PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 14 2024
کد خبر: ۷۴۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
رونمایی از ترکیب ایران در مسابقات قهرمانی جهان 2022

پیام مهم مرحله نهایی رقابت های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد، جایگاه ویژه کشتی نزد علاقه مندان به ورزش و توجه این فدراسیون به اصل شایسته سالاری بود.

رقابت های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد یکشنبه 19 تیرماه در سالن 12 هزار نفری آزادی تهران برگزار شد تا ترکیب نهایی آزادکاران برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان 2022 به میزبانی بلگراد صربستان مشخص شود.

در دیدار انتخابی وزن 61 کیلوگرم نیز رضا اطری دارنده مدال طلای آسیا با سابقه سال ها حضور در سبک وزن تیم ملی، برابر داریوش حضرتقلی زاده به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه 5 بر صفر به برتری رسید و صاحب دوبنده وزن 61 کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد در رقابت های جهانی صربستان شد.

در انتخابی وزن 86 کیلوگرم، علیرضا کریمی چهره شاخص کشتی ایران و دارنده مدال های نقره و برنز جهان در دیدار انتخابی وزن 86 کیلوگرم مقابل محسن مصطفوی به روی تشک رفت و در شرایطی که 3 بر صفر از حریف خود عقب بود، در پایان با نتیجه 6 بر 3 به برتری رسید و حریف حسن یزدانی در فینال این وزن شد. کریمی در کشتی دومش به مصاف حسن یزدانی رفت که از حمایت تماشاگران حاضر در سالن بهره مند بود. در این کشتی زیبا حسن یزدانی در 20 ثانیه مانده به پایان با نتیجه قاطع 10 بر صفر به برتری رسید و صاحب دوبنده تیم ملی در مسابقات قهرمانی جهان شد.

نکته جالب در خصوص این رقابت آنکه تماشاگران حاضر در سالن با شعار "قاتل تیلور آمد" به تشویق حسن یزدانی، قهرمان جهان و المپیک پرداختند. یزدانی که در المپیک برای سومین بار متوالی مغلوب دیوید تیلور شده بود، در مسابقات جهانی 2021 سرانجام موفق به شکست حریف سرشناس آمریکایی خود شد و حالا برای راند پنجم این مبارزه بزرگ خود را آماده می‌کند. این مسابقه شهریور ماه سال جاری در صربستان برگزار خواهد شد. علاوه بر کشتی دوستان ایرانی، مبارزه یزدانی-تیلور مورد علاقه اتحادیه جهانی و کشتی دوستان سراسر دنیاست.

در انتخابی وزن 92 کیلوگرم، مهدی حاجیلوئیان دارنده مدال نقره جوانان جهان و امیرحسین فیروز پور دارنده مدال طلای آسیا به مصاف هم رفتند. فیروزپور در شرایطی که تا 2 ثانیه مانده به پایان 4 بر 3 عقب بود، در نهایت به برتری 6 بر 4 رسید. به این ترتیب فیروزپور در دیدار فینال این وزن به مصاف کامران قاسمپور دارنده مدال طلای جهان رفت. در این مبارزه حساس کامران قاسمپور قهرمان جهان در سال 2021 به پیروزی 4 بر صفر دست یافت تا به عنوان ملی پوش وزن 92 کیلوگرم ایران در رقابت های جهانی صربستان معرفی شود.

در نخستین دیدار انتخابی وزن 97 کیلوگرم، محمد حسین محمدیان دارنده مدال برنز جهان و مجتبی گلیج دارنده مدال برنز جهان به مصاف هم رفتند که در پایان محمدیان در یک مبارزه برتر با نتیجه 4 بر یک به برتری رسید. در دومین مبارزه انتخابی این وزن، محمدحسین محمدیان با نتیجه 4 بر 2 مقابل مجتبی گلیج به برتری رسید و با کسب دومین پیروزی، صاحب دوبنده تیم ملی در مسابقت جهانی صربستان شد.

با توجه به تحریم روس‌ها و غیبت‌شان در مسابقات جهانی، رقابت‌های بلگراد در غیاب رشید سعدالله اف قهرمان المپیک و جهان برگزار خواهد شد و محمدیان که تجربه شکست اسنایدر آمریکایی را دارد باید خود را برای مصاف دوباره با این کشتی گیر آماده کند.

در نخستین مبارزه انتخابی وزن 125 کیلوگرم، امیررضا معصومی پدیده 18 ساله سنگین وزن ایران و دارنده مدال طلای نوجوانان جهان 2021، برابر یدالله محبی سنگین وزن با تجربه کشتی ایران به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه قاطع 8 بر 2 به برتری رسید تا در دیداری حساس حریف امیرحسین زارع دارنده مدال طلای جهان و برنز المپیک در فینال سنگین وزن باشد. در این مبارزه امیرحسین زارع دارنده مدال طلای جهان و برنز المپیک و امیررضا معصومی قهرمان نوجوانان جهان 2021 به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه قاطع 11 بر 3 به برتری رسید تا به عنوان ملی پوش سنگین وزن کشتی آزاد ایران در رقابت های جهانی صربستان معرفی شود.

قهرمان جهان مقابل میرزازاده شکست خورد

اما تنها انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی در وزن 130 کیلوگرم برگزار شد، جاییکه امین میرزازاده دارنده مدال طلای امیدهای جهان برابر علی اکبر یوسفی دارنده مدال طلای جهان 2021 به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه یک بر یک صاحب برتری شد تا به عنوان ملی پوش سنگین وزن کشتی فرنگی ایران در رقابت های جهانی صربستان انتخاب شود. میرزازاده چندی پیش در جام تورلیخانوف موفق به شکست یوسفی شده بود و به همین دلیل با کسب پیروزی در مبارزه نخست انتخابی، صاحب دوبنده تیم ملی شد.

واکنش فدراسیون کشتی به هجوم تماشاگران

اتفاق مهم رقابت های انتخابی استقبال فوق العاده تماشاگران بود. تماشاگران مشتاق کشتی بعد از آنکه حسن یزدانی مقابل علیرضا کریمی به پیروزی رسید ابتدا دو سه هوادار وارد تشک شده و سپس تعداد زیادی از تماشاگران از روی سکوها به پایین پریده و این اتفاق عجیب برای دقایقی از کنترل ماموران خارج شد. در حالیکه نگرانی از بابت آسیب دیدن قهرمان و ستاره کشتی آزاد وجود داشت او در نهایت به بیرون از سالن 12 هزار نفری آزادی هدایت شد.

پس از این اتفاق فدراسیون کشتی با انتشار مطلبی در سایت خود انتقاداتی را متوجه مدیرکل حراست وزارت ورزش کرد. در بخشی از این مطلب آمده بود: "عدم اتخاذ تصمیمات و تمهیدات لازم برای ایجاد نظم در سالن برگزاری، می‌توانست عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. بدون شک حسن یزدانی سرمایه ملی کشور و یکی از برندهای ورزش ایران در جهان محسوب می‌شود و آقای شهیدی باید پاسخگوی این عدم هماهنگی باشد.

متأسفانه پژمان درستکار، امیرحسین زارع، حسن یزدانی و کامران قاسمپور با هجوم تماشاگران به تشک مسابقات، دچار آسیب دیدگی‌های جزئی شدند و لازم است حراست وزارت ورزش و جوانان پاسخگوی این اتفاقات باشد."

24 ساعت پس از انتشار این بیانیه مجید شهیدی مدیرکل حراست وزارت ورزش در محل فدراسیون کشتی حضور یافت و با علیرضا دبیر رئیس فدراسیون در مورد اتفاقات پیش آمده در مرحله نهایی چرخه ی انتخابی تیم های ملی کشتی گفت و گو کرد.در این جلسه مقرر شد کمیته ای مشترک درباره اتفاقات انتخابی تیم ملی تشکیل و با آسیب شناسی صورت گرفته، جلوی تکرار چنین وقایعی گرفته شود.

شهیدی در ادامه از قسمت های مختلف کمپ تیم های ملی کشتی و خانه های کشتی شهید ابراهیم هادی و شهید مصطفی صدرزاده بازدید کرد و توسط رئیس فدراسیون در جریان فعالیت های صورت گرفته قرار گرفت.مدیرکل حراست وزارت ورزش در جریان این بازدید با تقدیر از فعالیت های صورت گرفته، گفت: کشتی ورزش اول کشور است و وظیفه ما حمایت از این رشته مدال آور و پر افتخار است.

پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد، عباس اکبرنژاد مسئول حراست فدراسیون و عبدالمهدی نصیرزاده عضو هئیت رئیسه فدراسیون نیز در این بازدید، حضور داشتند.

یزدانی: دست همه شما را به مهر می‌فشارم

اما حسن یزدانی دارنده 7 مدال المپیک و جهان نیز در قالب یک استوری به ابراز احساسات تماشاگران واکنش نشان داد. کشتی‌گیر دوست‌داشتنی کشورمان ابتدا نوشت:درحاشیه رقابت‌های انتخابی تیم ملی یک بار دیگر شرمنده لطف شما عزیزان شدم. باور کنید این بنده کمترین مستحق این همه مهر و محبت نیستم.

او در ادامه این استوری نوشت: می‌دانم تک‌تک شما که خود را روی تشک مسابقه رساندید، هدفی جز ابراز احساسات ناب خود نداشتید تا اینبار به این شکل من را شرمنده خود کنید. از همین رو بر خود واجب می‌دانم علاوه بر اینکه دست تمام شما عزیزان را به مهر می‌فشارم، بابت اینکه اگر با فردی به تندی برخورد شد، عذرخواهی کرده و خواهش کنم در مواقع اینچنینی احساسات زلال خود را کنترل کنید تا مبادا مشکلی ایجاد شود یا خدای ناکرده اتفاق ناگواری رخ دهد. در پایان از شما مردم عزیز، ماموران حراست و انتظامی، مسئولان برگزاری مسابقات و فدراسیون کشتی کمال تشکر را دارم.

حسن یزدانی در آخرین بند متن خودش هم نوشت: به امید پیروزی و سربلندی همه مردم ایران.

پیام مهم رقابت های انتخابی

در اینکه اتفاقات ناخوشایند دقایق پایانی مسابقات انتخابی باید مورد بررسی دقیق کارشناسان قرار گیرد تردیدی نیست اما نگاهی جامع‌تر به فرایند انتخابی های آزادکاران نشان دهنده برخی نکات مهم و کلیدی در خصوص کشتی ایران بود. نکته اول اینکه حضور نزدیک به 10 هزار تماشاگر از اقصی نقاط کشور در سالن 12 هزار نفری آزادی، نشان داد کشتی تا چه اندازه نزد علاقه مندان به ورزش محبوب است به گونه ای که آنها حاضر می شوند برای یک مسابقه انتخابی، کیلومترها راه را طی کنند و به تهران بیایند. اتفاقی که در سایر رشته ها کمتر دیده می شود.

این موضوع از یک طرف مایه مباهات خانواده کشتی و از سوی دیگر هشداری برای مسئولان تصمیم گیر ورزش بود؛ این که نباید با موضوعاتی چون عدم تخصیص بودجه روح و روان کشتی را به بازی گرفت. کشتی ورزش اول این مرز و بوم است و باید به اندازه جایگاهی که نزد مردم دارد، مورد احترام مسئولان ورزش باشد.

اما در مورد مباحث فنی ، اتفاقات مرحله نهایی انتخابی نشان داد که برای پژمان درستکار و همکارانش شایسته سالاری یک اصل مهم است. آنها با طراحی یک فرایند شفاف و اصولی، در نهایت به جایی رسیدند که حتی حسن یزدانی به عنوان یکی از محبوب ترین و پرافتخارترین آزادکاران تاریخ کشتی ایران بدون آنکه خم به ابرویش بیاورد، روی تشک انتخابی حاضر و در پایان با قدرت صاحب دوبنده تیم ملی شود.

پس از برگزاری رقابت های روز یکشنبه حالا بخش عمده ای از ترکیب تیم ملی کشتی آزاد برای مسابقات جهانی 2022 صربستان به قرار زیر مشخص شده است:

در وزن 57 کیلوگرم با استناد به حالت چهارم از چرخه انتخابی تیم ملی در این وزن، علیرضا سرلک دارنده مدال نقره رقابت‌های جهانی 2021 نروژ و احمد محمدنژاد جوان دارنده مدال طلای جام‌تختی به مرحله نهایی انتخابی تیم‌ملی راه پیدا کرده‌اند و با نظر کادرفنی تیم‌ ملی کشتی‌ آزاد این دو کشتی‌گیر برای رسیدن به دوبنده تیم‌ملی جهت حضور در رقابت‌های جهانی 2022 صربستان باید به تورنمنت رنکینگ در کشور تونس اعزام شوند تا یکی از دو کشتی‌گیر انتخاب شوند.

در وزن 61 کیلوگرم رضا اطری صاحب دوبنده تیم ملی شد.

در وزن 65 کیلوگرم رحمان عموزاد صاحب دوبنده تیم ملی شد.

در وزن 70 کیلوگرم امیرمحمد یزدانی صاحب دوبنده تیم ملی شد.

در وزن 74 کیلوگرم یونس امامی صاحب دوبنده تیم ملی شد.

در وزن 79 کیلوگرم رقابت‌های مرحله نهایی انتخابی تیم‌ملی بین علی سوادکوهی و محمد نخودی برگزار خواهد شد. کادرفنی در نظر دارد جهت انتخاب ملی‌پوش این وزن محمد نخودی دارنده مدال نقره جهان و علی سوادکوهی دارنده مدال طلای رقابت‌های قهرمانی آسیا را به تورنمنت رنکینگ در کشور تونس اعزام کند تا یکی از دو کشتی‌گیر را انتخاب کند.

در وزن 86 کیلوگرم حسن یزدانی صاحب دوبنده تیم ملی شد.

در وزن 92 کیلوگرم کامران قاسمپور صاحب دوبنده تیم ملی شد.

در وزن 97 کیلوگرم محمدحسین محمدیان صاحب دوبنده تیم ملی شد.

در وزن 125 کیلوگرم امیرحسین زارع صاحب دوبنده تیم ملی شد.

*محمود محمدی


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار