PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۶۸۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
ملاقات غول‌ها در تورین و میلان

دور نهایی لیگ ملت‌های اروپا 2021 از همین هفته به میزبانی ایتالیا و شهر تورین آغاز می‌شود. تیم‌های ایتالیا، بلژیک، فرانسه و اسپانیا صدرنشین گروه‌های چهارگانه سطح A لیگ ملت‌های اروپا برای کسب عنوان قهرمانی این مسابقات در فصل 21-2020 تلاش خواهند کرد. نیمه نهایی و فینال مسابقات مقرر بود در کشور صدرنشین گروه A برگزار شود که با توجه به صدرنشینی ایتالیا در این گروه، کشور ایتالیا میزبان نیمه نهایی و فینال لیگ ملت های اروپا معرفی شد و این کشور هم دو استادیوم آلیانز تورین و سن سیروی میلان را به یوفا پیشنهاد کرد که در نهایت، هر دو ورزشگاه به عنوان میزبان نهایی مسابقات انتخاب شدند؛ جایی که اسپانیا و ایتالیا در یک بازی نیمه نهایی مقابل هم قرار می‌گیرند و فرانسه و بلژیک در سویی دیگر دربرابر هم صف‌آرایی خواهند کرد. تاریخ تعیین شده برای برگزاری بازی‌های مرحله نیمه نهایی لیگ ملت‌های اروپا روزهای ششم و هفتم ماه اکتبر سال 2021 (15 و 16 مهر 1400) است. روز دهم اکتبر بازی فینال و در همان روز بازی رده‌بندی نیز برگزار خواهند شد. اگر در آن مرحله از مسابقات یک بازی در پایان 90 دقیقه به تساوی کشیده شود، دو تیم مصاف خود را در وقت‌های اضافی کارشان را ادامه خواهند داد و در نهایت ضربات پنالتی تعیین کننده تیم برنده خواهد بود. همچنین صعود 4 تیم ایتالیا، بلژیک، فرانسه و اسپانیا به مرحله نهایی لیگ ملت‌های اروپا به معنای آن است که این تیم‌ها در مرحله انتخابی جام جهانی 2022 به جای گروه‌های شش تیمی در گروه‌های 5 تیمی قرار می‌گیرند تا فرصت انجام بازی‌های‌شان در مرحله نیمه نهایی لیگ ملت‌های اروپا را داشته باشند. در نخستین دوره از رقابت‌‌های لیگ ملت‌های اروپا، تیم ملی پرتغال که میزبان بازی‌های مرحله نیمه نهایی هم بود، فاتح مسابقات شد. بدین ترتیب در این دوره یقینا یک قهرمان جدید خواهیم داشت و تیمی نیست که از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند.

ایتالیا-اسپانیا( چهارشنبه 14 مهر-سن سیرو میلان)

مسیر صعود: ایتالیا با 3 برد و 3 تساوی توانست بالاتر از هلند که نایب قهرمان دوره قبل شده بود، قرار بگیرد و به مرحله فینال برسد. صدرنشینی این تیم به منزله میزبانی از مرحله نهایی نیز بود. اسپانیا نیز در مرحله گروهی دست به کار بزرگی زد و با شکست 6 بر صفر آلمان، مسیر رسیدن به فینال را هموار کرد. تیم لوئیز انریکه اگرچه نتایج خوبی مقابل اوکراین و سوئیس بدست نیاورده بود اما برد بزرگ مقابل آلمان کار را تمام کرد.

تقابل‌ها: دو تیم 34 بار به مصاف یکدیگر رفتند که سهم ایتالیا 9 برد و اسپانیا 12 برد بوده و 13 بازی با تساوی تمام شده است. آخرین رویارویی آنها به نیمه نهایی یورو 2020 برمی‌گردد که آتزوری در ضربات پنالتی بهتر از لاروخا بود و بعد از تساوی 1-1 در وقت‌های معمول بازی، این تیم را شکست داد. ایتالیا در یورو 2016 هم اسپانیا را از دور مسابقات کنار زد تا اینگونه شکست 4 بر صفر در فینال یورو 2012 در کیف اوکراین را تلافی کند.

ایتالیا: دومنیکو براردی بهترین گلزن این تیم در این مسابقات است. روبروتو مانچینی که موفق شد تیم کشورش را پس از 50 سال یکبار دیگر فاتح اروپا کند، همچنان روی نیمکت این تیم می‌نشیند و به دنبال یک جام دیگر با لاجوردی‌پوشان است. او که به عنوان مربی در فوتبال باشگاهی ایتالیا، انگلیس و ترکیه به افتخارات زیادی رسیده، در تلاش است تا به دومین قهرمانی خود با ایتالیا در کمتر از یک سال برسد. او پس از قرعه‌کشی مرحله نیمه نهایی به خبرنگاران گفت "اسپانیا تیم بزرگی است. آنها چند تغییر قابل توجه در ترکیب تیم خود داشته‌اند اما در حال حاضر این تیم مملو از بازیکنان مستعد و ارزشمند است که در سالهای اخیر پیراهن تیم ملی را پوشیده‌اند. آنها خود را بازسازی کرده و می‌توانند بهتر از قبل عمل کنند. دقیقا همان کاری که ما انجام دادیم".

اگرچه جورجینیو اخیرا عنوان بهترین بازیکن سال اروپا را بدست آورده اما قطعا بازیکن کلیدی تیم ایتالیا، جیان لوئیجی دوناروما است چراکه او باید مقابل سه تیم دیگر حاضر در این مرحله که خط حمله قدرتمندی دارند، از دروازه دفاعی‌ترین تیم دنیا محافظت کند. این دروازه‌بان 22 ساله ستاره تیمش در یورو بخصوص مسابقات نیمه نهایی و فینال بود و با مهار پنالتی‌ها، زمینه موفقیت تیمش را فراهم کرد. در عین حال باید به فدریکو کیه‌زا هم چشم داشت چراکه او بازیکن لحظه‌هاست و می‌تواند با سرعت و قدرت تصمیم‌گیری خود، ورق بازی را برگرداند.

اسپانیا: فران تورس بهترین گلزن لاروخا با زدن 4 گل در مرحله مقدماتی است. این تیم اگرچه در دور رفت با 7 امتیاز شرایط خوبی پیدا کرد اما شکست مقابل اوکراین و تساوی دربرابر سوئیس باعث شد تا این تیم برای صعود فقط نیاز به شکست آلمان داشته باشد که البته شاگردان انریکه این کار را به خوبی انجام دادند و با شکست 6 بر صفر آلمان نگون بخت، به عنوان صدرنشین راهی مرحله نهایی شدند. انریکه در ماه ژوئن سال 2019 از سمت مربیگری اسپانیا کناره‌گیری کرد اما 5 ماه بعد منصرف شد و دوباره به نیمکت تیم ملی برگشت. این در حالی بود که صعود اسپانیا به یورو 2020 نهایی شده بود. او که در سال 2015 موفق شده بود بارسلونا به قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا برساند، حالا امیدوار است اولین عنوان خود را با تیم ملی هم کسب کند. همان اتفاقی که برای ایتالیا و روبرتو مانچینی رخ داد. او درباره این موضوع می‌گوید "چیزی که مشخص است این است که ما و ایتالیا مسیری موازی و مشابه را دنبال می‌کنیم و هر دو از وجود بازیکنان جوان در تیم ملی انرژی می‌گیریم و سبک بازی خودمان را بهبود می‌دهیم".

در مسابقات پیش رو سرجیو بوسکتس بازیکن کلیدی این تیم خواهد بود. او پس از شکست مقابل ایتالیا در نیمه نهایی یورو 2020 قول داد که تیمش با قدرت بیشتری به زمین بازخواهد گشت. او اکنون قدیمی‌ترین بازیکن تیم ملی اسپانیاست اما هنوز از نیاز تیم به وی کاسته نشده است. پدری ستاره جوان تیم است که در 18 سالگی به نظر می‌رسد جایگزین جدیدی برای ژاوی باشد. او با 4 بازی ملی در یورو 2020 حضور پیدا کرد و عنوان جوانترین بازیکن رقابت‌ها را بدست آورد. لوئیز انریکه از عملکرد او با عناوینی چون باورنکردنی و بی‌نظیر یاد می‌کند.

بلژیک-فرانسه( سه‌شنبه 13 مهر-ورزشگاه یوونتوس، تورین)

مسیر صعود: بلژیک از گروهی صعود کرد که دو تیم مدعی مسابقات یورو یعنی انگلیس و دانمارک در آن حضور داشتند اما موفق شد در 6 بازی 5 پیروزی کسب کند. تیم مارتینز فقط یک شکست مقابل انگلیس متحمل شدند و سایر بازی‌ها را با اقتدار از آن خود کردند. فرانسه هم در حالی به مرحله نهایی رسید که فقط دو امتیاز مقابل مدافع عنوان قهرمانی یعنی پرتغال از دست داد و باقی تیم‌ها را از دم تیغ گذراند.

تقابل‌ها: در 74 دیداری که این دو کشور همسایه با یکدیگر داشته‌اند، بلژیک کمی عملکرد بهتری داشته و توانسته 30 برد کسب کند. در حالیکه فرانسه 25 برد را بدست آورده و 19 بازی به تساوی انجامیده است. آخرین رویارویی آنها به جام جهانی 2018 روسیه برمی‌گردد که خروس‌ها موفق شدند در دیدار نیمه‌نهایی یک بر صفر بلژیک را شکست دهند و به یک گام دیگر به سوی قهرمانی خود نزدیکتر شوند.

بلژیک: در مرحله مقدماتی بهترین گلزن تیم روملو لوکاکو بود که 5 گل به حریفان زد. روبرتو مارتینز اسپانیایی که در دوران فوتبال خود بازیکن چندان مطرحی نبود، از سال 2016 هدایت این تیم را به عهده گرفته است. او درباره تقابل با فرانسه در این مرحله می‌گوید "یک بازی فوق‌العاده خواهد بود اما فکر می‌کنم در لیگ ملت‌ها تیم‌های زیادی بودند که رویارویی با آنها به شما حس تقابل با یک تیم بزرگ را می‌دهد". بی شک کوین دی‌بروین که عنوان بهترین هافبک فصل 2019-2020 لیگ قهرمانان اروپا را بدست آورده، کلیدی‌ترین بازیکن بلژیک است. او قلب تپنده خلاقیت تیم مارتینز است که همچنان چه در تیم باشگاهی و چه در تیم ملی می‌درخشد. جرمی دوکو بازیکنی است که با وجود حکمرانی نسل طلایی فوتبال بلژیک، توانسته جایی در تیم ملی برای خودش دست و پا کند. این بازیکن 19 ساله که برای قرار گرفتن در ترکیب تیمش در یورو 2020 کار سختی در پیش داشت، با سرعت، دقت و شهامت خود می‌تواند عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته باشد.

فرانسه: اولیور ژیرو بهترین گلزن فرانسوی‌ها در مرحله مقدماتی بود اما با توجه به شرایط ناپایداری که در چند ماه اخیر داشته، مشخص نیست که در این مرحله بازی به او برسد یا نه؟ دیدیه دشام که سابقه قهرمانی جام‌جهانی 1998 و یورو 2000 را به عنوان کاپیتان با تیم ملی فرانسه داشته، از سال 2012 به عنوان مربی این تیم انتخاب شده است. او که توانست تیمش را به قهرمانی جام جهانی 2018 برساند، پس از نمایشی ناامیدکننده در یورو 2020، به دنبال کسب یک عنوان دیگر با فرانسه است. او که سابقه بازی در یوونتوس را دارد، درباره بازی با بلژیک می‌گوید"واقعا خوشحالم که این بازی را قرار است در تورین انجام دهیم. در ورزشگاهی که به خوبی آن را می‌شناسم و آنجا دوستان و آشنایان زیادی دارم. این یک بازی بزرگ است که امیدوارم در جوی ایده‌آل با حضور تماشاگران برگزار شود".

به نظر می‌رسد آنتوان گریژمان بازیکن کلیدی تیم باشد؛ بازیکنی که به عنوان بهترین بازیکن یورو 2016 و بهترین گلزن تیم، تاثیر خودش را در این مسابقات خواهد گذاشت. او در انتخابی یورو 2020 سه گل زد و هفت پاس گل داد و حالا بالاتر از زین‌الدین زیدان در جدول بهترین گلزنان تاریخ فوتبال فرانسه قرار گرفته است. علاوه بر او مارکوس تورام که پدرش لیلیام تورام هم تیمی دیدیه دشام بوده، توانست در یورو 2020 جایی برای خودش در تیم پیدا کند هر چند دقایقی کمی به میدان رفت. این وینگر چپ پا حالا در تلاش است تا اثرگذاری خود را همچون مونشن‌گلادباخ، در تیم ملی فرانسه هم داشته باشد.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار