PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۷۳۴۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶
همچون فصل 2018-2019 که لیورپول در یک دیدار تمام انگلیسی به دنبال قهرمانی بود، حالا تیم یورگن کلوپ با هدفی مشابه به مصاف رئال مادرید خواهد رفت. هر دو تیم در بهترین شرایط خود قرار دارند و احتمالا شاهد یک فینال جذاب در روز هفتم خرداد در ورزشگاه استادوپرانس پاریس میان این دو تیم خواهیم بود. قرمزهای آنفیلد با شش قهرمانی که آخرین آنها به سال 2019 برمی‌گردد، به دنبال قهرمانی هفتم هستند و شاگردان کارلو آنچلوتی برای قهرمانی چهاردهم دندان تیز کرده‌اند. دو تیم در مرحله یک چهارم نهایی فصل قبل به مصاف هم رفتند که رئال در دو بازی رفت و برگشت موفق شد لیورپول را با نتیجه 3-1 شکست دهد.
تب تند فوتبال در پاریس

لیورپول

بهترین گلزن این فصل لیورپولی‌ها محمد صلاح با هشت گل زده است. او و هم تیمی‌هایش در بازی نیمه نهایی با حساب 5-2 از سد ویارئال عبور کردند و پیش از آن هم بنفیکا و اینتر را از پیش برداشتند تا نسبت به رئال مسیر هموارتری برای رسیدن به فینال داشته باشند. تیم کلوپ با توجه به حریفان خود در این فصل، موفق شده در 12 بازی از دروازه خود به خوبی محافظت کند و در این بازی‌ها فقط یکبار آنهم مقابل اینتر دروازه خود را باز شده ببیند؛ تیمی که لیورپول را به دردسر انداخت و نمایش عالی شاگردان اینزاگی در نیمه دوم بازی برگشت، چیزی نمانده بود که یک پای فینال این فصل را به حذفی زودهنگام دچار کند. همان اتفاقی که در بازی با ویارئال هم دور از ذهن نبود و لیورپول با شکست دو بر صفر در نیمه اول بازی برگشت، تا آستانه حذف از رقابت‌های پیش رفت.

تیم کلوپ احتمالا با همان سیستم 3-3-4 همیشگی در بازی فینال هم به میدان خواهد رفت؛ سیستمی که قرمزهای آنفیلد را از زمان آمدن کلوپ به این تیم در سال 2015، به یک تیم شگفت‌انگیز تبدیل کرده است. آنها در بازی‌های اخیر به خوبی از هوش و سرعت دیگو ژوتا و لوئیز دیاز هم استفاده کرده‌اند. اگر همه بازیکنان در شرایط ایده‌آل خود باشند، احتمالا لیورپول مدعی اصلی قهرمانی است. محمد صلاح یقینا بازیکن کلیدی این تیم است که که در سال 2017 از رم به این تیم آمد. لیورپولی‌ها تحت هدایت یورگن کلوپ در سال 2019 به قهرمانی اروپا رسیدند و یک سال بعد اولین قهرمانی لیگ برتر پس از 30 سال برای این تیم بدست آمد. آنها بیش از هر تیم انگلیسی دیگری قهرمان اروپا شده‌اند و تنها رئال مادرید، بایرن مونیخ و میلان از آنها قهرمانی‌های بیشتری دارند.

رئال مادرید

اگر آنها توانستند بازی‌های حماسی مقابل منچسترسیتی و پاریسن ژرمن را رقم بزنند و از حمله چلسی جان سالم به در ببرند، قطعا فراتر از آنها را هم می‌توانند انجام دهند. کریم بنزما در بهترین شکل دوران حرفه‌ای فوتبال خود است و با حمایت وینیسیوس جونیور و همچنین تونی کروس و لوکا مودریچ، به قهرمانی چهاردهم فکر می‌کند. آنها فصل گذشته با شکست 3-1 در دو بازی رفت و برگشت مقابل چلسی، از مسابقات کنار رفتند. آخرین باری هم که به فینال رسیدند، در سال 2018 دربرابر همین لیورپول قرار گرفتند که با نتیجه 3-1 پیروز شدند. بهترین گلزن این تیم در این فصل لیگ قهرمانان، کریم بنزما است که تاکنون 15 گل زده است. آنها در مرحله نیمه‌نهایی سیتی را با نتیجه 6-5 از پیش برداشتند و پیش از آن هم چلسی و پاریسن ژرمن را شکست داده بودند. تیمی که چنین نتایجی را بدست آورده، در مرحله گروهی در خانه مقابل شریف مولداوی تن به شکست داده است! رئالی‌ها در فصل قبل به هیچ جامی نرسیدند و چه در رقابت‌های داخلی و چه خارجی، عملکرد خوبی نداشتند. این سرخوردگی و ناکامی حتی در مرحله گروهی هم با آنها بود اما پیروزی 5 بر صفر مقابل شاختار، این تیم را به مسیر اصلی خود برگرداند. شکست در پاریس هم تاثیر مشابهی داشت و باعث شد این تیم در بازی برگشت، شکل دیگری از فوتبال را ارائه دهد. رئال احیا شده در برابر سیتی و چلسی هم درخشان بود و نماد کاملی از فوتبال جذاب بود. این تیم هم مانند لیورپول با سیستم 3-3-4 بازی می‌کند و با تکیه با قدرت تیبو کورتوآ، دوندگی ادر میلیاتو و بازی گردانی کروس و کاسمیرو، به قهرمانی چهاردهم می‌اندیشد. قطعا امید اصلی آنچلوتی به پاهای کریم بنزما دوخته شده که در این فصل بی‌نظیر بوده و برای توپ طلای فوتبال دنیا خیز برداشته است. او در ابتدای مسیر مسابقات در بازی مقابل شاختار هزارمین گل دوران فوبتلاش را به ثمر رساند و با هت‌تریک مقابل پاریسن ژرمن، مسیر صعود تیمش به فینال را هموار کرد. رئال برای هفدهمین بار در این فصل به فینال لیگ قهرمانان رسیده که 6 بار بیش از هر باشگاه دیگری است. آنها در هفت فینال آخر همیشه قهرمان شده‌اند.

بهترین فینال‌ها

2005* لیورپول 3-3 آث میلان (2-3)

در توصیف این دیدار بار ها و بار ها نوشته اند و چیز زیادی برای اضافه کردن نیست! معجزه استانبول نه فقط از یاد طرفداران لیورپول و میلان بلکه از یاد هیچ طرفدار فوتبالی حالا حالا ها نمی رود. در دو نیمه متفاوت این بازی دو تا فوتبال کاملا متفاوت بازی شد؛ در اولین دقیقه بازی کاپیتان پائولو مالدینی خیلی زود دروازه دودک را باز کرد و کرسپو روی پاس های شونچکو و کاکا در دقایق 39 و 44 موفق به دبل در فینال لیگ قهرمانان شد تا طرفداران میلان 45 دقیقه قبل از پایان بازی به قهرمانی تیمشان مطمئن باشند اما از فوتبال هیچ چیزی بعید نیست جام میخواست به بندر لیورپول برود و حتی سه گل عقب افتادن در پایان نیمه اول هم مانع این اتفاق نشد. لیورپول بازی را تهاجمی آغاز کرد و دقیقه 47 کاپیتان جرارد آغازگر این کامبک تاریخی شد با ضربه سر روی سانتر ریسهِ نروژی گل اول را وارد دروازه دیدا کرد. تنها دو دقیقه بعد اسمیچر اختلاف را به حداقل رساند و سه دقیقه بعد این گل لیورپول روی حرکت جرارد بک پنالتی گرفت که ژابی آلونسو پشت آن وایساد؛ ضربه او را دیدا مهار کرد اما در ریباند خود آلونسو گل تساوی بخش را در دقیقه 60 به ثمر رساند تا همه چیز برابر شود. دو تیم تا پایان وقت قانونی 90 و 120 دقیقه فرصت برای گلزنی داشتند اما بازی به ضربات پنالتی کشید و سرجینیو و پیرلو دو پنالتی اول میلان را از دست دادند ولی همن و سیسه دو پنالتی خود را گل کردند تا لیورپول به قهرمانی و 5 امین عنوان خود نزدیک شود. توماسون و کاکا دو پنالتی بعدی میلان را گل کردند و ریسه پنالتی سوم لیورپول را خراب کرد تا باز همه چیز در استانبول برابر شود ، اسمیچر زننده گل دوم لیورپول پنالتی چهارم تیمش را گل کرد و شونچکو که پنالتی قهرمانی تیمش در سال 2003 را به ثمر رسانده بود آخرین پنالتی میلان را از دست بدهد و با سیو دودک لیورپول قهرمان یکی از دراماتیک ترین فینال های تاریخ فوتبال باشگاهی شد!

1999* منچستریونایتد 2-1 بایرن مونیخ

اگر بخواهیم فوتبال را فقط نود دقیقه در نظر بگیریم این بازی چیزی برای گفتن نداشت و بایرن مونیخ در یک فینال کاملا یکطرفه و معمولی با گل دقیقه 6 ماریو باسلر بازی را پیش بود و آماده جشن قهرمانی! اما مونیخی ها معجزه فرگوسن و " فرگی تایم" را دست کم گرفته بودند. دو تعویض در دقایق 67 و 81 و دو گل که توسط این دو بازیکن به ثمر رسید ورق بازی را کاملا برگرداند. داور 4 دقیقه وقت اضافه اعلام کرده بود که یک کرنر برای منچستریها بدست آمد، دیوید بکام کرنر را فرستاد و توپ از روی سر اشمایکل جلو کشیده گذشت و به گیگز رسید که ضربه او قدرت کافی را نداشت اما توپ جلوی پای تدی شرینگهام افتاد و او گل مساوی را در دقیقه 90+1 وارد دروازه کان کرد. بایرنی ها از این که قهرمانی در نود دقیقه را از دست داده بودند ناراحت بودند و آماده وقت های اضافه می شدند که باز هم از همان سمت یک کرنر برای شیاطین سرخ بدست آمد؛ باز هم بکام و باز هم ارسال! این بار روی سر زننده گل اول یونایتد که باز هم ضربه قدرت کافی نداشت اما سولسشایر زودتر از مدافعین مونیخی به توپ رسید و توپ را به تور دروازه بایرن مونیخ چسباند. یک طرف استادیوم غرق در شادی شده بود و طرف دیگر که زودتر پرچم های شادی را به هوا برده بودند بهت زده به زمین نگاه می کردند و بازیکنان بایرن حتی توان ادامه بازی تا سوت پایان کولینا را نداشتند تا سرالکس فرگوسن در یک فینال تاریخی و دراماتیک اولین قهرمانی چمپیونز لیگ را برای منچستریونایتد بدست آورد و شیاطین سرخ به اولین و تنها تیم تاریخ انگلیس که موفق به کسب سه گانه شده تبدیل شوند. فینال نیوکمپ یکی از به یادماندنی ترین فینال های تاریخ فوتبال تبدیل شد!

1997* بروسیا دورتموند 3-1 یوونتوس

دورتموند برای دومین بار در لیگ قهرمانان اروپا حضور پیدا می کرد و در فینال باید مقابل یکی از بهترین تیم های اروپا و مدافع عنوان قهرمانی جام یعنی یوونتوس حاضر می شد. اما فوتبال روی خوشش را به تیم آلمانی نشان داد و آنها ابتدا در دقیقه 29 توسط کارل-هاینس ریدله و 5 دقیقه بعد باز هم روی ضربه سر همین بازیکن به گل رسیدند تا اختلاف را با یوونتوس به دو گل برسانند و با خیال راحت تر به رختکن بروند. در دقیقه 65 بازیکن تعویضی مارچلو لیپی یعنی الکساندر دل پیرو موفق شد اختلاف را به حداقل کاهش دهد اما در دقیقه 71 لارس ریکن 20 ساله فقط 16 ثانیه در این فینال وقت احتیاج داشت تا با یک ضربه چیپ دروازه یوونتوس را برای بار سوم باز کند و در شبی که زیدان نتوانست هیچ کاری برای یوونتوس انجام دهد این دورتموند بود که به اولین و تنها عنوان قهرمانی اش در این مسابقات دست پیدا کرد.

2014* رئال مادرید 4-1 اتلتیکومادرید

تماشای یک دربی به تنهایی خود جذاب است حالا فرض کنید این دربی فینال لیگ قهرمانان اروپا باشد آن هم در حالی که یک طرف چند روز قبل قهرمانی اش در لیگ را قطعی کرده و طرف دیگر به دنبال کسب "دهمین" جام خود در ادوار این رقابت ها باشد. فقط 8 دقیقه بعد از شروع بازی دیگو سیمئونه مجبور به تعویض دیگو کاستا شانس اول گلزنی اش در این مسابقه شد تا انگار کار برای اتلتیکو سخت تر شود اما روی یک کرنر ارسالی دیگو گودین موفق شد در دقیقه 36 دروازه ایکر کاسیاس را باز کند و این نتیجه تا دقیقه 90 همینطور دنبال می شد که روی کرنر ارسالی مودریچ، راموس در دقیقه 90+3 موفق شد یکی از به یادماندنی ترین و مهم ترین گل های تاریخ رئال مادرید را به ثمر برساند تا بازی به وقت های اضافه برود. هر چقدر اتلتیکو خسته تر نشان می داد انگار برای رئال بازی تازه شروع شده بود! آنها ابتدا در دقیقه 110 با گل گرت بیل که روی ریباند حرکت دی ماریا به دست آمده بود برای اولین بار در این بازی جلو افتادند، در دقیقه 118 مارسلو و در دقیقه 120 هم کریستیانو رونالدو از روی نقطه پنالتی برای رئال گل زدند تا رئال به عنوان تاریخی " لا دسیما " دست پیدا کند این دیدار هم به دومین فینال پرگل تاریخ لیگ قهرمانان تبدیل شود!

2008* منچستریونایتد 1-1 چلسی (6-5)

شب بارانی مسکو! فینالی که همه چیز داشت. دیدار تمام انگلیسی فینال اولین تجربه چلسی در این مرحله بود در حالی که یونایتد سومین فینال خود را تجربه می کرد. دو تیم بار ها با هم بازی کرده بودند و آشنایی کاملی نسبت به هم داشتند. سرالکس در این دیدار یک جا در ترکیب برای اسکولز که فینال 1999 را از دست داده بود کنار گذاشته بود و بقیه ترکیب دو تیم قابل پیش بینی بود. کریستیانو رونالدو در طول بازی بی شک مرد بازی بود و آینده درخشان او در سطح اول فوتبال در طول این بازی کاملا مشخص بود روی سانتر وس براون درون محوطه جریمه کریستیانو رونالدو بالاتر از تمام بازیکنان با ضربه سر در دقیقه 26 دروازه پیترچک را باز کرد اما لحظات آخر نیمه اول لمپارد موفق شد بازی را به تساوی بکشاند تا چلسی بازنده به رختکن نرود، او گل خود را به مادرش که چند وقت پیش از دست داده بود تقدیم کرد. بازی در نیمه دوم با همین نتیجه به تساوی رسید و رایان گیگز به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد تا برای 759 امین بار برای منچستر به میدان برود و رکورد بشکند. در وقت های اضافه هر دو تیم شانس گلزنی داشتند اما اتفاق اصلی دیدار در دقیقه 116 اتفاق افتاد که دیدیه دروگبا در یک درگیری با کارت قرمز مواجه شد و از زمین بازی اخراج شد تا دومین بازیکنی بشود که در تاریخ فینال های لیگ قهرمانان از زمین بازی اخراج می شود. بازی به ضربات پنالتی کشید و توز،بالاک،کریک و بلتی پنالتی های خود را گل کردند که نوبت به رونالدو رسید و او پنالتی اش را از دست داد تا لمپارد چلسی را پیش بیاندازد اما ون در سار ناجی شیاطین سرخ شد و ابتدا پنالتی ای که جان تری لیز خورد را مهار کرد و در نهایت آخرین پنالتی بازی یعنی ضربه آنلکا را گرفت تا منچستریونایتد برای سومین بار و تا به اینجا آخرین بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود!

1994* میلان 4-0 بارسلونا

قاطع ترین برد تاریخ یک تیم در فینال لیگ قهرمانان اروپا همین دیدار بود. روزی که میلان شاید بهترین نمایش تیمی تاریخ فینال ها را به نمایش گذاشت و در غیاب بازیکنهای کلیدی اش مثل مارکو فن باستن و فرانکو بارسی و 5 بازیکن دیگر این نتیجه را مقابل بارسلونایِ یوهان کرایوف بدست آورد. دنیل ماسارو دو بار در دقایق 22 و 45+2 دروازه بارسا را باز کرد تا میلان با برتری دو گله به رختکن برود. با شروع نیمه دوم این بار ساویسویچ روی اشتباه مدافع بارسلونا گل سوم را در دقیقه 47 وارد دروازه کند و دقیقه 58 مارسل دسایی تیر خلاص را بر بارسلونا وارد کند و میلان با فابیو کاپلو 5 امین عنوان قهرمانی خود را به دست آورد.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار