PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 08 2024
کد خبر: ۷۴۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
این هفته با علیرضا بیرانوند ، سنگربان ملی پوش تیم پرسپولیس
علیرضا بیرانوند دروازه بان ملی پوش ، پس از 2 فصل ناموفق در فوتبال اروپا به تیم پرسپولیس بازگشت. سنگربان باتجربه دوباره پرسپولیسی شد تا از جایگاه خود در فوتبال ایران و آسیا دفاع کند. بیرانوند در فوتبال اروپا هرگز نتوانست همان دروازه بانی باشد که سبب ساز موفقیت تیمش می شد. برخی می گویند که بیرانوند منهای آورده ای که قراردادش در اروپا برای پرسپولیس داشت در انتخاب تیم های اروپایی به خوبی عمل نکرد و از این رو نیمکت نشین شد در حالی که او در پرسپولیس موفق بود و جایگاه محکمی در تیم ملی داشت.حالا علیرضا بیرانوند دروازه بان خرم آبادی به جمع سرخپوشان برگشته و در دو بازی دوستانه پرسپولیس برابر تیم امید و پیکان عملکرد مناسبی داشت و خیال هواداران پرسپولیس را آسوده کرده است.این هفته سراغ بیرانوند سنگربان پرسپولیس رفتیم.
دست های امن

خیال هواداران پرسپولیس ، آسوده شد

علیرضا بیرانوند سنگربان ملی پوش با بازگشت به تیم پرسپولیس تا حد زیادی خیال هواداران سرخپوشان آسوده کرده است. حال هواداران پرسپولیس با دل قرص ، بازی های تیم خود در لیگ برتر و جام حذفی فصل آینده را تماشا می کنند و می دانند درون دروازه تیمشان ، یک دروازه بان شش دانگ ایستاده است.

ارتباط صمیمانه با مدافع تاجیک

علیرضا بیرانوند گلر با تجربه و ملی‌پوش پرسپولیس همواره ارتباط صمیمانه‌ای با سایر بازیکنان بخصوص جوان ترها دارد وسعی می‌کند تجربیاتش را نیز در اختیار آنها قرار دهد.او در بازی دوستانه برابر پیکان در چند صحنه به سمت وحدت حنانوف تاجیکستانی رفت و به این مدافع روحیه داد و البته نکات فنی را به وی یادآوری کرد. وظیفه شناسی و صمیمت علیرضا قابل توجه بود و نشان داد که به روحیه و وفقیت تیمی بهای ویژه ای می دهد.

نمایش امیدوارکننده

پس از 2 فصل پیراهن شماره یک سرخپوشان دوباره به علیرضا بیرانوند ملی پوش رسید . بیرانوند در 2 بازی دوستانه برابر پیکان و تیم امید نمایش امیدوارکننده ای داشت و با عملکرد خوب خود رضایت یحیی گل محمدی را به دست آورد.چهره گل محمدی در پایان 2 بازی تدارکاتی نشان می داد که او خیالش از دروازه آسوده شده است.

سختگیری مربی برزیلی

ولسلی آنتونیو سیمپلیسیو که سابقه کار با مربیانی چون نیکولاس کوردوا، لوران بلان، لادروپ و خورخه فوساتی را در کارنامه خود دارد در این فصل مربی علیرضا بیرانوند و احمد گوهری در پرسپولیس باشد. مربی برزیلی گلرهای پرسپولیس که سابقه کار کردن در تیم‌های قطری را دارد دوره آموزشی مربیگری دروازه‌بانی را در پورتو، بنفیکا و پاری‌سن‌ژرمن پشت سر گذاشته است. این مربی برزیلی در اجرای تمرینات دروازه بانی بسیار سخت گیر است و طی هفته های گذشته تمرینات دشواری را در دستورالعمل بیرانوند و احمد گوهری گذاشته است. البته بیرانوند در تمامی تمرینات با اقتدار ظاهر شده اما این طور که پیداست کار تمرینی گلرهای سرخپوشان آسان نیست و مربی برزیلی هم با گلرها شوخی ندارد.

آورده چند صد هزار دلاری برای پرسپولیس

علیرضا بیرانوند دو فصل گذشته و پس از دیدار مقابل پیکان اردوی پرسپولیس را ترک کرد و به تیم آنتورپ باژیک پیوست. این انتقال برای پرسپولیس آورده ای چند صد هزار دلاری داشت . بیرانوند در 2سال گذشته برای آنتورپ و بوآویشتا به میدان رفت و البته در بیشتر فصول نیمکت نشین بود و به نظر می رسد که تجربه خوبی در اروپا کسب نکرده باشد! علیرضا در شرایطی به پرسپولیس برگشت که سرخ‌پوشان هیچ رقمی برای آزادسازی او پرداخت نکردند .

ارتباط صمیمی با سیدجلال

بیرانوند با سید جلال حسینی چند سال خوب را سپری کرد. سید جلال در پرسپولیس و تیم ملی کاپیتان علیرضا بود و این دو ارتباط کلامی خوبی داشتند و همکاری شان در فوتبال قابل توجه بود.البته سید جلال پس از پایان بازی های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه توسط کارلوس کروش سرمربی وقت تیم ملی دعوت نشد .بیرانوند در مصاحبه جدی خود از خداحافظی سید جلال ابراز ناراحتی کرد و گفت که دوست داشت امسال هم کنار وی در پرسپولیس بازی کند.

آمار خوب بیرانوند

علیرضا بیرانوند تا قبل آن که لژیونر شود و به فوتبال اروپا برود جزو دروازه بانانی در لیگ برتر بود که امارش قابل توجه بود. وی با 56 «کلین شیت» آمارش فوق العاده است و در بسته نگه داشتن دروازه موفق ترین به شمار می آید.بهترین آمار علیرضا در لیگ شانزدهم و هفدهم بود که 17 کلین شیت ثبت کرد و در لیگ هجدهم نیز 16 بازی دروازه تیمش را بسته نگه داشت .

کسب 9 قهرمانی با پرسپولیس

علیرضا در 4سالی که برای پسپولیس به میدان رفت موفق شد 9 قهرمانی کسب کند و حتی فینالیست لیگ قهرمانان آسیا شود. بیرانوند امیدوار است دوباره موفقیت ها را با پیراهن پرسپولیس تکرار کند و همیشه گفته است که بزرگتذین آرزویش قهرمانی با پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا است.علیرضا امیدوار است در فصل آینده لیگ قهرمانان به اٰزوی خود برسد.

نکته تاریک کارنامه شماره یک تیم ملی

نکته تاریک کارنامه بیرانوند در سال های گذشته زمانی رقم خورد که او لژیونر شد و به فوتبال اروپا رفت. علیرضا در دو لیگ بلژیک و پرتغال هرگز نتوانست موفقیت هایش در لیگ برتر ایران را تکرار کند و او در بیشتر فصول نیمکت نشین بود .البته خودش عنوان کرده که بازی در اروپا برای او یک چالش جدید بود و از این رو تجارب تازه ای در اروپا به فوتبال او اضافه شده است.

کماکان شوخ طبع است

تمام کسانی که علیرضا بیرانوند سنگربان ملی پوش را می شناسند می دانند که او یک فرد شوخ طبع است .اینک علیرضا دروازه بان ملی پوش است و بسیاری از او انتظار دارند که وی کمی سروسنگین تر از گذشته باشد و پرستیژ خود را به عنوان یک فوتبالیست ملی حفظ کند.وی درباره میزان شوخ طبعی خود می گوید: از زمانی که در تیم نوجوانان بودم هر پله‌ای که پیشرفت کردم اخلاقم عوض نشد و آن شوخ بودنم است. خیلی‌ها به من می‌گویند یک مقدار سنگین‌تر و جدی‌تر باش برای جایگاهم خوب نیست ولی من اینطور نیستم و کودک درونم وحشتناک زنده است. دوست دارم شوخی کنم و بخندم. گرچه یک جاهایی به فراخور محیط مجبورم سرسنگین و جدی باشم .

پرتاب های بلند علیرضا

پرتاب دست های علیرضا بیرانوند پس از جام جهانی 2018 روسیه در جهان معروف شد. خیلی ها او را با مهار پنالتی رونالدو کاپیتان تیم ملی پرتغال در جام جهانی و پرتاب دست هایش می شناسند.علیرضا دراین باره می گوید: پرتاب‌های دست من به خاطر عضلانی بودن دست‌هایم نیست و بیشتر به خاطر بلند بودن دستم است و البته یک راز و قلق خاصی دارد که وقتی به هرکسی آن را می‌گویم نمی‌تواند انجام دهد.

تعریف AFC از سنگربان پرسپولیس

توئیتر رسمی AFC در پستی که در سال 1397 منتشر شد به توصیف بهترین بازیکن دور رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا یعنی علیرضا بیرانوند سنگربان پرسپولیس پرداخت و به او لقب "دست های امن" را داده است.بیرانوند در بازی رفت برابر السد در دوحه نمایش فوق العاده ای داشت و یک کلین شیت دیگر را به نام خود ثبت کرد.

*کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار