PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۷۴۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱
تحولات در سمت آبی لندن

آنچه که جدایی رومن آبراموویچ ، مالک روس چلسی از این باشگاه ، به وجود آورد، عدم قطعیت و ابهاماتی بود که موجب شد به ماهیت و کلیت باشگاه ، حداقل در یک دوره زمانی کوتاه مدت ، آسیب وارد شود. تیم لندنی که در دوره مالکیت این اولیگارش روس، به داشتن بازیکنان ممتاز و چیدن چشم‌اندازهای رویایی و بلندپروازانه عادت کرده بود، به ناگهان همه چیز خود را از دست رفته دید تا اینکه مالک جدید ، این بار از قطب مخالف روسیه یعنی آمریکا رسید. در واقع جنگ نیابتی آمریکا با روسیه در خاک اوکراین، منجر به این شد تا رومن آبراموویچ در خاک بریتانیا مانند سایر هموطنانش مورد تحریم آمریکا و اروپایی‌ها قرار بگیرد و این اتفاق چاره‌ای برایش باقی نگذاشت ، جز گذاشتن و رفتن! پس از کش و قوس فراوان، بالاخره تاد بولی آمریکایی مالکیت باشگاه را در دست گرفت و رفته رفته ابهامات و گره‌ها باز شد و به نظر می‌رسد مشکلات در حال حل شدن است.

خریدن یک باشگاه لیگ برتری چیزی نیست که تاجری 46 ساله صرفا به خاطر تحریم‌های صورت گرفته از سوی دولت انگلیس علیه آبراموویچ برای آن اقدام کند. پیشنهاد 2.2میلیارد پوندی بولی برای خرید چلسی در سال 2019 رد شد، همان سالی که او با بلومبرگ درباره بلندپروازی‌هایش برای حضور در عرصه ورزش صحبت کرد. این تاجر هفت سال قبل Eldrige Industries را تاسیس کرد، شرکت هولدینگی که در حدود 80 شرکت مختلف مالی، رسانه‌ای، ورزشی، املاک و تکنولوژی سرمایه‌گذاری کرده است. در بین سهام‌های او درصدی از نام‌های شناخته شده و جهانی مانند LA Dodgers و لس آنجلس لیکرز نیز دیده می‌شود که قهرمانان سریالی بیسبال و بسکتبال هستند. با توجه به این که گزینه‌های خرید این باشگاه از آن سوی دریای آتلانتیک هستند، نگرانی‌هایی برای هواداران چلسی به وجود آمده است. مدیریت گلیزرها بر منچستریونایتد و مشکلات استن کرونکه در آرسنال به این معناست که دورنمای قرار گرفتن چلسی در دستان یک مالک آمریکایی از نظر جهانی چندان خوشایند نیست.

کپا آریزابالاگا ، دروازه‌بان اسپانیایی تیم در مصاحبه‌ای اختصاصی با مارکا در همین رابطه گفته است: "ایده این است که به سرمایه‌گذاری ادامه دهیم تا بتوانیم عناوین مختلف را کسب کنیم." این موضوع یک مساله ناشناخته بزرگ در باشگاه و در بین بازیکنان است، زیرا تاکنون هیچ قراردادی اعلام نشده است، اگرچه اندک اندک جزئیاتی از آنچه توماس توخل برای تقویت تیمی کرده که به دلیل برخی از عملکردهای ضعیف، قدرت خود را از دست داده، مشخص می‌شود. چلسی باید قرارداد ببندد و در استامفوردبریج همه می‌دانند که در غیر این صورت، برای قرار گرفتن در جمع 4 تیم بالای جدول، شانسی نخواهد داشت. به گفته بسیاری از رسانه‌های انگلیسی، مالک جدید باید حدود 225 میلیون یورو (200 میلیون پوند) به مربی آلمانی خود بدهد تا او بتواند بازیکنان مورد نظرش را به لندن بیاورد. نام‌های زیادی در مورد آنها گمانه زنی شده است، اما آنهایی که به احتمال زیاد آبی‌پوش می‌شوند، رحیم استرلینگ انگلیسی (منچستر سیتی)، ریچارلیسون (اورتون)، رافینیا (لیدز) یا آنتونی (آژاکس) هستند.

چلسی تایید کرده است که مارینا گرانوفسکایا، مدیر این باشگاه، در پایان پنجره نقل و انتقالات تابستانی باشگاه را ترک خواهد کرد و تاد بولی، مالک آن، به عنوان رئیس و مدیر موقت ورزشی انتخاب شد. گرانوفسکایا که در دوران سلطنت رومن آبراموویچ به عنوان یکی از سرسخت‌ترین مذاکره کنندگان فوتبال به شهرت رسید، در طول فصل نقل و انتقالات فعلی برای حمایت از بولی در دسترس خواهد بود. بولی به عنوان مدیر ورزشی تا زمانی که باشگاه یک جانشین تمام وقت معرفی کند، فعالیت خواهد کرد. بولی در بیانیه‌ای گفت: "ما از مارینا به خاطر سال‌ها خدمات عالی او به باشگاه تشکر می‌کنیم و برای او بهترین‌ها را در فعالیت‌های آینده‌اش آرزو می‌کنیم.” خروج دست راست باشگاه یعنی مارینا گرانوفسکایا، مدیر اجرایی روس چلسی در 12 سال گذشته و مادر همه خریدهای آبی‌ها، خلأیی در ساختار اجرایی چلسی ایجاد می‌کند که در بخش‌های عملیاتی ممکن است شرایط آبی‌ها را با سختی مواجه کند. این پست در حال حاضر توسط خود تاد بولی اداره می‌شود.

آنچه واضح به نظر می‌رسد این است که توخل برای جایگزینی بازیکنانی که جدا شده یا تصمیم دارند در آینده نزدیک از این تیم جدا شوند و همچنین بازیکنانی که به دلیل سن و سال شان ممکن است از تیم کنار گذاشته شوند، نیاز به تقویت تیمش دارد. در حال حاضر توخل تمایل دارد برخی از بازیکنان پا به سن گذاشته مانند تیاگو سیلوای 37 ساله را حفظ و با داشتن بازیکنانی مانند کای هاورتز، تعادل سنی را در تیمش ایجاد کند.

چلسی جدید دیگر رسماً دو بازیکن برجسته و بزرگ خود از تیمی که دو فصل پیش قهرمان اروپا شد را به دلیل اینکه آنها تصمیم به تمدید قرارداد با باشگاه لندنی نداشتند، نخواهد داشت. این دو بازیکن رودیگر و کریستنسن هستند. آنها در بسیاری از بازی‌ها در خط دفاعی سه نفری توخل، شروع کننده بازی بودند و حالا مسئولان باشگاه ماموریت سختی برای پیدا کردن بازیکنانی با همان کیفیت و ویژگی برای خط دفاعی دارند. یکی از این بازیکنان که بیش از همه به گوش می‌رسد ماتییس دی‌لیخت هلندی (یوونتوس) است. کریستیانسن و آنتونیو رودیگر با اتمام قراردادشان، راهی بارسا(هنوز رسمی نشده) و رئال شده‌اند و مارکوس آلونسو و سزار آسپلیکوئتا نیز در نزدیک های در خروجی قرار دارند. از دیگر جدایی طلبان می توان به امرسون پالمیری، تیمو ورنر و روبن لوفتوس چیک اشاره کرد. برای جبران خلا ایجاد شده در دفاع، چلسی با ناتان آکه مدافع سابق خود که اکنون در عضویت سیتی قرارداد به توافق رسیده و گفته می شود قصد دارد بند خرید 120 میلیون یورویی ماتایس دی لیخت را نیز فعال کند. گزینه دوم در صورت ناکامی در جذب دی لیخت نیز جولز کنده، مدافع سویاست که در این راه رقیبی چون بارسلونا را پیش رو دارد. برای کنده سویا 80 میلیون یورو می‌خواهد.

مذاکرات برای جذب ماتیس دی‌لیخت از یوونتوس در حالی ادامه دارد که مدیران بیانکونری حاضر به پذیرش و بررسی پیشنهادی کمتر از 100 میلیون یورو نیستند و همین باعث شده که کار برای آبی‌های لندن دشوار شود. بازیکن دیگری که نام چلسی به عنوان مشتری او به گوش می‌رسید میلان اشکرینیار بود که این بازیکن نیز در یک قدمی ترک اینتر و پیوستن به پاری سن ژرمن قرار دارد. حالا اسکای اسپورت ایتالیا مدعی شده که مدیران این باشگاه لیگ برتری قصد دارند برای جذب کولیبالی با ناپولی وارد مذاکره شده و شانس خودشان را برای انتقال او به استمفوردبریج در این تابستان امتحان کنند. قرارداد این ستاره ناپولی در ژوئن 2023 به اتمام می‌رسید و آنها هنوز توافقی برای تمدید قرار نداشته‌اند و همین می‌تواند شرایط را برای انتقال او به چلسی هموار کند، چرا که ناپولی دوست ندارد این بازیکن را به صورت رایگان در تابستان سال آینده از دست بدهد. این در حالی است که کولیبالی پیش از این به صورت علنی گفته بود که دوست دارد در ناپولی بماند اما ممکن است مدیران این باشگاه نظر دیگری در این باره داشته باشند و با دریافت پیشنهادی خوب، با جدایی او موافقت کنند.

چلسی اما برای تقویت خط حمله خود روی رافینیا، بال برزیلی لیدز تمرکز کرده و با این باشگاه بر سر مبلغ 65 میلیون یورو هم به توافق رسیده ولی هنوز با خود رافینیا توافق نهایی نشده چرا که این بازیکن منتظر بارسلوناست. رحیم استرلینگ دیگر بازیکنی است که چلسی به دنبال جذب اوست و مذاکرات پیشرفته ای با او داشته است. چلسی همچنین نیم نگاهی هم به نیمار دارد. گفته می شود پی اس جی پیشنهادات برای نیمار را بررسی خواهد کرد و چلسی با توصیه توماس توخل یکی از باشگاه های خواهان ستاره برزیلی است. فصل بعد منتظر یک چلسی متفاوت و جدید باشید. نشریه «تلگراف» انگلیس خبر می‌دهد که تاد بودلی مالک مشترک باشگاه چلسی در نشستی که اخیراً با توماس توخل داشته به او قول در اختیار قرار دادن بودجه‌ای 200 میلیون یورویی برای جذب بازیکنان جدید را داده است. از بازیکنانی همچون رحیم استرلینگ از منچسترسیتی، ریچارلیسون از اورتون و عثمان دمبله از بارسلونا به عنوان گزینه‌های مدنظر چلسی برای جانشینی روملو لوکاکو یاد شده است، بازیکنی که بازگشتش به اینتر به صورت قرضی قطعی شده است.

آبراموویچ که نیاز چندانی به اداره باشگاه برای کسب سود نداشت، بیش از 6/1 میلیارد پوند (2 میلیارد دلار) از ثروت شخصی خود را برای اطمینان از اینکه تیم در زمین موفق باقی می‌ماند، وارد این تیم کرد. از این پس، آبی‌ها باید در بازار نقل و انتقالات هوشمندانه‌تر عمل کنند و از طریق جریان‌های درآمدی جدید، سرمایه کسب و کار را تأمین کنند. درواقع، وقتی صحبت از جذب بازیکن به میان می‌آید، یعنی درحال‌حاضر چلسی قصد دارد از لیورپول الگوبرداری کند؛ لیورپولی که توانسته با خریدهایی که به طورخاص با فلسفه فوتبال مربی‌شان سازگار است، برای قهرمانی در لیگ برتر با منچسترسیتی رقابت کند. اگرچه در حقیقت، در حالی که شروع دوران آبراموویچ در رویکرد نقل و انتقالات غیرقابل انکار بود، استراتژی آبی‌ها اکنون بسیار بالغ‌تر شده است، درحالی‌که سرمایه گذاری هنگفت در آکادمی در Cobham سال‌هاست که سود زیادی را به همراه داشته است. البته در حالی که چلسی از قبل حرکت به سمت استعدادیابی مبتنی بر "داده" را آغاز کرده است، اما با این حال اشتباهات پرهزینه همچنان در بازار انجام می‌شود.

تاد بولی، مدیر آمریکایی چلسی وظیفه‌ای سنگین دارد تا بتواند روزهای درخشان آبی‌های در سالیان اخیر را تکرار کند. او در فصل گذشته در پایان فصل اصلا قدمش خوش یمن نبود ولی هواداران انتظار دارند با حضور توخل و خرید بازیکنان مدنظر او، فصل برای آبی‌ها با قدرت آغاز شود.

*عرفان خماند
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها