PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۷۴۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
سادیو مانه، ستاره مسلمان برای دومین بار مرد سال فوتبال آفریقا شد
کمک به مردم فقیر را به خرید «فراری» ترجیح داد

سادیو مانه برای دومین بار به عنوان بهترین بازیکن سال آفریقا انتخاب شد. مهاجم ملی پوش سنگالی، اولین بار در سال 2019 زمانی که در لیورپول بود این افتخار را کسب کرد و به عنوان بهترین بازیکن سال آفریقا برگزیده شد. این مهاجم 30 ساله ، ماه گذشته پس از امضای قراردادی سه ساله به بایرن مونیخ پیوست. در دو سال اخیر این مراسم به دلیل همه گیری کرونا برگزار نشد .او توانست محمد صلاح از مصر و ادوارد مندی، هموطنش و دروازه‌بان چلسی را کنار بزند و مرد سال آفریقا شود. مانه و صلاح فصل گذشته با لیورپول قهرمان جام حذفی و جام اتحادیه انگلیس و نایب قهرمان لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا شدند و هر دو نقش‌های محوری در تیم " یورگن کلوپ" آلمانی ایفا کردند .از آن زمان صلاح قرارداد جدیدی را در آنفیلد امضا کرد ، در حالی که مانه تصمیم به انتقال گرفت.البته سرمربی آلمانی لیورپول درباره انتقال مهاجم تیمش به بایرن مونیخ صحبت و او را بازیکنی استثنایی و انسانی خوب توصیف کرد.سادیو مانه در ازای 32 میلیون یورو به اضافه پاداش، از لیورپول به بایرن مونیخ ، قهرمان بوندسلیگا رفت. یورگن کلوپ درباره این انتقال گفت: من روشی که اتفاق افتاد را دوست داشتم. این نقل و انتقال خیلی تمیز و عادلانه رخ داد. سادیو مانه یک چالش جدید می خواست، پیدا کردن یک باشگاه جدید برای او در اولویت بود. مذاکره با این بازیکن هرگز آسان نبود چون خودش دوست داشت به تیم دیگری برود. کلوپ از بازیکن سابق خود که با او قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، جام باشگاه های جهان، سوپر جام یوفا، لیگ برترانگلیس، جام حذفی انگلیس و جام اتحادیه شد، تمجید کرد و گفت: مانه بازیکن بسیار خوبی است. او بازیکنی در سطح جهانی است. مانه یکی از بهترین مهاجمان تمام دوران لیگ برتر است و همچنین یک انسان فوق العاده نیز محسوب می شود. ما فصل بسیار خوبی داشتیم هر چند که پایان خوشحال کننده‌ای را تجربه نکردیم و نتوانستیم قهرمانی در لیگ قهرمانان را کسب کنیم، البته از عملکرد تیم در کل راضی بودیم و اکنون هم خوشحالم که دوباره برگشته‌ایم تا تمرینات را آغاز کنیم.گرچه ستاره اسبق تیم بایرن مونیخ براین باور است که سرژ گنابری از پیوستن سادیو مانه به این تیم خوشحال نیست.لوتار ماتئوس براین باور است که پیوستن مانه به بایرن خبر خوبی برای گنابری نیست . او گفت: همه از پیوستن مانه به بایرن مونیخ خوشحال هستند اما بعید به نظر می‌رسد که گنابری خوشحال باشد چرا که یک رقیب بسیار سخت و قوی برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی پیدا کرده است. اگر من جای گنابری بودم از این انتقال خوشحال نمی‌شدم.

*من با محمد صلاح رقابتی ندارم

مانه بعد از مراسم انتخب مرد سال فوتبال آفریقا گفت: مردم گاهی اوقات می گویند بین من و صلاح رقابت وجود دارد اما صادقانه بگویم، من خودم را در حال رقابت با هیچ بازیکنی نمی بینم. ما روابط خوبی داریم و اغلب به هم پیامک می‌دهیم. من فکر می‌کنم رسانه‌ها همیشه سعی می‌کنند اوضاع را بد نشان دهند. من با هر بازیکنی که در دنیا با او بازی کرده ام، رابطه دارم. می توانید از هر کسی که می خواهید در باشگاه یا هر جا که من می‌روم بپرسید. من با همه بازیکنان روابط خوبی دارم.

*زمان چالش های جدید فرا رسیده بود

از طرفی سادیو مانه در مصاحبه اخیر خود درباره جدایی از لیورپول صحبت کرد. او توضیح داد که چگونه تصمیم گرفت بازیکن لیورپول شود و در چه مقطعی برای او مشخص شد که زمان جدایی فرا رسیده است. او گفت زمان آن رسیده بود که به دنبال چالش های جدید بگردد.سادیو مانه گفت: از روز اولی که با کلوپ صحبت کردم خود را در پیراهن لیورپول دیدم. آن زمان من در ساوتهمپتون بودم . فکر می کنم در آن برهه، حتی لیورپول در لیگ قهرمانان اروپا هم نبود. وقتی او با من تماس گرفت به او گفتم که البته می خواهم با لیورپول قرارداد ببندم. در قلبم تصمیم گرفتم که به لیورپول بروم. اکنون زمان خوبی برای رفتن از تیم بود و در بهترین موقع تصمیم به رفتن گرفتم. می توانم بگویم که ما به موفقیت های زیادی دست یافته ایم. دورانی باورنکردنی را در آنفیلد سپری کردم. همانطور که همیشه گفته ام، زندگی من همیشه با چالش ها همراه است. وقتی زمان آن فرا رسید، به باشگاه گفتم که می خواهم تیم را ترک کنم و به دنبال چالش های جدید باشم، فقط همین. من همیشه می خواهم خودم را به چالش بکشم تا هر بار پیشرفت کنم.سادیو مانه نخستین خرید گرانقیمت و سرشناس بایرن مونیخ در فصل نقل و انتقالات تابستانی لقب گرفت. این مهاجم سنگالی بعد از چند فصل درخشش در لیگ برتر انگلیس تصمیم گرفت که راهی بوندسلیگا شود تا پیراهن بایرن مونیخ را بر تن کند. در واقع سادیو مانه بعداز 6 فصل حضور در لیورپول تصمیم به جدایی از این تیم گرفت. مانه با قراردادی سه ساله راهی بایرن مونیخ شد.

لازم به یادآوری است که در لیورپول، این مهاجم در واقع تا سال 2023 قرارداد داشت. او در سال 2016 با مبلغ 40 میلیون یورو از ساوتهمپتون به مرسی ساید آمد و در سال های اخیر به یک ستاره برتر تبدیل شده است. او در 269 بازی برای این باشگاه، در مجموع 120 گل به ثمر رساند و 48 پاس گل داد.

*اقدامات انسان دوستانه ستاره مسلمان

مهاجم مسلمان سنگالی با اقدامات خیرخواهانه خود سبب گسترش و پیشرفت منطقه محل تولدش شده است. سادیو مانه، مهاجم لیورپول دهکده دوران کودکی خود ، بامبالی - روستایی در جنوب سنگال - را متحول کرده است.این مهاجم 30 ساله در تابستان امسال به کشورش بازگشت تا در یک بازی خیرخواهانه در کنار بازیکنانی مانند ال حاجی دیوف و پاپیس سیسه شرکت کند. او همیشه رابطه دوستانه قوی با بامبالی و 2 هزار ساکنی که در آنجا زندگی می‌کنند دارد .در گذشته او مبالغ قابل توجهی را برای کمک به بهبود شرایط روستای خود اهدا کرده است، از جمله مبلغ 500 هزار پوند برای بیمارستان جدیدی که قرار است در زادگاهش ساخته شود. مانه قبلاً 200 هزار پوند برای ساخت یک مدرسه اهدا کرده و یک پمپ بنزین و یک اداره پست برای کمک به مردم محلی ساخته است.اقدامات خیرخواهانه سادیو مانه کم نیستند. او یک بیمارستان 455 هزارپوندی و یک مدرسه 250 هزار یورویی در روستای خود ساخت. او به هر خانواده روستای خود ماهانه 70 یورو می‌دهد و اینترنت 4G را برای آن‌ها فراهم کرد.هنگامی که تلگراف با او در مورد ساخت مدرسه‌ای برای نسل جوان صحبت کرد، او درخواست مصاحبه را رد کرد و افزود: من این کار را برای تبلیغات انجام نمی‌دهم. مانه در مصاحبه ای با یک شبکه غنایی در مورد اهداف واقعی خود در زندگی صحبت کرد و گفت: چرا من 10 فراری، 20 ساعت الماس یا دو هواپیما داشته باشم؟ این اشیاء چه سودی برای من و برای جهان دارد؟ من گرسنه بودم و مجبور شدم در زمین کار کنم ، از روزهای سخت جان سالم به در بردم، پابرهنه فوتبال بازی کردم، تحصیلات نداشتم و از خیلی چیزهای دیگر محروم بودم اما امروز به لطف فوتبال خیلی چیزها به دست می‌آورم و می‌توانم به مردمم کمک کنم. ما برای افرادی که در فقر شدید هستند، لباس، کفش و غذا تهیه می کنیم. علاوه بر این، ماهانه 70 یورو به همه مردم در منطقه بسیار فقیر سنگال می‌دهم که به اقتصاد خانواده آن‌ها کمک می‌کند. من نیازی به نمایش اتومبیل‌های لوکس، خانه‌های مجلل، سفرها و هواپیماها ندارم. ترجیح می‌دهم مردمم اندکی از آنچه زندگی به من داده است دریافت کنند.

*کیوان طباطبایی

کمک به مردم فقیر را به خرید «فراری» ترجیح داد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار