PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۶۹۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
بهترین گلزن تمام دوران منچسترسیتی، بازنشستگی خود از فوتبال را بالاخره به طور رسمی اعلام کرد. بازیکنی که از چندی پیش به دلیل مشکلات قلبی قادر نبود در مسابقات زیادی به میدان برود و همین مساله او را بیشتر و بیشتر به سوی خداحافظی از فوتبال پیش برد. سرخیو آگوئرو در حالی با چشمانی اشکبار این خبر را اعلام کرد که در همین تابستان گذشته با قراردادی آزاد از منچسترسیتی به بارسلونا امده بود تا بقیه دوران فوتبالش را در این تیم و در کنار دوست صمیمی‌اش لیونل مسی بگذارند حال آنکه نه مسی کنارش باقی ماند و نه توانست برای بارسلونا بازی کند. آگوئرو در 101 بازی ملی 41 گل زد. همچنین در 109 رقابت اروپایی 63 گل به ثمر رساند و مجموعا در 518 دیداری که در لیگ‌های مختلف اروپایی حضور داشت، 297 گل را به نام خودش ثبت کرد.
پرده آخر از نمایش یک فوتبالیست مدرن

اتلتیکو مادرید

آگوئرو در 5 فصل حضورش در تیم دوم شهر مادرید، 74 گل در لالیگا به ثمر رساند و در فصل 2010-2011 تعداد گلهایش در یک فصل به عدد بیست رسید. در ماه مارس سال 2008 او موفق شد مقابل بارسلونا دو گل بزند تا به برد 4-2 تیمش کمک کند. درست 12 ماه بعد او این کار را تکرار کرد و در برد 4-3 تیمش مقابل بارسلونا، دو گل دیگر زد. در فصل 2009-2010 موفق شد به همراه اتلتیکو قهرمانی لیگ اروپا را کسب کند. آگوئرو در آن دوره در مرحله یک هشتم نهایی در بازی بیرون از خانه دربرابر اسپورتینگ لیسبون، دو گل زد تا به تیمش برای صعود به مرحله یک چهارم نهایی کمک زیادی بکند.

منچسترسیتی

ماه می 2012 ماریت تیلور، گزارشگر معروف انگلیسی در ثانیه بیستم سومین دقیقه از وقت‌های تلف شده با فریاد گفت "قسم می‌خورم که شما هیچ وقت دیگر چنین چیزی را نخواهید دید". این دقیقا همان صحنه‌ای بود که شماره ده سیتی موفق شد دروازه کوئینز پارک رنجرز را باز کند تا سیتیزن‌ها به اولین قهرمانی خود در سطح بالای فوتبال انگلیس از سال 1968 دست پیدا کند. آگوئرو هر دو باری که توانست در لیگ قهرمانان اروپا هت‌تریک کند، با پیراهن منچسترسیتی بوده است. در نوامبر 2014 در حالیکه سیتی با نتیجه 2-1 از بایرن مونیخ در خانه عقب بود، در 5 دقیقه پایانی مهاجم آرژانتینی دوبار گلزنی کرد تا با هت‌تریک، باخت تیمش را با برد عوض کند و شانس سیتی را برای صعود به مرحله بعد در بازی آخر مقابل رم حفظ کند.

او در فصل 2014-2015 موفق شد با 26 گل زده، کفش طلای لیگ برتر را تصاحب کند. آگوئرو روز سوم اکتبر سال 2015 به پنجمین بازیکن لیگ برتر بدل شد که در یک بازی 5 گل به ثمر می‌رساند. ستاره آرژانتینی در شب کابوس‌وار نیوکاسل در ورزشگاه اتحاد، درحالی در 21 دقیقه موفق شد 5 گل به ثمر برساند و تیمش را به برتری 6-1 برساند که نیمه اول به پیروزی یک بر صفر سیتی تمام شده بود. در فصل 2017-2018 آگوئرو شانزدهمین بازیکنی نام گرفت که توانسته در رقابت‌های اروپایی 50 گل به ثمر برساند. او در برتری 4 بر صفر سیتی مقابل فاینورد، به این مهم دست پیدا کرد. همچنین در همان فصل توانست مقابل نوریچ هت‌تریک کند که دومین گل او در شب پیروزی 6 بر صفر سیتی در واقع دویستمین گل وی در فوتبال اروپا محسوب می‌شد.

در فصل‌های 2017-2018 و 2018-2019 او 21 گل زد و کمک کرد تا سیتی به طور متوالی قهرمانی لیگ برتر را تصاحب کند. قهرمانی جام حذفی در سال 2019 کلکسیون افتخارات آگوئرو را در فوتبال انگلیس تکمیل کرد. در سال بعد او توانست از رکورد 175 گل تیری هانری و 177 گل فرانک لمپارد در لیگ برتر عبور کند و بالاتر از این دو ستاره قدیمی در لیست برترین گلزنان تاریخ لیگ برتر قرار بگیرد. او اکنون با 184 گل پس از آلن شیرر، وین رونی و اندی کول قرار دارد هر چند به عنوان برترین گلزن تاریخ باشگاه منچسترستی شناخته می‌شود. آخرین بازی او با پیراهن سیتی مربوط به فینال لیگ قهرمانان فصل گذشته بود که در دقیقه 77 به عنوان بازیکن تعویضی به میدان آمد هر چند تیمش با نتیجه یک بر صفر دربرابر چلسی مغلوب شد.

بارسلونا

روز 31 می سال 2021 او به بارسلونا پیوست اما هیچگاه شانس بازی در کنار دوست صمیمی‌اش یعنی لیونل مسی را پیدا نکرد و فوق ستاره آرژانتنی پس از آمدن آگوئرو، راهی پاریس و تیم پاری‌سن‌ژرمن شد. در این فصل او برای تیم جدیدش تنها 5 بازی انجام داد که 4 بازی در لالیگا و یک بازی در لیگ قهرمانان اروپا بود و در بازی مقابل رئال مادرید یک گل زد اما به دلیل مشکلات قلبی بیشتر بازی‌ها را از لیست خارج بود و پس از بروز مشکل جدی در بازی مقابل آلاوز در روز 31 اکتبر، مشخص شد که دیگر شانسی برای حضور در مستطیل سبز ندارد.

ناگفته‌ها

او در حالیکه تنها یک ماه از تولد پانزده سالگی خود را پشت سرگذاشته بود، به عنوان بازیکن تعویضی برای تیم ایندیپندنته مقابل سن لورنزو در 5 جولای 2003 به میدان رفت تا به عنوان جوانترین بازیکنی که در سطح اول باشگاهی فوتبال آرژانتین بازی کرده، شناخته شود. آگوئرو به همراه تیم زیر 20 ساله‌های آرژانتین توانست جام‌های جهانی 2005 و 2007 را فتح کند. او توپ طلا و کفش طلای مسابقات سال 2007 در کانادا را با 6 گل زده در هفت بازی بدست آورد. این بازیکن برای آلبی سلسته 41 گل زد تا پس از لیونل مسی با 80 گل و گابریل باتیستوتا با 54 گل در رده سوم برترین گلزنان تاریخ فوتبال ملی آرژانتین قرار بگیرد.

از نگاه اعداد

101/41-تعداد بازی‌های ملی و گل ملی

2-تعداد افتخارات او در سطح ملی بزرگسالان است که به مدال طلایش در المپیک 2008 پکن و قهرمانی در کوپا آمه‌ریکا 2021 اشاره دارد.

4-تعداد باشگاه‌هایی که او برایشان بازی کرده که شامل ایندیپندنته، اتلتیکو مادرید، منچسترسیتی و بارسلونا می‌شود

260- تعداد گلهایش برای منچسترسیتی است که رکورد باشگاه هم محسوب می‌شود

14-تعداد عناوینی است که او در سطح باشگاهی بدست آورده که شامل 5 قهرمانی لیگ برتر انگلیس، یک قهرمانی جام حذفی، 6 قهرمانی جام اتحادیه به علاوه یک قهرمانی لیگ اروپا در سال 2010 و سوپرجام اروپا در همان سال به همراه اتلتیکو مادرید می‌شود.

15/35-به سنی که او فوتبالش را آغاز کرد و آن را به پایان برد اشاره دارد.

93:20-این همان زمانی است که او معروفترین گل خود را برای سیتی مقابل کیو پی آر زد و سیتی را به اولین قهرمانی لیگ برتر رساند.

100-تعداد گلهایی که او بین سال‌های 2006 تا 2011 برای اتلتیکو به ثمر رساند که 74 گل در لالیگا بود.

1-تعداد حضورش در فینال جام‌جهانی

390-تعداد بازی‌هایی که برای منچسترسیتی انجام داد.

16-تعداد هت‌تریک‌هایی که با پیراهن سیتی انجام داد.

230-تعداد بازی‌های که برای اتلتیکو انجام داد.

آخرین مصاحبه

آگوئرو در آخرین کنفرانس خبری "این کنفرانس برای این است که به شما اطلاع دهم من تصمیم گرفته‌ام فوتبال بازی کردن را متوقف کنم. این سخت‌ترین تصمیم زندگی من است. این تصمیم را به خاطر سلامتی و مشکلی که یک ماه پیش برایم پیش آمد، گرفتم. این بهترین تصمیم برای من است. دکترها به من گفتند که بهترین کار برای من این است که دیگر بازی نکنم. من 10 روز پیش این تصمیم را گرفتم و می‌خواستم به همه بگویم که هر کاری از دستم بر می‌آمد انجام دادم. به دوران حرفه‌ای خود افتخار می‌کنم و بابت آن خوشحالم. همیشه رویای فوتبال بازی کردن را داشتم. رویای من فوتبال بازی کردن در بالاترین سطح بود. هرگز فکر نمی‌کردم بتوانم در اروپا بازی کنم. از ایندپندینته ممنونم، آن‌جا تمرین کردم، آنها وقتی من 18 ساله بودم روی من ریسک کردند. از اعضای منچسترسیتی که می‌دانند چه حسی نسبت به آن ها دارم نیز ممنونم. آن ها رفتار بسیار خوبی با من داشتند. از اعضای بارسا و خوان لاپورتا که با من تماس گرفت، ممنونم. می‌دانستم که به یکی از بهترین باشگاه‌های دنیا می‌آیم و آنها با من خیلی خوب رفتار کردند. و تیم ملی آرژانتین که از همه بیشتر آن را دوست دارم. از هواداران تمام باشگاه‌هایی که در آن ها بازی کرده‌ام و دوست دارم خاطرات زیبایی که تجربه کرده‌ام را حفظ کنم. از خانواده‌ام تشکر می کنم که از ابتدا همراه من بودند و مرا حمایت کردند. از هم تیمی‌هایم نیز ممنونم که به رشد و پیشرفت من کمک کردند. می‌خواهم توضیح دهم که هر کاری می‌توانستم کردم تا ببنیم هیچ امیدی وجود دارد یا نه اما امید زیادی وجود نداشت. نمی‌دانم الان چه چیزی در انتظار من است. می‌دانم افراد زیادی وجود دارند که مرا دوست دارند و بهترین‌ها را برای من می‌خواهند. با سری بالا از فوتبال خداحافظی می‌کنم. الان احساس خوبی دارم. مشخصاً 2 هفته اول سخت بود. وقتی اولین تست پزشکی‌ام را انجام دادم، دکترها به من گفتند که به احتمال زیاد قادر به ادامه فوتبال نیستم و کاملاً از این قضیه آگاه بودم اما آسان نبود. وقتی به من گفتند این قضیه قطعی است، چند روز طول کشید تا با آن کنار بیایم. الان خوبم اما بله، سخت است. این اتفاق در 33 سالگی برای من رخ داده و نه زودتر اما همان طور که گفتم، از یک طرف به دوران حرفه‌ای ام افتخار می‌کنم و خدا را شکر می‌کنم که این اتفاق در سن کمتری برای من رخ نداد. اما در کل از دوران حرفه‌ای‌ام بسیار خوشحالم. هر کسی همیشه می‌خواهد چیزهای بیشتری ببرد اما من بابت جام‌هایی که برده‌ام، بسیار خوشحالم و همیشه می‌توان چیز بیشتری کسب کرد اما فکر می‌کنم من بهترین کار را برای خودم و باشگاهم انجام دادم چون همیشه می‌گویم در نهایت بازیکنان بخشی از تیم را تشکیل می‌دهند و هر کاری که کردم برای کمک به تیم و باشگاه بود".

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار