PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۷۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
بررسی مسابقات کشتی آزاد قهرمانی اروپا 2022 – بوداپست مجارستان
آذربایجان در غیاب روسیه جام قهرمانی را بالای سر برد

قهرمانی آذربایجان در غیاب روسیه قدرتمند، مهمترین اتفاق مسابقات کشتی آزاد قهرمانی اروپا 2022 بود.

مسابقات کشتی قهرمانی اروپا 2022 از 28 مارس تا 3 آپریل (8 تا 14 فروردین ماه) در سه بخش کشتی آزاد، کشتی فرنگی و کشتی زنان به میزبانی بوداپست مجارستان برگزار شد. برگزاری این دوره از مسابقات قهرمانی اروپا در شرایطی بود که روسیه به عنوان یکی از قدرت های کشتی جهان به واسطه محرومیتش غایب بزرگ این رقابت بود.

در کشتی آزاد مسابقات در 10 وزن برگزار شد و در نهایت تیم آذربایجان با کسب یک مدال طلا، 4 مدال نقره و یک مدال برنز و 159 امتیاز بعنوان قهرمانی دست یافت. ترکیه با 2 مدال طلا، یک نقره و 3 مدال برنز و کسب 141 امتیاز بعنوان نایب قهرمانی و گرجستان با یک مدال طلا، یک مدال نقره و 4 مدال برنز و کسب 133 امتیاز بعنوان سوم دست یافت.

رده بندی نفرات برتر این رقابت ها به شرح زیر است:

57 کیلوگرم: 1- ولادیمیر اگوروف (مقدونیه) 2- علی عباس رضازاده (آذربایجان) 3- بکا بوجیاشویلی (گرجستان9 و مانوئل خندزرتسیان (ارمنستان)

61 کیلوگرم: 1- آرسن هاراتونیان (ارمنستان) 2- سلیمان آتلی (ترکیه) 3- گئورگی وانگلوف (بلغارستان) و ادوارد گریگوریف (لهستان)

65 کیلوگرم: 1- اسماعیل موسوکایف (مجارستان) 2- حاجی علی اف (آذربایجان) 3- مونیر آکتاش (ترکیه) و اسلام دودایف (آلبانی)

70 کیلوگرم: 1- زورابی یاکوبیشویلی (گرجستان) 2- آرمان آندرسیان (ارمنستان) 3- نیکولای گراهامز (مولداوی) و رمضان رمضان اف (بلغارستان)

74 کیلوگرم: 1- تیموراز سالکازانوف (اسلواکی) 2- فرانک چامیزو (ایتالیا) 3- توران بایراموف (آذربایجان) و گئورگی سولاوا (گرجستان)

79 کیلوگرم: 1- گئورگیوس کوگیومتسیدیس (یونان) 2- اشرف آشیروف (آذربایجان) 3- ولادمیر گامکرالیدزه (گرجستان) و موحامت آکدنیز (ترکیه)

86 کیلوگرم: 1- مایلز ناظم امینه (سن مارینو) 2- ابوبکر آباکاروف (آذربایجان) 3- عثمان گوجن (ترکیه) و سباستین جزیرزانسکی (لهستان)

92 کیلوگرم: 1- فیض اله آکتورک (ترکیه) 2- احمد باتایف (بلغارستان) 3- عثمان نورماگومدوف (آذربایجان) و میریانی مایسورادزه (گرجستان)

97 کیلوگرم: 1- ماگومدخان ماگومدوف (آذربایجان) 2- ولادیسلاو بایتسایف (مجارستان) 3- باتیربک تساکولوف (اسلواکی) و زبیگنیو بارانووسکی (لهستان)

125 کیلوگرم: 1- طاها آکگول (ترکیه) 2- گنو پتریاشویلی (گرجستان) 3- روبتر باران (لهستان) و دانیل لیگتی (مجارستان)

نتایج دیدارهای فینال نیز به شرح زیر است:

57 کیلوگرم: اگوروف (مقدونیه) 8- رضازاده (آذربایجان) 6

61 کیلوگرم: هاراتونیان (ارمنستان) 15- آتلی (ترکیه) 3

65 کیلوگرم: موسوکایف (مجارستان) 12- علی اف (آذربایجان) 1

70 کیلوگرم: یاکوبیشویلی (گرجستان) 2- آندرسیان (ارمنستان) 1

74 کیلوگرم: سالکازانوف (اسلواکی) 7- چامیزو (ایتالیا) 5

79 کیلوگرم: کوگیومتسیدیس (یونان) 7- آشیروف (آذربایجان) 6

86 کیلوگرم: امینه (سن مارینو) 9- آباکاروف (آذربایجان) 5

92 کیلوگرم: آکتورک (ترکیه) 6- باتایف (بلغارستان) 1

97 کیلوگرم: ماگومدوف (آذربایجان) 11- بایتسایف (مجارستان) 5

125 کیلوگرم: آکگول (ترکیه) 5- پتریاشویلی (گرجستان) 2

مقدونیه نخستین طلا را شکار کرد

در وزن 57 کیلوگرم عنوان قهرمانی به اگوروف از مقدونیه رسید که در فینال توانست با نتیجه 8 بر 6 از سد رضازاده عبور کند. این کشتی گیر مقدونیه ای برای رسیدن به فینال ابتدا استچله از آلمان را با نتیجه 5 بر 4 شکست داد. اگوروف در نیمه نهایی با نتیجه 10 بر صفر مانوئل خندزرتسیان از ارمنستان را شکست داد و فینالیست شد. این موفقیت در شرایطی برای اگوروف از مقدونیه بدست آمد که او در در مسابقات جهانی نروژ عنوانی بهتر از هشتمی را بدست نیاورده بود.

اولین طلای هاراتونیان در رده سنی بزرگسالان

در وزن 61 کیلوگرم عنوان قهرمانی به هاراتونیان از ارمنستان رسید که موفق شد در فینال سلیمان آتلی از ترکیه را با نتیجه 15 بر 3 شکست دهد. هاراتونیان برای رسیدن به فینال ابتدا آلیلی از مقدونیه را با نتیجه 5 بر صفر شکست داد و در کشتی دومش 13 بر 8 از سد ادوارد گریگوریف از لهستان گذشت و به دیدار نهایی راه یافت. این اولین قهرمانی این کشتی گیر ارمنستانی در رده سنی بزرگسالان است. هاراتونیان از ارمنستان سال 2021 توانست قهرمانی زیر 23 سال جهان را بدست آورد. او در رده سنی جوانان توانسته بود مدال برنز را نیز کسب کند.

کار بزرگ موسوکایف برابر علی اف

در وزن 65 کیلوگرم موسوکایف از مجارستان با برتری 12 بر یک برابر علی اف از آذربایجان عنوان قهرمانی را بدست آورد. این شکست غیرمنتظره در شرایطی برای علی اف رقم خورد که شاید کمتر کسی تصور می کرد موسوکایف اصالتی روسی دارد و برای مجارستان به روی تشک رفت. موسکایف در این رقابت‌ها کشتی‌های خیلی خوبی گرفت و 33 امتیاز به دست آورد. او تنها مقابل حاجی‌‌علی اف آذربایجانی یک امتیاز از دست داد. حاجی‌علی‌یف با این شکست از رسیدن به چهارمین عنوان قهرمانی اروپایی‌اش بازماند. موسوکایف از مجارستان در المپیک توکیو عنوان پنجم را کسب کرده بود.

یاکوبیشویلی این بار طلایی شد

در وزن 70 کیلوگرم زورابی یاکوبیشویلی کشتی‌گیر عنوان‌دار گرجستانی با نتیجه 2 بر یک از سد آرمن آندریاسیان ارمنی گذشت. در این رقابت ها زورابی یاکوبیشویلی در دور اول حریف سوئیسی اش را 5 بر یک شکست داد. او در دور بعدی رمضان اف از بلفارستان را 12 بر یک شکست داد و به نیمه نهایی رسید. یاکوبیشویلی در دیدار ماقبل فینال هم بایراموف از آذربایجان را 4 بر 3 شکست داد و به دیدار نهایی راه یافت. زورابی یاکوبیشویلی سال 2021 در رقابت های جهانی نروژ عنوان سوم این وزن را بدست آورده بود.

شکست مجدد چامیزو برابر سالکازانوف

در وزن 74 کیلوگرم سالکازانوف از اسلواکی در دیدار نهایی در یک رقابت مهیج و تماشایی توانست چامیزو کشتی گیر کوبایی الاصل ایتالیا را 7 بر 5 شکست دهد. فرانک چامیزوی ایتالیایی که بعد از ماه‌ها بار دیگر در مسابقات شرکت کرده و در غیاب کشتی‌گیران روس به فینال وزن 74 کیلوگرم رسید، در مبارزه شکست را پذیرا شد تا طلای قهرمانی اروپا را از دست بدهد. البته چامیزو پس از مبارزه، باز هم کُری خواند و نوشت: «فکر کردی پست نمیذارم برات؟ خوش گذشت!». سال گذشته نیز سالکازانوف موفق به شکست چامیزو شده بود.

سالکازانوف از اسلواکی در این رقابت ها ابتدا کشتی گیر لهستانی را 5 بر صفر شکست داد. او در دور بعد کارپائف از رومانی را 12 بر یک شکست داد و راهی نیمه نهایی شد. سالکازانوف در دیدار ماقبل فینال بایرامف از آذربایجان را 8 – 2 شکست داد و فینالیست شد.

اولین طلای یونان در اروپا

در وزن 79 کیلوگرم کوگیومتسیدیس از یونان دست به کار بزرگی زد و توانست آشیروف از آذربایجان را 7 بر 6 شکست دهد و قهرمان شود. این اولین مدال طلای کشتی یونان در تاریخ مسابقات قهرمانی اروپا بود که از سوی کوگیوتیدیس در بوداپست به دست آمد. این موضوع در سایت اتحادیه جهانی بازتاب داشت و UWW از تاریخی بودن مدال کشتی‌گیر یونانی نوشت. 16 سال پس از اینکه تیم ملی فوتبال یونان در مسابقات اروپایی با غلبه بر پرتغالِ میزبان موفق شد برای اولین بار قهرمان فوتبال اروپا شود، جئورجیوس کوگیوتیدیس موفق شد اولین مدال طلا را برای کشتی یونان در همان رقابت‌های اروپایی به دست آورد.

کوگیومتسیدیس در این رقابتها ابتدا کشتی گیر لتونی را 16 بر 6 شکست داد. او در دور بعدی که نیمه نهایی بود 15 بر 10 آکدنیز از ترکیه را شکست داد و فینالیست شد. این کشتی گیر یونانی همین چند هفته قبل هم در بلغارستان و در رقابت های زیر 23 سال اروپا توانست عنوان قهرمانی را بدست آورد.

تاریخ سازی امینه برای سن مارینو

در وزن 86 کیلوگرم مدال طلا به امینه از سن مارینو رسید تا او یک مدال تاریخی برای کشورش بدست آورد. امینه با پیروزی 9 بر 5، مقابل آباکاروف از اذربایجان، کشورش را صاحب مدال طلای کشتی آزاد اروپا کرد. این آزادکار سن مارینو در کشتی اولش نماینده رژیم اشغالگر قدس را 11 بر صفر شکست داد. او در دور بعدی گوسن از ترکیه را 6 – 6 شکست داد و راهی دیدار نهایی شد.

امینه البته در بازیهای المپیک توکیو نیز دست به کار بزرگی زد و توانست مدال برنز این وزن را بدست آورد. او در دیدار رده بندی 12 بر 2 نماینده کلمبیا را شکست داد و به مدال ارزشمند برنز دست یافت. امینه در توکیو و در دیدار نیمه نهایی 12 بر 2 مغلوب تیلور آمریکایی شده بود.

دومین طلا در فاصله چند هفته

در وزن 92 کیلوگرم آکتورک از ترکیه 6 بر یک باتایف از بلغارستان را شکست داد و یکی از دو طلایی ترکیه در این مسابقات شد. فیض اله آکتورک در کشتی اولش 11 بر یک آزادکار اتریشی را شکست داد. او دردور بعدی روبائف از مقدونیه را 8 بر صفر شکست داد. آکتورک در نیمه نهایی میریانی مایسورادزه از گرجستان را 5 بر 2 شکست داد و راهی دیدار نهایی شد. فیض اله آکتورک چند هفته قبل نیز در بلغارستان با برتری برابر تمام حریفانش مدال طلای مسابقات زیر 23 سال اروپا را بدست آورده بود.

ماگومدوف این بار برای آذربایجان طلا گرفت

در وزن 97 کیلوگرم ماگومدوف از آذربایجان 11 بر 5 از سد بایتسایف از مجارستان گذشت تا نقش عمده ای در قهرمانی تیمش در مسابقات کشتی آزاد اروپا 2022 داشته باشد. ماگومدوف در این مسابقات ابتدا کشتی گیر لتونی را 12 بر 2 شکست داد. او در دور بعدی اودیکادزه گرجستانی را 14 بر 7 شکست داد. قهرمان اروپا در مسابقه نیمه نهایی نیز زبیگنیو بارانووسکی از لهستان را شکست داد و فینالیست شد.

ماگومدوف در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در سال 2018 نیز مدال طلا را بدست آورده بود. البته در آن مسابقات او برای اسلواکی به روی تشک می رفت و حالا با تغییر ملیت برای آذربایجان مبارزه می کند.

نهمین مدال طلای آکگول

در وزن 125 کیلوگرم و در فینال سنتی طاها آکگول ار ترکیه 5 بر 2 از سد گنو پتریاشویلی از گرجستان گذشت تا عنوان قهرمانی را بدست آورد. با این قهرمانی طاها آکگل دارنده 3 طلای جهان و المپیک از ترکیه برای نهمین مرتبه مدال طلای اروپا را بدست آورد. آکگول در این رقابت ها ابتدا حریف صربستانی اش را 5 بر صفر شکست داد. او در مبارزه بعدی دانیل لیگتی از مجارستان را 10 بر صفر شکست داد و فینالیست شد.

پیش از برگزاری رقابت های سنیگن وزن اروپا اتحادیه جهانی کشتی نوشت: درست است که گنو پتریاشویلی در دو فینال جهانی موفق شده طاها آکگول را شکست دهد اما در مبارزه‌های اروپایی این کشتی‌گیر کشور ترکیه است که از حریف گرجستانی خود 4-1 جلو است. احتمال اینکه دو کشتی‌گیر در وزن 125 کیلوگرم سنگین‌وزن قهرمانی اروپا با هم رودررو شوند زیاد است و یکی از هیجان‌انگیزترین دوئل‌های قهرمانی اروپا بین این دو نفر خواهد بود.در این گزارش همچنین در مورد سابقه رویارویی دو کشتی‌گیر در مسابقات قهرمانی اروپا آمده است:

قهرمانی اروپا سال 2016: گنو پتریاشویلی (برنده) 8-8 طاها آکگول

قهرمانی اروپا 2017: طاها آکگول 14-4 پتریاشویلی

قهرمانی اروپا 2018: طاها آکگول 2 - یک پتریاشویلی

قهرمانی اروپا 2019: طاها آکگول 7 - صفر پتریاشویلی

قهرمانی اروپا 2021: طاها آکگول 6 - یک پتریاشویلی

* محمود محمدی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار