PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۶۸۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
به بهانه انتقال ستاره سابق رئال مادرید به الریان
مشکل خامس رودریگز در اورتون چه بود؟

خامس رودریگز ستاره سالهای نه چندان دور رئال مادرید بعد از یک فصل حضور در اورتون و لیگ جزیره به باشگاه قطری الریان رفت تا فوتبالش را در این باشگاه دنبال کند. اولین احساسی که هواداران اورتون در مورد این بازیکن خواهند داشت، ناامیدی است. اول به این خاطر که انتقال این ستاره به گودیسون پارک جوان نداد و بعد به این خاطر که به خاطر شرایط کرونایی، هیچ یک از هواداران نتوانستند از نزدیک بازی این ستاره را ببینند. خامس در تمام دوره حضورش در اورتون در شرایطی برای این تیم بازی میکرد که مسابقات پشت درهای بسته بود و حتی در بازی آخر فصل هم که 6 هزار و 500 هوادار به استادیوم راه یافتند هم خامس به خاطر مصدومیت در ترکیب تیمش حضور نداشت. خیلی از هواداران تافیها دوست داشتند بازی این فوتبالیست را از نزدیک ببینند زیرا حضور او در تیم دوم شهر لیورپول هیجان زیادی را به وجود آورده بود. اکثر هواداران باور نمیکردند که بازیکنی از رئال مادرید را به خدمت گرفتهاند. این انتقال از آن جهت هیجان انگیزتر بود که خامس در کنار آنچلوتی به اورتون میآمد.

به نظر میرسید اورتون زیر نظر آنچلوتی در مسیری تازه قدم برمیدارد و با حضور بازیکنانی نظیر خامس و دوکوره، این حس به وجود آمده بود که باشگاه در حال پیشرفت است اما همانطور که همه ما حالا میدانیم، هیچ یک از این انتقالات آن ثمره که مد نظر باشگاه اورتون بود را نداشت. آنچلوتی به شکلی ناگهانی به رئال مادرید رفت و خامس هم بعد از تنها یک فصل و انجام 23 بازی در لیگ برتر و ثبت 6 گل و 4 پاس گل راه قطر را در پیش گرفت.

با این وجود، این دو انتقال ارتباطی با هم ندارند. شنیده ها حاکی از این است که خامس از قبل و حتی پیش از جدایی آنچلوتی تصمیم گرفته بود به بازی در اورتون ادامه ندهد. او از شرایطش در این باشگاه ناراضی بود و ترجیح میداد هر چه زودتر جدا شود. از زمانی که رافا بنتیز، به عنوان مربی جدید تافیها آمد و خامس را به طور کامل از ترکیب تیم کنار گذاشت، این گمانهزنی به وجود آمد که بازیکن کلمبیایی در برنامههای بنیتز جایی ندارد. با این وجود بعید است این نظریه صحیح باشد و در جدایی خامس کمترین تقصیر برگردن بنیتز است.

بنیتز به دنبال بازیکنانی متعهد به باشگاه میگشت و از همان لحظه حضور در گودیسون پارک متوجه شد که خامس خیال جدایی در سر دارد و به همین خاطر نباید روی این بازیکن حساب کند. بنیتز حتی وقت چندانی برای منصرف کردن خامس هم نگذاشت و البته نباید این حقیقت را هم فراموش کنید که خود بنیتز هم تحت فشار زیادی به اورتون آمد.

در حال حاضر در دورهای از فوتبال هستیم که حتی باشگاههای بزرگ هم در صورتی که بازیکن واقعا قصد جدایی داشته باشد، کاری از دستشان برنمیآید و این موضوع دقیقا در مورد اورتون هم صدق میکرد اما چه مشکلی برای خامس در اورتون پیش آمد؟

اول از همه باید به این نکته توجه داشت که باشگاهی مثل اورتون هنوز به آن سطح لازم نرسیده که بازیکنان سطح بالایی نظیر خامس را در ترکیبخود داشته باشد. این بازیکنان به اصطلاح بسیار لوکس هستند. در استعداد خامس و بازیکنان هم سطح او شکی نیست اما این دسته از بازیکنان به باشگاههای بسیار بزرگ علاقه دارند و اورتون در حال حاضر در این دسته قرار نمیگیرد. تافیها نیاز به بازیکنانی دارند که توانایی پیشرفت داشته باشند و به باشگاه علاقه و تعهد نشان دهند. بازیکنانی که بخواهند عضوی از تیم باشند. هدف اصلی چنین باشگاهی باید داشتن بازیکنانی با استعداد و توانایی پیشرفت در کنار مربی در کلاس جهانی باشد.

وقتی به عنوان یک تیم شرایط خوب پیش نمیرود، بازیکنانی نظیر خامس اولین افرادی هستند که شروع به گلایه میکنند چرا که آنها به بازی در سطحی متفاوت عادت کردهاند و همین موضوع مشکلساز میشود. این که چنین موضوعی اشتباه بازیکن است یا باشگاهی که او را به خدمت گرفته یا مربی، مشخص نیست ولی به طور کل مجموعی از همه این عوامل دخیل است. خامس با آمدن به اورتون موقعیت خوبی داشت. از او به خوبی مراقبت میشد و همه در باشگاه او را دوست داشتند اما وقتی این بازیکن به اورتون آمد چندان هم در روزهای اوجش به سر نمیبرد. چند فصل گذشته در بایرن مونیخ و رئال مادرید برایش خوب پیش نرفته بود و با عملکرد ضعیف اورتون یک بار دیگر ترس تکرار گذشته به سراغ خامس آمد.

مشکلات مالی را نیز به این شرایط اضافه کنید. بر هیچ کس پوشیده نیست که باشگاه اورتون در لب مرز رعایت قوانین فیرپلی مالی است و فاصله چندانی با شکستن این قانون ندارد. این موضوع در پنجره نقل و انتقالاتی تیم هم قابل مشاهده بود و تافیها اول یک بازیکن به فروش میرساندند و بعد بازیکنی جدید میخریدند. در همین شرایط، خامس پردرآمدترین بازیکن تمام ادوار باشگاه اورتون بود. سران اورتون تلاش کردند انتقال او به پورتو و سپس به یک باشگاه اماراتی را نهایی کنند اما این اتفاق تا قبل از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات لیگ انگلیس نیافتد و اندکی بعد بود که خامس بالاخره با الریان به توافق رسید.

با توجه به شرایط اقتصادی فعلی تافیها، خرید بازیکن بزرگ چیزی نیست که اورتون به این زودیها مجددا انجام دهد. 5 سال اخیر یک درس واقعی برای فرهاد مشیری، مالک ایرانی اورتون بوده است. آنها بیش از 500 میلیون پوند خرج کردند و با این وجود هنوز در دور سوم جام حذفی از مسابقات کنار میروند و در لیگ هم در میانههای جدول قرار دارند و این نتایج با توجه به پولهای خرج شده اصلا خوب نیست. ناکامی خامس یک اشتباه فردی نبود و بیشتر اشتباهی بود که همه باید مسئولیت آن را قبول کنند و شاید وقت آن رسیده که مالک باشگاه از خودش بپرسد آیا باید استراتژی دیگری در پیش بگیرد؟ چرا که انتقال خامس به اورتون نه برای بازیکن جواب داد و نه برای باشگاه.

*آرمین زمانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار