PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - April 16 2024
کد خبر: ۶۷۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
مردی در مسیر فوق‌ستاره شدن

زمستان 2008 هر یک شنبه تلفن خانه پاول زنگ می‌خورد. از آن تلفن‌های قدیمی که در دفاتر بورس یورکشایر به وفور پیدا می‌شد. همسرش جولی می‌گوید آنها استعدادیاب‌هایی بودند که دنبال میسون می‌گشتند و می‌خواستند از وضعیت فوتبالی وی مطلع شوند. کودک شش ساله‌ای که بعدها تبدیل به مهاجم با استعداد فوق العاده منچستریونایتد می‌شود. او راهش را از تیم پسران نیوشام در شمال انگلیس شروع کرد. گرین‌وود از همان دوران کودکی درون زمین یک بازیکن تاثیرگذار بود. او از همان روزهایی که در کوچه شهر زادگاهش یعنی بردفورد با دوستانش بازی می‌کرد، می‌درخشید و وقتی به 18 سالگی رسید، یک عضو تاثیرگذار یونایتد لقب گرفت که هم گل می‌زد و هم به تیمش کمک می‌کرد تا در لیگ و رقابت‌های اروپایی نتیجه بگیرد. حالا در یک ماه گذشته میسون گرین‌وود بیشتر از هر بازیکن دیگری بر سر زبان‌ها بوده و از او به عنوان استعداد بزرگ آینده فوتبال انگلیس نام برده می‌شود. او در فصل گذشته کمک کرد تا تیم سولسشر به فینال لیگ اروپا راه پیدا کند و در لیگ پس از سیتی در رده دوم قرار بگیرد.

او در اولین فصل حضورش 10 گل زد تا یک شروع خیره‌کننده در اولدترافورد داشته باشد. گرین‌وود سومین بازیکن جوانی است که 10 گل یا بیشتر از آن در یک فصل لیگ برتر به ثمر رسانده است. آلن شیرر گلزن افسانه‌ای فوتبال انگلیس درباره گرین‌وود می‌گوید "او احتمالا همان بازیکنی است که می‌تواند رکورد گل‌های مرا در لیگ برتر بشکند". جیمی ردنپ ستاره سابق تیم لیورپول هم در ستایش میسون می‌گوید او بااستعدادترین بازیکنی است که او تا به حالا دیده است و گری لینه‌کر هم می‌گوید منتظر است تا هر چه زودتر گرت ساوت گیت وی را به تیم ملی دعوت کند. هر روز که می‌گذرد و میسون بیشتر می‌درخشد، لیست کسانی که او را مورد تمجید و ستایش قرار می‌دهند، بیشتر و بیشتر می‌شود و حالا همه منتظر رقابت او با ستاره‌های بزرگ یونایتد هستند.

وقتی شش سال داشت برای تیم آیدل اف سی بازی می‌کرد. او خندان بود و خجالتی اما چشمانش همیشه به دنبال دروازه می‌گشد. شوت‌هایش بی‌نقص و دقیق بود یعنی همان کاری که به خوبی برای یونایتد انجام می‌دهد. چند روز پس از تولد شش سالگی، میسون اولین بازی خود را برای آیدل انجام داد و در همان بازی که تیمش 10-1 سیلزدن را شکست داد، هر ده گل تیمش را زد. گرینوود درکنار این که در آکادامی منچستر پیشرفت میکرد و به درجه بالاتری دست پیدا میکرد و آمار قابل توجهی را به نام خود یه ثبت می‌رساند، در علاقه ورزشی دیگر خود مانند دوومیدانی هم آمار بسیار خوبی را از خود به جای می گذاشت همچنین او در یک رقابت دوومیدانی زیر 13 سال نیز شرکت کرد که توانست رکورد دوی 100 متر در بریتانیای کبیر را در سن خود بشکند! مربی قدیمی‌اش می‌گوید "او تمام کننده بازی بود. کسی که می‌توانست 10 گل بزند یعنی کار را برایتان تمام می‌کند. هم سریع بود هم گلزن. از همان اولین تمرینات، توانایی کنترل توپ در آن سن و سال استثنایی بود. ناخواسته محو تماشای بازی او می‌شدید چراکه نسبت به سایر هم‌تیمی‌هایش سطح متفاوتی داشت". گرین‌وود ذاتا استعداد گلزنی داشت، استعدادی که مورد توجه سولسشر هم قرار داشت. کسی که با وین رونی و کریستیانو رونالدو هم بازی بوده باشد و از بازیکنی به عنوان یک مهاجم و تمام‌کننده قهار یاد کند، قطعا بی دلیل نیست. میسون پس از جرج بست، برایان کید و وین رونی چهارمین بازیکن جوان تاریخ یونایتد است که در یک فصل 17 گل یا بیشتر به ثمر رسانده است.

رشد گرین‌وود خیلی سریع اتفاق افتاد اما این چیزی نبود که سرمربی سابق او را شگفت زده کند. در 14 سالگی یونایتد به او بورسیه تحصیلی داد. دو سال بعد میسون عنوان بهترین گلزن لیگ برتر انگلیس منطقه شمال را در رده سنی زیر 18 سال بدست آورد و عنوان بهترین بازیکن مسابقات را هم تصاحب کرد. او در همان رده سنی به تیم ملی هم دعوت شد و کمک کرد تا این تیم در مسابقات مختلفی موفق شود. در دوران مورینیو او اولین بازی خود را برای یونایتد انجام داد. همچنین گرینوود با تیم اصلی منچستر یونایتد برای تور پیش فصل به آمریکا سفر کرد و در جریان بازی منچستر با کلاب آمریکا که با نتیجه 1-1 به پایان رسید به جای لوک شاو به میدان آمد و اولین بازی غیر رسمی خود را برای منچستر انجام داد. گرینوود پس از به اثبات رساندن خود در آکادمی یونایتد توانست در دوم اکتبر 2018 اولین قرارداد رسمی خود را با منچستر یونایتد به امضاء برساند هرچند که از او در پنج ماه بعدی در یک مسابقه رسمی استفاده نشد! اما واقعیت این است که میسون در تیم سولسشر درخشید و پس از اینکه لیگ در سال گذشته به دلیل پاندمی کرونا متوقف شد، او توانست موقعیت خوبی را در یونایتد برای خودش دست و پا کند. میسون حالا یک جای ثابت در ترکیب اصلی دارد و در 8 بازی گذشته 5 گل برای تیمش زده است. او دیگر از بازیکن جوانی که همیشه روی نیمکت می‌نشست، فاصله گرفته و به عنوان یکی از رقبای مهاجمین بزرگ یونایتد شناخته می‌شود.

گرینوود توانست اولین بازی رسمی خود را در ششم مارچ 2019 برای منچستر یونایتد در جریان پیروزی 3 بر 1 سرخ ها مقابل پاریس سن ژرمن در لیگ قهرمانان اروپا بعنوان یار تعویضی به ثبت برساند. وی در این بازی 17 سال و 156 روز داشت به دومین بازیکن جوان منچستر یونایتد در یک رقابت اروپایی و جوانترین بازیکن یونایتد در لیگ قهرمانان اروپا تبدیل شد! در چشم به هم زدنی گرینوود، مورد اظهار نظر خیلی‌ها قرار گرفت و خیلی ها او را بعنوان یک مهاجم واقعی در نظر میگرفتند و با مهاجمان بزرگی همچون رابین فن پرسی، وین رونی و رایان گیگز مقایسه می‌کردند.

ریچارد جولی خبرنگار «سی‌ان‌ان» درباره گرین‌وود می‌گوید:"گاهی اوقات شما چیزهایی از بازیکنان جوان می‌بینید که در همان ابتدا به شما ثابت می‌کند، آنها یک استعداد هستند اما کارهای زیادی هست که باید انجام دهند تا پیشرفت کنند. حدس من این است که در مورد میسون هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی که اگر کرونا نیامده بود، چه اتفاقی برایش پیش می‌آمد اما هر چه هست، قرنطینه 100 روزه انگلستان باعث شد تا او قوی‌تر و آماده‌تر به فوتبال بازگردد". چیزی که میسون را از دیگر بازیکنان متفاوت کرده، توانایی بازی با دوپاست. او پیش از شروع تمرین یونایتد، به محل تمرین می‌رود با هر دو پا تمرین شوتزنی می‌کند.

برخی افراد در منچستریونایتد نگران هستند که گرینوود همان راه اول موریسون را طی کند. اما با توجه به دوران منحصر به فرد اولدترافوردی دو بازیکن، این ادعا، پوچ به نظر می رسد. موریسون در حالی اولدترافورد را ترک کرد، که با سه حضور کوتاه در جام اتحادیه انگلستان، مجموعا 65 دقیقه بازی کرده بود. تقریبا مانند آن است که کسی به یک کودک با استعداد سابق نگاه کند که از عرش به فرش رسید و نام خود را روی داستانی در مورد یک نوجوان، که اعتیاد به مواد مخدرش را توجیه کرده است، حک کرد. گرینوود ستاره ای در حال رشد نیست، او اکنون کاملا بالغ شده است. هرکسی که بازی میسون را در منچستریونایتد دیده باشد، می‌داند که چه کارهایی می‌تواند انجام دهد. او دو پای مرگبار و اعتماد به نفس فراوان دارد و می‌تواند هم در کناره‌ها و هم در وسط بازی کند. جوان پر شور و شوق منچستریونایتد تلاش بسیار زیادی برای رسیدن به این نقطه انجام داده است.

در راه موفقیت میسن تا اینجا، پدر و مادرش نقشی کلیدی داشته‌اند. مادرش همیشه بابت اینکه او متواضع بماند تلاش کرده و پدر 51 ساله اش هم ساعت‌ها برای او وقت گذاشته تا حرکات پا به توپ را با او تمرین کند. همان زمانی که میسن تمرین فوتبال می‌کرد خواهرش اشتون هم کنار زمین مشغول دویدن بود. حالا اشتون 21 ساله هم تبدیل شده به یک دونده موفق در بخش زنان. یکی از همسایگان قدیمی خانواده گرینوود می‌گوید: "هیچ‌وقت میسون را بدون توپ فوتبال نمی‌دیدی. هرجا می‌رفت یک توپ زیر بغلش بود. اگر لباس مدرسه تنش نبود حتماً لباس منچستریونایتد را تن او می‌دیدید."

میسون گرینوود در حال تبدیل شدن به یک بازیکن کلیدی برای منچستر یونایتد است. مانند چلسی، منچستر یونایتد نیز از آکادمی خوبی برخوردار است که استعداد‌های درجه یکی را پرورش می‌دهد. گرینوود یکی از بازیکنانی است که در صورت ادامه همین روند، بدون شک در سال‌های آینده مایه افتخار شیاطین سرخ می‌شود. این مهاجم جوان که از هر 2 پای خود به خوبی بهره می‌گیرد، سرعت بسیار بالایی دارد و به قدرت تمام کنندگی اش در مقابل دروازه حریفان مشهور است. در فصل 2020-2019 گرینوود 18 ساله در تمام مسابقات 19 گل برای منچستر یونایتد به ثمر رساند، اما برخی مسائل شخصی باعث افت او در نیم فصل اول فصل 2021-2020 شد. بزرگ‌ترین نقطه قوت گرینوود تمام کنندگی او است که در فصل‌های گذشته به گلزنی از زاویه‌های تقریبا بسته هم عادت کرده است.

گرینوود هم مانند بسیاری دیگر از اهالی فوتبال لیونل مسی را بهترین بازیکن دنیا می داند. "برای من انتخاب همیشه مسی است. او از سیاره دیگری آمده است. رونالدو شگفت انگیز است. او یک فوتبالیست بسیار خوب از نظر فیزیکی و یک ورزشکار بی نظیر است اما کاری که مسی با این جثه انجام داده است و چیزی که او برای بارسلونا به ارمغان آورده است و جامی که با تیم ملی آرژانتین به دست آورد، او را در سطح دیگری متمایز می‌کند". می‌شود این جواب گرینوود را به عنوان یک بازیکن منچستر یونایتد عجیب تلقی کرد، زیرا رونالدو زمانی در تیم منچستر یونایتد بازی می‌کرد. البته پیش از این هم بعضی از هم تیمی‌های سابق رونالدو هم با چشم پوشی از هم تیمی بودن حقیقت را بیان کردند.

*عرفان خماند

برچسب ها: گرین وود
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار