PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۷۲۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
نیمه‌نهایی این فصل لیگ قهرمانان اروپا از هفته گذشته با رویارویی ویارئال با لیورپول و منچسترسیتی و رئال مادرید آغاز شد. طی30 دوره‌ای که از آغاز لیگ قهرمانان اروپا گذشته است، 34 باشگاه مختلف حضور در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات را تجربه کرده‌اند که رئال مادرید، بارسلونا و بایرن مونیخ تعداد حضورشان در این مرحله دو رقمی شده است. تاکنون 7 باشگاه انگلیسی، 6 باشگاه اسپانیایی، 5 باشگاه فرانسوی، 5 باشگاه آلمانی، 4 باشگاه ایتالیایی، 2 باشگاه هلندی، یک باشگاه پرتغالی، یک باشگاه یونانی، یک باشگاه اسکاتلندی، یک باشگاه سوئدی و یک باشگاه اوکراینی حضور در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرده اند. رئال مادرید 14 بار در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا حضور داشته و رکورددار است. اما در مجموع مسابقات، رئال مادرید با 29 دوره حضور در نیمه‌نهایی، عملکرد مقتدرانه‌ای داشته است. بایرن مونیخ، بارسلونا، میلان، منچستریونایتد، یوونتوس و لیورپول دیگر باشگاه هایی هستند که حضورشان در این مرحله دو رقمی شده است. همچنین تیم‌های اسپانیایی با 11قهرمانی در فرمت جدید مسابقات، بالاتر از انگلستان و ایتالیا رکورددار هستند.
همه چیز از نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا

رکوردداران نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا

معمولارکورد‌هابرای این مورد توجه قرار می‌گیرند که روزی شکسته شوند.جهان فوتبالنیز از این موضوع مستثنی نیست. لیگ قهرمانان اروپایکی از مهمترین مسابقاتی است که هر ساله توجه فوتبال‌دوستان را به خود جلب می‌کند.

رکوردداران حضور در مرحله نیمه‌نهایی

بیشترین بازی

کریستیانو رونالدو با حضور در 21 بازی مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا رکوردی جاودانه به نام خود ثبت کرده است. ژابی آلونسو و ژاوی در رده های بعدی قرار دارند. پاکو خنتو (19) و آلفردو دی استفانو (15) دو ستاره اسبق رئال مادرید نیز با احتساب جام باشگاه های اروپا در این لیست قرار می گیرند.

جوان ترین بازیکن

رایان شرکی فقط 2 روز پس از تولد 17 سالگی اش در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا بازی کرد و جوان ترین بازیکن شد.

هت تریک در لیگ قهرمانان اروپا

پنج بازیکن در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا موفق به ثبت هت تریک شده اند که از این جمع، روبرت لواندوفسکی با ثبت پوکر مقابل رئال مادرید نام خود را جاودانه کرده است. لوکاس مورا نیز تنها بازیکنی است که موفق شده در زمین حریف هت تریک کند.

بهترین گلزنان

کریستیانو رونالدو با به ثمر رساندن 13 گل در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا، رکوردی جاودانه ثبت کرده است

رکورد ویژه گواردیولا

منچسترسیتیدر این فصل با تساوی بدون گل در ورزشگاه واندا متروپولیتانو و پیروزی یک بر صفر خانگی از سداتلتیکو مادریدعبور کرد و به مرحله بعد رسید. بدین ترتیب این نهمین باری است که پپ گواردیولا موفق می شود به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا برسد. هیچکس به عنوان سرمربی نتوانسته است 9 بار به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا برسد و اکنون گواردیولا این رکورد را به نام خود ثبت کرد. پپ 2 بار با منچسترسیتی، 3 بار بابایرن مونیخو 4 بار بابارسلونابه نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا رسیده است. پس از گواردیولا، مورینیو و آنچلوتی قرار دارند که هر کدام 8 بار به نیمه‌نهایی رقابت های لیگ قهرمانان اروپا رسیده‌اند. آنچلوتی با رسیدن به نیمه‌نهایی امسال به تعداد 8 نیمه‌نهایی رسیده است و باید با گواردیولا روبرو شود.

رکورد پاس گل

زین الدین زیدان، بازیکن فرانسوی سابق تیم‌های فوتبال رئال مادرید و یوونتوس با 6 پاس گل بهترین عملکرد را دارد. کاکا، بازیکن برزیلی سابق میلان نیز با 5 پاس گل، دوم است. مسی، دلپیرو، کارلوس، اینیستا، گیگز، مارسلو و خوانفران نیز با 4 پاس گل در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

مسن‌ترین گلزنان

رایان گیگز با 37 سال سن موفق به گشودن دروازه شالکه در سال 2011 شد تا مسن‌ترین گلزن این مرحله از مسابقات باشد.

رکوردداران حضور متوالی

رئال مادرید بین فصول 2010/11 تا 2017/18 در هشت فصل متوالی حضور در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرد.

بهترین درصد برد در مجموع دو مسابقه و صعود به فینال

یازده باشگاه هر زمان در مرحله نیمه‌نهایی جام باشکاه های اروپا / لیگ قهرمانان اروپا حضور داشته‌اند، به فینال صعود کرده‌اند.

بهترین خطوط حمله

رئال مادرید و بایرن مونیخ خط حمله طوفانی در مرحله نیمه‌نهایی داشته و 36 بار دروازه حریفان را گشوده‌اند. این در حالیست که فقط پنچ باشگاه موفق به زدن بیش از 20 گل در این مرحله شد‌ه‌اند.

بدترین خطوط دفاعی

بارسلونا، رئال مادرید و بایرن مونیخ با دریافت 31 گل خورده، بدترین خطوط دفاعی در این مرحله از رقابت ها را داشته اند.

سه نماینده از یک کشور در مرحله نیمه‌نهایی یک دوره

در پنج دوره برگزاری لیگ قهرمانان اروپا، مرحله نیمه‌نهایی مسابقات میزبان سه تیم از یک کشور بوده است. در فصول 2007/2006 و 2009/2008 که سه تیم انگلیسی حاضر بودند، هیچ کدام موفق به کسب عنوان قهرمانی مسابقات نشدند.

بهترین نتیجه در یک مسابقه

سه تیم در یک مسابقه مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا موفق شده اند با نتیجه 4-0 پیروز شوند و نتیجه ای ارزشمند کسب کنند. در این بین برد 4-0 رئال مادرید در زمین بایرن مونیخ در سال 2014، ارزش دوچندانی دارد.

بیشترین گل به ثمر رسیده در مجموع دو دیدار

دو دیدار رفت و برگشت لیورپول و آاس رم در فصل 2018/2017، 13 گل به همراه داشت.

کامبک در مسابقه برگشت

فقط 6 بار پس از شکست یک تیم در دیدار رفت، آن تیم موفق شده در دیدار برگشت کامبک زده و به فینال رقابت‌ها صعود کند. کامبک لیورپول مقابل بارسلونا در فصل 2018/2019، بزرگترین کامبک این مرحله از مسابقات است. آژاکس و تاتنهام نیز به عنوان میهمان موفق به ثبت کامبک شده‌اند.

بازی‌های جنجالی نیمه‌نهایی

رم 4-2 لیورپول (2018/2017)

رمی ها در دیدار رفت با نتیجه 5-2 مغلوب شده بودند و برای اینکه به فینال کیه برسند، باید با اختلاف سه گل به پیروزی می رسیدند. اما داور در دو صحنه، پنالتی های رم را اعلام نکرد. ابتدا در دقیقه 50، برخورد لوریس کاریوس با ادین ژکو در محوطه جریمه لیورپول، پنالتی تشخیص داده نشد و 13 دقیقه بعد، وقتی ضربه الشعراوی با دست الکساندر آرنولد برخورد کرد، باز هم خبری از پنالتی نبود. در نهایت لیورپول با برتری 7-6 به فینال رسید و کلوپ تایید کرد که تیمش با خوش شانسی به دیدار نهایی رسید.

چلسی- بارسلونا ( فصل 2009/2008)

دیدار برگشت چلسی و بارسلونا در فصل 2009/2008 در استمفوردبریج، یکی از جنجالی ترین دیدارهای تاریخ لیگ قهرمانان در مرحله نیمه‌نهایی است. در دیدار تام هنینگ اووربو، داور نروژی، خطاهای زیادی برای چلسی اعلام نکرد؛ از جمله برخورد توپ به دست پیکه در محوطه جریمه بارسا که می‌توانست پنالتی باشد. بعد از بازی، بازیکنان چلسی، به ویژه دیدیه دروگبا، به شدت به تصمیمات اووربو اعتراض کردند و به همین دلیل با جریمه و محرومیت مواجه شدند. دروگبا توسط کمیته انظباطی یوفا با محرومیتی 6 جلسه ای روبرو شد.

اینتر 3-1 بارسلونا ( فصل 2010/2009)

فعال شدن کوه های آتشفشانی در ایسلند، باعث کنسل شدن پروازهای بسیاری در اروپا شد و بارسایی ها هم مجبور شدند فاصله 1000 کیلومتری بین بارسلونا تا میلان را با اتوبوس بروند. در سن سیرو هم شاگردان پپ گواردیولا کار سختی مقابل خط دفاعی پرتعداد تیم ژوزه مورینیو داشتند.

اینتر در نهایت با نتیجه 3-1 شکست خورد اما پدرو پروئنچا، داور پرتغالی بازی، یک گل دیگو میلیتو را به اشتباه مردود اعلام کرد تا خیال شاگردان مورینیو برای برگشت کاملا راحت نباشد.

بارسلونا 1-0 اینتر ( فصل 2010/2009)

اینتری که در دیدار رفت 3-1 به پیروزی رسیده بودند، باید در دیدار برگشت مانع از رسیدن بارسا به دو گل می شدند.اما وقتی تیاگو موتا در دقیقه 28 اخراج شد، کاری برای اینتری ها خیلی سخت شد. در تصاویر آهسته مشخص شد که دست تیاگو موتا برخوردی جزئی به صورت سرخیو بوسکتس داشته اما هافبک بارسا جوری خودش را روی زمین انداخت که گویی ضربه ای سخت به صورتش خورده است. پس از آن کارگردان تلویزیونی تصویری از بوسکتس نشان داد که در حالی که روی زمین افتاده بود، زیر چشمی منتظر تصمیم فرانک د بلیکر، داور فرانسوی بازی بود. در دقایق پایانی داور یک تصمیم علیه بارسا گرفت گل اریک آبیدال را به دلیل خطای هند، مردود اعلام کرد اما تصمیم او اشتباه بود. در نهایت نرآتزوری علی رغم شکست 1-0، با برتری 3-2 در مجموع دو دیدار راهی فینال شد.

رئال مادرید 0-2 بارسلونا ( فصل 2010/2011)

در یکی از حساس ترین نیمه‌نهایی های لیگ قهرمانان اروپا، بارسلونای گواردیولا و رئال مادرید مورینیو مقابل هم قرار گرفتند. مورینیو، په په را مسئول مهار مسی کرده بود و تا دقیقه 60 همه چیز خوب می رفت اما وولگانگ اشتارک، داور آلمانی، تکل په په روی دنی آلوس را یک صحنه خطرناک تشخیص داد و مدافع پرتغالی را با کارت قرمز مستقیم جریمه کرد. با بیرون رفتن په په، مسی کاملا آزاد شد و در دقایق پایانی دو بار دروازه رئال را باز کرد.

رئال مادرید 2-2 بایرن مونیخ ( فصل 2018/2017)

بایرنی ها که برای جبران شکست 2-1 دیدار رفت به سانتیاگو برنابئو رفته بودند، اما اشتباهات داوری این فرصت را از آنها گرفت. در دقیقه 45، ارسال جاشوا کیمیچ به دست مارسلو برخورد کرد اما داور دستور به ادامه کار داد. این تصمیم در حالی گرفته شد که علاوه بر داور وسط، کمک داور و داور پشت دروازه هم به صحنه نزدیک بودند.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها