PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۶۸۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
این هفته با حمید مطهری مربی تیم فوتبال پرسپولیس
بطور معمول ،مربیانی بر روی نیمکت تیم ها موفق می شوند که نیمکت تیم شان وزن داشته باشد.منظور ما این است که سرمربی بر روی نیمکت باید یک دستیار خوش فکر داشته باشد تا در دقایق حساس مسابقه به سرمربی کمک کند.ایده ناب بدهد و حواس اش شش دانگ به تیم باشد. خارج از زمین فوتبال، آنالیزهای خوبی از حریفان داشته باشد و در اختیار سرمربی قرار دهد و در اجرای تمرینات بر روی کار تک تک نفرات تیم نظارت دقیق داشته باشد.دستیار قوی فردی است که مغز متفکر کادرفنی قلمداد شود.حمید مطهری مربی تیم پرسپولیس چنین نقشی دارد و بدون شک مغز متفکر کادرفنی سرخپوشان به شمار می آید و ردپای وی در موفقیت های پرسپولیس مشهود است. این هفته سراغ دستیار خوش فکر یحیی گل محمدی سرمربی پرسپولیس رفتیم.
مغز متفکر ارتش سرخ

**الهلال باید از پرسپولیس حساب ببرد

حمید مطهری مربی سرخپوشان تهرانی درباره مصاف پرسپولیس برابر الهلال عربستان در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا جملات روحیه بخشی بکار می برد و به حریف آسیایی سرخپوشان از بالا می نگرد. دستیار یحیی گل محمدی راجع به بازی برابر الهلال عربستان می گوید: ما باید از نظر تاکتیکی و فیزیکی خودمان را به شرایطی برسانیم که مقابل هر تیمی به خوبی بازی کنیم. برایمان فرقی نمی‌کرد که برابر چه تیمی در این مرحله بازی می‌کنیم . تیم‌های عربستانی امکانات بالایی دارند و از ساختار بسیار خوبی برخوردار هستند. آن‌ها هزینه‌های زیادی می کنند و در این بخش یک جنگ نابرابر در جریان است اما با این حال ما پرسپولیس و قدرت اول آسیا هستیم. آن‌ها باید از ما حساب ببرند .

**پرسپولیس ستاره است

بازیکن اسبق تیم پرسپولیس درباره ستاره‌هایی که تیم الهلال عربستان با مبالغ هنگفت به خدمت گرفته ،می گوید: ‌می‌دانیم الهلال، ستاره‌های گران قیمتی مثل «موسی مارگا و پریرا» را در اختیار دارد و با هزینه‌های بسیار بالا این بازیکنان را جذب کرده‌ اما ما تیم‌مان ستاره است چون از نظر کار تیمی فوق‌العاده هستیم و می‌توانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم.

**علت غلبه بر استقلال تاجیکستان

مربی پرسپولیس راجع به پیروزی پرسپولیس برابر استقلال تاجیکستان در مرحله یک هشتم نهایی می گوید: تیمی که به الهلال چهار گل زده است پس تیم قدرتمندی باید باشد. آن‌ها یک دفاع تیمی فشرده و بسیار خوب را در دستور کار خود قرار داده بودند و در ضد حملات هم فوق‌العاده خطرناک بودند. ما هم با آنالیز خوبی که داشتیم تلاش کردیم شناخت خوبی به بازیکنان بدهیم و بازیکنان هم عملکرد بسیار خوبی در این بازی داشتند. ما در بخش دفاع ،حریف مان را خنثی کردیم و توانستیم بازی خودمان را به آن‌ها دیکته کنیم.

**فرزند پرسپولیس

مطهری خود را فرزند پرسپولیس می داند و راجع به حضورش در جمع سرخپوشان می گوید:ما فرزند پرسپولیس هستیم. من، یحیی گل‌محمدی،کریم باقری و داود فنایی برای پرسپولیس بازی کرده‌ایم. خیلی از ما هنوز آثار آسیب دیدگی در بدن‌مان است. بنابراین می‌دانستیم به کجا می‌آییم و همه جوره خودمان را در خدمت پرسپولیس گذاشتیم. تاکنون با جان و دل کار کردیم. آمدیم چون خودمان را متعلق به پرسپولیس می‌دانستیم و آمدیم که خدمت کنیم.

**فوتبال مالکانه

مطهری ،تاکنون چند بار راجع به سبک بازی پرسپولیس با سرمربیگری یحیی گل محمدی توضیح داده و گفته که کادرفنی پرسپولیس سعی کرده سبک بازی مالکانه را در زمین پیاده کند. پرسپولیس جزو تیم هایی است که فوتبال مالکانه را در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا به اجرا گذاشته و در این خصوص موفق هم بوده است. استراتژی فوتبال مالکانه به زعم حمید مطهری، رمز موفقیت کادرفنی پرسپولیس بوده است.

**احترام بگذارند بازیکن با مبلغ کمتر قرارداد می بندد

گاهی دستیار یحیی گل محمدی در کادرفنی پرسپولیس در مصاحبه هایش به نکات کلیدی اشاره می کند که جای تامل دارد.مطهری اعتقاد دارد که ورزشکاران یک غرور خاص دارند و مدیران باشگاه ها باید بدانند با ورزشکاران چطور رفتار کنند.به زعم مطهری، اگر با بازیکن با احترام رفتار شود به راحتی قراردادش را با مبالغ کمتر امضا می‌کند.

**همدلی و درخواست کادرفنی از نیمکت نشینان

تیم پرسپولیس در 5 فصل گذشته، قهرمان لیگ برتر شده و حالا به تیمی یکدست و هماهنگ بدل شده است. به زعم مطهری یکی از رموز موفقیت پرسپولیس، همدلی است. به زعم مطهری هر بازیکنی روی نیمکت بنشیند، طبیعی است که ناراحت می‌شود اما کادرفنی پرسپولیس با آن‌ها صحبت می‌کند و از آن ها می خواهد که ناراحتی خود را به خارج از فضای تیم بروز ندهند.دستیار گل محمدی در پرسپولیس به سید جلال حسینی اشاره می کند که همیشه یارویاور کادرفنی بوده است.وی راجع به سید جلال می گوید: سید جلال حسینی ستون تیم ما است و بیرون می‌نشیند و وقتی وارد زمین می‌شود بینید چطور وارد زمین می‌شود که به تیم کمک کند.

**بن بست تاکتیکی حربه سرخپوشان

پیروزی های پرسپولیس در چند سال گذشته از نظر تاکتیکی جای بحث و بررسی دارد.تیمی که برابر حریفانش برنده می شود قطعا از نظر تاکتیکی در مسیر معقولی قرار گرفته است.بیشتر تیم های لیگ برتر برابر پرسپولیس به بن بست تاکتیکی می خورند و نمی توانند از این بن بست خارج شوند.زمانی که توپ دراختیار پرسپولیس است ،بازیکنان آزادی عمل دارند و با جابه‌جایی زیاد کار حریفان را دشوار می سازند.مغز متفکر کادرفنی پرسپولیس راجع به حربه تاکتیکی سرخپوشان در میدان می گوید: شاید برخی نتوانند تشخیص بدهند فلان بازیکن ما در کدام پست بازی می‌کند. از بازیکنان تشکر می‌کنم که خود را در اختیار کادر فنی قرار می‌دهند تا کارهای تاکتیکی را پیاده کنیم. ما در برخی مواقع هم دچار مشکل شدیم اما سعی کردیم از آن مشکلات درس بگیریم و از ‌آن‌ها در آینده استفاده کنیم. ما پس از شکست برابر آلومینیوم اراک گفتیم از این شکست درس می‌گیریم و آن دیدار آخرین شکست ما در لیگ ایران بود.

**کری خوانی نباید اهانت آمیز باشد

حمید مطهری با حرف و عمل خود بارها نشان داده که اهل حاشیه نیست.معتقد است که کری خوانی سبب جذابیت در فوتبال می شود اما نباید به سمت اهانت برود.وی راجع به این موضوع می گوید:تا به حال درباره اعداد صحبت نکردم. من به همراه یحیی گل‌محمدی همیشه سعی کرده‌ایم در تمرینات حرف‌مان را بزنیم و در کلاس‌های تئوری بازیکنان را با مسائل تاکتیکی آشنا کنیم. کری‌خوانی بد نیست اما نباید طوری باشد که به تیم دیگری اهانت بشود. سعی کرده‌ام حرفم را در زمین فوتبال بزنم.

**عضو باندی نیست

حمید مطهری تاکنون چند بار برای سرمربیگری در لیگ برتر با پیشنهاداتی مواجه شده ولی در کوران بازی ها ترجیح داد به تیم و وظایفش پایبند باشد و از این رو به تیم های خواهانش پاسخ منفی داد.خودش در خصوص این مورد می گوید: می‌توانستم تیمم را در اوج مسابقات قهرمانی آسیا رها کنم. هر چند بودن و نبودن من هم خیلی تأثیر نداشت اما دوست نداشتم کوچک‌ترین حاشیه‌ای برای تیم ایجاد شود. با این حال آماده چالش سرمربیگری هستم اما به هر صورتی نمی‌خواهم کار کنم. در دوران مربیگری من، هیچ گاه نمی‌بینید که در باند کسی بوده باشم.

*کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار