PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 30 2024
کد خبر: ۷۴۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
لواندوفسکی علیه بنزما

پس از جدایی کریستیانو رونالدو از رئال مادرید در سال 2018 ، بزرگی و هیجان محض در رقابت تهاجمی لالیگا هرگز یکسان نبود. جدایی ملی پوش پرتغالی به شدت بر جذابیت کلی لالیگا تأثیر گذاشت و طولی نکشید که رقیب ارجمندش لیونل مسی نیز همین روند را دنبال کرد و تابستان گذشته به پاری سن ژرمن پیوست. با این حال، زمانی که بارسلونا خبر به خدمت گرفتن رابرت لواندوفسکی را اعلام کرد، لیگ اسپانیا با هوای تازه ، جان دوباره گرفت. این بازیکن 33 ساله با قراردادی به ارزش 45 میلیون یورو + 5 میلیون یورو از بایرن مونیخ جدا شد و قراردادی 4 ساله به ارزش 9 میلیون یورو در سال با بارسلونا امضا کرد. لواندوفسکی که به‌عنوان یکی از بهترین بازیکنان جهان شناخته می‌شود، یکی از بهترین مهاجمانی است که توانسته فوتبال را تا این اندازه زیبا کند. او در بایرن شهرت زیادی پیدا کرد و حالا وظیفه رهبری خط حمله بارسلونا را بر عهده دارد. از دیدگاه لالیگا، ورود لواندوفسکی به کاتالونیا می‌تواند جرقه احیای رقابت تهاجمی را بین دو غول فوتبال این کشور ایجاد کند. فقط این بار قرار است نبرد دو مهاجم کهنه‌کار با نام‌های لواندوفسکی و کریم بنزما را شاهد باشیم. بنزما از زمان جدایی رونالدو رهبر بلامنازع خط حمله رئال مادرید بوده است. در واقع، خروج ستاره پرتغالی برای او بسیار خوب بود، زیرا این فرانسوی کهنه‌کار از آن زمان تاکنون 92 گل در چهار فصل به ثمر رسانده است یعنی به طور قابل توجهی بیشتر از هر بازیکن دیگری. عملکرد بنزما در کمک به رئال مادرید برای قهرمانی در لیگ قهرمانان و لالیگا در فصل گذشته حیاتی بود. حالا در حالی به فصل 2023/2022 می‌رویم که این مهاجم فرانسوی قرار است در نبردی سخت با خط حمله بارسلونا به رهبری رابرت لواندوفسکی اعجاب‌انگیز، روبرو شود. ملی پوش لهستانی در هر سه فصل اخیر خود در بوندسلیگا بیش از 30 گل به ثمر رسانده است. او به طور مشخص رکورد گرد مولر با 40 گل را در طول فصل 2022/2021 شکست، اگرچه این مهاجم از رسیدن به توپ طلا دستش کوتاه ماند. لواندوفسکی علاوه بر موفقیت‌هایش در بوندسلیگا، در حال حاضر نسبت به لیونل مسی و کریستیانو رونالدو، میانگین گلزنی بالاتری در هر بازی در لیگ قهرمانان اروپا دارد. او حتی در فصل گذشته 13 گل در این رقابت‌ها به ثمر رساند، اگرچه بایرن در مرحله یک چهارم نهایی حذف شد. در مقابل، بنزما به همان اندازه عملکرد خوبی داشته و در حال حاضر با لواندوفسکی در فهرست گلزنان تاریخ لیگ قهرمانان اروپا در یک جایگاه قرار دارد و هر دو 86 بار گلزنی کرده‌اند. این به عنوان شاهدی بر کیفیت آنها و این واقعیت است که هر دو بازیکن واقعاً می‌توانند جرقه رقابتی جذاب را ایجاد کنند که می‌تواند یک بار دیگر زندگی را در رقابت قهرمانی لالیگا به جریان بیندازد و در عین حال بارسلونا و رئال مادرید را به قله فوتبال اروپا بازگرداند.

بارسلونا و رئال مادرید ، دو باشگاه بزرگ تاریخ لالیگا هستند و رقابت آنها در طول سال‌ها به شکل‌های مختلف به فوتبال دنیا جذابیت بخشیده است. به احتمال فراوان، "ال کلاسیکوی" امسال پس از اینکه باشگاه بارسلونا موفق شد رابرت لواندوفسکی ، مهاجم لهستانی را که هشت فصل گذشته را با غول آلمانی یعنی بایرن مونیخ سپری کرد و با باواریایی‌ها چندین جام در سطح باشگاهی کسب کرد، به خدمت بگیرد، حماسی خواهد بود. ستاره لهستانی بارسا فصل قبل 35 گل در بوندسلیگا زد ولی آقای گلی در اروپا را به کریم واگذار کرد. بنزما توانست 27 گل در لالیگا به ثمر برساند و 15 گل او در لیگ قهرمانان باعث شد بالاتر از لوای 13 گله قرار بگیرد. کریم قصد تاریخ سازی و کسب دومین آقای گلی در لالیگا را دارد ولی این بار باید از رقیبی سرسخت همچون لواندوفسکی بگذرد. کریم در سه گانه لالیگا، لیگ قهرمانان و سوپرکاپ اروپا تعیین کننده‌ترین بازیکن رئال مادرید بود. در عوض، لواندوفسکی با 35 گلی که در لیگ به ثمر رساند، کمک کرد تا بایرن برای دهمین بار متوالی فاتح بوندسلیگا شود. اینجا اما باید به یک تفاوت بزرگ بین لوا و کریم اشاره کرد. در بایرن همه در خدمت لواندوفسکی بودند ولی در رئال، بنزما برای تیم و هم تیمی‌هایش بازی می‌کند. کافی است به تعداد پاس گل های دو بازیکن نگاه کنیم: 4 برای لوا و 12 برای کریم بنزما، یعنی تفاوت سه برابری.

ماشین گلزنی لهستانی کار حرفه‌ای خود را در «لخ پوزنان» آغاز کرد و خیلی زود به گزینه مهم کلوپ در دورتموند بدل شد. لواندوفسکی در لیگ لهستان درخشید و آقای گل این رقابت در فصل 2010- 2009 شد. سپس با 4 / 75 میلیون یورو در سال 2010 و در زمانی که 22 سال سن داشت به بوندس لیگا رسید و عنصر مهم خط تهاجمی یورگن کلوپ نام گرفت. لواندوفسکی ، گلزن اصلی دورتموند شد و ضمن قهرمانی در بوندس لیگا به فینال لیگ قهرمانان اروپا نیز رسید و در پایان قراردادش در سال 2014 به بایرن مونیخ پیوست تا زیر نظر گواردیولا به درخشش خود ادامه دهد. ستاره لهستانی در بایرن هر کار که خواست انجام داد ،تمام رکوردها را جابجا کرد و «گرد مولر» جدید بوندس لیگا نام گرفت ، به یکی از بهترین گلزنان تاریخ فوتبال آلمان بدل شد و با بایرن مونیخ به 19 قهرمانی رسید که مهمترین آن قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپای سال 2020 بود.

هواداران باشگاه بارسلونا به دلایل زیادی از خرید مهاجم جدید خود به وجد آمده‌اند و اول از همه اینکه مهاجم سابق بایرن در مجموع 86 شوت به سمت دروازه و 35 گل زده که 57 درصد از گل‌ها نتیجه همین شوت‌هایی بوده که به سمت دروازه رقبا داشته است. او 119 فرصت عالی گلزنی در تمام مسابقات در سال 2021 داشته است. علاوه بر این، لواندوفسکی 52 موقعیت ایجاد کرد ، 41 پاس مهم و 3 پاس گل داد که مسلماً او را در کنار محمد صلاح و هری کین به یکی از بهترین مهاجمان سال 2021 تبدیل کرد.

13 فصل از حضور بنزما در رئال مادرید گذشت و این بازیکن در بالاترین سطح آمادگی خودش می‌خواهد چهاردهمین فصل را با قدرت آغاز کند. بنزما در سال 2009 با 41 میلیون یورو به مادرید پیوست. او در لیون 4 فصل عالی را از خود به جای گذاشت. بازیکنی که از 17 سالگی فوتبالش را در سطح اول فرانسه آغاز کرد با لیون به 7 قهرمانی رسید که مهمترین آن 4 قهرمانی در لوشامپیونه فرانسه بود. بنزما در لیگ قهرمانان اروپا نیز عملکردی عالی داشت تا اینکه گزینه اصلی مورینیو در تابستان 2011 نام گرفت. ستاره فرانسه در سال 2011 به رئال مادرید آمد ولی در کنار هیگواین، رونالدو و دیگر مهاجمان نتوانست فرمانده اصلی خط تهاجمی مادرید نام گیرد. با رفتن هیگواین اوضاع برای رئال نیز بهتر شد و زوج خط حمله عالی رونالدو و بنزما به افتخارات بزرگی رسید که از مهمترین آنها می‌توان به 4 قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در 5 سال اشاره کرد.کریم بنزما ، کاپیتان جدید رئال مادرید بیش از یک دهه است که برای لوس بلانکوس بازی می‌کند اما در نهایت پس از جدایی کریستیانو رونالدو از لالیگا، از پیله خارج شد. مهاجم فرانسوی در فصلی که قهرمانی در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا را تحت هدایت کارلو آنچلوتی، سرمربی ایتالیایی خود تجربه کرد، مسلماً یکی از بهترین مهاجمان نه تنها لالیگا بلکه کل فوتبال اروپا بود. حدس زده می‌شود که در این فصل تنها رقیب مطرح بنزما ، رابرت لواندوفسکی باشد زیرا تنها بنزما با 59 شوت به دروازه در مجموع و 27 گل که نرخ تبدیل گل 47 درصدی نتیجه آن است، رکوردهای بزرگتری نسبت به رقیب لهستانی در صحنه اروپا دارد. کریم همچنین در فصل گذشته 79 موقعیت عالی در تمامی رقابت‌ها به دست آورد و در مجموع 14 پاس گل، 54 پاس مهم (پاس‌هایی که شوت‌های به سمت دروازه ایجاد می‌کرد) و 54 موقعیتی که به خلق موقعیت‌های گلزنی منجر می‌شد، به نام خود ثبت کرد. از فصل بعد، کریم بنزما و رابرت لواندوفسکی، انگیزه‌ای جدید برای رقابت و گذر از سقف توانایی‌های خود خواهند داشت.

در لیگ قهرمانان، کریم نه تنها آقای گل که بهترین بازیکن رقابت ها نیز معرفی شد. از 29 گل رئال در لیگ قهرمانان، 7/51درصد توسط بنزما به ثمر رسید؛ گل هایی که در قهرمانی شماره 14 رئال تاثیرگذاری مستقیم داشتند. کریم در دور گروهی 5 گل زد و در مراحل حذفی دو برابر یعنی 10 گل. او در دور برگشت یک هشتم نهایی برابر " پی اس جی " و دور رفت یک چهارم نهایی برابر چلسی موفق به ثبت هت‌تریک شد. طبق آمار منتشره کریم 12 گل بیش از انتظارات به ثمر رساند و این آمار در مورد لواندوفسکی 8 گل است. با ارزش کل 89/11، بنزما به مهم‌ترین بازیکن در لیگ قهرمانان تبدیل شد (متوسط 984/0 ارزش در 90 دقیقه). اگر به این آمار، ارزش بنزما در لالیگا را نیز اضافه کنیم، در مجموع او با 22/25، بالاتر از لواندوفسکی (19/25) قرار می‌گیرد.

اگر بخواهیم مقایسه ای میان آمار گلزنی کریم بنزما و رابرت لواندوفسکی در سه فصل اخیر داشته باشیم، می بینیم که لواندوفسکی نسبت به بنزما گل های بیشتری به ثمر رسانده است. البته تاثیرگذاری بنزما در فصل گذشته به مراتب بیشتر از لواندوفسکی بود و این بنزما بود که نقش اصلی را در قهرمانی‌های رئال مادرید ایفا کرد. اکنون آمار مجموع گل‌هایی که لواندوفسکی و بنزما در سه فصل اخیر در رقابت‌های لیگ داخلی و لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رسانده‌اند را مقایسه می‌کنیم. در فصل 2020/2019، رابرت لواندوفسکی 49 گل به ثمر رساند و کریم بنزما 26 گل زد. در فصل 2021/2020، رابرت لواندوفسکی 46 گل به ثمر رساند و کریم بنزما 29 گل زد. در فصل 2022/2021 آمار بنزما نزدیک تر و تاثیرگذاری او هم به مراتب بیشتر شد. در این فصل کریم بنزما 42 گل به ثمر رساند و لواندوفسکی 48 گل.

*عرفان خماند


نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار