PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۷۲۸۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
5 چالش پیش‌روی اریک تن‌هاخ در منچستریونایتد
ماموریت غیرممکن مرد هلندی

اریک تن‌هاخ سرمربی فعلی آژاکس با سران منچستریونایتد بر سر قراردادی سه ساله برای هدایت شیاطین سرخ از فصل آینده به توافق رسیده ‌است. این مربی از فصل آینده با پروژه‌ای عظیم برای بازسازی منچستریونایتد روبرو خواهد شد. از تعویض بازیکنان ناکام، بی‌انگیزه و پا به سن گذاشته باشگاه گرفته تا تزریق برنامه بازی جدید و شفاف به تیم و برگرداندن شیاطین سرخ به کورس قهرمانی تورنمنت‌های مختلف. به همین بهانه، نشریه تلگراف نگاهی انداخته به برخی از چالش‌های پیش‌روی مربی هلندی در الدترافورد.

بازیکنان باید بدانند رئیس کیست

تن‌هاخ باید خیلی زود به همه بفهماند رئیس کیست و از گرفتن تصمیم‌های بزرگ هراسی نداشته باشد. وقتی پپ گواردیولا سرمربی منچسترسیتی شد، بلافاصله جو هارت، دروازه‌بان شماره یک باشگاه و تیم ملی انگلیس را کنار گذاشت چون فکر می‌کرد این دروازه‌بان در کار پا با توپ به قدر کافی خوب نیست و نمی‌تواند به روش بازی که مدنظر گواردیولا است بازی کند. گواردیولا همچنین سمیر نصری را مجبور کرد به صورت انفرادی تمرین کند چون اضافه وزن داشت و آمادگی‌اش در حدی که می‌خواست نبود. او می‌خواست به سرعت به باشگاه سر و سامان دهد و بازیکنان به خوبی می‌دانستند که باشگاه حامی مربی است.

در منچستریونایتد، به محض این که سران باشگاه در جریان آنتونی مارسیال و پل پوگبا از بازیکنان حمایت کردند، قدرت و سلطه مورینیو بر تیم از بین رفت. مورینیو می‌خواست مارسیال را بفروشد اما سران باشگاه با این اتفاق مخالفت کردند و این مربی سر قضیه کاپیتانی پوگبا نیز حمایت مدیران را نداشت. اوله گونار سولسشر، جایگزین مورینیو نیز برای مدت زمانی طولانی به خواست بازیکنانش عمل کرد و هیچوقت نتوانست به معنای واقعی کلمه بر رختکنی که نیاز به شوک داشت حکمرانی کند.

تن‌هاخ باید به این فرهنگ پایان دهد و برای رسیدن به موفقیت قاطعیت داشته باشد. او قطعا نمی‌تواند در طول یک شب تمام تغییراتی که مدنظرش است را انجام دهد اما می‌تواند کاری که مدنظرش است را آغاز کند. وین رونی، بازیکن سابق یونایتد و مربی فعلی دربی کانتی، به تازگی گفته بود که مربی جدید باید با کنار گذاشتن پوگبا و رونالدو از تیم کارش را شروع کند و این یکی از اولین و مهم‌ترین تصمیماتی است که تن‌هاخ بعد از حضورش در منچستریونایتد باید بگیرد.

بهبود سطح آمادگی بدنی بازیکنان

سولسشر به وضوح اعلام کرده بود که حس می‌کند بازیکنانی که به او از مورینیو ارث رسیده از نظر بدنی به اندازه کافی آماده نیستند و انرژی کافی ندارند. او در اولین پیش فصل تلاش کرد این مشکل را برطرف کند و در تور استرالیا تمرینات فشرده بدنی تیمش را افزایش داد اما یونایتد حتی زیر نظر مربی نروژی خود نیز هیچوقت به نظر نمی‌رسید انرژی کافی برای فشار آوردن به حریفان را داشته باشد و هر چقدر از فصل می‌گذشت این تیم کم‌تلاش‌تر از قبل به نظر می‌رسید. رالف رانگنیک، یکی از ستایش‌گران گگن پرسینگ نیز خیلی زود فهمید که تیمش آمادگی کافی برای پرس بیش از نیم ساعت را ندارد و سعی کرد در سیستم مدنظرش تغییر ایجاد کند تا بازیکنان بتوانند با این کمبود کنار بیایند.

اگر آمادگی بدنی لازم بازیکنان افزایش پیدا نکند، نمی‌توان از تن‌هاخ انتظار داشت که این تیم را تبدیل به یک تیم پر انرژی کند که دائما در حال پرس کردن هستند و قطعا انتظارات تن‌هاخ برآورده نمی‌شود. به همین خاطر کاری که منچستر در تور پیش‌فصل خود انجام می‌دهد. به خصوص تور این تیم در استرالیا و شهرهای ملبورن و پرث که دمای کمتری نسبت به تایلند دارند، اهمیت بالایی پیدا خواهد کرد.

کم کردن تعداد بازیکنان

منچستریونایتد مدت زمانی طولانی است که بازیکنان زیادی دارد و به بازیکنانی که کمتر استفاده می‌شوند و در حاشیه هستند نیز در سال‌های اخیر پیشنهاد تمدید قراردادهایی داده شد که لایق آن نبودند و برخی نیز آنقدر در تیم نگه داشته شدند که از زمان فروش آنها گذشت. سرالکس فرگوسن همواره منچستریونایتد را اتوبوسی توصیف می‌کرد که برای هیچکس صبر نمی‌کند ولی این روزها فرهنگ شیاطین سرخ چه در زمین مسابقه و چه در بیرون از آن تغییر کرده است. یونایتدی‌ها زمانی ترکیبی باانگیزه و گرسنه برای رقابت داشتند و برای موفقیت، تکرار آن روزهای حیاتی است. تن‌هاخ باید تعداد بازیکنانش را کمتر کند و در جاهایی که نیاز است به جای استفاده از بازیکنان پا به سن گذشته و بی‌انگیزه که حقوق‌هایی کلان می‌گیرند، از بازیکنان جوان آکادمی بهره بگیرد که انگیزه بالایی برای اثبات خودشان دارند. البته اگر یونایتد در مسابقات این فصل مجوز صعود لیگ اروپا یا بدتر از آن لیگ کنفرانس اروپا را بگیرد، کار فوق‌العاده سختی خواهد بود و همچنین فشار مضاعفی بر بازیکنان و کادر پزشکی ایجاد خواهد کرد اما برای پیشرفت این کار قطعا لازم است.

کوتاه نیامدن در زمینه جذب بازیکنان

ترکیب فعلی منچستریونایتد ترکیبی از سلیقه چهار مربی متفاوت که در طول این سال‌ها توسط 6 مربی هدایت شده‌اند و هیچ یک از این ترکیب‌ها مناسب سبک فوتبالی مورد علاقه تن‌هاخ نیست. یونایتد از سیستمی استفاده می‌کند که در آن هم بخش جذب بازیکن و هم مربی حق وتو در زمینه جذب بازیکن دارند اما ضروری است که سران باشگاه دست به جذب بازیکنانی بزنند که با سبک و سیستم تن‌هاخ هماهنگی دارند و تن‌هاخ در این زمینه به هیچ عنوان نباید کوتاه بیاید. یونایتد به هیچ عنوان نمی‌تواند در بازار نقل و انتقالات مرتکب اشتباه شود و بازیکنان نامناسب جذب کند. رانگنیک بارها در مورد کمبود بازیکن فیزیکی و خشن در تیمش گلایه کرده است و رفع این مشکل از همان بازشدن پنجره نقل و انتقالات کاملا اهمیت دارد.

یونایتد در سال‌های اخیر بازیکنان زیادی را به اولدترافورد آورده است که نمی‌توانند با فشار و وخواسته‌های هواداران و چنین باشگاه بزرگی کنار بیایند و برای فتح لیگ برتر و لیگ قهرمانان هر هفته بجنگند و عملکردی باثبات داشته باشند.

زیر و رو کردن نحوه مدیریت بازی یونایتد

بیایید صادق باشیم. نحوه مدیریت بازی منچستریونایتد در حال حاضر به هیچ عنوان خوب نیست. این که تلاش کنید سریع و مستقیم بازی کنید یک مساله است اما در برخی اوقات باید توپ را نگه داشت و صبور بود. توپ را چرخاند و به دنبال راه‌هایی دیگر بود و یونایتد در این زمینه بارها شکست خورده است. رانگنیک بارها در مورد کنترل توپ توسط بازیکنان صحبت کرده است اما این مشکل حل نشده است. منچستریونایتد البته به بازیکنانی نیاز دارد که ذاتا توانایی این کار را داشته باشند اما در این زمینه نیاز به هدایت و کمک نیز دارند. برونو فرناندز که یکی از با استعدادترین بازیکنان منچستریونایتد است و در صورت این که درست هدایت شود می‌تواند مهره‌ای خطرناک باشد ولی در حال حاضر یکی از بهترین نمونه‌هایی است که دوست دارد با یک پاس تیمش را به گل برساند. قبول ریسک در زمان مناسب یکی از مهم‌ترین خصوصیات منچستریونایتد در طول سالیان طولانی بوده است و یکی از چالش‌های تن‌هاخ در هنگام القای سبک بازی‌اش به بازیکنان بر محور کنترل و مدیریت بازی آن هم در لیگی سخت مثل لیگ برتر خواهد بود.

*آرمین زمانی

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی نیا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
0
0
از زلاتان و استیون جرارد بیشتر بنویسید
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار