PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۶۷۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
این هفته با سجاد گنج زاده ملی پوش کاراته و آخرین طلایی کاروان ایران در المپیک توکیو
آخرین طلایی ایران در المپیک 2020 توکیو ،سجاد گنج‌زاده در رشته کاراته بود که به شکل عجیبی توانست در فینال به برتری دست پیدا کند. با اینکه هنوز دو دقیقه تا پایان مبارزه باقی مانده بود، کاراته‌کای عربستانی ضربه‌ای را به سر و گردن گنج‌زاده وارد کرد که باعث شد کاراته کای ایرانی نقش بر زمین شود.گنج‌زاده که حتی بعد از شمارش داور هم نتوانست از جای خود بلند شود، با کمک نیروهای پزشکی از تاتامی بیرون برده شد و در نهایت با رای داوران به خاطر ضربه خطای حریف به مدال طلا رسید.البته او در وزن +75 کیلوگرم کاراته المپیک توکیو چند مبارزه حساس را با برتری پشت سر گذاشت و کارش برای رسیدن به فینال آسان نبود.نام سجاد در عالم کاراته ثبت شد و از او به عنوان پرافتخارترین کاراته کا جهان نام می برند. این هفته سراغ گنج زاده قهرمان المپیک توکیو رفتیم.
قهرمانی که تسلیم نشد

*هر کسی محکم تر بزند برنده نمی شود

سجاد گنج زاده ملی پوش کاراته در وزن +75 کیلوگرم درباره عدم شناخت عموم از رشته تخصصی و ورزشی خود می گوید: متاسفانه مردم برخی قوانین کاراته را نمی‌دانند و فکر می‌کنند هر کسی محکم تر بزند، بازی را می‌برد اما در کاراته در حین اینکه باید ضربه باکیفیت، پرقدرت و پرسرعت باشد، باید کنترل شده هم باشد.به عنوان مثال من در فینال المپیک توکیو بر اثر ضربه حریف عربستانی مصدوم شدم اما داوران مرا برنده کردند در حالی که حریف عربستانی هم گفته بود که ضربه اش آنقدر شدید نبود و به نظر من هم او درست می گفت. شاید ضربه اش آنقدر قوی نبود که بخواهد مرا بیندازد اما به جای حساسی برخورد کرد.

*اشک در چشم‌هایم جمع شد

سجاد در فینال وزن +75کیلوگرم با ضربه حریف عربستانی بیهوش و به رختکن منتقل شد. پس از 10 دقیقه به هوش آمد.گنج زاده درباره لحظات پس از به هوش آمدنش می گوید:پس از 10 دقیقه ،زمانی که به هوش آمدم، آقای نصرالله سجادی و شهرام هروی بالای سر من بودند. پرسیدم چه شد که گفتند مدال طلا گرفتی. هنوز گیج بودم و سردرد داشتم اما وقتی استاد هروی گفت که مدال طلا گرفتی، اشک در چشم‌هایم جمع شد.

*کسب طلا با دست و پای شکسته

شهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته راجع به شرایط قبل از حضور گنج زاده در المپیک توکیو، روایت جالبی دارد.سجاد با دست شکسته در المپیک توکیو مسابقه داد و فینالیست شد و به مدال طلا رسید. دست چپ گنج زاده بنا به تشخیص پزشکان می بایست جراحی می شد ولی او مصمم بود و طوری تمرین می کرد که ظاهرا با دست شکسته خود کنار آمده است.هم چنین سجاد یک ماه قبل از حضور در المپیک 2020 به زعم هروی پایش شکست اما تسلیم نشد و با انگیزه بالا تمرین کرد.هروی سرمربی تیم ملی درباره گنج زاده می گوید: با شرایط خاصی به توکیو رسیدیم و خدا را شکر به آنچه لایقش بودیم، دست پیدا کردیم. واقعا خدا را حس کردم و خواست خدا بود که سجاد طلایی شود.سجاد، واقعاً آسیب‌دیدگی سختی داشت. یک ماه پیش پایش شکست و 10 روز پیش از المپیک در آخرین تمرین کف دستش شکست و با غیرت در المپیک شرکت کرد. این آسیب‌دیدگی‌ها انگیزه او را بیشتر کرد.

*کارت های طلایی

گنج‌زاده برای رسیدن به مدال طلای المپیک 2020 توکیو، کار خود را در یک گروه 5 نفره آغاز کرد و برای صعود به مرحله نیمه‌نهایی نیاز به قرار گرفتن در یکی از جایگاه اول یا دوم داشت. گنج‌زاده در مبارزه چهارم و پایانی گروه خود رودروی دانیل گایسنیسکی از کانادا قرار گرفت .مبارزه حساس این دو کاراته‌کا با تساوی در جریان بود که هر دو به صورت همزمان به اجرای تکنیک پرداختند. داوران به کاراته‌کا کانادایی یک امتیاز دادند و ضربه نماینده کشورمان را ندیدند. هروی در این لحظه به درستی با کشیدن کارت باعث شد ضربه گنج‌زاده بازبینی و دو امتیاز به نماینده کشورمان تعلق گیرد تا گنج‌زاده که در آستانه حذف شدن از المپیک قرار داشت، ضمن برتری 2 بر یک به مرحله نیمه‌نهایی صعود و مدال برنزش را قطعی کند.این پایان کار سرمربی تیم ملی در این مسابقات نبود و هروی در مرحله نیمه‌نهایی نیز با یک کارت درست دیگر نقش پررنگی در صعود نماینده کشورمان به دیدار نهایی داشت. گنج‌زاده در این مرحله به مصاف اوگور آکتاش از ترکیه رفت و باز هم در حالی که نتیجه مسابقه صفر- صفر در جریان بود، دو کاراته‌کا به اجرای تکنیک پرداختند و این بار نیز یک امتیاز و سنشو(قانون کسب امتیاز اول) به بازیکن ترکیه تعلق گرفت و ضربه نماینده کشورمان از سوی داوران دیده نشد.کارت‌های طلایی هروی این بار نیز به داد گنج‌زاده رسید و بار دیگر ضربه او نیز تایید شد و یک امتیاز هم به نماینده کشورمان تعلق گرفت و به دلیل همزمانی ضربات، سنشو کاراته‌کا ترکیه پاک شد. اتفاقی که با ضربه بعدی گنج‌زاده و تعلق امتیاز دوم و سنشو به نماینده کاراته کشورمان اهمیت خود را نشان داد تا با وجود 2-2 شدن مبارزه در لحظات آخر ، نماینده کشورمان فینالیست شود.

*تقاضای سجاد از مردم

سجاد گنج زاده قهرمان المپیک قبل از سفر به توکیو از مردم خواسته بود که برایش دعا کنند.وی راجع تقاضای خود از مردم می گوید: مردم با دعای خیر خود به ما انرژی می دهند .هیچ ورزشکاری به بازی‌های المپیک نمی‌آید که شکست بخورد بلکه یک اشتباه ممکن است باعث شود که نتیجه ای که می خواهیم به دست نیاید. هیچ ورزشکار و مربی دوست ندارد که در بازی های المپیک شکست خورده باشد.

*عذرخواهی از حریف

گنج زاده پس از آن که قهرمان المپیک توکیو شد از حریف عربستانی اش در فینال عذرخواهی کرد.گنج زاده می خواست به حریف خود احترام بگذارد.وی راجع به عذرخواهی خود از حریفش، پس از کسب مدال طلا می گوید: من در رختکن از کاراته کا عربستانی عذرخواهی کردمچون در مسابقه با من جلو بود و بعد از آن نفهمیدم که چه اتفاقی رخ داد.

*تقدیم به مردم ایران

ملی پوش کاراته ایران در مورد اینکه مدال طلای خود را به چه کسی اهدا می کند، می گوید:مدالم را به مردم ایران، به دوست خوبم بهمن عسگری و جامعه کاراته تقدیم می کنم. از آقای شهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته هم خیلی تشکر می کنم چون از جان خود مایه گذاشت تا این مدال به دست بیاید.

*چطور مدال طلای المپیک ضرب شد

سجاد گنج زاده در المپیک توکیو چند مبارزه نزدیک و حساس را با برتری پشت سر گذاشت و فینالیست شد.گنج‌زاده در دور نخست برابر ایوان کوسیچ دارنده مدال طلای جهان در 2018 از کرواسی به روی تاتامی رفت و در پایان با نتیجه 3 بر یک به برتری رسید. گنج‌زاده در ادامه مقابل طارق حامدی از عربستان به نتیجه تساوی رضایت داد و در سومین مبارزه نیز مقابل بریان ایر از آمریکا به برتری 6 بر صفر رسید. وی در مرحله نیمه نهایی مقابل اوگور آکتاش دارنده مدال برنز جهان و نفر نخست رنکینگ از ترکیه به روی تاتامی رفت و در پایان در دیداری سخت و حساس با نتیجه 2-2 و با امتیاز سانشو به برتری رسید و به فینال المپیک توکیو راه یافت و با برتری مقابل حریف عربستانی به مدال طلا رسید.

*افتخارات سجاد

سجاد گنج زاده در سال 1370 در اسلامشهر به دنیا آمد.وی منهای قهرمانی در المپیک 2020 توکیو ، 4 مدال طلای انفرادی و کومیته جهان و دو مدال نقره انفرادی و یک برنز کومیته حاصل کار او در سطح جهانی است.

*بازتاب کمک های مردمی قهرمان المپیک

سایت فدراسیون جهانی کاراته،چندی پیش با انتشار مطلبی در مورد کارهای خیرخواهانه سجاد گنج زاده قهرمان جهان و المپیک نوشت که بازتاب خوبی داشت.در بخشی از مطلب سایت فدراسیون جهانی کاراته درباره کارهای خیرخواهانه سجاد آمده است: در حالی که بسیاری از مردم در زمان شیوع کرونا مشکلاتی داشتند، سجاد تصمیم گرفت تا به هموطنان خود کمک کند.بسیاری از مردم با شیوع همه‌گیری بیماری کرونا،تصمیماتی برای تغییر در شیوه زندگی‌شان در این دوران داشتند، ولی سجاد در این برهه تصمیم گرفت تا به دیگران کمک کند.وی با عضویت در یک موسسه و کمپین حمایت از نیازمندان در اوج کرونا بیکار ننشست و به افراد نیازمند و بی بضاعت در مناطق دور دست کمک کرد.

*کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار