PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۷۴۱۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۳
استقبال از ویمبلدون 2022

خرداد و تیر هر سال، بهار عاشقان تنیس است. روزهایی که دو گرنداسلم مطرح از چهار گرند اسلم فصل در پاریس و ویمبلدون برگزار می‌شود. حالا که مسابقات پاریس به پایان رسیده و نادال چهاردهمین قهرمانی خود را در این مسابقات به دست آورده، همه چشم‌ها به سوی بریتانیا و قدیمی‌ترین مسابقات تنیس دنیا دوخته شده تا شاهد رقابت بزرگان این رشته باشند که از ششم تا نوزدهم تیر در زمین‌های تنیس لندن برگزار می‌شود. البته راجر فدرر و خواهران ویلیامز ممکن است امسال ویمبلدون را از دست بدهند، زیرا این سه نفر از لیست ورودی امسال حذف شدند. سال 2022، سال بسیار ناامیدکننده ای برای سرنا بوده است چراکه از زمان مصدومیت در دور اول تورنمنت سال گذشته در باشگاه‌های انگلستان، در تور‌های تنیس فدراسیون جهانی حضور نداشته است. در همین حال، خواهرش ونوس ویلیامز قهرمان پنج دوره ویمبلدون از اوت گذشته که در مسابقات 250 امتیازی اتحادیه تنیس شرکت کرد، هنوز به شرایط خوب خود بازنگشته است. فدرر نام بزرگ دیگری است که پس از انجام عمل جراحی زانو در سال گذشته، مسابقات قهرمانی تابستان امسال را از دست خواهد داد.

مربی او در ماه مارس اعلام کرد که بازگشت این بازیکن 40 ساله که در حال حاضر 20 قهرمانی گرنداسلم را در کارنامه دارد، برای مسابقات ویمبلدون سال جاری بعید است. پیش‌تر شایعاتی مبنی بر بازنشستگی فدرر به گوش می رسید، اما اخیراً او در ماه آوریل اعلام کرد که روند بهبودی او به خوبی پیش می رود. علیرغم حذف این سه نفر از لیست ورودی، همه آنها همچنان می‌توانند با وایلد کارت در این مسابقات حاضر شوند که البته هنوز لیست این کارت‌ها اعلام نشده است. در بیانیه وب سایت مسابقات ویمبلدون آمده است: "کارت‌های وایلد برای مسابقات مقدماتی و رویدادهای قرعه کشی اصلی، اندکی قبل از مسابقات قهرمانی 2022 اعلام می‌شود و به رنکینگ نفرات بستگی دارد".

یکی از بازیکنانی که در این مسابقات شرکت کرده، نائومی اوزاکا نفر شماره یک سابق زنان جهان است. او علیرغم اینکه قبلاً گفته بود به دلیل تصمیم ATP و WTA برای کاهش امتیازات رتبه بندی مسابقات، 100 درصد در مورد امکان شرکت در گرند اسلم اطمینان ندارد، اما تصمیمش برای حضور در این دوره را گرفته است این به دلیل تصمیم تورنمنت مبنی بر محرومیت بازیکنان روسی و بلاروسی از رقابت باشگاه‌های انگلستان بود.

رافائل نادال ممکن است دو گرند اسلم اول سال 2022 را برده باشد، اما او شانس زیادی برای قهرمانی در مسابقات انفرادی مردان در ویمبلدون ندارد. یکی از دلایل آن این است که نادال پس از چهاردهمین قهرمانی خود در اوپن فرانسه در اوایل این ماه، با تزریق آمپول‌هایی برای ادامه بازی در رولان گاروس، نگران‌هایی را نسبت به مصدومیت خود به وجود آورده بود. این بازیکن 36 ساله در جریان مراسم عکاسی خود با جام اوپن فرانسه در خیابان‌های پاریس هنگام راه رفتن لنگ می زد و تاکید کرد که نمی‌خواهد برای بازی در ویمبلدون داروهای تزریقی بیشتری مصرف کند. شک و تردیدها در مورد حضور او به کنار، نواک جوکوویچ دلیل دیگری است که نادال تمایلی به حضور در سومین گرند اسلم سال ندارد.

جوکوویچ مدافع عنوان قهرمانی در ویمبلدون است و حالا که حضور او قطعی است، این بازیکن صرب شانس بیشتری برای کسب عنوان هفتم خود در ویمبلدون دارد. با این حال، در مورد حضور همه بازیکنان در ویمبلدون ابهاماتی وجود دارد، زیرا تصمیم این تورنمنت برای محرومیت بازیکنان روسیه و بلاروس باعث شد ATP و WTA امتیازهای رنکینگ را از این رویداد حذف کنند.

دانیل مدودف سرشناس‌ترین نامی است که نمی تواند در مسابقه شرکت کند، در حالی که سایر بازیکنانی که در این مسابقه شرکت می‌کنند در نهایت برای کسب اعتبار قهرمانی ویمبلدون و به دست آوردن دو میلیون پوند جایزه این مسابقات رقابت دارند. در حالی که با یک رکورد 35/40 میلیون پوندی، مسئولان برگزاری مسابقات برای حضور بازیکنان در این رویداد تلاش می‌کنند، اما حضور در این مسابقات باعث می‌شود که بازیکنی مانند جوکوویچ حتی اگر از عنوان خود دفاع کند، در رنکینگ مردان سقوط کند. قهرمانی در این مسابقات به طور معمول 4000 امتیاز ATP برای قهرمان دستاورد داشت، اما در پایان مسابقات، امتیازی به هیچ بازیکنی اضافه نخواهد شد. در واقع برای هر بازیکنی حضور در ویمبلدون یک بازی دو سر باخت است و یک حس قوی به ما می‌گوید که جوکوویچ بازنده بزرگ مسابقات امسال خواهد بود. با این حال تلاش برای رسیدن به رکوردهای تازه‌ای در قهرمانی گرنداسلم باعث شده تا این تنیسور صرب بهای حضور در این مسابقات را بپردازد. در همین حال، نادال در جایگاه سوم محبوب‌ترین نفرات برای قهرمانی قرار می‌گیرد، زیرا چمن ، زمینی نیست که او در قوی‌ترین سطح خود باشد و از همین رو کارلوس آلکاراز بین این دو بزرگ تنیس قرار گرفته است. آلکاراز سال فوق العاده‌ای را تجربه کرده و اگرچه در مسابقات آزاد فرانسه دستش از قهرمانی کوتاه ماند اما خیلی‌ها منتظرند نمایش او را روی زمین چمن ببینند.

ماتئو برتینی فینالیست بازنده سال گذشته شانس این را دارد تا امسال یک پله پیشرفت کند. این بازیکن ایتالیایی در همه سطوح بازیکنی ماهر است و توانایی او در پشتیبان‌گیری از سرویس‌های بزرگ با مهارت فوق‌العاده در بازی لب خط، او را به یک مدعی تمام عیار برای مسابقات ویمبلدون امسال تبدیل کرده است. الکساندر زورف نیز مانند مدودف به عنوان یکی از پنج مدعی قهرمانی شناخته می‌شد، اما بعید به نظر می‌رسد که او پس از پیچ خوردن مچ پایش در مسابقات آزاد فرانسه، در لندن حضور داشته باشد. اندی موری هم شانس زیادی برای حضور در مسابقات خواهد داشت. قهرمان دو دوره این مسابقات در حال حاضر، رتبه 68 جهان را در اختیار دارد و امیدوار است در سرزمین مادری خود بتواند یک بار دیگر خود را در جمع برترین‌های تنیس دنیا قرار دهد. او در اوایل سال جاری در دور اول اوپن استرالیا بر بازیکن شماره 21 دنیا نیکولوز باسیلاشویلی غلبه کرد، در حالی که بازی افتتاحیه او در مسابقات سال گذشته اوپن آمریکا در برابر استفانوس سیتسیپاس، بازیکن شماره 3 جهان بود که در پنج ست به او باخت. دوازده ماه پیش، موری به دور سوم ویمبلدون رسید. او در دور اول باسیلاشویلی را شکست داد، اما پس از کنار زدن اسکار اوته، در برابر دنیس شاپووالوف، بازیکن شماره 10 دنیا شکست خورد.

مسابقات قهرمانیویمبلدون که با نام ویمبلدون شناخته می‌شود، قدیمی‌ترین رقابت‌های تنیس جهان است. ویمبلدون محله‌ای در جنوب غربی شهر لندن است. ویمبلدون یکی از 4 گرند اسلم سالیانه تنیس است. این مسابقات مهمترین تورنمنتی است که بر روی چمن برگزار می‌شود. در سال 2009 زمین اصلی این مسابقات به سقف متحرکمجهز شد تا در هنگام باران، مسابقات برگزار شوند. باشگاه تنیس و کروکت انگلیس که در سال 1868 تاسیس شده است، مسئول برگزاری این مسابقات است. در سال‌های ابتدایی این باشگاه فقط مسابقات کریکت که در آن منطقه از انگلیس بسیار محبوب بود را برگزار می‌کرد اما بعدا بخش تنیسبه این باشگاه اضافه شد.در سال 1882 این باشگاه اختصاصا به تنیس تعلق پیدا کرد و نام کروکت از باشگاه حذف شد اما چند سال بعد دوباره نام کروکت به نام باشگاه افزوده شد.

اولین دوره تنیس ویمبلدون در سال 1877 برگزار شد و فقط شامل بخش انفرادی مردان بود و در آن دورهاسپنسر گوردر حضور 200 نفر که هر کدام یک شیلینگ پرداخته بودندتا بازی فینال را ببینند، برنده شد. در سال 1884 مسابقات انفرادی زنان و دوبل مردان نیز اضافه شد. در سال 1913 دوبل زنان و مسابقات میکس نیز به این تورنمنت اضافه شد. این مسابقات برای اولین بار در سال 1937 از تلویزیون پخش شد. نکته جالب دیگر عملکرد ضعیف بریتانیایی ها در این تورنمنت است . از سال 1936 کهفرد پریقهرمان شد تا سال 2013 کهاندی موریقهرمان شد، هیچ بریتانیایی در قسمت انفرادی مردان قهرمان نشد. از سال 1963 از تنیسورها خواسته شد تا بیشتر لباس‌های آنها سفید باشد. از سال 1995 از آنها خواسته شد که تقریبا همه لباس‌هایشان سفید باشد. از سال 2014 حتی لوازم تزیینی و جانبی لباس‌های تنیسورها نیز باید سفید باشد. همچنین در لباس‌ها نباید رنگ تیره به کار رفته باشد یا رنگ‌های فلوئورسنت وجود داشته باشد. بهتر است که پشت لباس‌ها نیز سفید باشد. همچنین از تنیسورها خواسته شده که اگر شاهزاده ولز یا ملکه در زمین حضور داشته باشند به آنها تعظیم کنند.

بازی های تورنمنت اصلی ویمبلدون در 5 گروه برگزار می‌شود. انفرادی مردان، دوبل مردان، انفرادی زنان، دوبل زنان و میکس. فرمت برگزاری در دوبل و انفرادی مردان به صورت 3 ست از 5 ست است. در واقع هرکس سه ست را ببرد پیروز شده است. در مورد قسمت بانوان و میکس برد 2 ست از 3 ست کافی است. در مورد تای برک نیز در هر ستی که گیم ها 6 بر 6 بشود، برگزار خواهد شد جز ست پنجم در قسمت مردان و ست سوم در قسمت بانوان. بازی‌های رده سنی جونیور یا جواناننیز در ویمبلدون برگزار می‌شود و البته مسابقات ویژه‌ای که در قسمتی از آن به تنیس معلولین با ویلچر اختصاص دارد.

تعداد بازیکنان قسمت انفرادی مردان و زنان شامل128 بازیکناست. در قسمت مردان و زنان اصل ، ورود به جدول بازی‌های رنکینگ جهانی آنها است. حال از این 128 نفر در قسمت مردان 104 نفر برحسب رنکینگ وارد می‌شوند و در قسمت زنان 108 نفر. مابقی از مسابقات انتخابی برگزیده می‌شوند. جالب توجه است 8 وایلدکارت یا کارت حضور افتخاری نیز داده می شود. معمولا به بازیکنانی که سطحشان پایین‌تر از تورنمنت است. آنها باید در رقابت انتخابی که یک هفته قبل از تورنمنت اصلی برگزار می‌شود رقابت کنند.

*عرفان خماند

برچسب ها: تنیس ، تنیس ویمبلدون
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهزاد روحانی از تهران
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
0
0
مرسی آقای خماند از تنیس جهان بیشتر بنویسید
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار