PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۷۱۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
خریدهای دلچسب زمستانی

بارسا در حالی موفق شد با شکست 4-2 ناپولی در ورزشگاه دیه‌گو مارادونا، به مرحله بعدی لیگ اروپا راه پیدا کند که خریدهای جدیدش، جزو چهره‌های درخشان بازی بودند. اوبامیانگ که خود زمینه ساز گل اول بود، گل چهارم را به زیبایی هر چه تمام‌تر، روی پاس ترائوره به ثمر رساند که پاس گل اول را هم به آلبا داده بود. این چهارمین گل اوبامیانگ و چهارمین پاس گل ترائوره در پنج بازی نخست شان برای آبی اناری ها بود.

علاوه بر این بازی، بخش زیادی از کیفیت بازی و نتایج بارسلونا در بازی های اخیر که رفته رفته می رود این تیم را از انزوا خارج کند مدیون خریدهای زمستانی ژاوی است. در 5 بازی گذشته ترائوره 4 پاس گل داده و یک بار هم موفق به کسب پنالتی شده، اوبامیانگ 4 گل زده، فران تورس در 8 بازی 2 گل و 2 پاس گل داشته و دنی آلوز 38 ساله هم یک گل و 3 پاس گل را به نام خود ثبت کرده است.

پنجره زمستانی این فصل برای بارسلونا بسیار خوب جلو رفت و این تیم توانست 4 بازیکن قابل توجه را به خدمت گیرد. خریدهای کاتالان‌ها از دنی آلوز آغاز شد و سپس بارسلونا با 55 میلیون یورو فران تورس را خریداری کرد. در روزهای آخر پنجره نقل و انتقالاتی نیز آداما ترائوره از ولورهمپتون و اوبامیانگ از آرسنال به ترکیب ژاوی اضافه شدند تا بارسلونا پنجره‌ای مثبت را برای خود رقم زند. 4بازیکن تازه خریداری شده به ترکیب ژاوی رسیده‌اند ولی 3 بازیکن هستند که در ترکیب اصلی قرار دارند. دنی آلوز در پست دفاع راست نمایشی شگفت‌انگیز به نمایش گذاشته و فران تورس نیز توانسته در پست مهاجم کاذب عملکرد مثبت از خود به نمایش گذارد. آداما ترائوره احتمالا بهترین خرید زمستانی بارسلونا است و بیش از هر کسی به درد ژاوی می‌خورد. بازیکن اسپانیایی در پست وینگر راست به مهره بزرگ آبی‌اناری‌ها بدل شده و توانسته به موثرترین بازیکن این روزهای ژاوی نام گیرد. او در بازی مقابل اتلتیکومادرید نیز نمایشی عالی داشت و توانست هرموسو را در سمت راست بسیار اذیت کند. گل دوم بارسلونا در آن بازی با حرکت زیبای ترائوره ساخته شد و حالا این بازیکن تنومند اسپانیایی موفق شده عنوان بهترین خرید زمستانی را به دوش بکشد.

در مقابل مارتینبریتویت، مهاجم تیم ملی فوتبال دانمارک و باشگاه بارسلونای اسپانیا که تا قبل از انجام خریدهای جدید باشگاه کاتالانی در پنجره نقل و انتقالات زمستانی در ژانویه اخیر، دقایق بیشتری با پیراهن این باشگاه بازی می‌کرد، از زمان ورود ژاویهرناندزبه عنوان سرمربی کاتالان‌ها، او سیزده دقیقه بیشتر بازی نکرده است. هر چند مصدومیت طولانی مدتش هم در این زمینه بی تأثیر نبوده است ولی خریدپیر امریک اوبامیانگوفران تورسوآداما ترائورهو همچنین درخشش جالبلوک دی یونگ، هافبک هجومی هلندی در ترکیب آبی و اناری‌پوشان شهر بندری بارسلون باعث شده است دقایق بازی برای این بازیکن دانمارکی به شدت کاهش یابد،

بیایید به ترتیب زمانی شروع کنیم. اولین خرید، دنی آلوز، دفاع راست افسانه‌ای بارسلونا بود که برای آخرین بار به نیوکمپ بازگشته است. آلوز رایگان به بارسا آمد و با حداقل دستمزد مجاز فدراسیون اسپانیا بازی می‌کند. این قرارداد تا حد امکان کم هزینه است و با وجود سن بالا، آلوز هنوز دستش پر است و توانایی خوبی دارد. او به خوبی توانسته سمت راست خط دفاعی را که از زمانی که آن را ترک کرده بود، مشکل ساز بود.، تقویت کند. الکس کولادو به صورت قرضی به تیم دیگری فرستاده شد. از آنجایی که کولادو بازیکن خوبی است، او به طور کامل به تیم دیگری منتقل نشد، بنابراین انتقال او به گرانادا به معنای صرفه جویی اندکی در دستمزد بود. از سوی دیگر بازنشستگی زودهنگام سرخیو آگوئرو نحوه ترکیب تیم را تغییر داد.

سپس قرارداد با فران تورس فرا رسید. این بازیکن اسپانیایی بدون شک جواهر زمستانی بارسلونا است. او ارزان نبود، اگرچه برای بازیکنی با کیفیت و پتانسیل او، 55 میلیون یورو معامله عادلانه‌ای است. اگرچه باید دید که آیا او می‌تواند از پتانسیل خود به طور کامل استفاده کند یا خیر، اما گرفتن او از منچسترسیتی یک کودتای بزرگ بود. بارسلونا فیلیپه کوتینیو را به صورت قرضی به استون ویلا انتقال داد تا برای استخدام تورس دستش برای پرداخت دستمزد باز باشد، اما این هم کافی نبود تا اینکه ساموئل اومتیتی قرارداد خود را تغییر داد. این دو قرارداد به بارسلونا فضایی برای حرکت داد. سپس یوسف دمیر از انتقال قرضی خود به راپیدوین بازگردانده شد. بارسلونا نمی‌خواست بند خرید اجباری را فعال کند و با فروش او موافقت کرد.

بعد از آن آداما ترائوره به صورت قرضی از ولورهمپتون واندررز به کاتالونیا آمد. این مهاجم که بازیکن سابق جوانان بارسلونا بود، یک بار دیگر با دستمزد بسیار پایینی به عضویت بارسا درآمد. ترائوره توانست سرعت و دریبل‌زنی زیادی را به خط حمله تیم ژاوی اضافه کند. از سوی دیگر او توانایی گلزنی یا خلق موقعیت را دارد. در روز پایانی نقل و انتقالات، بارسلونا دروازه‌بان سوم اینیاکی پنیا را به ترکیه فرستاد تا به صورت قرضی برای گالاتاسرای بازی کند. در حالی که او نسبت به سنش، دروازه‌بان خوبی به حساب می‌آمد اما او فرصت بازی زیادی برای پیشرفت نداشت، بنابراین انتقال قرضی بهترین گزینه برایش محسوب می‌شد. بالاخره قرارداد پیر امریک اوبامیانگ از راه رسید. او قرارداد خود را با آرسنال فسخ و در تمرین با بارسلونا حضور پیدا کرد.

اوبامیانگ بازیکن بسیار با استعدادی است و حدود یک سال پیش ستاره اصلی آرسنال به حساب می‌آمد. اتفاقی که از آن زمان تاکنون رخ داده کمی عجیب بود؛ از دست دادن فرم ایده‌آل، درگیری با مدیر و شایعات مربوط به مسائل انضباطی. مهاجم گابنی نیز لزوماً برای سیستم ژاوی مناسب نبود اما دستمزد پایین باعث شد که نسبت به جذب وی ترغیب گردد. تغییر نگرش در سبک بازی، دقیقا همان چیزی بود که او برای بازگشت به بهترین حالت خود نیاز داشت. او با یک انتقال آزاد و با کاهش دستمزد به خدمت گرفته شد.

اوبامیانگ 11 دسامبر توسط آرتتا به دلیل یک تخلف انضباطی - بازگشت دیرهنگام از سفر به فرانسه - از ترکیب آرسنال کنار گذاشته شد. البته مشکل او با فقط با وقت ناشناسی اوبامیانگ نبود. او سپس از کاپیتانی باشگاه محروم شد و به تبعید فرستاده شد. این بازیکن 32 ساله با گابن به جام ملت‌های آفریقا رفت، اما پس از مثبت شدن تست کووید و سپس تشخیص ضایعات قلبی، در مسابقات حضور پیدا نکرد. گابن او را در 17 ژانویه به آرسنال بازگرداند، جایی که در یک برزخ عمیق باقی ماند. او رفته رفته نادیده گرفته و از تمرین با هم تیمی هایش محروم شد. آرسنالی‌ها او را به سمت باشگاهی در عربستان هل دادند اما او نمی‌خواست به این زودی فوتبال آسیا را انتخاب کند. زمانی که آرسنال برای استراحت نیم فصل و در تمرین در هوای گرم به دبی رفت، او را در لندن جا گذاشت. اما حالا اوبامیانگ با قراردادی تا سال 2025 در بارسلونا، یکی از بزرگترین باشگاه های جهان، ایستاده است. اوبامیانگ می‌گوید: "من میان یک رویا زندگی می‌کنم و تا زمانی که بتوانم برای ماندن در اینجا تلاش خواهم کرد خیلی وقت است که در یک مسابقه حضور نداشته‌ام اما واضح است که آماده بازی و کمک هستم. دوشنبه روز بسیار طولانی و دیوانه‌واری بود و ما در دو دقیقه آخر قرارداد امضا کردیم. من در خانه پدرم بودم و منتظر بودم که همه چیز درست شود. بعدازظهر به من زنگ زدند که برویم تست پزشکی را انجام دهیم. در پایان کمی استرس وجود داشت اما همه چیز خوب بود." لازم به ذکر است که با توجه به سابقه‌ مسائل انضباطی در پرونده‌ این بازیکن گابنی، مديرانبارسلونا بندی را در قرارداد اوبامیانگ قرار داده اند که بر اساس آن، بارسلونا می تواند در صورت بروز هر گونه بی انضباطی توسط این بازیکن، قرارداد او را بدون پرداخت هیچ غرامتی لغو و فسخ کند.

بارسلونا توانست با پول بسیار کمی چهار بازیکن به ترکیب خود اضافه کند و حداقل برخی از آنها، اگر نگوییم همه، می‌توانند به تیم کمک کنند. با توجه به تنگنای مالی و نبود فضای زیادی روی پرداخت دستمزدها، انتظارات برای رسیدن به یک شرایط ایده‌آل خیلی زیاد نبود. با این حال، هیات مدیره به رهبری ماتئو آلمانی، در طول پنجره زمستانی کار درخشانی انجام داد. آلوز اکثر مسابقات را از ابتدا آغاز کرده، در حالی که تورس نه تنها برای دوران فعلی، بلکه برای آینده یک عنصر سازنده است. ترائوره و اوبامیانگ خریدهای کوتاه مدت هستند، حداقل در حال حاضر، اما تیم به شدت به پویایی و خلاقیت نیاز دارد. هزینه صورت گرفته برای آنها نسبتاً کم بود، و آنها تمایل و عطش زیادی برای پیوستن به بارسا نشان دادند. علاوه بر این، این تیم توانست چند بازیکن پرهزینه را از سر خودش باز کند تا کمی در کسب درآمد اوضاعش بهتر شود. بارسلونا برای تقویت تیم و صعود به جمع چهار تیم بالانشین لالیگا، نیاز به یک پنجره خوب داشت که در بازسازی باشگاه ضروری بود. مشکل این بود که تیم فضای کمی در سقف دستمزد برای انجام این خریدها داشت. با توجه به آن شرایط، پنجره به خوبی برای کاتالان‌ها پیش رفت. تیم در موقعیت‌های کلیدی تقویت شد با این حال، تیم تا پایان راه فاصله زیادی دارد.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار