PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۷۲۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
در مجموع 27 تیم از 32 تیم رسماً به جام جهانی 2022 راه یافته‌اند، اما برخی از کشورهای بزرگ مانند ایتالیا و ساحل عاج قبلاً از حضور در جام جهانی بازمانده‌اند. جام جهانی 2022 مطمئناً یک تورنمنت پر ستاره با نام‌های بزرگ فوتبال خواهد بود که به این بازیکن بزرگ این فرصت را می‌دهد تا به کسب عنوان قهرمانی جهان فکر کنند. با این حال، بسیاری از بازیکنان سرشناس شانس سفر به قطر در اواخر امسال برای حضور در بزرگترین تورنمنت فوتبال را از دست داده‌اند. در اینجا لیستی از بازیکنانی که در جام جهانی 2022 قطر حضور ندارند آمده است:
نام‌های بزرگ غایب


جانلوئیجی دوناروما

دوناروما دو پنالتی مقابل انگلیس را مهار کرد و با قهرمانی ایتالیا در یورو 2020 تابستان گذشته، به عنوان بهترین بازیکن تورنمنت انتخاب شد. اما دروازه‌بان پاری سن ژرمن اگر می‌خواهد جا پای جانلوئیجی بوفون بگذارد و جام جهانی را بالای سر ببرد، باید حداقل تا سال 2026 صبر کند. این بازیکن 23 ساله در بیشتر بازی‌های نیمه‌نهایی پلی آف جام جهانی ایتالیا مقابل مقدونیه شمالی تماشاگر بود، اما به دلیل ناکامی در جلوگیری از گل دیرهنگام الکساندر تراژکوفسکی مورد انتقاد قرار گرفت.

محمد صلاح

مسلماً صلاح یکی از بهترین بازیکنان حال حاضر دنیا است، اما ما نمی‌توانیم از او در قطر لذت ببریم. محمد صلاح نتوانست ضربه پنالتی خود را به ثمر برساند و مصر در پلی آف جام جهانی توسط سنگال در ضربات پنالتی شکست خورد. این یک دژاوو برای صلاح بود، زیرا مصر در مرحله پلی‌آف از سنگال در ضربات پنالتی شکست خورد، با مهاجم لیورپول، سادیو مانه، ضربه پنالتی تعیین‌کننده را به ثمر رساند - درست مثل فینال جام ملت‌های آفریقا در فوریه. کاپیتان صلاح در میان کسانی بود که در ضربات پنالتی ناموفق بود و به این دلیل فرعون‌ها نتوانستند برای دومین بار پیاپی به جام جهانی صعود کنند.

جورجیو کیه‌لینی

کیه‌لینی یکی از بهترین مدافعان میانی نسل خود، تابستان گذشته به عنوان کاپیتان ایتالیا، جام قهرمانی اروپا را بالای سر برد. اما او تنها در ماه دسامبر کنترل تلویزیون را در دستان خود خواهد داشت، زیرا ایتالیا برای اولین بار در تاریخ، دو جام جهانی متوالی را از دست داده است. این بازیکن 37 ساله که به طور مشترک در رده پنجم جدول بیشترین بازی ملی تاریخ فوتبال ایتالیا قرار دارد، ظاهراً در پی شکست شرم آور کشورش مقابل مقدونیه، از فوتبال بین المللی خداحافظی خواهد کرد.

فرانک کسیه

ساحل عاج نتوانست به مرحله پلی آف جام جهانی صعود کند، به این معنی که این دومین جام جهانی متوالی است که این کشور از دست می‌دهد. با این حال، میزبانی جام ملت‌های آفریقا در سال آینده، به زودی شانس خوبی برای آنها به ارمغان می‌آورد تا عنوان قهرمانی را به دست بیاورد. حالا فرانک کسیه بازیکن ساحل عاجی میلان یکی از غایب‌های جام جهانی است و نمی‌تواند در این دوره از رقابت‌ها حضور داشته باشد.

مارکو وراتی

وراتی تا تورنمنت بعدی جام جهانی 33 ساله خواهد شد. برای بازیکنی با کیفیت او، به نظر می‌رسد که او هرگز در جام جهانی در اوج خود بازی نخواهد کرد. او در دو دوره پیاپی جام جهانی بازی نکرده است تا غایب بزرگ این رقابت ها باشد.

دیوید آلابا

آلابا همواره به عنوان یکی از بهترین بازیکنانی که فوتبال اتریش تا به حال به خود دیده، در نظر گرفته می‌شود. او امیدوار بود که تیم ملی کشورش را به اولین جام جهانی خود از سال 1998 برساند. علیرغم اینکه در گروه F در رده چهارم قرار گرفتند، آنها به دلیل عملکردشان در لیگ ملت‌ها، به مرحله پلی‌آف راه پیدا کردند هر چند در این مرحله مقابل ولز و یاران گرت بیل کاری از پیش نبردند. پیروزی ولز برابر اتریش به این معنی است که آلابا نیز تا تورنمنت بعدی در آمریکای شمالی 33 ساله خواهد شد و اگرچه او احتمالاً همچنان با کشورش حضور خواهد داشت اما دیگر به اوج خود نزدیک نخواهد شد. غم انگیز است که بهترین بازیکن اتریشی تمام دوران ممکن است هرگز در جام جهانی بازی نکند.

ارلینگ هالند

​​​​هالند چند روز پس از پایان یورو 2000 که آخرین حضور نروژ در یک تورنمنت بزرگ بود، متولد شده است. مهاجم بورسیا دورتموند که 16 گل در 17 بازی ملی به ثمر رساند، پس از اینکه نروژ در گروه مقدماتی خود سوم شد، در قطر حضور نخواهد داشت. تغییر قالب جام جهانی در سال 2026 به نظر می رسد که برای خود ارلینگ ساخته شده است. هالند فوتبال اروپا را به تسخیر خود درآورده است، اما با توجه به اینکه او نروژی است و نروژ هم نتوانست به جام جهانی راه پیدا کند، هالند هم یکی دیگر از غایبان این دوره از مسابقات لقب گرفت. با این حال افزایش تیم‌ها در دوره بعدی جام جهانی باعث می‌شود او شانس زیادی برای حضور در دوره بعدی داشته باشد. فقط 21 سال داردبدون شک یک روز این فرصت را پیدا خواهد کرد در جام جهانی بازی کند.

جورجینیو

جورجینیو سال 2021 درخشانی را سپری کرد و پیش از کسب رتبه سوم رده بندی توپ طلا، قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، یورو و سوپرکاپ یوفا را بدست آورد. اما این هافبک خلاق لحظات سختی هم داشت زیرا در هر دو تساوی ایتالیا مقابل سوئیس در مقدماتی جام جهانی یک پنالتی را از دست داد. اگر او در خانه یا خارج از خانه گل می‌زد، تیم روبرتو مانچینی می‌توانست جایگاه اول گروه خود را کسب کند و به جام جهانی راه یابد. او و هم تیمی‌های ایتالیایی‌اش با شکست یک بر صفر در خانه مقابل مقدونیه شمالی، شوک بزرگی را متحمل شدند و با از دست دادن این بازی آتزوری و جورجینیو از سال 2018، همچنان چشم انتظار حضور در جام‌جهانی هستند.

خامس رودریگز

شهرت جیمز رودریگز از جام جهانی فوتبال 2014 شکل گرفت. او کارهایی استثنایی برای کلمبیا انجام داد و کفش طلا را پس از به ثمر رساندن شش گل در پنج بازی (از جمله گل به یاد ماندنی مقابل اروگوئه) به دست آورد. پس از آن، او با انتقالی هنگفت به رئال مادرید رفت و حتی مدت کوتاهی را در بایرن مونیخ گذراند. با این حال ناکامی کلمبیا در صعود به جام جهانی قطر به این معناست که او هم نمی‌تواند در این دوره از مسابقات حضور داشته باشد.

ویکتور اوسیمن

نیجریه‌ای‌ها بیش از آنکه به صعود به جام جهانی امیدوار باشند، اطمینان داشتند که در جام جهانی با آرژانتین هم گروه می‌شوند. تیمی که همیشه در جام‌های جهانی با آرژانتین روبرو شده این بار نتوانست به جام جهانی برسد و این بدترین خبر ممکن برای ویکتور اوسیمن بود که به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین مهاجم های اروپا است و نبود او در جام جهانی اتفاق تلخی برای مهاجم گلزن ناپولی محسوب می‌شود.

زلاتان ابراهیموویچ

برای ابراهیموویچ، رکورددار گلزنی در تیم ملی سوئد، سال 2006 آخرین تجربه حضور در جام جهانی داشت چراکه تیم سوئد در پلی‌آف دو بر صفر مقابل لهستان شکست خورد و جام‌جهانی را از دست داد. مهاجم 40 ساله میلان در دو دوره جام‌جهانی در سال های 2002 و 2006 حضور داشته است. زلاتان جام جهانی 2018 را به دلیل عدم بازی کردن برای تیم ملی در مرحله مقدماتی، از دست داد و البته او از سوی فیفا در آن سال متهم به همکاری با بنگاه‌های شرط بندی شده بود. تصور اینکه ابراهیموویچ در 44 سالگی برای جام جهانی در سال 2026 بازی کند، بسیار دشوار است.

لوئیز دیاز

کلمبیا در دو جام جهانی اخیر حضور داشته است و توانسته در سال 2014 به مرحله یک چهارم نهایی و در سال 2018 به دور دوم برسد؛ جایی که در ضربات پنالتی به انگلیس باخت. با این حال، سفر به قطر کار سختی بود و اگرچه لوئیز دیاز ستاره آشکار تیم جوانی است که در حال بازسازی خود است، اما آنها حتی به پلی‌آف بین قاره‌ای هم راه پیدا نکرده‌اند. این حداقل برای یورگن کلوپ تسکین دهنده است که این بازیکن کلمبیایی در تعطیلات نیم فصل در خطر مصدومیت قرار نخواهد گرفت.

مارتین اودگارد

اودگارد پس از تلاش برای بدست آوردن فرصت بازی در رئال مادرید، اکنون در حال تکمیل پتانسیل‌های خود با آرسنال است و یکی از بازیکنان برجسته آن‌ها در این فصل بوده است. این بازیکن 23 ساله همچنین در سال 2021 به عنوان کاپیتان نروژ انتخاب شد و قصد داشت به کشورش کمک کند تا برای اولین بار از یورو 2000 به یک تورنمنت بزرگ بین المللی راه پیدا کند. اما تیم او در گروه G پس از هلند و ترکیه سوم شد تا اینگونه بازیکنان نروژ از خانه مسابقات را تماشا کنند.

پیر امریک اوبامیانگ

دوران حرفهای اوبامیانگ پس از جدایی جنجالی او از آرسنال و انتقال متعاقب آن به بارسلونا جان تازه‌ای گرفته است.پلنگ‌ها در گروه مقدماتی خود در قاره آفریقا، در حالی که کاپیتان اوبامیانگ نتوانست الهام بخش باشد، مقام دوم را پس از مصر تصاحب کردند تا راهی برای صعود به جام جهانی نداشته باشند..

ویلفرد زاها

یکی دیگر از کشورهای بزرگ آفریقایی که موفق به حضور در جام جهانی نشد، ساحل عاج است. ساحل عاج بین سال‌های 2006 تا 2014 سه بار پیاپی جام جهانی را پشت سر گذاشت، اما اکنون حضور در مسابقات پشت سر هم را از دست داده است. فیل ها در گروه خود توسط کامرون شکست خوردند و این بدان معناست که نام چندین بازیکن بزرگ در قطر شنیده نخواهد شد. ویلفرید زاها، ستاره کریستال پالاس در کنار بازیگرانی چون نیکلاس پپه، فرانک کیسی، سباستین هالر و اریک بیلی از جمله آنهاست.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار