PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۶۷۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹
این هفته با نازنین ملایی ملی پوش قایقرانی و موفق ترین بانوی کاروان ایران در المپیک توکیو
تمامی حواس ها قبل از شروع المپیک توکیو به رشته های کشتی،رزمی و والیبال بود. هیچ کس یک کلام از قایقرانی و نماینده اش در المپیک صحبتی نمی کرد.نازنین ملایی نماینده روئینگ قایقرانی در مسابقات المپیک توکیو شرکت کرد و با صعودش به مرحله نیمه نهایی در کانون توجهات قرار گرفت.بدون تردید یکی از نقاط قوت کاروان ایران در المپیک توکیو ،درخشش نازنین ملایی در قایقرانی بود، رشته ای که به زعم او باید خیلی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.در المپیکی که خبری از مدال آوری دختران ایرانی نبود، ملایی با صعود به مرحله نیمه نهایی روئینگ تک نفره توانست نتیجه درخشانی را برای خودش و البته رشته قایقرانی رقم بزند. این بانوی 29 ساله که حالا نامش بر سر زبان ها افتاده و بیشتر کانون توجهات قرار می گیرد، به آینده امیدوار است و توکیو 2020 را برای خودش شروعی دوباره می داند.
رشته ما دیده نمی شود

**صعودی که انگیزساز بود

خیلی ها تا قبل از حضور نارنین ملایی ملی پوش قایقرانی در المپیک توکیو تصور نمی کردند که نماینده ایران در مسابقات روئینگ عملکرد قابل توجهی داشته باشد و به مرحله نیمه نهایی روئینگ تک نفره صعود کند.صعود ملایی به نیمه نهایی المپیک به جامعه قایقرانی انگیزه بالا داد و علاقه مندان به ورزش هم از عملکرد ملایی استقبال کردند. کار نازنین ملایی در المپیک ارزشمند بود و سبب شد تا دوستداران ورزش با قایقرانی آشنا شوند.

**مصائب کرونا

ملی پوش قایقرانی بانوان قبل از المپیک توکیو با مشکلاتی مواجه بود.شیوع ویروس کرونا در جهان تمامی مسابقات ورزشی سراسر جهان را معلق کرد و قایقرانی هم از این امر مستثنی نبود.کرونا برای بانوی قایقران کشورمان مصائبی داشت،ملایی حدود 6 ماه فرصت داشت تا در مسابقات کسب سهمیه ورودی المپیک حاضر شود.برنامه ریزی ها طوری بود که ملایی پس از کسب سهمیه المپیک زمان زیادی برای استراحت نداشت. المپیک توکیو ، 45 روز پس از مسابقات کسب سهمیه ورودی برگزار شد و عملا ابتکار عمل از ملایی و مربی اش گرفته شد.البته ملایی با انگیزه بالا در المپیک پارو زد و با صعود به مرحله نیمه نهایی، رقبای خود در توکیو را غافلگیر کرد.

**اهمیت تورنمنت های قبل از المپیک

به زعم نازنین ملایی ملی پوش قایقرانی، حضور در مسابقات جهانی قبل از المپیک بسیار مهم است و روی عملکرد یک قایقران تاثیرگذار خواهد بود.او امیدوار است که قبل از المپیک 2024 پاریس بتواند در تورنمنت های جهانی شرکت کند تا مثل سایر رقبای خود به میزان آمادگی جسمانی و ذهنی برسد.قطعا حضور او در تورنمنت های جهانی باعث می شود تا نتایج بهتری در المپیک پاریس به دست آورد.

**دورخیز برای کسب نخستین مدال المپیک

نازنین ملایی ملی پوش قایقرانی اعتقاد دارد که قبل از مسابقات نباید قول مدال داد و بیشتر مایل است که علاقه مندان به قایقرانی را در مسابقات با کسب مدال غافلگیر کند.البته تاکنون قایقرانی ایران در المپیک مدالی به دست نیاورده است.ملایی از هم اکنون برای کسب نخستین مدال قایقرانی دورخیز کرده و امیدوار است که در المپیک 2024 پاریس ،نخستین مدال قایقرانی ایران در المپیک را کسب کند و تاریخ ساز شود.

**قایقرانی دیده نمی شود

نازنین ملایی گفته که از مسئولان ورزش انتظار پاداش ندارد و فقط از آنها تقاضا دارد که به قایقرانی توجه بیشتری داشته باشند.به زعم وی، قایقرانی جزو رشته هایی است که عملکرد ورزشکارانش در رسانه ها دیده نمی شود و عقیده دارد با این وضع ،امیدی به موفقیت قایقرانی در میادین بین المللی نیست.ملایی راجع به این موضوع می گوید: وقتی برای المپیک آماده می‌شدیم کسی انتظار نداشت که قایقرانی تا نیمه نهایی پیش برود و تا این حد خوب کار کند. چرا باید این امید را نداشته باشیم؟ من دوست دارم این توجه صورت بگیرد تا هم ورزشکار‌ان انگیزه بگیرند و هم مسئولان برای این رشته برنامه ریزی کنند.

**موفقیت ،یک شبه به دست نمی آید

موفقیت در روئینگ قایقرانی یک شبه به دست نمی آید.به زعم نازنین ملایی ،تمام کسانی که در المپیک مدال آوردند یک شبه به مدال نرسیدند .قایقرانی که در المپیک مدال کسب کرده چهارده الی پانزده سال است که روئینگ کار می‌کند.ملایی هم حدود پانزده سال است که روئینگ کار می‌کند و عقیده دارد که اگر از نظر اردویی شرایط اش بهتر شود و در کمپ های مدرن استقرار پیدا کند سرعت پیشرفتش دوچندان خواهد شد.ضمن این که ملایی به زعم خودش حدود 6 سال است که در مسابقات قهرمانی جهان حاضر نشده و رقبای جهانی خود را نمی شناسد.

**امان از کرونا

ملی پوش قایقرانی بانوان قبل از المپیک 2020 توکیو درخواست برگزاری اردو آماده سازی داد اما کرونا و یک سری مشکلات اداری مانع اعزام نازنین ملایی به اردوی برون مرزی شد.به زعم ملایی ،عدم اعزام وی به اردوی بیرون مرزی تاثیرگذار بود.ملی پوش قایقرانی راجع به این مورد می گوید:اگر به اردوی برون مرزی اعزام می شدم روی نتیجه کارم در المپیک تاثیر می گذاشت.در آن صورت می‌توانستم در مسافت پارو بزنم.

**ماجرای جلیقه یخ

مصاحبه ای از نازنین ملایی در المپیک توکیو منتشر شد که مفهومی انتقادی داشت.ملایی در این مصاحبه گفته بود که اگر جلیقه یخ داشتم نتیجه بهتری کسب می کردم.وی پس از بازگشت از توکیو راجع به انتقاداتش از امکانات توضیح داد و بطور واضح بیان کرد که منظورش از نداشتن جلیقه یخ هنگام مسابقه و پارو زدن چیز دیگری بوده است و برخی از رسانه اصل مطلب را انعکاس ندادند.وی دراین باره می گوید:اصلا بحث جلیقه یخ مطرح نبود. من از حداقل بودن امکانات صحبت کردم. مشکل اصلی من جلیقه یخ نیست. با جلیقه یخ که مسابقه نمی‌دهم .منظورم حداقل امکانات بود.

**حامیان مالی سراغ قایقرانی نمی روند

ملایی عقیده دارد که پخش نشدن مسابقات قایقرانی از تلویزیون سبب تضعیف این رشته می شود و باعث شده که حامیان مالی به سمت قایقرانی نیایند.به زعم وی ،وقتی قایقرانی از تلویزیون پخش نمی شود حامیان مالی هم سراغ این رشته نمی روند و قایقرانی از نظر اقتصادی رونق نمی گیرد.وی امیدوار است که رسانه های تصویری در این خصوص از قایقرانی حمایت و مسابقات این رشته را پخش کنند.

**هدیه رئیس کمیته بین المللی المپیک

پس از مسابقات فینال B رویینگ المپیک توکیو، افشین فرزام و نازنین ملایی مربی و قایقران ملی پوش، با توماس باخ رئیس کمیته بین‌الملل دیدار کردند.در واقع توماس باخ از دو عضو تیم ملی قایقرانی دعوت کرد تا با آن ها دیداری داشته باشد.در این دیدار توماس باخ از حضور یک آسیایی دیگر به همراه چین در فینال A و B المپیک ابراز خوشحالی کرد.در پایان این دیدار باخ، ساعتی را به عنوان هدیه به نازنین ملایی هدیه داد.

*کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار