PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۷۴۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶

پا جای پای بهترین عموی دنیا

برای درک اینکه چرا هواداران قدیمی در مورد انتقال رویایی رافینیا به بارسلونا آنقدر شور و حرارت دارند، لازم است به عقب برگردیم ، زمانی که او کودکی در محله رستینگا پورتو آلگره در برزیل بود و پدرش، رافائل، عضو گروهی به نام سامبا تری بود که تانتان و ربولو می‌نواخت که از انواع درام هستند. قهرمان محلی، رونالدینیو بود که راه خود را در رده جوانان در گرمیو باز کرده بود و عشق او به فوتبال با اشتیاق او به موسیقی تلفیق شده بود. رونالدینیو دوست رافائل و یکی از طرفداران بزرگ سامبا تری بود که نام خود را از زبان برزیلی جنوبی گرفته بودند. tri به عنوان " فوق العاده باحال " ترجمه می‌شود. زمانی که فوتبال حرفه‌ای، رونالدینیو را به عنوان یک جوان 21 ساله در سال 2001 به پاری سن ژرمن برد و سپس وی را به آن دوران طلایی با بارسلونا پیش از روزهای آرامش‌بخش در میلان رساند، رافائل هر سال در ماه مارس با گروهش به اروپا پرواز می‌کرد تا تولد رونالدینیو را کنارش جشن بگیرد. آنها حدود دو هفته می‌ماندند و با رونالدینیو در خانه‌اش موسیقی می‌نواختند، از باربیکیو لذت می‌بردند و برای تماشای مسابقات او به ورزشگاه می‌رفتند. رونالدینیو یک پسر مجرد بود، او دوست داشت دوستانش در روز تولدش کنارش باشند و لحظات باشکوهی را تجربه کنند که با خنده و ماجراجویی به اتمام می‌رسید. برای رافائل، یک خاطره بیش از هر خاطره دیگری برجسته است. زمانی که او برای اولین بار در فصل 2004-2003 به نیوکمپ رفت - اولین فصل رونالدینیو در بارسلونا - و اگر اکنون از او بپرسید، احتمالاً همچنان صدای شیپورها را در گوش‌هایش احساس خواهد کرد. آن روزها هواداران زودتر به آنجا می‌آمدند تا بتوانند گرم کردن رونالدینیو را تماشا کنند. آن روزها قبل از رسانه‌های اجتماعی و قبل از دیجیتالی شدن دنیا بود و تنها جایی که می‌شد ترفندهای دل‌انگیز او با توپ را پیش از مسابقه دید، به صورت حضوری در ورزشگاه بود. وقتی هواداران نام او را صدا می‌زدند، رافائل فکر کرد: "این می‌تواند پسر من باشد." طاقت فرسا بود. اما رافائل می‌دانست که برای پسرش چه می‌خواهد. او دوست داشت رافینیا برای بارسلونا بازی کند.

سعی کنید تصور کنید که رافینیا با کامل شدن انتقالش از لیدز به بارسلونا با مبلغ اولیه 49 میلیون پوند، چه احساسی می‌تواند داشته باشد و آن را چگونه می‌تواند بروز دهد. به عنوان یک کودک، او می‌دید که پدرش برای آن سفرها به اروپا می‌رود و با داستان‌های خارق العاده رونالدینیو بازمی‌گردد. وقتی رونالدینیو در طول تعطیلات میان فصل از اروپا به پورتو آلگره برمی‌گشت، در خانه‌اش کباب می‌خورد. گروه سامبا تری هم همیشه آنجا بودند و رافائل رافینیای جوان را با خود می‌آورد. رونالدینیو پیراهن‌های بارسلونا را هدیه می‌داد و تمام محله عملکرد بارسلونا را دنبال می‌کردند. چرا نباید این کار را می‌کردند؟ این ستاره محله آنها بود که به عنوان شماره 10 در نیوکمپ همه را شگفت‌زده می‌کرد. رافینیا، رونالدینیو را نه تنها الگوی فوتبالی خود بلکه باحال ترین عموی قابل تصور دنیا می‌داند.

اگر سرنوشت رافینیا مدت‌هاست که برای بارسلونا بازی کند اما مسیر خودش به اندازه سرنوشت برای رسیدن به بارسلونا هموار نبوده و با طرد شدن بی‌رحمانه در برزیل و گام‌هایی از آوای تا ویتوریا گیمارش به اسپورتینگ در پرتغال، رن در فرانسه و سپس لیدز، حالا راهی به نیوکمپ پیدا کرده است. اما لایه دیگری در تقارن با انتقال او به بارسلونا وجود دارد و این به برزیلی بودن او و نامی که با حرف " ر " در ابتدا شروع می‌شود، بازمی‌گردد. کاتالان‌ها به جز رونالدینیو، روماریو، رونالدو و ریوالدو را نیز در گذشته داشته‌اند. زمانی که خوان لاپورتا در سال 2003 رئیس باشگاه شد، رونالدینیو را به برگ برنده بازی خود تبدیل کرد. آنها در وضعیت ضعیفی قرار داشتند اما رونالدینیو ، جادو را به ارمغان آورد، لبخندها را برگرداند و تیم را به عنوان قهرمانی لیگ در سال‌های 2005 و 2006 و لیگ قهرمانان اروپا در سال 2006 رساند. اکنون لاپورتا برای دومین دوره به صندلی ریاست خود تکیه زده است، او در یک دوره دشوار دیگر که باشگاه در آشفتگی مالی و عقب ماندن از رئال مادرید به سر می‌برد، یک بار دیگر به بازیکنی روی آورده است که خود را برادرزاده رونالدینیو می‌داند. از بسیاری جهات، رونالدینیو اولین دوره ریاست لاپورتا را چشمگیر کرد. آیا رافینیا می تواند دوره دوم را خود به دوش بکشد؟

عملکرد درخشان او برای لیدز ، به خصوص در بازی آخر لیگ در برنتفورد که به تضمین بقای آنها کمک کرد و نگرانی‌ها در مورد آینده این بازیکن را از بین برد، باعث شد تا این تابستان را با هیجان بالایی پشت ‌سربگذارد. رافینیا قصد داشت رویای خود را محقق کند. او همانطور که با خانواده‌اش در بارسلونا به همراه سایر اعضای حلقه درونی خانواده خود، دور هم جمع شده بودند، در مورد کسی فکر می‌کرد که دیگر آنجا حضور نداشت. این رونالدینیو بود که ذهن و پای رافائل را به بارسلونا باز کرد. این رافینیا بود که از رونالدینیو الهام گرفت. برای همه آنها، فصل بعدی پر از هیجان است.

درخشش رافینیا در فصل گذشته در ترکیب لیدز در لیگ برتر باعث شد تیم های بزرگی از جمله چلسی، بارسلونا و بایرن مونیخ برای خرید این ستاره جوان اقدام کنند. در روزهای اخیر ، اخباری در مورد توافق مدیران دو باشگاه لیدز و چلسی برای انتقال رافینیا به استمفوردبریج مطرح شده و به نظر می‌رسید آینده این بازیکن در لندن رقم خواهد خورد. اما بارسلونا دست به کار بزرگی زد و این ستاره برزیلی را جذب کرد. به نظر می‌رسد مبلغ این انتقال 58 میلیون یوروی ثابت به اضافه 8 میلیون یوروی متغیر است و باشگاه لیدز یونایتد با این مبلغ موافقت کرده است. قرار است این مبلغ در 3 قسط به مسئولان لیدز یونایتد پرداخت شود.

این خرید باشگاه کاتالانی پس از پیوستن به این تیم گفت: "اینکه من چقدر عاشق بارسلونا هستم، خانواده و دوستان نزدیک من به خوبی می دانند. آنان می دانند که پیوستن من به بارسلونا تحقق یک رویاست. حضور در بارسلونا برای من یک رویا بودو خوشحالم که این رویا برآورده شد. اکنون من در تیم مورد علاقه ام هستم و نهایت تلاشم را به کار می‌گیرم تا بهترین عملکرد را داشته باشم. بسیار خوشحالم که به تیم مورد علاقه‌ام پیوستم." رافینیای 25 ساله که مورد توجه باشگاه‌هایی همچون چلسی و لیورپول هم قرار داشت، فصل اخیر 11 گل برای لیدزیونایتد در لیگ برتر انگلیس به ثمر رساند و نقش به‌سزایی را در ابقای این تیم در این رقابت‌ها ایفا کرد.

تمایل بازیکن برزیلی برای پیشبرد این انتقال در طول فرآیند مذاکره، قابل توجه بود، زیرا او موافقت کرد که تسهیلات پرداختی را به بلوگرانا بدهد تا زمانی که آنها معاملات تجاری را که برای بازگرداندن آنها به رنگ سبز در ترازنامه بسیار مهم است، ببندند. بارسا همچنین روی فروش تعدادی بازیکن حساب می‌کند و نتو مورارا، ساموئل اومتیتی، اسکار مینگئزا، ریکی پووچ و مارتین بریتوایت ، همگی اکنون در لیست فروش نقل و انتقالاتی هستند. کلمنت لنگلت قبلاً به صورت قرضی به تاتنهام منتقل شده است، در حالی که احتمال جدایی نام‌های مطرحی از جمله فرانکی دی یونگ و ممفیس دیپای به عنوان هدف منچستریونایتد نیز وجود ندارد. رافینیا آخرین خرید جدید نیوکمپ قبل از رسیدن 600 میلیون یورو به دست بارسا، خواهد بود. رابرت لواندوفسکی، مهاجم بایرن مونیخ، سزار آزپیلیکوئتا از چلسی و ژول کانده، بازیکن سویا، نیز در لیست خرید بارسا هستند زیرا سرمربی ژاوی به دنبال تشکیل تیمی است که بتواند برای قهرمانی لیگ و لیگ قهرمانان اروپا بجنگد. آوردن این سه بازیکن بیش از 100 میلیون یورو (85 میلیون پوند / 100 میلیون دلار) هزینه برای بلوگرانا دارد، اما اگر آنها بتوانند فروش بازیکنان لازم را همراه با معاملات تجاری خود انجام دهند، رقم زدن این انتقال‌های سه گانه از نظر مالی مقرون به صرفه خواهد بود. بارسا باید برای آینده قابل پیش‌بینی، با احتیاط حرکت کند، اما درآمد کلی آنها در نتیجه فروش بخشی از دارایی‌های اصلی اقتصادی خود کاهش می‌یابد. آنها به دنبال معاملات اسپانسری سودآورتری می‌گردند، مانند موردی که با پلتفرم پخش صوتی Spotify انجام شد که باعث شد آنها به شریک اصلی باشگاه تبدیل شوند، در حالی که آنها همچنین به دنبال به حداکثر رساندن سود حاصل از بازسازی ورزشگاه نیوکمپ هستند، که قرار است در سال 2026 تکمیل شود.

بارسلونا در این فصل ، خریدهای خوبی انجام داد که یکی از آنها رافینیا بود اما لاپورتا چگونه توانست با وجود بدهی‌های گذشته، از پس خرید چند بازیکن مورد علاقه ژاوی برآید؟ پس از پایان سلطنت جوزپ ماریا بارتومئو به عنوان رئیس باشگاه، آنها با بدهی‌های بیش از یک میلیارد یورو روبرو شدند و خوان لاپورتا برای بار دوم در مارس 2021 به عنوان رئیس به باشگاه بازگشت تا آنها را نجات دهد. او برای کاهش بدهی‌های باشگاه، از جمله برنده هفت توپ طلا، لیونل مسی، در تابستان گذشته چاره‌ای جز فروش تعدادی از ستاره‌ها نداشت. در نتیجه فصل 2022-2021 برای بارسا یک دوره پرتلاطم بود، اما آنها اکنون پول نقد خود را در پنجره نقل و انتقالات تابستانی با هدف بازگشت به صدر مراحل داخلی و اروپایی در فصل آینده به دست می‌آورند. بارسا با موفقیت اولین بسته از دارایی‌های مالی خود را قبل از بستن قرارداد 5/207 میلیون یورویی (176 میلیون پوند / 207 میلیون دلار) با یک گروه سرمایه گذاری در 30 ژوئن 2022 فروخت. این باشگاه 10 درصد از حق پخش تلویزیونی لالیگای خود را به شرکت آمریکایی فروخت که تضمین کرد که آنها در پایان سال مالی 2022-2021 به سود خود دست پیدا کنند و گامی عظیم در جهت معکوس کردن مشکلات مالی در این فرآیند برداشته شد.

*عرفان خماند

برچسب ها: رافینیا ، بارسلونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار