PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۶۹۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
«اولیویه ژیرو» در گفت‌و‌گو با «فورفورتو»:
اولیویه ژیرو اندکی قبل از تولد 22 سالگی خود در حالی یک سال به طور قرضی در دسته سوم به میدان رفته بود که پیش خودش فکر می‌کرد کیفیت لازم برای بازی در بالاترین سطح فوتبال فرانسه را ندارد. سه سال بعد، او در تیم ملی فرانسه بازی می‌کرد و یک سال بعد در لیگ فرانسه قهرمان و برنده کفش طلا با مون پولیه شده بود و یک سال بعد از آن نیز به همراه آرسنال در لیگ قهرمانان بازی می‌کرد. با این وجود سال 2018 اوج دستاوردهای او بود. ژیرو توانست به همراه تیم ملی کشورش فاتح جام جهانی شود. آن هم در سالی که مجبور شده بود به دنبال پیدا کردن فرصتی برای مداوم بازی کردن، تیم باشگاهی خود را عوض کند. این خلاصه‌ای از دوران حرفه‌ای ژیرو بود. او بارها در سطح باشگاهی و ملی تحت انتقادات فراوان قرار گرفته و هر بار جواب انتقادات را با گلزنی داده است. تنها چهار بازیکن در تاریخ فوتبال فرانسه بازی‌های ملی بیشتری از ژیرو دارند و فقط یک نفر، تیری هانری، تعداد گل‌های ملی بیشتری زده است. قهرمانی‌های فراوان این بازیکن در دوران حرفه‌ای نشان دهنده عظم بالای او برای موفقیت بوده است. ژیرو در این تابستان به میلان پیوست تا در سن 35 سالگی حضور در فوتبال ایتالیا را تجربه کند. او در گفتگویی دوستانه با فورفورتو، پاسخگوی سوالات در مورد قهرمانی‌ها، گل عقرب مشهورش و مسائل دیگر بود...
انسان مسیرش را می‌سازد و خداوند او را همراهی می‌کند

*فوتبالتان را از دسته‌های پایین لیگ فرانسه شروع کردید. آیا آن زمان باور داشتید که می‌توانید موفق شوید؟

من فردی مذهبی هستم و باور دارم انسان مسیر زندگی خودش را می‌سازد و خداوند هم او را همراهی می‌کند. سرعت موفقیت من با برخی دیگر از بازیکنان که در 17 یا 18 سالگی مستقیما در تیمی بزرگ بازی می‌کنند، متفاوت بود. من مسیری متفاوت داشتم اما حالا بسیاری از بازیکنان این مسیر را طی می‌کنند. می‌خواهم به جوان‌ترها بگویم، اهمیتی ندارد چه اتفاقی بیافتد و سایرین چه بگویند، همیشه پیروزی بر مشکلات و باور داشتن به توانایی‌هایتان اهمیت دارد.

* از روزهای اول فوتبالتان چه خاطره‌ای دارید؟

وقتی در سن 19 سالگی یک بازیکن حرفه‌ای شدم، هنوز به دانشگاه می‌رفتم. دوست داشتم به تحصیل ادامه دهم اما در نهایت این اتفاق امکان پذیر نبود زیرا قرار شد به طور قرضی به تیم دسته سومی ایسترز بروم و مجبور بودم ترک تحصیل کنم. برای این که بر روی فوتبالم تمرکز کنم، مجبور شدم تصمیم سختی بگیرم. در آن دوران بود که افراد بزرگی را ملاقات کردم و این موضوع به من کمک زیادی کرد.

* مربیتان در گرنوبل گفته بود به قدری خوب نیستید که در بالاترین سطح بازی کنید. با شنیدن این حرف چه حسی داشتید؟

حالا برایم خنده‌دار است اما در آن زمان خیلی تلخ بود زیرا در آن زمان مشخص نبود بازیکنی که الان هستم، خواهم شد. بابت حرفی که او زد ناراحت نیستم اما حس می‌کنم حتی اگر حرفی که آن زمان زد حقیقت داشت هم نباید چنین چیزی را به یک بازیکن 20 ساله بگویید. با این کار او را دلسرد می‌کنید تا دنبال سرنوشتش نرود. چند سال بعد در مون پولیه مقابل سوشو با هدایت همان مربی به میدان رفتم و هت‌تریک کردم. در پایان آن بازی او فقط گفت:«ژیرو بازیکن فوق‌العاده‌ای است.» به نظرم آن هت‌تریک بهترین پاسخی بود که می‌توانستم به او بدهم.

* قهرمانی با مون پولیه در فصل 12-2011 چه جایگاهی در میان افتخارات‌تان دارد؟

نباید فراموش کنید که قبل از آن نیز دو فصل در دسته دوم فرانسه بازی کردم. در دوران بازی‌ام همیشه قدم به قدم پیش رفته‌ام زیرا بر این باورم پیشرفت باید این طور باشد و زمان‌بر است. در دومین فصلم در لیگ دو توانستم آقای گل شوم و مون پولیه مرا جذب کرد. اگر چه قبل از آن نیز خیلی خوب بازی کرده بودم اما رفتن به مون پولیه قدم بزرگی برای من بود و می‌خواستم نشان دهم می‌توانم در این تیم هم موفق باشم. در سال اول تلاش کردم در تیم جا بیافتم اما بعد از آن و در فصل دوم آقای گل لوشامپیونه شدم و عنوان قهرمانی لیگ را هم کسب کردم. باشگاه مون پولیه در 1974 تاسیس شده و خیلی قدیمی نیست و این اولین قهرمانی آنها بود. در همین تیم بودم که در سن 25 سالگی برای اولین بار به تیم ملی دعوت شدم و می‌توانم بگویم دورانی خاص برایم شروع شد.

* حقیقت دارد که ممکن بود در سال 2010 به سلتیک یا میدلزبرو بروید؟

بله. با این حال فکر نمی‌کردم زمان مناسبی برای ترک لیگ فرانسه باشد. می‌خواستم در لوشامپیونه تاثیرم را نشان دهم و به همین خاطر هم به مون پولیه رفتم. فکر می‌کردم رفتن به سلتیک گزینه خوبی باشد زیرا فوتبال بریتانیا را دوست داشتم. در آستانه حضور در سلتیک بودم اما خوشحالم که تصمیم درستی گرفتم و در فرانسه ماندم. چند سال بعد، ونگر مرا به آرسنال برد و رویایم به حقیقت بدل شد.

* در سالی به آرسنال رفتید که در نهایت فن پرسی به منچستریونایتد رفت. چه حسی داشتید که پا جای پای او گذاشتید؟

در آن زمان آرسن ونگر گفت که به یک مهاجم دیگر نیاز دارد. به خاطر نمی‌آورم که گفت فن پرسی قرار است برود یا نه اما تقریبا مشخص بود که مهاجم هلندی آرسنال را ترک می‌کند. ونگر به من قول نداد که دائما در ترکیب اصلی باشم زیرا می‌دانست به زمان نیاز دارم تا با تیم و بازی در لیگ برتر هماهنگ شوم. در فصل اول عملکرد خوبی داشتم اما بهترین نبودم. خیلی سریع وارد ترکیب اصلی تیم شدم. خیلی زود فهمیدم لیگ انگلیس قرار است بسیار ویژه باشد. در پنج سال و نیم حضورم در آرسنال روزهای فوق‌العاده‌ای سپری کردم.

* هیچ یک از شاگردان قدیمی ونگر در مورد این مربی بد نمی‌گویند. او به عنوان مربی چطور بود؟

مساله احترام است. او خودش را فدای آرسنال کرده بود. این موضوع روی زندگی شخصی ونگر هم تاثیرگذار بود چون برای مدت زمانی طولانی به سختی برای باشگاه کار کرده بود تا موفق شود. او آرسنال را به روش خودش ساخت و باید به دستاوردهای ونگر در باشگاه احترام گذاشت. آرسن در نهایت پایان خوبی نداشت و این که مجبور شد باشگاه را ترک کند، خیلی ناراحتش کرد. باشگاه بدون آرسن به مشکلاتی خورد و همین نشان داد که کار ونگر اصلا آسان نبوده است. به راحتی می‌توان فهمید میکل آرتتا چه کار سختی دارد تا آرسنال را مجددا به اوج برگرداند.

* در مورد گل عقرب مشهورتان صحبت کنید. آیا به قصد گلزنی به توپ ضربه زدید یا صرفا در تلاش بودید توپ را در جریان مسابقه نگه دارید؟

هر دو. سعی کردم توپ را در جریان بازی نگه دارم و با اندکی شانس توانستم بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشم. هیچوقت در تمرین روی این ضربه کار نکرده بودم اما همه هم‌تیمی‌هایم می‌دانند که از انجام حرکات آکروباتیک لذت می‌برم. قبول دارم گل غیرمعمولی بود. برخورد توپ به دیرک نیز آن را خاص‌تر کرد. گل فوق‌العاده و لحظه‌ بسیار بسیار ویژه‌ای بود.

*فاتح لیگ قهرمانان، لیگ اروپا، لیگ فرانسه، اف‌ای‌ کاپ و جام جهانی شده‌اید اما در لیگ برتر به قهرمانی نرسیدید. آیا آرسنال نباید دستکم یک بار در دوران حضور شما در این تیم به قهرمانی می‌رسید؟

سوال خوبی است. مسابقات یورو با تیم ملی فرانسه را نیز فراموش نکنید. قهرمان نشدن در آن هم ناراحت‌کننده است. فتح لیگ قهرمانان واقعا کار سختی است. وقتی به آرسنال آمدم فهمیدم رقابت شدیدی بین تیم‌های برتر این لیگ وجود دارد ولی به همین خاطر دوست داشتم به لیگ برتر بیایم. رقابت موضوع بسیار خوبی است. دوست داشتم قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کنم اما قسمت نبود.

*هنگام ترک آرسنال گفتید رفتن از این باشگاه تصمیم آسانی بود چون به دنبال زمان بازی بیشتر هستید اما گرفتن این تصمیم از نظر احساسی برایتان سخت نبود؟

به عنوان فوتبالیست دوست دارید بعد از آخرین بازی فصل تیم را در حالی ترک کنید که برای هواداران دست تکان می‌دهد و به شکلی مناسب از آنها خداحافظی می‌کنید. برای من این اتفاق نیافتاد. در میانه فصل از آرسنال جدا شدم. با این وجود وقتی با پیراهن چلسی به ورزشگاه امارات برگشتم استقبالی گرم از من صورت گرفت و آن موقع بود که فهمیدم دستاوردهای خوبی با آرسنال داشت‌ام چون هواداران حتی بعد از جدایی‌ام از این تیم هنوز به من احترام می‌گذاشتند. آرسنال کمک زیادی به من کرد. از نظر تاکتیکی و تکنیکی بهتر شدم و به عنوان انسان هم رشد کردم. ترک آرسنال خیلی سخت بود اما باید برای بیشتر بازی کردن این تصمیم را می‌گرفتم چون می‌خواستم در تیم ملی فرانسه در جام جهانی فیکس باشم.

*آیا از این که به اندازه‌ای که باید به توانایی‌هایتان توجه نمی‌شود، ناراحتید؟

فکر می‌کنم داستان زندگی من همین است. همیشه مجبور بودم با سختی‌ها روبه‌رو شوم، بجنگم و بر شرایط سخت غلبه کنم همیشه حس خوبی دارد که به منتقدان ثابت کنید در موردتان اشتباه می‌کنند. البته باید بگویم من هم طرفداران خودم را دارم. در تیم ملی هم همین است و همه دائما سعی می‌کنند من و کریم بنزما را مقابل هم قرار دهند. این موضوع ناراحت‌کننده است چون هیچوقت با کریم مشکلی نداشتم و از بازی در کنارش لذت می‌برم. از سال 2011 در کنار هم در تیم ملی هستیم و با هم رابطه خوبی داریم.

*گذر از رکورد میشل پلاتینی در تیم ملی فرانسه چه حسی دارد؟ آیا رکورد گلزنی تیری هانری را نیز می‌شکنید؟

مشخصا خیلی به این موضوع افتخار می‌کنم زیرا میشل پلاتینی برنده سه توپ طلا شد و در کنار زیدان یکی از اسطوره‌های واقعی تیم ملی فرانسه است. اگر 15 یا 20 سال پیش به من می‌گفتید دومین برتر گلزن تاریخ فرانسه خواهم شد، باور نمی‌کردم. این نشان می‌دهد که با رویکرد درست می‌توانید به هر چیزی برسید. در مورد تیری هانری هم باید بگویم نمی‌دانم. در حال حاضر از بازی در باشگاه جدیدم، میلان لذت می‌برم. هیچوقت از کسی چیزی نخواسته‌ام. حتی در چلسی با فرانک لمپارد هم منتظر فرصت بازی باقی ماندم. در تیم ملی هم همین خواهد بود. با تمام وجود سعی می‌کنم تا در ترکیب باشم. ولی این چیزی نیست که ناراحتم کند و تمرکزم را روی این نگذاشته‌ام که رکورد تیری هانری را بشکنم. همین حالا هم از دستاوردهایم به شدت خوشحالم. گاهی اوقات در چلسی و آرسنال دوران سختی داشتم اما می‌توانستم به تیم ملی فرانسه بیایم و گلزنی کنم که خیلی خوب بود.

* چه حسی داشت با وجود گلزنی در دیدار دوستانه مقابل کامرون در سال 2016 توسط هواداران خودی هو شدید؟

وقتی بنزما در تیم ملی نبود، برخی از این بابت ناراحت بودند و به همین خاطر بر علیه من شده بودند. فقط توضیح دادم که با بنزما هم‌پستی هستم و باید درک کنند که به خاطر من نیست که بنزما به تیم ملی دعوت نمی‌شود. به نظرم بی‌انصافی در حق من بود. در آغاز اندکی ناراحت شدم اما در نهایت همه چیزی بعد از آن بازی خوب شد زیرا تورنمنت خوبی در یورو داشتیم و نزدیک به قهرمانی در خاک خودمان بودیم. نمی‌توان همیشه همه را راضی نگه داشت.

*آیا می‌دانستید فاتح جام جهانی خواهید شد؟

این جام مهم‌ترین جام دنیای فوتبال است. قهرمانی در جام جهانی اعتماد به نفس زیادی در من ایجاد کرد. تورنمنت فوق‌العاده‌ای در روسیه داشتیم و تیم بسیار متحد بود و توانایی‌هایش را نشان داد. وقتی 25 ساله بودم و بازی در تیم ملی را شروع کردم، هیچوقت چنین چیزی در تصوراتم نبود. به همین خاطر خیلی خوشحالم.

*نقش دیدیه دشان در موفقیت شما چقدر است؟

او به من اعتماد به نفس داد و من هم تلاش کردم جواب اعتمادش را در زمین مسابقه بدهم. برای مدت زمانی طولانی بازیکنی بودم که او بیش از سایر بازیکنان در ترکیبش استفاده می‌کرد و به همین خاطر به او مدیونم. او همیشه از من حمایت کرده است و من هم تلاش کردم با عملکرد خوبم جواب او را بدهم. رابطه بسیار خوبی با هم داریم.

*به کدام دستاوردتان در دنیای فوتبال بیشتر افتخار می‌کنید؟

باید بگویم فتح جام جهانی. البته کسب جایزه پوشکاش سال 2017 برای گل عقربم نیز خیلی خوب بود. به نظرم نکته مهم‌تر تاثیری است که در یک باشگاه فوتبال می‌گذارید. این که شما را به عنوان بازیکن و انسانی خوب به خاطر بیاورند.

*آیا برای مدال‌های قهرمانی‌تان ویترینی درست کرده‌اید؟

هنوز چنین کاری نکرده‌ام و آن را به پایان دوران حرفه‌ای‌ موکول کرده‌ام اما قطعا جایگاهی ویژه برای آنها در نظر می‌گیرم.

*از دوران حضورتان در چلسی رضایت دارید؟

نمی‌توانستم در طول سه سال و نیم آرزوی اتفاقی بهتر داشته باشم. در چند فینال شکست خوردیم اما فاتح اف‌ای کاپ شدیم و لیگ اروپا را هم فتح کردیم و من آقای گل شدم و بعد هم که قهرمانی در لیگ قهرمانان را تجربه کردیم. یکی از ناراحتی‌هایم این است که در سه ماه آخر چندان بازی نکردم و از این بابت خوشحال نیستم. در نهایت توانستیم با هم فاتح لیگ قهرمانان شویم. درست مثل دوران حضورم در آرسنال، در چلسی هم فرصت مناسبی برای خداحافظی با هواداران نداشتم اما زمان تجربه چالشی جدید فرا رسیده بود.

*چه مشکلی برای تیم ملی فرانسه در یورو 2020 پیش آمد؟

گفتنش سخت است. در فوتبال، ورزش و زندگی یک نکته خیلی اهمیت دارد. هیچ چیز از قبل قطعی نیست. حتی اگر روی کاغذ قوی‌ترین تیم هم باشید، این امکان وجود دارد که غافل‌گیر شوید. زیبایی فوتبال همین است. نمی‌توانید به طور قطع بگویید چه اتفاقی می‌افتد. در آستانه شکست دادن سوئیس بودیم اما بازی عجیبی بود و در 10 دقیقه همه چیز عوض شد. اگر 10 بار دیگر هم بازی کنیم، این اتفاق تکرار نمی‌شود و این نشان می‌دهد که باید تا دقیقه آخر تلاش کنید.

*زندگی در میلان چگونه است و رابطه‌تان با زلاتان ابراهیموویچ چطور است؟

خانواده‌ام به خوبی در ایتالیا جا افتاده‌اند و استقبال خوبی از من شد. حس خوبی دارم. همان اوایل کرونا گرفتم و بعد مصوم شدم و به همین خاطر نتوانستم شروع خوبی داشته باشم. در مورد زلاتان هم باید بگویم مشکل این است که او هم درگیر مصدومیت بود. امیدوارم بارها در کنار هم بازی کنیم و خط حمله قدرتمندی بسازیم. تیمی جوان و با استعداد داریم که بسیار با انرژی است.

*چرا شماره 9 نفرین شده میلان را بر تن کردید؟ رویایتان در سن سیرو چیست؟

قطعا می‌خواهم فاتح سری آ شوم. در مورد پیراهن شماره 9 میلان می‌دانستم اما خرافاتی نیستم. فرقی نمی‌کند چه پیراهنی بر تن داشته باشم. هر بار پا به میدان مسابقه می‌گذارم، طرز فکرم مهم‌ترین چیز است. در این مورد شکی ندارم و می‌دانم که می‌توانم طلسم شماره 9 میلان را بشکنم.

*آرمین زمانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها