربی، درگیر تیم ملی باشد.

* من را دکتر خطاب نکنید

درست است من مدرک دکترا دارم ولی دوست ندارم من را دکتر خطاب کنید.همیشه من را به نام مصطفیهاشمی میشناسند و دوست دارم همیشه به همین شکل معرفی و خطاب شوم، نه لفظ دکتر.

*چرا این قدر دروغ گفته ایم؟!

حواشی پدید آمده در 15 سال اخیر شدت گرفته و باید در این زمینه آسیب شناسی کنیم. باید ببینیم چرا این قدر دروغ گفته ایم و به آدمهای بسکتبال ضربه زده ایم؟

* باید فرهنگ سازی کنیم

۲۳ سالم بود که هم بازیکن بودم و هم مربی، آن هم در زمان جنگ. منظورم این است که به خوبی بازیکنان را میشناسم و میدانم اگر نیاز احساسی بازیکنان را برطرف نکنیم آنها برای مربی بازی نخواهند کرد. وقتی ۴ بار در سر بازیکن میزنید باید اجازه دهید دو بار هم او بزند، نه برای اینکه باجی داده شود، برای آنکه صمیمیت وجود داشته باشد. فدراسیون، کادر فنی و رسانهها باید در یک راستا باشند. برخی حواشی اخیر در تیم ملی نیاز به فرهنگ ‌‌سازی دارد. اگر بازیکنی بخواهد به تیم ملی آسیب بزند یقینا در تیم ملی نخواهد بود.

* شناخت خوبی از بازیکنان بالای ۱۷ سال دارم

تیمهای پایه را رصد میکنم و احساسم این است که باید در تمرینات تیمهای ردههای پایه یکسان سازی شود و این نیازمند هماهنگی بین مربیان تیمهای ردههای پایه است. شناخت خوبی از بازیکنان بالای ۱۷ سال دارم و امیدوارم انتخاب های خوبی داشته باشیم.

*باید به بازیکنان اجازه اشتباه داد

متاسفانه در گذشته یکسری اتفاقات مردم را گمراه کرد. خیلیها گفتندهاشمی کوچ خوبی است اما مگر میشود کوچینگ یک مربی خوب باشد ولی خوب تمرین ندهد؟ من ساختار تمرینات را خودم طراحی میکنم و همکارانم وظایف مشخص خود را دارند. باید یک جایی به بازیکن اجازه اشتباه را دارد زیرا یک زمانی همین موارد به درد بازیکن میخورد. دفاع کردن، ریباند و دویدن یک الزام است ولی تیمی میبرد که گل بزند و توپ را به داخل سبد بفرستدو این یک هنر است. اگر کسی بتواند روند امتیازگیری و گل زدن بازیکنانش را ارتقاء دهد،خواهد برد.

*هیچ توجیه و بهانهای نداریم

دوست ندارم مدت اردو زیاد باشد، چون هم بازیکنان و هم باشگاهها دوست ندارند طولانی شود. در مورد گروه بندی انتخابی جام جهانی هم باید بگویم که بعد از تیم اصلی استرالیا که قهرمان آسیا است، ما بهترین بازیکنان را داریم و به جز برد هم به چیزی دیگر فکر نمیکنیم و هیچ توجیه و بهانهای هم نداریم.

*جاه طلبیهایمان سقف ندارد

برنامه من فقط برد،برد و برد است. ما به جز پیروزی به چیزی فکر نمیکنیم.جاه طلبیهایمان سقف ندارد و برای این مهم سخت تلاش میکنیم. یقینا ادبیات محافظهکارانه وجود نخواهد داشت.

* فقط میگوییم: خدایا حدادی را از ما نگیر!

شما اگر میخواهید در ورزش رشد کنید، باید همزمان در صنعت و اقتصاد هم رو به جلو حرکت کنید.ما هنوز از استرالیا خیلی عقبتر هستیم و فکر میکنم همسطح شدن با آنها به عمر من قد نمیدهد. مشکل ما در بسکتبال قد و وزن است و تا این نقیصه وجود داشته باشد، نمیتوانیم موفق شویم. ما اگر چند بازیکن مثل حدادی داشته باشیم میتوانیم به سطح بالاتری برسیم، اما در حال حاضر انجام این کار خیلی سخت است و فقط میگوییم خدایا حدادی را از ما نگیر!

* نباید غول بسازیم

در ورزش ما، اول از حریفان تابو درست میکنند و همین رفتار مسئلهساز میشود. نباید برای خودمان از رقبا غول بسازیم و سعی میکنم این روحیه را به بچههای تیم ملی هم منتقل کنم.نباید جلوی حریفان دست و پا بسته عمل کرد.

صحبتهای رامین طباطبایی:

* قاسمی دیگر سرپرست نیست

تیم ملی بسکتبال همیشه چالشهای خاص خودش را داشته است و معتقدم مدیریت تیمهای گروهی سخت است. شاید خیلیها نسبت به مسعود قاسمی(مدیر تیمهای ملی ) نقد داشته باشند و ایشان را نشناسند. قاسمی عضو تیم ملی دانشجویان و بزرگسالان بوده و فردی نا آشنا با بسکتبال نبوده و کاملا مسلط است. تنها کسی بوده که در دوره مربیگری لایپزیک آلمان گواهینامه بینالمللی مربیگری گرفته است. وقتی کار را شروع کردیم او را به عنوان مدیر تیمهای ملی انتخاب کردیم. چون مشکلاتی در گذشته به خاطر جدا بودن سرپرست و مدیرییت تیمهای ملی بوده، ما سعی کردیم مدیریت تیمهای ملی و سرپرست یک نفر باشد و به همین دلیل این پست را هم به قاسمی سپردیم، هرچند سرپرستی کار بسیار سختی است و توانای ایشان در بعد فنی خیلی بیشتر است. البته نقاط ضعفی هم بود که نمیتوانیم کتمان کنیم.قاسمی از این به بعد تنها به عنوان مدیر تیمهای ملی کار خواهد کرد و سرپرستی به فرد دیگر داده میشود. با کمیته فنی و آقایهاشمی جلسه خواهیم داشت تا سرپرست جدید را معرفی کنیم.

* نباید باشگاه محور باشیم

آنچه که برای ما مهم است این است که باشگاه محور نباشیم، مثلا آقایهاشمی که به عنوان مربی باشگاهی نیز فعالیت دارند به همه بازیکنان نگاه یکسانی داشته باشد تا خدای نا کرده شائبه لابیگری پیش نیاید. نسبت به مربیان سابق تیم ملی نیز همین نگاه را داشتیم و با شناختی که از آقایهاشمی دارم، مطمئن هستم ایشان عدالت را حکمفرما خواهند کرد. متاسفانه ضعف نیروی انسانی داریم و مجبوریم ممانعتی برای حضور همزمان سرمربی تیم ملی در تیم باشگاهی نداشته باشیم.

* زمانی فقط کیهان ورزشی و دنیای ورزش بودند

من هم قبول دارم نقاط ضعفی وجود دارد ولی فکر میکنم حال بسکتبال خیلی هم خوب است. این حواشی در دهه ۶۰ و ۷۰ هم وجود داشت ولی آن زمان فقط کیهان ورزشی و دنیای ورزش بودند و این قدر رسانه وجود نداشت، برای همین خیلی مسائل مطرح نمیشد و از داخل فدراسیون مسائل را مدیریت میکردند. الان در یک اتاق شیشهای هستیم و همه حواشی رصد میشود.

* انتظار کسب مدال المپیک دارید؟!

اهداف ما جام جهانی و صعود به المپیک بود که به آن رسیدیم. برای چهار سال بعدی هم هدفمان حضور در فینال کاپ آسیا و بازیهای آسیایی و کسب سهمیه المپیک پاریس و جام جهانی است. این اهداف برای چهار سال پیش ما هم بود. باید هوشمندانه جوانگرایی کنیم و ان شالله نتایج بهتری را کسب کنیم. قطعا باید جو جدید و شرایط بهتری را ایجاد کنیم. برای هدفگذاری باید ببینیم چه ابزاری داریم.واقعا برخی دوستان انتظار کسب مدال المپیک دارند؟

* اجازه ندادهایم مشکلات روی عملکرد تیم ملی بزرگسالان تاثیر بگذارد

تقویم فیبا مشخص است و اگر به خاطر شرایط کرونا دستخوش تغییرات نشود هر سه ماه یک بار درگیر بازیهای تیم ملی هستیم.باید خودمان را تطبیق بدهیم و بازیهای تدارکاتی را در نظر بگیریم و خوشبختانه تا این لحظه اجازه ندادهایم مشکلات اقتصادی و شرایط کرونا روی عملکرد تیم ملی بزرگسالان تاثیر بگذارد. سعی کردهایم قبل از مسابقات مهم روند آماده سازی مطلوبی را داشته باشیم.

* عملکرد تیم ملی، تضمینکننده تداوم حضور سرمربی تیم ملی است

ما چه قرارداد یک ساله با آقایهاشمی ببندیم و چه قرارداد ۱۰ ساله، اگر نیاز به تغییرات در فدراسیون بسکتبال باشد این اتفاق رخ میدهد چون فسخ قرارداد، حق هر دو طرف است.

نمیتوانیم در صورتی که مشکلاتی هست، ادامه دهیم. صد درصد مربیای که با علم و دانش روز بسکتبال آشنا باشد کنار تیم ملی خواهد بود.

این گونه هم نیست که قراردادی ببندیم که رئیسبعدی فدراسیون نتواند آن را فسخ کند. عملکرد تیم ملی تضمینکننده تداوم حضور هر شخصی به عنوان سرمربی تیم ملی است. قرارداد ما با آقایهاشمی، محدوده زمانی ندارد.

* کامران خطیبی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار