PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۷۴۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸
بررسی شانس قهرمانی تیم‌های حاضر در جام‌جهانی قطر
با انجام بازی‌های ملی اخیر بالاخره سرنوشت تمام تیم‌های صعود کننده به جام جهانی 2022 قطر مشخص شد و تمام تیم‌ها رقبای خود را شناختند. به همین بهانه نشریه گاردین نگاهی به شانس قهرمانی تیم‌های حاضر در این جام انداخته است. رده‌بندی گاردین را در ادامه می‌خوانید:
انگلیس دهم، ولز هفدهم، آمریکا بیستم و ایران بیست و سوم

1- آرژانتین

چهار سال پیش آرژانتین در حالی روسیه را ترک کرد که حال و روز خوبی نداشت اما حالا آنها در بهترین فرم در میان تمام مدعیان هستند و لیونل مسی به دنبال این است که در آخرین حضور خود در جامهای جهانی، این تورنمنت را با جام قهرمانی ترک کند. شاگردان لیونل اسکالونی در مسابقات مقدماتی بیشکست بودند و به تازگی فاتح کوپا آمریکا نیز شدهاند و ایتالیا را نیز در تورنمنت فینالیسما شکست دادند. آیا آرژانتینیها میتوانند به طلسم 36 ساله خود پایان دهند؟

2- برزیل

مدعی همیشگی قهرمانی جامجهانی ، این روزها در فرمی عالی است اما با توجه به این که آرژانتین در دیدارهای اخیر دست بالا را نسبت به شاگردان تیته داشته است، باید ببینیم آیا سلهسائو میتواند ورق را برگرداند و 20 سال صبر هوادارانش برای ششمین قهرمانی به پایان برسد؟

3- اسپانیا

تیم لوئیز انریکه این روزها با روندی ثابت پیشرفت میکند و نمونه آن در لیگ ملتها قابل دیدن است. آنها با پرتغال و چک مساوی کردند و سپس سوئیس و چک را شکست دادند. مهمترین مشکل تیم اسپانیا نبود یک مهاجم در کلاس جهانی است اما استعداد نسل جدید فوتبال اسپانیا به رهبری پدری و گاوی باعث میشود بتوانیم شانس خوبی را برای قهرمانی ماتادورها متصور باشیم.

4- هلند

پیروزی چشمنواز4 بر 1 مقابل بلژیک در بروکسل انتظارات را در میان هواداران لالههای نارنجی بالا برده است. این اولین حضور هلند در جامجهانی از سال 2014 به بعد است و لوئیس فنخال که در جامجهانی برزیل این تیم را به نیمه نهایی رساند، مجددا هدایت لالههای نارنجی را برعهده دارد و امیدوار است با تیمی جوان روندی مشابه را تجربه کند.

5- آلمان

آلمانیها اگر چه تابستان گذشته در یورو درهم شکسته شدند اما توانستند با هدایت هانسی فلیک به سرعت هویت خود را بازیابی کنند. تغییر نسل در تیم ژرمنها هوشمندانه مدیریت شد و آلمانیها مجددا همان فوتبالی را ارائه میدهند که هواداران در یورو 2020 دلتنگش بودند. در هم شکستن ایتالیا در بازیهای اخیر، نشان میدهد منشافت بار دیگر به روزهای خوبش برگشته است.

6- فرانسه

دو تساوی و دو شکست در ماه ژوئن نتایجی نبود که فرانسویها انتظارش را داشته باشند. مدافع عنوان قهرمانی با وجود بازیکنان با استعداد فراوانی که در اختیار دارد، در بازیهای اخیر نتوانسته قانعکننده ظاهر شود. خروس ها روی گلزنی اتکای زیادی به کیلیان امباپه و همچنین کریم بنزما دارند و سایه حذف فرانسه از یورو 2020 به دست سوئیس هنوز بر اردوی آنها سنگینی میکند. تیم دشان برای موفق شدن در قطر نیاز به پیدا کردن قطعه گمشده پازل خود دارد.

7- دانمارک

اگر چه اتفاقاتی که برای کریستین اریکسن در یورو 2020 افتاد باعث ایجاد انگیزه فراوانی در دانمارکیها شد و آنها تا نیمهنهایی پیش رفتند اما دانمارک در ماههای اخیر ثابت کرده است که بدون شک یکی از بهترین تیمهای ملی جهان را دارد. آنها در مسابقات انتخابی نیز عالی بودند و خبر خوب این است که اریکسن یک بار دیگر به میادین برگشته است و شاید بتوان تصور کرد این تیم تا مراحل پایانی تورنمنت پیش برود.

8- بلژیک

شکست خجالتبار 4بر 1 به هلند در ماه اخیر پرده از حقیقتی تلخ برداشت. نسل طلایی بلژیک به روزهای آخر دوران خود نزدیک شده است. با توجه به پیروزی 6 گله بلژیک مقابل لهستان نمیتوان گفت این تیم شانسی برای قهرمانی ندارد اما خط دفاع پا به سن گذاشته تیم مارتینز و خط حمله متزلزل فعلی بلژیکیها نشان میدهد که در حال حاضر نمیتوان این تیم را قهرمان احتمالی جامجهانی قطر دانست.

9- پرتغال

تیم پرستاره پرتغال بعد از قهرمانی در یورو 2016 دیگر نتوانست تواناییهایش را آنطور که باید نشان دهد. شکست مقابل سوئیس در بازیهای اخیر اولین شکست این تیم در جام ملتها بود و بعد از حذف ناامیدکننده پرتغالیها در روسیه به دست اروگوئه، فرناندو سانتوس و کریستیانو رونالدو به شدت به دنبال پایانی خوش برای آخرین تورنمنت بزرگ احتمالی خود هستند.

10- انگلیس

شکست 4 بر صفر تیم گرت ساوتگیت مقابل مجارستان در بازیهای ملی اخیر بسیار باورنکردنی بود و نگاهها نسبت به سهشیرها به فاصله چند روز 180 درجه تغییر کرد. این تیم بعد از شکست مقابل مجارستان، مقابل ایتالیا و آلمان هم به مشکل خورد و در فاصله اندک تا جامجهانی، گرت ساوتگیت کار سختی برای هماهنگ کردن تیمش خواهد داشت. اگر چه همه انتظار دارند انگلیس تا مراحل پایانی جام پیش بیاید اما به نظر میرسد بازیهای ملی اخیر ، زنگهای خطر را برای سهشیرها به صدا در آورده است.

11- سنگال

سنگال بعد از قهرمانی در جام ملتهای آفریقا و شکست دادن مجدد مصر برای صعود به جامجهانی، این روزها در اوج قرار دارد. سنگال در جامجهانی 2018 با بدشانسی در مرحله گروهی حذف شد اما به نظر میرسد این بار به راحتی از گروه خود صعود خواهد کرد. اگر چه علیو سیسه به خوبی تیمش را مدیریت کرده است اما هنوز سوالهایی در مورد خلاقیت این تیم وجود دارد و تمام امیدهای سنگال به سادیو مانهای است که در تابستان از لیورپول به آلمان رفته تا برای بایرن مونیخ توپ بزند.

12- اروگوئه

شاید ادینسون کاوانی و لوئیز سوارز به روزهای پایانی خود نزدیک شده باشند اما درخشش داروین نونیز، مهاجم جدید لیورپول، در بهترین زمان اتفاق افتاده است ، به خصوص که اروگوئه عادت دارد در جامهای جهانی همواره مهاجمی گلزن داشته باشد. انتخاب دیوگو آلونسو توانست اروگوئه را که در روزهای پایانی دوران 15 ساله اسکار تابارز دوران خوبی را سپری نمیکرد، به روزهای خوش برگرداند . اروگوئه در سال جدید میلادی 6 برد و یک تساوی داشته و به ندرت گل خورده است و به نظر میرسد کاملا برای رقابتی شدید آمادگی دارد.

13- کرواسی

کرواسی از سال 2018 به بعد دچار افت شده است اما در ماه اخیر با بردی چشمنواز مقابل دانمارک و فرانسه نشان داد که همچنان قدرتمند است. زلاتکو دالیچ تیم باکیفیتی در اختیار دارد و میتواند تا مراحل پایانی پیش برود. مشکل کرواسی این است که همچنان اتکای زیادی به لوکا مودریچ 36 ساله و ایوان پریشیچ 33 ساله دارد.

14- سوئیس

سوئیس تابستان گذشته نشان داد که میتواند عملکردی قدرتمند داشته باشد. این تیم عملکردی بیثبات داشته است اما پیروزی مقابل پرتغال نشان داد که این تیم با تجربه اگر در روز خوب خود باشد میتواند حریفانش را بسیار آزار دهد. قرعه این تیم در مرحله گروهی اندکی سخت است و سوئیسیها باید مقابل برزیل و صربستان بازی کنند و این یعنی سوئیس باید در قطر در بهترین فرم خود باشد.

15- صربستان

صربستانیها این روزها از همیشه بهتر هستند. دوشان تادیچ در 33 سالگی در اوج به سر میبرد و اگر بتواند قفل خط دفاع حریفان را باز کند، دوشان ولاهوویچ آماده است تا دروازه حریفان را باز کند. صربها میتوانند از سرگی میلینکوویچ ساویچ هم بهره ببرند . برد مقابل سوئد نشان داد صربستان تیم سفت و سختی است.

16- کانادا

کانادا در مهمترین تورنمنت فوتبال تجربه کمی دارد و آخرین بار در سال 1986 به این تورنمنت آمده اما می خواهد با اتکا به تیم با استعدادش، بلژیک و کرواسی را شکست بدهد. آلفونسو دیویس، جاناتان دیوید و سایل لاریل میتوانند برای هر حریفی آزاردهنده باشند. جان هردمن، مربی انگلیسی و فوقالعاده کانادا امید دارد با به حداقل رساندن حواسپرتیها در میان شاگردانش، بهترین نتایج را بگیرد.

17- ولز

ولز برای اولین بار از سال 1958 به جامجهانی صعود کرده است و تیمش این روزها بسیار احساساتی و با روحیه است. سرمربی ولز باید اطمینان حاصل کند که بازیکنان کلیدی تیمش به خصوص گرت بیل تا جامجهانی در تیم باشگاهی خود دائما بازی کنند و برای حضور در قطر آماده باشند. ولزیها نشان دادهاند که میتوانند برای تیمهای بزرگ دردسرساز باشند و این حس وجود دارد که آنها میتوانند به مرحله حذفی صعود کنند.

18- لهستان

از لهستان میشد به عنوان یکی از تیمهای با شانس بالا در قطر نام برد اما نتایج اخیر این تیم به خصوص شکست مقابل بلژیک و تساوی در روتردام باعث شده است که در مورد این تیم تردیدهایی به وجود بیاید. لهستان در پلیآف نمایشی خوب داشت و سوئد را حذف کرد اما این تیم مثل همیشه متکی به روبرت لواندوفسکی است. لواندوفسکی اگر چه 34 ساله شده اما با بالا رفتن سنش دائما در حال بهتر شدن است ولی اگر میخواهد نمایشی خوب در قطر داشته باشد، باید هر چه سریعتر مشکلات حاشیهای باشگاهی خود را برطرف کرده و تیمی جدید انتخاب کند.

19- مکزیک

شکست سه بر صفر مقابل اروگوئه در دیدار دوستانه اخیر نمونه خوبی از مشکلات مکزیک در ماههای اخیر است. مکزیک اگر چه صعودی نسبتا آسان به جامجهانی داشت اما تیم جراردو مارتینو در دیدار مقابل جامائیکا در لیگ ملتها هم با نتیجه یک بر یک مساوی کرد تا نگرانیهایی در مورد این تیم به وجود بیاید.

20- آمریکا

گرگ برهالتر، سرمربی آمریکا در بازیهای اخیر توانست مراکش را سه بر صفر شکست دهد و با گلی دیرهنگام مقابل السالوادور به تساوی برسد و سپس با اروگوئه هم تساوی کرد. برهالتر قبل از اعلام لیست نهایی خود باید تصمیمات مهمی به خصوص در خط حمله تیمش بگیرد.

21- مراکش

با وجود دو برد مراکش مقابل آفریقای جنوبی و لیبریا، جایگاه سرمربی این تیم به شدت در خطر است. تصمیم وحید هلیلهودزیچ مبنی بر کنار گذاشتن ستارههای تیمش نظیر حکیم زیاش زیاد به مذاق هواداران خوش نیامده است و مربی بوسنیایی ممکن است برای دومین بار بعد از صعود به جامجهانی از سمت خود برکنار شود.

22- کامرون

شیرهای کامرون در این وقفه ملی تنها یک بار بازی کردند و با یک گل هم برنده شدند. ریگوبرت سانگ، سرمربی جدید کامرون که به عنوان بازیکن سابقه حضور در چهار جام جهانی را دارد، میتواند تیمی با استعداد را به جامجهانی ببرد و به مراحل گروهی نیز برسد ، اتفاقی که از سال 1990 به بعد برای کامرون نیفتاده است.

23- ایران

ایران باید در مرحله گروهی با انگلیس، ولز و آمریکا بازی کند و به همین خاطر امیدها برای صعود به مرحله حذفی برای این تیم چندان بالا نیست. ایران در گروه خود توانست صدرنشین شود اما مقابل کره جنوبی شکست خورد و زیر نظر اسکوچیچ ، مستحکم به نظر میرسد. شکست مقابل الجزایر در یک دیدار دوستانه اتفاقی ناامیدکننده بود. با این وجود ایران مهاجمانی خطرناک به نام های سردار آزمون و مهدی طارمی دارد و میتواند برای حریفان دردسرساز شود.

24- تونس

تونسیها بعد از حذف از جام ملتهای آفریقا در ژانویه در 6 بازی هیچ گلی نخوردهاند و نمایش خوبی مقابل ژاپن در بازیهای ملی اخیر داشتند. با این وجود، تونس برای شکست دادن فرانسه و دانمارک باید در بهترین فرم خود باشد تا بتواند برای اولین بار در 5 حضورش در جامجهانی به مرحله حذفی صعود کند.

25- ژاپن

شکست عجیب سه بر صفر مقابل تونس علامتی نگرانکننده برای ساموراییها بود. این در حالی است که ژاپن در 8 بازی از 10 مسابقه اخیر خود به پیروزی رسیده بود اما تیم هاجیمه موریاسو با پیروزی چهار بر یک مقابل غنا و شکستی قابل قبول مقابل برزیل نشان داد که تواناییهای زیادی دارد.

26- اکوادور

اکوادور در بازیهای دوستانه این ماه خود شکست نخورد و در چهارمین تجربه خود در جامجهانی خوشحال است که فیفا ادعاهای شیلی مبنی بر استفاده از بازیکن غیرمجاز در مسابقات انتخابی را رد کرد.

27- غنا

هواداران غنا امید دارند که این تیم انتقام خود را بعد از خاطرات بد جامجهانی 2010 از اروگوئه بگیرد اما شکست سنگین مقابل ژاپن اخطاری برای غناییها بود تا بدانند که با وجود حذف نیجریه در انتخابی، باید برای رسیدن به مرحله یک هشتم به سختی تلاش کنند.

28- کره جنوبی

کرهایها در بازیهای اخیر چند نتیجه مختلف گرفتند : شکست 5 بر یک مقابل برزیل، پیروزی مقابل شیلی 10 نفره و تساوی با پاراگوئه. با توجه به گروه سخت این تیم و همگروه شدن کره با پرتغال، اروگوئه و غنا، صعود از گروه بسیار دور از تصور است اما کرهایها سون هیونگ مین را در ترکیب خود دارند و نمیتوان به راحتی این تیم را کنار گذاشت.

29- کاستاریکا

گل جوئل کمپل مقابل نیوزیلند کافی بود تا این تیم به جامجهانی صعود کند. خط دفاع مستحکم این تیم کمک کرده است تا کاستاریکا در 9 بازی از 10 بازی اخیرش برنده باشد ولی آنها قطعا کار فوقالعاده سختی مقابل آلمان و اسپانیا خواهند داشت.

30- قطر

با توجه به روند آمادهسازی قطر و برخورداری از امتیاز میزبانی، انتظارها از این تیم به نسبت بالا است. قطریها امید دارند حضور در جام طلایی و کوپا آمریکا و همچنین بازیهای دوستانه فراوانی که انجام دادند، به کمکشان بیاید. تیم فلیکس سانچز را نباید دستکم گرفت اما قرعه این تیم نیز بسیار سخت است.

31- استرالیا

استرالیا برای حضور در جامجهانی مجبور شد در پلیآف ، تیمهای امارات و پرو را شکست دهد و در نهایت با عملکرد فوقالعاده دروازهبان تعویضی خود در ضربات پنالتی مجوز حضور در قطر را به دست آورد. گراهام آرنولد، مربی کانگوروها امیدوار است تیمش بعد از عملکردی ناامیدکننده در دیدارهای انتخابی به روزهای باثبات برگردد و به گرفتن نتایج خوب در قطر ادامه دهد.

32- عربستان

دو شکست یک بر صفر مقابل کلمبیا و ونزوئلا در ماه جاری امید زیادی در تیم عربستان ایجاد نکرد. عربستانیها باید در دیدار ابتدایی خود مقابل آرژانتین قدرتمند قرار بگیرند. اگر چه هروه رنارد، سرمربی عربستان تا سال 2027 با این تیم قرارداد دارد اما قطعا میداند با توجه به همگروه شدن با لهستان، مکزیک و آرژانتین، کار آنها برای صعود فوقالعاده سخت است.

*آرمین زمانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار