PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۷۳۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳
خداحافظ آقای کارلیتوس

احتمالا شما هم نام بازیکن بزرگی مثل کارلوس توز به اعماق ذهنتان رفته است. مثل بسیاری از بازیکنان دیگری که اگر همین حالا نامشان را بشنویم، گمان می‌کنیم از عمرشان حداقل 50 سال گذشته است اما اینگونه نیست چراکه بیشتر از اینکه آنها پا به سن گذاشته باشند، این ما هستیم که آنها را از یاد برده‌ایم که البته حق هم داریم. مسیری که برخی از بازیکنان در فوتبال طی می‌کنند، منجر به این می‌شود که در مقایسه با هم نسلان خود که هنوز در عرصه فوتبال در چشم هواداران هستند، در گوشه‌ای دور و منزوی به فوتبال خود پایان دهند و پس از اعلام بازنشستگی، تازه یکبار دیگر نام خود را در ذهن هواداران فوتبال روشن کنند. کارلوس توز هم یکی از آنهاست که گویی سالهاست با فوتبال وداع کرده و ما از او بی‌خبر بودیم اما نه او همین چند روز پیش چهار گوشه مستطیل سبز را بوسید، آنهم در 38 سالگی! بله 38 سالگی یعنی سن و سالی نه بیشتر از لیونل مسی و کریستیانو رونالدو که هنوز در همین سن و سال، در بالاترین سطح فوتبال مشغول هستند و از دست بر قضا، روزگاری با کارلوس توز همبازی و هم تیمی بودند.

توز از آن دست بازیکنانی بود که اگرچه خیلی‌ها طرفدارش بودند اما خودش طرفدار خودش نبود. او مانند بسیاری دیگر از بازیکنان فوتبال مثل ماریو گوتزه، ماریو بالوتلی، آنتونیو کاسانو و... دچار انتخاب‌ها و تصمیمات اشتباهی شد که در نهایت منجر به محو شدن زودهنگامش از دنیای فوتبال شد. حالا او در 38 سالگی خبر رسیدن به پایان مسیرش در فوتبال را می‌دهد. بازیکنی که بارها بین اروپا و آرژانتین جابجا شد اما با وجود استعداد دیوانه‌واری که داشت، نتوانست به جایگاه حقیقی خود در فوتبال برسد و با مشتی خاطرات خوب و بد، با فوتبال وداع کرد.

توز در طول دوران حضورش در فوتبال اروپا افتخارات بسیاری را به دست آورد و جام‌های بسیاری را بالای سر برد. این بازیکن آرژانتینی که سه قهرمانی لیگ برتر، دو قهرمانی در لیگ ایتالیا و یک لیگ قهرمانان در کارنامه دارد آخرین بار در ژوئن سال گذشته برای بوکا جونیورز به میدان رفت. با این حال، اتفاق تلخی که در فوریه 2021 برای او رخ داده بود باعث شد که تمایلش به ادامه حضور در فوتبال را از دست بدهد. سگوندو ریموندو، پدرخوانده این بازیکن، در فوریه 2021 به دلیل مشکلات پس از ابتلا به کرونا از دنیا رفت.توز در طول دوران فوتبال 746 بازی برای تیم‌هایی چون منچستریونایتد، منچسترسیتی، یوونتوس و وستهام انجام داد و 308 گل نیز به ثمر رساند. پدر خونی توز پیش از تولد این بازیکن از دنیا رفته بود و ریموند او را به فرزندخواندگی پذیرفت و نقش مهمی در حضور او در دنیای فوتبال داشت.توز با انتشار بیانیه‌ای در سایت موندو آلبی‌سلسته خبر خداحافظی‌اش را تایید کرده و نوشت: "من بازنشسته شده‌ام، این موضوع تایید شده است. پیشنهادهای بسیاری از باشگاه‌های مختلف خصوصا از آمریکا داشتم اما دیگر کافی است، من تمام تلاشی که می‌توانستم را به کار گرفتم".

این ستاره سابق یونایتد و منچسترسیتی درباره دلیلش برای خداحافظی از دنیای فوتبال گفت:"بازی در سال گذشته بسیار دشوار بود اما من می‌توانستم حامی قدیمی خودم را ببینم اما حالا دست از فوتبال بازی کردن می‌کشم چون هوادار شماره یکم را از دست دادم".
او پیش از این اعلام کرده که پس از جدایی از بوکاجونیورز به دلیل زیاده‌روی در خوردن و نوشیدن دچار اضافه وزن بسیاری شده و از این نظر به مشکل خورده است. توز در طول دوران فوتبال 607 بازی برای تیم‌هایی چون منچستریونایتد، منچسترسیتی، یوونتوس و وستهام انجام داد و 237 گل نیز به ثمر رساند.

توز اگرچه چندین بار پیراهن تیم دوران بچگی خود یعنی بوکا را بر تن کرد اما در لیگ برتر انگلیس بیشتر از هر جایی شناخته شده بود. او در فصل 2006-2007 به وستهام کمک کرد تا از سقوط به دسته پایین‌تر رهایی پیدا کند و در سال 2009 با انتقال از یونایتد به منچسترسیتی، جنجال زیادی به پا کرد. او حدفاصل سال‌های 2006 تا 2013 در لیگ برتر حضور داشت و در این اواخر با وجود پیشنهادی دوباره‌ای که از لیگ آمریکا داشت، تصمیم گرفت به دلیل مرگ پدرخوانده‌اش از فوتبال خداحافظی کند. توز که سابقه بازی برای تیم‌هایی چون شانگهای شین‌هوا و کورینتیانس را داشت، 76 بازی ملی هم انجام داد و 13 گل به ثمر رساند.

هرکسی که فکر می‌کرد توز پس از فصل پر حادثه‌اش با وستهم به دنبال این است که از جنجال در انگلیس دوری کند، بسیار در اشتباه بود. کیا جورابچیان به عنوان ایجنت این مهاجم، برای جدایی موکلش از آپتون پارک مبارزه کرد و در نهایت او را با قرارداد قرضی دو ساله به منچستریونایتد فرستاد. دوران توز در اولدترافورد بسیار پربار بود و همراه با وین رونی و کریستیانو رونالدو، او یک سه گانه مرگبار در خط حمله تشکیل داد که به یونایتد کمک کرد تا در سال های 2008 و 2009 قهرمان لیگ برتر شود، در حالی که او همچنین به تیم سرالکس فرگوسن کمک کرد تا لیگ قهرمانان، جام باشگاه‌های جهان 2008 و همچنین جام اتحادیه در سال 2009 را بالای سر ببرند. او در 99 بازی 34 گل برای یونایتد به ثمر رساند و فرصت ماندن دائمی در اولدترافورد به او پیشنهاد شد، اما این فرصت را با یک انتقال شوکه‌کننده به رقیب سنتی یعنی منچستر سیتی که یک سال پس از تصاحب این باشگاه بوسیله شیخ منصور، شروع به جذب نیرو بلندپروازانه کرده بود، از دست داد. سیتی ورود توز را با بیلبورد جنجالی "به منچستر خوش آمدید" در مرکز شهر مشخص کرد.

توز 73 گل در 148 بازی برای سیتی به ثمر رساند؛ جایی که به این باشگاه کمک کرد تا جام حذفی در سال 2011 و اولین قهرمانی آنها در لیگ برتر در سال 2012 بدست آورد. اما دوران حضور او در اتحاد کمتر از حضورش در نیمه قرمز منچستر نبود. او در دسامبر 2010 درخواست انتقال به یک تیم دیگر را ارائه کرد که بعداً آن را پس گرفت. کمتر از یک سال بعد، روبرتو مانچینی، سرمربی سیتی، توز را متهم کرد که در جریان بازی مقابل بایرن مونیخ از نشستن روی نیمکت خودداری کرده است. توز این اتهام را یک سوء تفاهم نامید، اما او توسط باشگاه از فعالیت تعلیق شد و سپس به انجام کار اجباری محکوم شد تا اینکه در نهایت نزدیک به پنج ماه بعد به منچستر بازگشت. توز دوباره در تیم مانچینی جا افتاد و حتی در پیروزی معروف 3-2 مقابل کوئینزپارک کیو پی آر که قهرمانی در سال 2012 را تضمین کرد، حضور داشت اما در نهایت در ژوئن 2013 با امضای قراردادی سه ساله با یوونتوس، باشگاه را ترک کرد. توز در یووه تلفیقی از یک تمام‌کننده نابغه و یک هم تیمی فوق العاده بود. او در مقابل دروازه بی‌رحم و غیر قابل کنترل بود. این روش توز برای جای دادن خود در قلب هواداران بود.در واقع این چیزیست که در باشگاه‌هایی که آنها را ترک کرده است از او بیشتر به یاد می‌آید. هواداران یوونتوس همیشه از پلاتینی حیله گری، از لیام بردی پای چپ، از باجو موی دم اسبی و از دل پیرو هنرمندیش را به یاد خواهند داشت اما زمانی که قرارداد توز در 2016 تمام شد بیانکونری‌های باوفا از توز هم روحیه جنگندگی و خستگی ناپذیری‌اش را به یاد سپردند.

توز در سن 16 سالگی به بوکاجونیورز پیوست و در تاریخ 21 اکتبر 2001 اولین بازی خود برای بوکا را در مقابل کوردوبا انجام داد. او برای جام جهانی جوانان 2003 انتخاب نشد ولی در عوض همراه با بوکاجونیورز در جام باشگاههای جهان در سال 2003 شرکت کرد و عنوان قهرمانی را کسب کرد. پس از قهرمانی در لیگ آرژانتین کوپا سودامیرکانا ـ کوپا لیبرتادورس ـ و جام باشگاههای جهان توز بوکاجونیورز را در سال 2004 ترک کرد . دسامبر 2004 زمانی بود که توز به لیگ برزیل و باشگاه کورینتیانس منتقل شد. این انتقال که گرانترین قرارداد در آمریکای جنوبی به شمار میرود 14 میلیون یورو برای باشگاه برزیلی خرج دربرداشت ولی واقعا یکی از موفقیت‌های بزرگ باشگاه به شمار میرفت. توز که به همراه هموطنش ماسکرانو به کورینتیانس آمده بود، از اولین بازی خود بازوبند کاپیتانی را به بازو بست و در اولین فصل حضورش جام قهرمانی لیگ برزیل در سال 2005 را به ارمغان آورد و جایزه بهترین بازیکن لیگ را از طرف فدراسیون فوتبال برزیل دریافت کرد تا بعد از سال 1976 اولین غیربرزیلی باشد که به این جایزه دست پیدا می‌کند. در 31 اگوست 2006 ودر یک اتفاق غیرمنتظره توز و ماسکرانو هریک با مبلغ 12 میلیون یورو به وستهام یونایتد انگلیس پیوستند. در آن زمان رسانه‌ها اعلام کردند که باشگاه‌های انگلیسی دیگری هم خواهان این دو بازیکن بودند ولی به خاطر شروط سنگین شرکت مدیا اسپورتس که مالک قراداد این دو بازیکن بود منصرف شدند. 10 سپتامبر 2006 توز اولین بازی خود را برای وستهام مقابل استون ویلا انجام داد. در آخرین بازی آن فصل لیگ، وستهام در الدترافورد مهمان منچستر یونایتد بود. این مسابقه بازی مرگ و زندگی برای وستهام بود و توز باگلزنی در آن دیدار باعث پیروزی 1-0 تیمش و تضمین حضور وستهام در فصل آینده لیگ برتر شد.
در پایان ژوئن 2007 توز پیشنهاد اینترمیلان را نپذیرفت و تصمیمش را به بعد از مسابقات کوپاامریکا موکول کرد. کیا جورابچیان اعلام کرد که در حال مذاکره با وستهام است و توز آشنایی بهتری با لیگ برتر انگلیس پیدا کرده و احتمال ماندن او در فوتبال جزیره زیاد است . بعد از اخبار رسانه‌ها مبنی بر نزدیک بودن توز به منچستر بالاخره او با یک قراداد قرضی دوساله به شیاطین سرخ ملحق شد.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار