PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۷۴۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۱
نگاهی به سوابق سرمربی تازه وارد «پاری سن ژرمن»
سرانجام پاری سن ژرمن تصمیم گرفت که به همکاری خود با «پوچتینو» پایان دهد. با وجود آن که پاری سن ژرمن با هدایت «پوچتینو» توانست مقتدرانه قهرمانی در لیگ فرانسه را به دست آورد اما حذف تلخ از لیگ قهرمانان اروپا باعث شد سران این باشگاه ، سرمربی آرژانتینی خود را از کار برکنار کنند. طی هفته گذشته "کریستوف گالتیه" ‌ 55 ساله به عنوان سرمربی جدید تیم پاری‌سن‌ژرمن فرانسه برگزیده شد . «گالتیه» در فرانسه فردی کاملا شناخته شده به حساب می‌آید اما بیرون از وطنش خیلی‌ها از جزئیات کاری او مطلع نیستند. در ادامه این مطلب، نگاهی کوتاه به سوابق این مربی فرانسوی می اندازیم.
«گرد و خاک» مربی اهل مارسی در قلب پاریس

«گرد و خاک» مربی اهل مارسی در قلب پاریس

پایان پوچتینو و آغاز «گالتیه»

باشگاه پاری سن ژرمن رسما به همکاری با «پوچتینو» ، سرمربی آرژانتینی‌ خود پایان داد. پاری سن ژرمن در ژانویه 2021 با پوچتینو قرارداد امضا کرد و امیدوار بود با این مربی ، لیگ قهرمانان اروپا را تصاحب کند. این مربی آرژانتینی در فصل نخست نتوانست پاری سن ژرمن را حتی به قهرمانی در لیگ فرانسه برساند اما در فصل دوم ، این تیم را مقتدرانه قهرمان کرد. ناکامی در لیگ قهرمانان اروپا باعث شد پوچتینو برکنار شود. باشگاه پاری سن ژرمن در پیامی از پایان همکاری با پوچتینو خبر داد. در این پیام آمده است: از پوچتینو و کادر او تشکر و برای آن‌ها در تجربه بعدی آرزوی موفقیت می‌کنیم .پوچتینو با پاری سن ژرمن در این دو سال، یک قهرمانی در لیگ فرانسه، یک قهرمانی در سوپر جام و یک قهرمانی در جام حذفی کسب کرد. باشگاه پاری سن ژرمن به طور رسمی «کریستف گالتیه» را به عنوان جایگزین پوچتینو انتخاب کرد. سپس سرمربی جدید پاری سن ژرمن در محل تمرین این تیم دیده شد. «گالتیه» فصل گذشته، هدایت تیم «نیس» را برعهده داشت و با این تیم نتایج خوبی کسب کرد.مربی ای روی نیمکت تیم پرستاره پاری سن ژرمن می‌نشیند که 2‌ فصل پیاپی این تیم را از 2 ‌ جام محروم کرد و 2‌ فصل پیش با لیل بالاتر از پاریس ، قهرمان لیگ فرانسه شد و فصل گذشته هم «پی‌اس‌جی» را در جام حذفی کنار زد. پاری سن ژرمن در حالی «گالتیه» را به عنوان سرمربی جدید خود معرفی کرد که با پوچتینو قرارداد داشت. طبق اعلام رسانه های فرانسوی ، سران تیم پاریسی به خاطر اخراج پوچتینو، 10 میلیون یورو غرامت به او و دستیارانش پرداخت خواهند کرد .در ضمن باشگاه پاری سن ژرمن برای گرفتن رضایتنامه «گالتیه» از باشگاه نیس، مبلغ 10‌میلیون یورو به این باشگاه پرداخت . سرمربی جدید 25 میلیون یورو برای باشگاه پاری سن ژرمن ، آب خورده است. البته باشگاه پاریسی به پشتوانه مالی ناصر الخلیفی ، مالک قطری خود این قدم را برداشته است. البته این مبلغ از محل درآمدهای نفتی و گازی قطر تامین می‌شود.

... از لیست فروش میلیارد دلاری تا ماندن نیمار

اولین اقدام سرمربی جدید تیم پاریسی ، تکان دهنده بود. می توان نوشت که او قصد خانه تکانی در پاری سن ژرمن را دارد و می خواهد تیمی جدید بسازد. گردوخاک مربی اهل بندر مارسی در قلب تیم پاریسی معنای زیادی دارد. «گالتیه» ، سرمربی فرانسوی پاری سن ژرمن، 11 بازیکن را در فهرست خروجی قرار داده و این باعث شده شاهد تغییرات زیادی در این تیم باشیم. طبق اعلام روزنامه " لو پاریزین "، سرمربی جدید تیم پاریسی به دنبال تغییرات زیادی در تیمش است ، به طوری که یک تیم فوتبال را در فهرست فروش قرار داده ، شهامتی قابل توجه از یک سرمربی تازه وارد که قصد قبح شکنی دارد و می خواهد فضای جدیدی را در تیم پاری سن ژرمن بسازد. جورجینیو واینالدوم، دیالو، ادریس گایا، کورزاوا، دینا ایبمبه، کرر، دراکسلر، پارادس، مائورو ایکاردی، پریرا و هررا بازیکنانی هستند که طبق اعلام روزنامه لوپاریزین در فهرست خروجی های سرمربی جدید پاری سن ژرمن قرار دارند.البته با وجود خبرهای زیادی که درباره جدایی نیمار از پاری سن ژرمن به گوش می رسید این بازیکن از تیم جدا نخواهد شد و در فهرست «گالتیه» قرار دارد. سرمربی جدید پاری سن ژرمن در مراسم معارفه خود تاکید کرد که به نیمار نیاز دارد و اجازه جدایی را به او نخواهد داد.«گالتیه» در نشست خبری که به هواداران پاری سن ژرمن معرفی شد رسما اعلام کرد که نیمار از پاریس نمی رود. او گفت: از این که هدایت تیم بزرگ پاری سن ژرمن را برعهده گرفتم، بسیار خوشحالم. می‌خواهیم تیمی بزرگ و قدرتمند بسازیم که در هر جامی برای قهرمانی به میدان برود. هیچ تیمی بهتر از پاری سن ژرمن برای مربیگری وجود ندارد و من آماده این ماموریت هستم. گالتیه درباره نیمار گفت: او بازیکنی با کیفیت فنی بسیار بالا و در سطح کلاس جهانی است. هر مربی ای چنین بازیکنی را در تیم خود می‌خواهد و من هم می‌خواهم که نیمار در تیم باقی بماند.لازم به یادآوری است که نیمار تا سال 2025 با پاری سن ژرمن قرارداد دارد.

سنگربان ایتالیایی ، انتخاب نخست «گالتیه»

نشریه مارکا نوشت که «کریستوف گالتیه»، سرمربی جدید تیم پاری‌سن‌ژرمن، «جان لوئیجی دوناروما» را به عنوان دروازه‌بان اصلی این تیم انتخاب کرد و به این ترتیب «کیلور ناواس» به سنگربان ذخیره تیم تبدیل شد. طبق این گزارش ، با انتخاب شدن «دوناروما» به عنوان سنگربان اصلی PSG، مسئولان باشگاه در پی راهی برای خروج «ناواس» از تیم هستند تا دیگر مجبور به پرداخت حقوق به این دروازه‌بان کاستاریکایی نباشند. در همین حال ، نشریه اکیپ نوشته است که لوئیز کامپوس ، مدیرورزشی باشگاه پاری‌سن‌ژرمن نیز موافق ماندن دوناروما بوده و او را با توجه به سن کمی که دارد (23 سال) گزینه‌ای بهتر برای آینده تیم نسبت به ناواس 36 ساله دانسته است. دوناروما تابستان سال گذشته پس از پایان قراردادش با میلان به عنوان بازیکن آزاد به پاریسی‌ها پیوست و با ناواس رقابتی شدید برای رسیدن به ترکیب اصلی داشت.

بازیکنان ، در بهترین موقعیت و پست قرار می گیرند

«کریستوف گالتیه» ، سرمربی تیم پاری سن ژرمن درباره برنامه های فنی خود می گوید: مهم‌تر از همه چیز می‌خواهم بازیکنان را با توجه به نقطه قوت هر نفر، در بهترین موقعیت و پست قرار دهم. ما در مورد دفاع سه نفره زیاد صحبت می‌کنیم و البته خوش شانس هستم که در کناره‌ها مدافعان قدرتمندی در اختیار دارم . بنابراین تمرکز زیادی روی دفاع سه نفره در فصل بعد وجود خواهد داشت. من به موارد روزمره نیز رسیدگی می‌کنم و اگر در موردی نخواهم مداخله ‌کنم، ابتدا آن را با «لوئیس کامپوس» در میان می‌گذارم و در ادامه ، تصمیم می‌گیریم.

هیچ بازیکنی ، بالاتر از تیم نیست

کریستوف گالتیه می گوید: حالا من سرمربی پاری‌سن ژرمن هستم اما من در مارسی متولد شدم و این یک واقعیت است. در چنین سمتی همیشه فقط می‌خواهید برنده شوید. ما به دنبال بهترین شرایط برای کسب موفقیت هستیم. ما می‌خواهیم بهترین بازیکنان را آموزش دهیم و هیچ جایی برای انجام این کار ، بهتر از پاری‌سن ژرمن نیست. من بابت قبول این پیشنهاد به خودم افتخار می‌کنم. 45 دقیقه پیش به پارک د پرنس، نماد فوتبال فرانسه رسیدم. وقتی با عبارت "اینجا پاریس است" مواجه می‌شوید، انتظارات فراوان از خود را احساس می‌کنید و همه ما باید با هم در جهت درست کار کنیم . ممکن است کاستی‌هایی وجود داشته باشد، اما تا حد امکان سعی می‌کنیم کمتر شود. هیچ بازیکنی ، بالاتر از تیم نخواهد بود و اگر بازیکنانی از آن چارچوب خارج شوند، حذف خواهند شد. من سمت هدایت پاری‌سن ژرمن را با تواضع فراوان، اما با اراده بسیار پذیرفتم. من با«لوئیس کامپوس» در مورد استخدام بازیکنان جدید صحبت کردم و هیچ بازیکنی بدون توافق من به پاریس نیامده است. بازیکنانی که بازی نمی‌کنند ناراضی خواهند بود و ما باید کاری کنیم که همه بازیکنان بتوانند نقش آفرینی کنند.

مدافع سابق مارسی و لیل

«کریستوف گالتیه» متولد26 اوت 1966 در مارسی است. او در دوران بازی در پست مدافع بازی می‌کرد. «گالتیه» در 15 سال دوران بازی ، برای تیم‌های متعددی از جمله مارسی و لیل به میدان رفت. همچنین برای شش تیم دیگر از جمله 4 تیم فرانسوی و تیم‌هایی از ایتالیا و چین بازی کرده است. او 3 بار به عنوان بهترین سرمربی فصل لیگ فرانسه از سوی اتحادیه بازیکنان حرفه‌ای این کشور انتخاب شده‌است. روی هم رفته افتخارات " گالتیه"، یک قهرمانی لیگ فرانسه و یک جام حذفی فرانسه است. او 3‌بار هم جایزه بهترین مربی لیگ فرانسه را به خانه برده است.

یک دهه ، کمک مربی بود

" گالتیه " به محض پایان دوران بازیگری و آویختن کفش‌ها به سراغ مربیگری رفت. او ابتدا در تیم مارسی ، دستیار مربیانی چون تومیسلاو ایویچ، خاویر کلمنته و ... بود ، سپس در آریس یونان و باستیا نیز نقش دستیار را ایفا کرد تا اینکه رسما به دستِ راست «آلاین پرین» تبدیل شد. تا سال 2009 " گالتیه " همراه با پرین به تیم‌های العین امارات، پورتسموث انگلیس، سوشو، لیون و سنت اتین فرانسه رفت تا در مجموع ، حدود یک دهه به عنوان نفر دوم در تیم‌های مختلف و در کشورهای اروپایی و آسیایی فعالیت داشته باشد.

«گربه سیاه» میلیونرها

«کریستوف گالتیه» متولد شهر مارسی است و در این تیم بازی کرده است. در لیون هم مربیگری کرده و به نوعی همیشه مقابل پاری سن‌ژرمن بوده است. «گالتیه» در دوران مربیگری 6 برد، 7 مساوی و 19 باخت را مقابل پاریس تجربه کرده اما در سال‌های اخیر نتایج درخشانی را مقابل میلیونرها به دست آورد و گربه سیاه‌شان شد. «گالتیه» در چهار مسابقه اخیرش نه تنها به این تیم نباخت بلکه به سه پیروزی هم دست پیدا کرد. نباید فراموش کنیم که سنگین‌ترین باخت «گالتیه» در دوران مربیگری مقابل پاریس با نتیجه پنج بر صفر رقم خورد. او البته چند سال بعد این تیم را با حساب پنج بر یک شکست داد.

فینالیست جام حذفی با «نیس»

او با تیم فوتبال «نیس» موفق شد به رده پنجم لیگ فرانسه برسد و راهی فینال جام حذفی شود. آنها در دیدار پایانی به نانت باختند و نایب قهرمان شدند اما سهمیه لیگ کنفرانس اروپا را به دست آوردند. در پایان فصل ، کریستوف برای هدایت پاریس از نیس رفت و جای خود را به «لوسین فاوره» داد.

کیوان طباطبایی*

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها