PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: ۶۹۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
«استیون جرارد» در گفت‌و‌گو با «اسکای اسپورتز»:
برای اولین بار به خودم و خانواده‌ام فکر کردم

استیون جرارد، ستاره سابق باشگاه لیورپول که در سال‌های اخیر در لیگ اسکاتلند و تیم رنجرز فعالیت می‌کرد و عملکرد موفقی هم داشت، در میانه‌های این فصل با پیشنهاد باشگاه استون‌ویلا از لیگ اسکاتلند و رنجرز جدا شد تا این بار در قامت مربی به لیگ برتر برگردد و مربیگری در لیگ جزیره را تجربه کند. او گفتگویی با اسکای اسپورتز انجام داده است و در مورد برنامه‌هایش برای استون‌ویلا صحبت کرده است. استون‌ویلا یکی از 5 باشگاه انگلیسی است که سابقه قهرمانی در اروپا را دارد اما از فصل 10-2009 در اروپا حضور نداشته است و استیون جرارد می‌گوید برنامه دارد این تیم را به اروپا برگرداند.

استیون جرارد در مورد مسیر مربیگری خود از حضور در آکادمی لیورپول گرفته تا حضور در رنجرز و سپس آمدن به ویلا پارک گفت:«وقتی هدایت رنجرز را قبول کردم حس کردم برای این شغل آماده‌ام چون 18 ماه یا بیشتر آن طور که می‌خواستم در لیورپول مربیگری کرده بودم. وقتی با من تماس گرفتند، باید حس می‌کردم که آماده‌ام یا نه. با توجه به عظمت باشگاه رنجرز در اسکاتلند و چالش بزرگ پیش رویم، رد کردن پیشنهاد آنها کار سختی بود.»

جرارد فصل گذشته اولین قهرمانی رنجرز بعد از یک دهه را به دست آورد و مانع از دهمین قهرمانی متوالی سلتیک شد اما جرارد می گوید نتوانسته فرصت حضور در لیگ انگلستان را رد کند هر چند که این تصمیمش هواداران رنجرز را ناراحت کرده است:«وقتی در طول فصل یک تیم را ترک می‌کنید باید درک کنید که چرا هواداران از این اتفاق ناراحت می‌شوند و به آن احترام بگذارید. از دید من، زمان‌بندی این اتفاق دست من نبود. این فرصت در میانه فصل پیش آمد. اگر جای من باشید، همیشه به این فکر می‌کنید که آیا باز هم چنین فرصتی پیش می‌آید یا نه. استون ویلا به من شانس بازگشت به لیگ برتر را می‌داد و باشگاه جاه‌طلبی هم هست و در این شرایط زمان‌بندی چیزی نبود که بتوانم به آن فکر کنم. باید از این فرصت استفاده می‌کردم. رنجرز را با قلبی ناراحت ترک کردم اما در عین حال سرم بالا بود چون وقتی با هیئت مدیره روبرو هستید، اگر به اهداف مورد نظر نرسید، برکنار خواهید شد. اگر در چندین مسابقه نتایج غیرقابل قبول بگیرید، برکنار می‌شوید. هواداران خیلی راحت با این قضیه کنار می‌آیند به همین خاطر تصمیم گرفتم برای یک بار در زندگی‌ام که شده به این فکر کنم که چه چیزی برای خودم و خانواده‌ام بهتر است و به همین خاطر تصمیم گرفتم به استون‌ویلا بیایم.»

جرارد می‌گوید احترام زیادی برای براندان راجرز، مربی باشگاه لسترسیتی و حریف دیرینه استون ویلا قائل است. او در دوران بازی خود از سال 2012 تا 2015 در لیورپول زیر نظر راجرز بازی کرد و در اسکاتلند هم به عنوان مربی مقابل هم قرار گرفتند تا این که راجرز سلتیک را به مقصد لستر ترک کرد. مربی استون‌ویلا می‌گوید:«چیزهای زیادی از براندان یاد گرفتم. احتمالا بیش از سایر مربیان قبلی‌ام زیرا در سن مناسبی برای راجرز رو‌به‌رو شدم. وقتی زیر نظر هولیه بازی می‌کردم، بازیکن خیلی برجسته‌ام نبودم و چندان هم به مسائل تاکتیکی علاقه‌ای نداشتم و این موضوع در روزهای اولیه حضور رافا بنیتس هم صدق می‌کند. در روزهای پایانی دوران رافا و دوران راجرز بود که شروع به فکر کردن در مورد درکم از این ورزش کردم. فکر می‌کنم اگر زودتر کار با براندان را شروع می‌کردم، به طور قطع در کنار هم موفقیت‌های بیشتری به دست می‌آوردیم. فکر می‌کنم او مربی بزرگی است و می‌داند چطور رختکن یک تیم را مدیریت کند و به طور فردی با بازیکنان کنار بیاید. اگر از کار کردن در کنار براندان چیزی یاد نمی‌گرفتم بسیار خام و ساده‌لوح بودم زیرا راجرز قطعا برای مدت زمانی طولانی در باشگاه‌های سطح بالا مربیگری خواهد کرد. زیر نظر او بازی کردم و سپس مقابل او به عنوان مربی در لیگ اسکاتلند قرار گرفتم. چیزهای بسیار زیادی از براندان یاد گرفتم و اعتراف می‌کنم که برخی از روش‌های او را تقلید می‌کنم.»

این مربی در ادامه می‌گوید:«بسیار خوش‌شانس بودم که به عنوان بازیکن با مربیان زیادی کار کردم که دوست داشتند سبک دفاعی اجرا کنند اما در پایان دوران بازی‌ام نیز با افرادی مثل براندان کار کردم که بسیار تاکتیک‌دان بودند. او دوست داشت از همه‌جای زمین بازی سازی کند و همین باعث شد به فکر کردن بیفتم که دوست دارم تیم‌هایم چطور بازی کنند. سعی می‌کنم ترکیبی از هر دوی آنها را داشته باشم. اگر بتوانم توازن درستی ایجاد کنم و بازیکنان مناسبی در اختیار داشته باشم که می‌توانند به رقیب آسیب بزنند، به نظرم می‌توانیم رو به جلو حرکت کنیم.»

با وجود این حرف‌ها مربی جدید استون‌ویلا می‌گوید در شغل مربیگری که بسیار سخت و خطرناک است، نمی‌تواند زیاد به آینده فکر کند. او در این باره گفت:«اگر کار درست پیش نرود نمی‌ترسم. اگر دورانم کوتاه باشد یا کارم به شکلی دردناک به پایان برسد، ناراحت نخواهم شد. به عنوان بازیکن به قدر کافی سختی کشیده‌ام و فراز و نشیب‌های زیادی تجربه کرده‌ام به همین خاطر می‌‌دانم فوتبال چطور است و می‌توانم با آن کنار بیایم. زیاد به حضور طولانی مدت فکر نمی‌کنم زیرا برنامه‌ای برای دوران بعد از استون‌ویلا ندارم. می‌دانم در هفته‌های اخیر صحبت‌های زیادی در این مورد انجام شده است اما می‌خواهم در زمان حال باقی بمانم و بهترین عملکردم را برای استون‌ویلا داشته باشم. صرفا در تلاشم تا ماجراجویی که با رنجرز شروع کردم را ادامه دهم. این تنها چیزی است که در ذهنم وجود دارد. برنامه 10 یا 15 ساله ندارم. برنامه‌ام این است در بازی بعدی سه امتیاز را بگیرم.»

جرارد می‌گوید با توجه به این که استون ویلا مشکل تهاجمی ندارد، می‌خواهد دفاع این تیم را مستحکم‌تر کند و به نظر می‌رسد از همین حالا تاثیرش را در این مورد گذاشته باشد. جرارد می‌گوید:«دین اسمیت، مربی سابق استون‌ویلا کار فوق‌العاده‌ای اینجا انجام داد و به همین خاطر فکر نمی‌کنم نیاز به ایجاد تغییرات زیادی باشد. وقتی اینجا با کارکنان باشگاه صحبت می‌کنم، همه به نیکی از اسمیت یاد می‌کنند. اصلا این طور نیست که بگویم چیزی اشتباه انجام شده است. اسمیت بازیکنان خوبی جذب کرده است و حالا فکرمان روی این است که چه چیزهایی را می‌توانیم بهتر کنیم. درست است هدایت تیمی را قبول کرده‌ام که روزهای بدی را سپری کرده است اما با توجه به عملکردهای استون ویلا، به نظرم لیاقت این تیم بسیار بیشتر است. حالا باید کاری که اسمیت شروع کرده ادامه دهم و باشگاه را به سطح جدیدی برسانم. دوست دارم برای این هواداران خاطرات خوبی ایجاد کنم. در حال حاضر چالش پیش‌روی ما این است و به نظرم باشگاه آماده رسیدن به این دستاورد است اما اول باید برخی مسائل را اصلاح کنیم. قبل از این که هدایت این تیم را قبول کنم، شرایط آن را مورد بررسی قرار دادم و به نظرم استون‌ویلا می‌تواند مانند وستهام و لستر در اروپا حضور داشته باشد. به نظرم باشگاهی مثل ویلا باید در مسابقات اروپایی حضور داشته باشد و باید ما را جدی بگیرند. باید با تیم‌های داخلی رقابت کنیم و دلیلی نمی‌بینم توانایی انجام این کار را نداشته باشیم. این هدفی که ما داریم کاملا واقع‌بینانه و در دسترس است.»

*آرمین زمانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار