PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۷۳۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
این هفته با موسی کولیبالی ، بازیکن تنومند و آفریقایی تیم فولاد خوزستان
اولین بار موسی کولیبالی را با پیراهن آبی استقلال خوزستان در لیگ برتر دیدیم.مدافع تنومندی از فوتبال افریقا که به عنوان هافبک دفاعی بازی می کرد و به واسطه تسلط و قامت بلندش پاس های دقیقی برای همبازیانش می فرستاد و به علت قدرت بدنی بالای خود مثل یک صخره در میانه میدان، فرصتی برای عبور به بازیکنان تیم حریف نمی داد.کانال وسط زمین با حضور موسی مسدود می شد . موسی کولیبالی در استقلال خوزستان ماند و با این تیم قهرمان لیگ برتر ایران شد و در ادامه هم توانسته تمامی جام ها را کسب کند. موسی با فولاد خوزستان هم قهرمان جام حذفی و سوپرجام شده و یکی از پرافتخارترین بازیکنان خارجی تاریخ فوتبال ایران به شمار می آید.کولیبالی با تشخیص مربیان یک خط عقب تر آمد و الان سالهاست که به عنوان یک مدافع وسط مطمئن در لیگ برتر به میدان می رود و گلزن ترین مدافع خارجی لیگ برتر به شمار می آید. مدافع اهل کشور مالی در لیگ بیست و یکم عملکرد موفقی داشت و می توان نوشت که او جزو 10 مدافع برتر لیگ بیست و یکم محسوب می شود. این هفته سراغ موسی کولیبالی مدافع فولاد خوزستان رفتیم.
گلزن ترین مدافع خارجی لیگ برتر

**گل سه امتیازی و آسیایی موسی

هر گاه صحبت از موسی کولیبالی در تیم فولاد خوزستان می شود ناخدآگاه به یاد گل سه امتیازی و ارزشمند وی در لیگ قهرمانان آسیا می افتیم. اولین برتری فولاد در لیگ قهرمانان این فصل که مقابل آخال ترکمنستان به دست آمد با گلزنی موسی کولیبالی رخ داد. در حالی که آن بازی تا دقیقه 90+7 با تساوی بدون گل در جریان بود سرانجام سانترهای پر تعداد فولادی ها جواب داد و مدافع بلندقامت فولاد از سانتر نجاریان نهایت استفاده را برد و توپ را وارد دروازه آخال کرد تا فولاد در وقت های اضافه یک پیروزی شیرین دشت کند.هنگامی که گل موسی به ثمر رسید بدشانسی های فولاد هم در آسیا خاتمه یافت.

**مهم ترین رکورد موسی

بازیکن اهل مالی تیم فولاد خوزستان ، گلزن‌ترین مدافع خارجی لیگ برتر ایران است.او با پیراهن استقلال خوزستان 4 گل در لیگ برتر به ثمر رساند و در زمان حضورش در سپاهان، 2 گل زد و یک گل هم مربوط به زمانی است که این بازیکن عضو تیم نفت مسجدسلیمان بود.کولیبالی با پیراهن فولاد دو گل را در لیگ نوزدهم و چهار گل را در لیگ بیستم به نام خود ثبت کرده است.

**قهرمانی با استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم

موسی کولیبالی در دوران سرمربیگری عبدالله ویسی در استقلال خوزستان به لیگ برتر آمد و با آبی پوشان خوزستان در فوتبال ایران مطرح شد. کولیبالی در همان اولین فصل حضورش در لیگ برتر ایران توانست خود را از نظر فنی ثابت کند. او در فصل نخست حضورش به عنوان هافبک دفاعی بازی می کرد ولی در فصول بعدی به عنوان مدافع ثابت به بازی گرفته شد .بازیکنی که در قهرمانی استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم بسیار موثر بود و فصل بسیار خوبی را سپری کرد.

**زننده نخستین گل لیگ بیستم

مدافع اهل مالی تیم فوتبال فولاد خوزستان، اولین گل رقابت‌های لیگ بیستم را به ثمر رساند.موسی کولیبالی با ضربه سر در دیدار فولاد و ذوب آهن، اولین گل رقابت‌های لیگ بیستم را به ثمر رساند تا نام او در تاریخ لیگ برتر ایران به ثبت برسد. دقیقه 11 مسابقه،موسی با پاس محمد آبشک دروازه ذوب آهن را باز کرد.

**استارت موسی با استقلال خوزستان در لیگ برتر

کولیبالی بلند قامت از سال 2013 با پیوستن به تیم استقلال خوزستان وارد لیگ برتر ایران شد و با تیمش در رده دوازدهم لیگ برتر قرار گرفت. کولیبالی سه فصل در تیم استقلال خوزستان زیر نظر عبدالله ویسی کار کرد و در سال 2016 (لیگ پانزدهم ) قهرمان لیگ برتر شد.پس از انتخاب عبدالله ویسی به عنوان سرمربی تیم سپاهان اصفهان، همراه وی در سال 2016 به این تیم پیوست.در حال حاضر کولیبالی هشت سال است که در لیگ برتر ایران به میدان می رود.

**بازی در تیم زیر 21 ساله های مالی

کولیبالی در تیم زیر 21 ساله های مالی، سابقه بازی دارد و 6بازی برای تیم کشور خود انجام داده است.او قبل از آن که به تیم استقلال خوزستان در سال 2013 ملحق شود سابقه بازی در دو تیم «استید مالی این » و «دی جولوبا» را در کارنامه اش دارد.موسی به ترتیب در تیم های استقلال خوزستان،سپاهان اصفهان،نفت مسجد سلیمان و فولاد خوزستان ، سابقه بازی دارد.

**فتح سوپر جام با درخشش کولیبالی

فولاد خوزستان با پیروزی یک بر صفر مقابل پرسپولیس، قهرمان سوپر جام فوتبال ایران شد. تک گل این دیدار را موسی کولیبالی در دقیقه 18 به ثمر رساند.فولاد در هفتمین دوره سوپرجام فوتبال ایران، به اولین قهرمانی خود دست یافت و نوار چهار دوره قهرمانی پیاپی پرسپولیس را قطع کرد. شاید پیش از شروع مسابقه سوپرجام ، کسی تصور نمی‌کرد که مرد اول مسابقه یک مدافع باشد اما مدافع اهل مالی فولادی‌ها در نقش ستاره در ترکیب تیمِ جواد نکونام درخشید و با گلزنی خود توانست یک جام را به هواداران فولاد هدیه کند. کولیبالی باتجربه در کنار درخشش در امر گلزنی، در فاز دفاعی هم موفق بود و اجازه نداد تا بازیکنان پرسپولیس اقدام به شوت در چارچوب داشته باشند و به خوبی آن‌ها را مهار کرد.

**پیشنهاد سرخپوشان به مدافع فولاد

لیگ بیست و یکم رو به پایان است و نقل و انتقالات لیگ بیست و دوم به طور غیر رسمی شروع شده است.شنیده می شود که موسی کولیبالی مدافع تیم فولاد خوزستان یکی از گزینه های پرسپولیس در نقل و انتقالات است. موسی که سال هاست در ایران بازی می کند، سابقه قهرمانی در لیگ برتر را با استقلال خوزستان در کارنامه دارد و مدافع باکیفیتی به حساب می آید. کولیبالی که قراردادش با فولاد به پایان خواهد رسید، طی یک هفته گذشته مذاکراتی را با پرسپولیسی ها انجام داده است.

**صعود فولاد از گروهی دشوار

کولیبالی معتقد است که فولاد خوزستان در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا شرایط آسانی نداشت و در یکی از سخت ترین گروه ها قرار گرفت و با وجود رقابت شدید موفق به صعود از گروه خود شد.او اعتقاد دارد که فولاد در گروهی بود که تیم‌ها از نظر فنی به هم نزدیک بودند ‌و هر چهار تیم برای صعود می‌جنگیدند.

**قهرمانی در جام حذفی با شکست استقلال

فولاد خوزستان با شکست استقلال در فصل گذشته، قهرمان جام حذفی شد.یکی از مدافعانی که در لیست فرهاد مجیدی برای لیگ بیست و یکم قرار داشت موسی کولیبالی بود. فولاد با شکست دادن استقلال در ضربات پنالتی موفق شد قهرمان جام حذفی شود و طبق خبرها کولیبالی بعد از فینال جام حذفی ،پیشنهاد استقلال را دریافت کرد.کولیبالی که آن موقع بازیکن آزاد بود بدش نمی‌آمد بازی در پایتخت و یک تیم پرهوادار را تجربه کند اما ناگهان از آمدن به استقلال پشیمان شد و این انتقال به سرانجام نرسید.

*کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار