فرار رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳ - July 16 2024
کد خبر: ۷۲۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
«فابینیو» در گفت‌و‌گو با «فورفورتو»:
فابینیو، هافبک برزیلی باشگاه لیورپول در روزهای اول حضورش در آنفیلد نتوانست با سبک بازی تیم یورگن کلوپ خودش را وفق دهد اما حالا تبدیل به بازیکنی بی‌جانشین در ترکیب قرمزها شده است. او در فصل گذشته که لیورپول در خط دفاع با مشکل رو به رو شده بود نیز در خط دفاع تیمش به میدان رفت. او در این فصل به جایی برگشته که به آن تعلق دارد. در گفتگویی با فورفورتو در مورد تجربه بازی در لیورپول، کسب جام‌های قهرمانی بیشتر و مسائل دیگر صحبت کرده است. صحبت‌های این بازیکن را در ادامه می‌خوانید:
فقط به لیورپول فکر می‌کنم

*فصل جدید برای لیورپول چگونه بوده است؟ بزرگترین چالش لیورپول در فصل جدید چه بود؟

به نظرم امسال خیلی خوب بوده است. توانستیم در لیگ قهرمانان پیش برویم و هنوز در کورس قهرمانی لیگ برتر هستیم. یک بار دیگر با منچسترسیتی می جنگیم که مجددا فوتبال خوبی ارائه می‌دهد و کارمان را آسان نکرده است. لیورپول برای کسب قهرمانی وارد جام‌های مختلف می‌شود و به همین خاطر از این منظر خوب بوده‌ایم. نمی‌توانم از نظر شخصی نیز گلایه‌ای ندارم. فکر می‌کنم این روزها خوب بازی می‌کنم و مصدومیتی هم نداشته‌ام و دوست دارم به همین روند ادامه دهم.

* در این فصل گل‌های زیادی هم زده‌اید...

بله. همین‌طور است. حتی توانستم در «اف‌ای کاپ» هم گل بزنم. وقتی روند گلزنی‌تان شروع می‌شود، همیشه این احساس را دارید که می‌خواهید در هر بازی گل بزنید و می‌خواهید به محوطه جریمه نزدیک باشید و امید دارید تا توپی به سمت شما بیاید. وقتی گل بزنید، چنین اعتماد به نفسی به دست می‌آورید. این که توانستم پنالتی هم بزنم به من کمک کرد. وقتی صحبت از بهتر کردن آمار و ارقام است، چنین چیزی مشخصا کمک می کند. در موناکو بیشتر گل می‌زدم بخشی به این خاطر که پنالتی‌زن اول تیم بودم. اینجا کارم این نیست اما گلزنی حس خوبی دارد چون می‌توانم بیشتر در حمله تیم کمک کنم. هر وقت بتوانم به تیم کمک کنم، خوشحال می‌شوم.

*بازی در دوران کرونا چطور بود...

باید یاد می‌گرفتیم با آن زندگی کنیم. باشگاه هر روز از ما تست می‌گیرد و بعد اجازه می‌دهد وارد زمین تمرین شویم و دیگر می‌توانیم بگوییم به آن عادت کرده‌ایم. وقتی در ماه دسامبر نتیجه تستم مثبت شد، در هتل تیم بودم و داشتم برای دیدار تیم مقابل نیوکاسل آماده می‌شدم. اولین بازی که بعد از آن به میدان رفتم مقابل لستر بود و اگر بخواهم صادق باشم، اندکی به مشکل خوردم. برایم واضح بود که در بهترین فرمم نیستم. دلیلش این بود که یک هفته کامل تنها در خانه تمرین می‌کردم و این را نمی‌توان با تمرین واقعی در کنار تیم مقایسه کرد. خوشبختانه، توانستم به سرعت بهتر شوم و به فرم خوبم برگردم.

* بهترین چیز زندگی در لیورپول چیست؟

خیلی سخت است. نمی‌توانم فقط یک جا را نام ببرم زیرا چیزی که من و همسرم دوست داریم این است که به رستوران‌های مختلف شهر برویم. همیشه از دوستانمان می‌خواهیم تا جای جدید به ما پیشنهاد کنند. می‌توانم بگویم غذای ایتالیایی محبوب ما است اما از هر غذایی استقبال می‌کنیم و مشکلی وجود ندارد.(می‌خندد)

* هم‌تیمی‌هایتان شما را جاروبرقی و همچنین فانوس دریایی صدا می‌زنند. به خاطر دارید چه شد که این لقب‌ها روی شما گذاشته شد؟

(می‌خندد) هیچ ایده‌ای ندارم. هیچوقت دلیلش را به من توضیح ندادند. این طور نیست که دائم مرا با این اسم صدا بزنند. گاهی اوقات با این اسم صدا می‌شوم. این که هم‌تیمی‌هایتان قدر کارهایتان را در زمین مسابقه بدانند، حس خوبی است. این نشان می‌دهد که در زمین مسابقه کارم را درست انجام می‌دهم. همیشه سعی می‌کنم همیشه با تمام وجود تلاش کنم. از نظر دفاعی، کارم این است که مانع از ضدحملات شوم، از محوطه جریمه دفاع کنم و همچنین بعد از پس گرفتن توپ آن را پخش کنم. این تنها تمرکز من است.

* خاطره‌تان از آمدن به اروپا در سال 2012 چیست؟ به ریو‌آوه پرتغال رفتید اما چند هفته بعد مسیر رئال‌مادرید را در پیش گرفتید...

رفتن به کشوری جدید هیچوقت آسان نیست. به همین خاطر وقتی به اروپا آمدم، لوسیو آرائوخو (برادر دکو، بازیکن سابق بارسلونا و چلسی) برای مدتی در کنار من زندگی کرد. در چنین شرایطی، داشتن یک نفر در کنارت همیشه حس خوبی است. به پرتغال رفتم اما تنها دو هفته آنجا ماندم و سپس مدیر برنامه‌هایم زنگ زد تا بگوید تیم ذخیره‌های رئال‌مادرید نیاز به یک مدافع کناری راست دارد و می‌خواست بداند آیا به این انتقال تمایل دارم یا نه. سپس یک شب لوسیو آمد و به من گفت وسایلم را جمع کنم چون خورخه مندس دارد به دنبالم می‌آید. گفتم اتفاقی افتاده؟ هیچ کس چیزی نگفت اما در ماشین که بودیم، مندس گفت در حال سفر به مادرید هستیم و قرار است به این تیم بپیوندم. با مادرم در برزیل تماس گرفتم تا بگویم چه اتفاقی افتاده و او شروع به گریه کرد. هیچکس انتظار نداشت چنین اتفاق مهمی در چنین زمان کوتاهی برایم بیافتد. لحظه فوق‌العاده‌ای برایم بود.

* از اولین روزتان در پایتخت اسپانیا چه خاطره‌ای دارید؟

به هتلی در مادرید رفتیم و در حالی که در اتاقم خوابیده بودم با صدای کوبیدن به درم بیدار شدم. از چشمی در نگاه کردم و چیزی که دیدم را باور نمی‌کردم. مندس و خوزه مورینیو(سرمربی وقت رئال مادرید) پشت در بودند! پیژامه پایم بود و آماده دیدار با او نبودم. نمی‌دانستم چه بگویم.می‌خواست به من خوش‌آمد بگوید. هیچوقت فکر نمی‌کردم به این شکل با او دیدار کنم.

* در آغاز دوران فوتبالتان مدافع کناری راست بودید. چطور شد به هافبک دفاعی تبدیل شدید؟

باید لئوناردو ژادریم را به این خاطر ملامت کنید! او مربی مهمی در دوران حرفه‌ای من بود. در اولین فصلم در کنار او در موناکو، بیشتر به عنوان مدافع کناری بازی کردم اما در برخی بازی‌ها او مرا به هافبک آورد. به خاطر دارم در پیش‌فصل از من پرسید آیا تجربه بازی در این پست را دارم یا نه و من گفتم دارم و به همین خاطر در یک بازی دوستانه مرا در آن پست بازی داد و تبدیل به بهترین بازیکن زمین شدم. سپس قبل از شروع فصل 17-2016، ژاردیم با من تماس گرفت و گفت ببین ما جبرئیل سیدیبه را گرفته‌ایم تا در پست تو بازی کند. از حال به بعد می‌خواهم به عنوان هافبک دفاعی بازی کنی.

* واکنش شما چه بود؟

با توجه به شرایطم در تیم ملی و تعداد کمتر مدافعین کناری با کیفیت، فکر می‌کردم این یک تغییر منفی است. خیلی برایم سخت بود. همه مرا به عنوان مدافع کناری می‌شناختند و در این پست بازیکن ثابت تیم ملی بودم. در آغاز از این موضوع خوشحال نبودم ولی در نهایت چالش پیش رویم را پذیرفتم زیرا می‌دانستم می‌توانم خودم را وفق دهم. با نگاهی به گذشته، این اتفاق زندگی‌ام را تغییر داد. یاردیم کمک زیادی به من کرد و آن فصل قهرمان لیگ فرانسه شدیم و به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان رسیدیم. در بهترین فرم عمرم بودم و در نهایت به عنوان هافبک به لیورپول رفتم که در نهایت معلوم شد تصمیم درستی بوده است.

* برخی می‌گویند شما بهترین هافبک دفاعی حاضر دنیا هستید. این چه حسی به شما می‌دهد؟

وقتی کارم را در برزیل شروع کردم، چنین چیزی را تصور نمی‌کردم اما زیاد به آن فکر نمی‌کنم چون مهم‌ترین چیز برای من کمک به تیم برای رسیدن به نتیجه و تبدیل آن به جام‌های قهرمانی است. در نهایت، جام قهرمانی است که باعث می‌شود در آینده هوادار شما را به خاطر بسپارد. به خاطر دارید لیورپول فاتح لیگ قهرمانان شد؟ فابینیو بخشی از آن تیم بود.

* برزیل توانست با قدرت به جام‌جهانی صعود کند. آیا یکی از مدعیان قهرمانی در جام‌جهانی قطر هستید؟

مدعی اصلی نیستیم اما قطعا یکی از مدعیان هستیم. تیم ملی فرانسه تیم فوق‌العاده‌ای دارد و انگلیس هم نسلی عالی را به جام جهانی خواهد آورد. ایتالیا نیز اگر بتواند صعود کند، فوتبال خوبی ارائه می‌دهد ولی اگر بخواهم فقط یک تیم را انتخاب کنم، فرانسه را انتخاب می‌کنم.

* رقابت با منچسترسیتی چه حسی دارد؟

باید بازی به بازی پیش برویم. فرم خوبی داشتیم و حتی بدون بازیکنان آفریقایی‌مان هم نتایج خوبی گرفتیم. نباید طرز فکرمان را تغییر دهیم. هر دو تیم ممکن است امتیاز از دست بدهند و می‌خواهیم تا جای ممکن به آنها فشار بیاوریم.

* نظرتان در مورد لوئیس دیاز، خرید جدید لیورپول چیست؟

او بازیکن دیگری است که توانایی‌های تهاجمی بالایی دارد. دو بار در مرحله گروهی لیگ قهرمانان با او بازی کردیم و هر دو بار او بازیکنی بود که بیشترین دردسر را برایم ایجاد کرد. عملکردش در آنفیلد را به خاطر دارم. آن روز هر بار می‌خواستند ضدحمله بزنند، توپ را به او می‌دادند و انتظار کاری خطرناک از او داشتم. او قطعا استعداد زیادی دارد.

* تا 2026 و زمانی که 32 ساله شوید با لیورپول قرارداد دارید. به نظرتان در لیورپول با فوتبال خداحافظی می‌کنید؟

لیورپول جای خاصی است. هیچ جای بهتری برای فوتبال بازی کردن وجود ندارد و به همین خاطر در ذهنم تمام تمرکزم روی اینجا است. نمی‌دانم در چهار سال دیگر چه شرایطی خواهم داشت اما در حال حاضر فقط به لیورپول فکر می‌کنم. به فکر رفتن به تیم یا کشوری دیگر نیستم چون اینجا خوشحالم. این باشگاه بسیار ویژه است و مهم‌تر از همه برای تمام جام‌ها می‌جنگد. چیزی که برای دوران حرفه‌ای‌ام می‌خواهم این است که عضو تیمی قدرتمند باشم و تا جای ممکن به قهرمانی برسم و بهترین جا برای انجام این کار قطعا لیورپول است.

*آرمین زمانی

برچسب ها: فابینیو ، لیورپول
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار