PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۷۳۴۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۸
خداحافظی با سفید و سیاه

مدافع 37 ساله ایتالیایی پس از شکست در فینال کوپا ایتالیا مقابل اینتر اعلام کرد که پس از 17 سال در تابستان امسال باشگاه تورینی را ترک خواهد کرد. این یک شب احساسی برای طرفداران بیانکونری بود، حتی اگر آنها از مدت‌ها قبل می دانستند که این اتفاق در پایان فصل رخ خواهد داد. کیه‌لینی اکنون باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد به دوران بازیگری خود در MLS ادامه دهد یا به سمت مدیریت در یوونتوس برود. در همین راستا دل پیرو در صفحه اینستاگرام خود برای کیه لینی آرزوی موفقیت کرد و از او برای خدمات طولانی مدتش به باشگاه تشکر کرد. ستاره قدیمی بیانکونری در صفحه شخصی خود نوشت: "تو هر بار که به زمین می‌روی نشان داده‌ای که پوشیدن پیراهن یوونتوس به چه معناست. برای 17 سال طولانی. من تو را دیدم که به عنوان یک پسر آمدی و با فروتنی و سخت کوشی همه چیز را به دست آوردی. الگویی برای هر کسی که رویای این رنگ‌ها را می بیند. به عنوان یک هوادار یوونتوس و یک هم تیمی، از سری بی تا اسکودتو، از جورجیو تشکر می‌کنم! اکنون از آخرین بازی در استادیوم لذت ببر زیرا مطمئناً خاص خواهد بود."

جورجیو کیه‌لینی در 14 اوت 1984 در پیزا به دنیا آمد. از کودکی به فوتبال علاقه داشت و از باشگاه "لیورنو" در شهر گمنامی به همین نام فوتبال خود را شروع کرد؛ شهری که در نزدیکی شهری مادری وی یعنی پیزا قرار دارد. او در تیم اول چهار فصل بازی کرد که دو فصل اول در سری C1 شپری شد و دو فصل بعدی در سری B. اما او بازیکن ترکیب اصلی نبود. جورجیو کیه‌لینی تنها در آخرین فصل حضورش در لیورنو در ترکیب اصلی قرار گرفت. در سال 2004 در ازای دریافت 6.5 میلیون یورو توسط یوونتوس خریداری شد. مدیران باشگاه در آن فصل 50 درصد از مالکیت این بازیکن را در ازای 3 میلیون یورو به فیورنتینا بازی کردند اما پس از اینکه کیه‌لینی توانست عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد، در انتهای فصل 50 درصد مالکیت را از فیورنتینا خریداری کردند و مجبور شدند 4.3 میلیون یورو برای وی بپردازند. کیه‌لینی در تابستان 2005 با قراردادی به ارزش 7.7 میلیون یورو از فیورنتینا به یوونتوس پیوست. او تاکنون سه بار قرارداد خود را با این تیم تمدید کرده است. به هر حال، در ماه سپتامبر، کیه‌لینی در یکی از مصاحبه‌های خود، در پاسخ به اظهارات غیر دوستانه منتقدان که باشگاه تورینی را به انجام بازی‌های کسل‌کننده و رویکرد عمل گرایانه به فوتبال متهم می کردند، از یوونتوس دفاع کرد. جورجیو گفت که تیمش فلسفه‌ای خاص و دیدگاه شخصی خودش را دارد. کیه‌لینی گفته بود که سبک آنها در حال حاضر بخشی از تاریخ فوتبال است و هیچ کس آن را تغییر نخواهد داد تا منتقدان را خوشحال کند.

جالب اینجاست که این بازیکن قبلا در پست دفاع چپ بازی می کرد. اما در فصل 2007/2008 او مجبور به جابجایی شد. او به پست مدافع میانی نقل مکان کرد و اگرچه ساختار تیمی یوونتوس در آن مقطع بهم ریخت اما نگه داشتن بازیکن آینده‌دار و وفاداری مانند کیه‌لینی ارزش این تغییر تاکتیک و ساختار را داشت. بر کسی پوشیده نیست که او اکنون یکی از مدافعان اصلی یوونتوس است. این یک واقعیت پذیرفته شده است. کیه‌لینی سه بار در سال‌های 2008، 2009 و 2010 متوالی به عنوان بهترین مدافع سری آ شناخته شد. این مدافع میانی ایتالیایی در 17 سال حضور خود در این باشگاه، 559 بازی در تمام رقابت‌ها انجام داده است، 36 گل به ثمر رسانده، 25 پاس گل داده و فهرست بلندبالایی از افتخارات، از جمله 9 اسکودتو، به دست آورده است .کیه‌لینی در سال 2000 با بازی برای تمامی رده‌های سنی تیم مالی ایتالیا، در تاریخ فوتبال کشورش جاودانه شد. او موفق شد در تیم المپیک، دو بازی را انجام دهد. وی از سال 2004 تا همین چندی قبل، برای تیم اصلی بازی می‌کرد و حالا تصمیم گرفته پس از بازی دوستانه آتزوری مقابل آرژانتین، برای همیشه با تیم ملی وداع کند. او در مدت 12 سال 96 بازی ملی انجام داد و حتی 8 گل به ثمر رساند. اولین بازی او در بازی مقابل تیم ملی فنلاند انجام شد و از آن زمان تاکنون جورجیو به طور مداوم در تیم ملی حضور داشته است. او فقط در جام جهانی 2006 شرکت نکرد. کیلینی در مدت 17 سال گذشته 9 بار به همراه یوونتوس قهرمان سری آ شد و قهرمانی در یورو 2020 را به همراه آتزوری تجربه کرد. کیلینی اولین بار سال 2000 در 14 سالگی به تیم ملی زیر 15 ساله های ایتالیا دعوت شد و سال 2004 هم در 20 سالگی توانست به پیراهن بزرگسالان دست یافت اولین گل ملی خود را 21 نوامبر 2007 در 23 سالگی مقابل جزایر فارو به ثمر رسانده است.

حتی پس از یک تغییر نسبتاً بزرگ در تیم ملی ایتالیا، زمانی که در واقع ترکیب کاملاً به روز شد، کیه‌لینی در تیم باقی ماند و از این طریق اعتماد به نفس بسیار بالای خود را نشان داد. ناگفته نماند که جورجیو حتی بازوبند کاپیتانی تیم ملی هم به میدان رفت. سال 2014 برای او پرماجرا بود. لوئیس سوارز او را در جام‌جهانی گاز گرفت. اما این همه ماجرا نیست. جورجیو در اکتبر 2014 در بازی مقابل آذربایجان سه گل به ثمر رساند. اگرچه یکی از آنها گل به خودی بود.

و در نهایت چند کلمه در مورد اینکه کیه‌لینی موفق شد چه دستاوردهایی را در دوران حرفه‌ای فوتبال خود تصاحب کند. او به همراه یوونتوس پنج بار قهرمان ایتالیا شد. از فصل 2011/2012 او همواره در ترکیب اصلی تیم قرار گرفت. او یک بار هم در فصل 2006/2007 قهرمان سری B شد. یعنی همان فصلی که یوونتوس به دلیل فساد موسوم به"پرونده موجی" به سری B فرستاده شد. همچنین، باشگاه عناوین دو فصل قبلی را از دست داد. علاوه بر این، کیه‌لینی قهرمانی جام حذفی و سوپرکاپ ایتالیا (به ترتیب 2 و 3 بار) را بدست آورد. او به همراه تیم ملی ایتالیا مدال برنز جام کنفدراسیون‌ها و نایب قهرمانی اروپا را بدست آورد. همچنین در المپیک 2004 به مدال برنز رسید. از بین جوایز شخصی، شاید مهمترین عنوانی باشد که به جورجیو اهدا شده، نشان شایستگی کشور ایتالیا باشد که توسط رئیس جمهور وقت به وی اعطا شد.

کیه‌لینی تابستان گذشته قرارداد خود را با یوونتوس به مدت دو سال تمدید کرده‌بود و قصد داشت دوران حرفه ای خود را در تورین به‌پایان برساند، اما ناکامی در راهیابی به جام جهانی باعث شد تا او به فکر یک ماجراجویی جدید در ایالات متحده باشد. مدافع ایتالیایی مشتاق است تا در گرگ‌و‌میش دوران حرفه‌ای خود جالش جدیدی را امتحان کند و پیرو راه لورنزو اینسینیه، ستاره ملی‌پوش ناپولی، باشد که در تابستان راهی اف‌سی تورنتو در لیگ MLS می‌شود. کیه‌لینی در این فصل 22 بازی در تمامی رقابت ها انجام داده و 1442 دقیقه بازی کرده است. یوونتوس در این فصل در جایگاه چهارم جدول سری‌آ قرار دارد و شانس بالایی برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا دارد. بیانکونری دیگر امیدی برای فتح اسکودتو ندارد و احتمالا در رقابت با ناپولی، یکی از سکوهای سوم یا چهارم جدول را در انتهای فصل به خود اختصاص دهد.

روزنامه سان ماه گذشته به طور انحصاری فاش کرد که یوونتوس چگونه خود را برای زندگی بدون مدافعی که با ایتالیا قهرمان یورو 2020 شد، آماده می‌کند. این روزنامه آنتونیو رودیگر از چلسی را به عنوان هدف نقل و انتقالات معرفی کرد. حتی رسانه‌های ایتالیایی گزارش داده‌اند که کیه‌لینی با فسخ قراردادش با یووه در پنجره نقل و انتقالات پیش رو موافقت کرده است و حالا فابریزیو رومانو، فاش کرده است که این بازیکن ایتالیایی آماده جدایی است و ممکن است با انتقال به لیگ برتر انگلیس، وسوسه شود. این روزنامه نگار در توییتر خود نوشت: "جورجو کیه‌لینی در پایان فصل جاری یوونتوس را ترک می‌کند و MLS می تواند مقصد بعدی او باشد: او با پیشنهادی از این لیگ احتمالا وسوسه شده است." قرارداد فعلی در ژوئن 2023 منقضی می‌شود، اما کیه‌لینی اکنون آماده است تا تجربه جدیدی را بدست آورد. با توجه به اینکه قرارداد او یک فصل دیگر به پایان می رسد، این مدافع میانی یوونتوس به یک تارگت جذاب برای تیم‌های آمریکایی تبدیل شده تا او را در پنجره نقل و انتقالات ثانویه MLS که از 7 جولای آغاز می شود، به خدمت بگیرند.کیه‌لینی از سه تیم MLS مورد توجه واقع شده است، اما لس آنجلس اف‌سی به دلیل داشتن حق کشف کیه لینی، یک قدم جلوتر است. این بدان معناست که کیه‌لینی در لیست هفت بازیکنی قرار دارد که این تیم در صورت آمدن به MLS حق دارد آنها را جذب کند. اگر تیم لس‌آنجلسی بخواهد کیلینی را رد کند، وایتکپس ونکوور نیز علاقه خود را به جذب این بازیکن نشان داده است.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها