PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۶۷۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۹
حمله به قلب متروپولیتانو

بالاخره آنتوان گریژمان به طور رسمی در اتلتیکو مادرید و ورزشگاه متروپولیتانو معرفی شد. این دومین بار است که او پیراهن اتلتیکو را بر تن می‌کند و با پیراهن این تیم کنار انریکه سرزو مدیرعامل باشگاه مقابل دوربین عکاسان قرار می‌گیرد. او پس از دو فصل حضور نه چندان موفق در بارسلونا، دوباره به خانه بازگشته اما مهمتر از موفقیت فوتبالی، او باید بتواند باردیگر قلب هواداران این تیم را تسخیر کند تا آنها از پسر تجملاتی خود استقبال کنند. هنوز تعداد قابل توجهی از هواداران روخی بلانکو از اینکه او دو سال قبل تیمشان را به مقصد بارسا ترک کند، ناراضی و ناراحت هستند. او یک سال پیش از پذیرفتن پیشنهاد بارسا، با انتشار ویدیویی، احساسات هواداران را به بازی گرفت و به آنها اعلام کرد که تصمیم دارد در اتلتیکو بماند اما در تابستان 2019 همه چیز عوض شد و اعلام کرد که مجبور است پیشنهاد بارسا را بپذیرد. این اتفاق هیچگاه توسط هواداران هضم نشد و خیلی از آنها هنوز آن اتفاقات را فراموش نکرده‌اند. حالا گریژمان در برگشت نمی‌تواند توقع داشته باشد که آن روزهای ناخوشایند خیلی راحت به دست فراموشی سپرده شود. گریژمان فرصت زیادی دارد تا پس از یک دوره ناموفق در کاتالونیا، خودش را باردیگر اثبات کند اما او باید اول کاری کند که هواداران از بازگشت او خوشحال باشند.

این مهاجم 30 ساله در سال 2019 با رقم 100 میلیون یورو از اتلتیکو مادرید بهبارسلوناپیوست، اما پس از سپری کردن دو فصل بسیار ناامید کننده در نیوکمپ، حالا بار دیگر به واندا متروپولیتانو بازگشت. او تنها چند ساعت بعد از زدن دو گل بهفنلانداز چهارچوب مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 قطر، خبر انتقالش به اتلتیکو مادرید را به طور رسمی اعلام کرد. بسیاری از هواداران اتلتیکو پس از رفتن گریزمان از مادرید، در دیدارهای برابر بارسلونا، او را به شدت هو کردند. گریژمان در کنفرانس مطبوعاتی گفت: "فکر می‌کنم که رابطه بسیار صمیمانه‌ای با هواداران داشتم و می‌خواهم دوباره این رابطه شکل بگیرد. من تمام توانم را برای پیروز شدن اتلتیکو به کار خواهم گرفت و این سبک بازی من است. من همه چیز را برای هواداران و حتی کسانی که از تلویزیون بازی را مشاهده می‌کنند، می دهم. امیدوارم بتوانم همانند گذشته خلق کننده خاطرات خوب در این ورزشگاه باشم. هدف من در فصل جدید همین می‌باشد."

البته بخواهیم از نظر ورزشی در نظر بگیریم، بدون شک انتقال گریژمان به مادرید یک معامله درخشان برای مدیران اتلتیکو بود و بازگشت او فصل نقل و انتقالاتی ایده‌آل دیگری را برای روخی بلانکو رقم زد. آنها توانستند به جای پرداخت دستمزدهای نجومی و جذب بازیکنان ناراضی، با یک هزینه مناسب ترکیب تیم را بهبود دهند. در عوض گریژمان با یک حقوق معقول و با شرایطی ایده‌آل با قراردادی قرضی به آتلتیکو آمد تا تجارت هوشمند این باشگاه یک بار دیگر هم به درستی عمل کند. با این حال آنها به خوبی می‌دانند فوتبال جنبه‌های احساسی خودش را دارد و برای مقابله با آن خود گریژمان و دو بازیکن دیگر که رهبر رختکن تیم هم هستند، نقش موثری دارند.

گلها صحبت می‌کنند

حالت ایده‌آل برای اتلتیکو این است که مهاجم 30 ساله جدید تیمشان همان عملکرد و تاثیرگذاری گذشته را داشته باشد و مانند همان دورانی که پیراهن سرخ و سفید اتلتیکو را بر تن می‌کرد، گلزنی کند تا همه چیز فراموش بشود. تابستان سال قبل هم اتلتیکو یک مهاجم ناراضی دیگر بارسا یعنی لوئیز سوارز را به خدمت گرفت که انتقال خوش یمنی برای هر دو طرف بود. حالا هواداران امیدوارند که همین اتفاق برای گریژمان هم رخ دهد.

مهر تایید سیمئونه

سیمئونه کسی بود که به شدت از بازگشت گریژمان به اتلتیکو دفاع کرد و باشگاه امیدوار است که هواداران بخاطر حمایتی که از مربی آرژانتینی خود دارند، پشت او بایستند و از خواسته‌اش که همان بازگشت مهاجم فرانسوی بارسا بود، حمایت کنند. او بهترین گلزن دوران سیمئونه بوده و این دو در مدت گذشته هم رابطه خود را قوی و مستحکم نگه داشته‌اند حتی زمانی که گریژمان به نیوکمپ رفت و دست مربی آرژانتینی خود را خالی گذاشت.

کاپیتان و دوستان

همراه شدن کوکه به عنوان کاپیتان تیم با سیمئونه می‌تواند پیغام خوبی را در مورد بازگشت گریژمان به باشگاه مخابره کند. آنها در زمین رهبران خوبی برای تیم بودند و راتباط خوبی هم با یکدیگر داشتند و حالا تلاش دارند تا اتفاقات دو سال گذشته را فراموش کنند. گریژمان به خوبی می‌داند برای تیم سیمئونه باید چگونه بازی کند و چطور بهترین بازیکن تیم او باشد. او قرار است پیراهن سائول نیگوئز یا همان شماره 8 را به تن کند و با مدل موهای جدیدش این اطمینان را به باشگاه که داده می‌توانند اتحاد قدیمی خود را شکل دهند.

آنچه گذشت

گریژمان بین سال‌های 2014 تا 2019 برای اتلتیکو مادرید بازی کرد و در 180 بازی لالیگایی موفق شد 94 گل برای این تیم بزند. او نقش بسزایی در حضور این تیم در فینال لیگ قهرمانان 2016 و قهرمانی در لیگ اروپا و به تبع آن سوپرجام اروپا در سال 2018 داشت. پس از آن موفقیت‌ها سیمئونه در مورد نقش او گفت"او یک بازیکن مهم برای تیم است که نیاز دارد قهرمان شود. چه برای اتلتیکو چه برای فرانسه. او به خوبی می‌داند چگونه لحظات تعیین‌کننده را انتخاب کند. وقتی روی فرم باشد و آماده، هیچ بازیکنی در دنیا به اندازه نمی‌تواند فوتبال را زیبا بازی کند. همه چیز را درک می کنم اما چیزی که بیش از هر مساله دیگری درک می کنم این است که باید بتوانیم به بهترین شکل ممکن با سایرین رقابت کنیم و به همین خاطر همیشه به دنبال داشتن بهترین تیم ممکن هستم. می ‌توانیم در دفاع 4 نفره یا سه نفره بازی کنیم و در بخش تهاجمی هم رشده کرده ایم و به همین خاطر می توانیم یک قدم به جلو برداریم به جز سه نفری که اسم بردید، لمار، کوره آ و چند نفر دیگر را داریم و رقابتی شدید بین آنها برای حضور در ترکیب شکل خواهد گرفت. سعی می کنیم هر فصل بهتر شویم. فصل پیش در جام حذفی خوب نبودیم. در لیگ قهرمانان خوب جنگیدیم اما می توانستیم بهتر باشیم. باید برای حضور در سوپر کاپ آماده شویم و رکوردمان در این تورنمنت را بهتر کنیم. باید همیشه به فکر بهتر شدن باشیم".

آمار و ارقام

اتلتیکو در سال2014 گریژمان را با مبلغ 30 میلیون یورو از رئال سوسیداد به مادرید آمد. او پس از آن 21 بار در لیگ قهرمانان اروپا برای رخی بلانکو گلزنی کرد تا بهترین گلزن این تیم در اروپا لقب بگیرد. او در پیروزی 4-2 مقابل بایرن مونیخ در 21 فوریه 2017 با زدن سیزدهمین گل توانست از لوئیز آراگونس بازیکن افسانه‌ای اتلتیکو عبور کند. او در نیمه نهایی فصل 2016 مقابل بایرن مونیخ گل سرنوشت‌سازی را برای رسیدن تیمش به فینال مسابقات آن دوره به ثمر رساند. او اکنون از نظر تعداد گل در کنار سرخیو آگوئرو قرار گرفته اما حالا این شانس را دارد تا از این ستاره آرژانتینی عبور کند و به تنهایی بهترین شود. او در فصل 2014-2015 و فصل بعد از آن موفق شد 22 گل در لالیگا بزند اما در فصل‌های بعدی موفق به این کار نشد و حالا به دنبال شکستن رکورد آن دوره است.

رابطه با هواداران

من به مدت 10 روز نمی توانستم بخوابم... اشتیاق زیادی برای بازگشت داشتم. به نظرم اینجا بهترین مکان برای این است که درون و بیرون از زمین شاد باشم. واقعا دوست دارم دوباره یک اتلتیکویی باشم. این زیباترین چیزی است که در طول این چند سال برای من اتفاق افتاده است. در تمامی بازی ها تمام توانم را برای تشکر کردن از باشگاهی که تلاش زیادی کرد تا برگردم، انجام خواهم داد. اتلتیکو در مسیر درستی قرار دارد و سرمربی می داند که حالا در مسیر رسیدن به اهدافش، یک مبارز دیگر هم دارد.من رابطه خوبی با هواداران داشتم و می خواهم باز هم به آن برسم. من این رابطه خوب را بیشتر از حرف هایم، با به کار گرفتن تمام توان خودم به آن ها نشان خواهم داد تا همه ما از آن نفع ببریم.

دستمزد

در سال 2019 بود که آنتوان گریزمان در یک انتقال پر سر و صدا از اتلتیکو مادرید جدا شد و به بارسلونا پیوست تا جانشین نیمار شده باشد که دو فصل قبل از آن، بلوگرانا را به مقصد پاری‌سن ژرمن ترک کرده بود و آبی اناری ها به شدت جای خالی او را احساس می کردند. اما ستاره فرانسوی هیچگاه نتوانست انتظارات را برآورده کند و دردو فصل گذشته روزهای ناامید کننده‌ای را در بارسلونا پشت سر گذاشت؛ موضوعی که باعث شد انتقادات زیادی نسبت به عملکرد آنتوان گریزمان مطرح شود و در چند مقطع شایعاتی در رابطه با احتمال جدایی او از بارسا به گوش برسد. با این حال در آخرین ساعات نقل و انتقالات تابستانی یک اتفاق غیرمنتظره رخ داد و آنتوان گریزمان بعد از دو فصل ناموفق بالاخره بارسلونا را ترک کرد و با قرارداد قرضی 2 سالهبه تیم سابق خود یعنی اتلتیکو مادرید بازگشت. اتلتیکو تمام دستمزد او را تقبل کرده و در سال دوم نیز بند خرید 40 میلیون یورویی او اجباری است. اتلتیکو البته می تواند هر زمان که اراده کنداین بند را فعال سازد.

نشریه دیاریو اسپورت جزئیاتی جدید از قرارداد گریزمان با بارسلونا را فاش کرد. بر این اساس دستمزد گریزمان پلکانی بالا می رفت. او در سال اول قراردادش 17 میلیون یورو دستمزد گرفت. این مبلغ فصل قبل به 18 میلیون یورو افزایش یافت و فصل جاری نیز باید 19 میلیون یورو دستمزد می گرفت. برای سال های 2023 و 2024 نیز دستمزد او به 20 و 21 میلیون یورو افزایش می یافت. به عبارتی مجموع دریافتی گریزمان در 5 سال به 95 میلیون یورو می رسید ولی بارسلونا با واگذاری او به اتلتیکو تقریبا 60 میلیون یورو سود کرد کهدر شرایط اقتصادی بد کنونی بارسلونا اتفاق بزرگی بود. گریزمان پس از لیونل مسی بیشترین دستمزد را در بارسلونا دریافت می کرد.

عرفان خماند*

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار