PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۷۵۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲
«گرانیت ژاکا» در گفت‌و‌گو با «گل» :
وقتی شکست می‌خوریم، شب خوابمان نمی‌برد

وقتی گلی که گرانیت ژاکا در دیدار مقابل منچستریونایتد در ماه آوریل زد را به یاد او می‌آوریم، لبخند می‌زند. شوتی برق‌آسا از فاصله 25 یاردی که در نهایت به عنوان بهترین گل فصل باشگاه آرسنال به انتخاب هواداران نیز انتخاب شد. ژاکا بعد از این گل جوری خوشحالی کرد انگار لحظه بسیار مهمی برای او بوده است. این در حالی است که در سال 2019 و بعد از مشکل خوردن این بازیکن با هواداران در جریان تساوی آرسنال مقابل کریستال پالاس تحت هدایت اونای امری، جدایی هافبک سوئیسی تقریبا قطعی به نظر می‌رسید. در آن مسابقه ژاکا در حالی تعویض شد که هواداران آرسنال در حال هو کردن او بودند و این بازیکن نیز با عبارت زشتی جواب هواداران را داد و سپس به تونل ورزشگاه رفت.

به نظر می‌رسید کار ژاکا با آرسنال تمام شده است و خود این بازیکن نیز اعتراف کرده است که چمدان‌هایش را جمع کرده بود و می‌خواست به آلمان برود و این میکل آرتتا بوده است که بعد از گرفتن جای امری، هافبک سوئیسی را قانع کرده است در لندن بماند.

از آن زمان به بعد، ژاکا در تلاش بوده تا رابطه‌اش با هواداران را احیا کند و گل او به منچستریونایتد که در مقطع بسیاری حساسی از فصل به ثمر رسید، یکی از بزرگترین عوامل احیای این رابطه بوده است. ژاکا حالا هفتمین فصل حضورش در کنار توپچی‌ها را آغاز کرده است و مصمم است این رابطه را باز هم بهتر کند. هافبک سوئیسی در مورد آن شوت سهمگین می‌گوید:«این شاید یکی از بزرگترین لحظه‌های من در این باشگاه بوده است. همه می‌دانند سه سال پیش چه اتفاقی افتاد. الان در حالی به شما می‌گویم این گل یکی از بهترین لحظه‌های من در آرسنال بوده است که سه سال پیش می‌توانستم بگویم چنین اتفاقی هرگز نخواهد افتاد. این روزها احساس می‌کنم هواداران خیلی بیشتر از قبل دوستم دارند. من به سهم خودم تلاش کردم تا این رابطه را درست کنم و چنین چیزی قطعا به زمان نیاز دارد اما این حس را دارم که در مسیر درستی قرار داریم.»

ژاکا در ادامه افزود:«آیا فصل گذشته بهترین فصل من از زمان آمدن به آرسنال بود؟ اما باید بگویم هیچوقت با این باشگاه، هم‌تیمی‌هایم یا کارکنان آرسنال مشکلی نداشتم. فقط در بازی با پالاس این اتفاق افتاد. در غیر این صورت همه چیز خوب بود. مردم فقط آن صحنه را می‌بینند و ناراحت می‌شوند و به راحتی 5 سال دیگری که در باشگاه بودم را فراموش می‌کنند اما چنین مسائلی پیش می‌آیند.»

ژاکا معتقد است در آرسنال درگیر سوتفاهماتی شده است. او می‌گوید حس می‌کند هواداران انگلیسی بر این باورند که بازیکنان به فوتبال اهمیت چندانی نمی‌دهند و بعد از هر شکست یا عملکردی ضعیف به شکلی ظاهری سری تکان می‌دهند و سپس مثل همیشه به کارشان ادامه می‌دهند. این چیزی است که ژاکا امیدوار است با پخش شدن مستندی در مورد باشگاه آرسنال تغییر کند. در این مستند نشان داده می‌شود که بازیکنان پشت صحنه چه شرایطی دارند و دوربین‌ها حتی به خانه ژاکا می‌روند تا از او در کنار همسر و دو فرزندش فیلم‌برداری کنند.

ژاکا می‌گوید خوشحال است که امکان چنین چیزی را فراهم کرده است و دوست دارد هواداران در آینده از این هم به بازیکنان نزدیک‌تر شوند چرا که شاید با این کار نظرشان در مورد بازیکنان عوض شوند و بفهمند بازیکنان چقدر به فوتبال و نتایج اهمیت می‌دهند. او می گوید:«مردمی که ما را در تمرینات نمی‌بینند، نمی‌دانند چقدر سخت تلاش می‌کنیم. فقط ما را در جریان 90 دقیقه مسابقه می‌بینند. هر بازیکنی روز خوب و بد دارد. به همین خاطر هم با مسئولان باشگاه صحبت کردم و از آنها پرسیدم چرا نمی‌شود هواداران را دست‌کم هفته‌ای یک بار به باشگاه راه بدهیم تا تمرینات ما را ببینند؟ ما به تمرین نمی‌آییم تا وقت بگذرانیم و 90 دقیقه مسابقه هم برایمان اهمیت نداشته باشد. بیشتر از چیزی که مردم فکر می‌کنند اهمیت می‌دهیم. وقتی شکست می‌خوریم، شب خوابمان نمی‌برد. فرقی نمی‌کند در آن بازی میزبان باشیم یا مهمان. هیچ‌کس این را نمی‌بیند. این مرا ناراحت می‌کند چون بعد از شکست هواداران شروع به گفتن این می‌کنند که همه چیز را برای باشگاه نمی‌گذاری. این کار را می‌کنی، آن کار را می‌کنی. این درست نیست. حضور هواداران در تمرین در انگلیس اصلا آسان نیست. در آلمان شرایط فرق می‌کند. دو یا سه هزار نفر هر روز سر تمرین می‌آیند.»

ژاکا با 29 سال سن یکی از بازیکنان کهنه‌کار ترکیب فعلی آرسنال محسوب می‌شود. اگر چه آرتتا از زمانی که به آرسنال آمده تقریبا تمام بازیکنانی را که زیر نظر ونگر یا امری بازی می‌کردند را فروخته است اما ژاکا هنوز در تیم باقی مانده است. فصل گذشته رم به شدت به دنبال جذب این هافبک بود اما ژاکا در نهایت در لندن ماند و قرار است یک بار دیگر نقشی کلیدی و تاثیرگذار در آرسنال داشته باشد تا این تیم جایگاه پنجمی فصل قبل خود را ارتقا دهد. او می‌گوید:«فکر می‌کنم به جز راب هلدینگ و هکتور بیرین، تنها کسی هستم که از 6 یا 7 سال پیش در تیم مانده است و سایر بازیکنان همه جدید هستند. این باعث افتخار من است. با پروژه‌ای که میکل دارد، در حال ساخت چیز بسیار ویژه‌ای هستیم. خیلی بد است که تنها دو سال دیگر از قراردادم باقی مانده است. باید ماند و دید بعد از این دو سال چه پیش می‌اید اما آینده بسیار بسیار خوبی برای باشگاه می‌بینم. این هفتمین سال حضور من در این تیم است. چیزهای خوب و بد زیادی دیده‌ام. بعد از اتفاقی که سه سال پیش برایم افتاد، سعی کردم تا جای ممکن با قدرت برگردم. برای بازیکنان جدید تیم احترام قائلم و آنها هم به من احترام می‌گذارند. سعی می‌کنم رفتارم با همه یک سال باشد و سن و سال بازیکنان برایم اهمیتی ندارد. برای من سن فقط یک عدد است. در نهایت باید خودت را در زمین مسابقه نشان دهی و مهم نیست که 18 ساله‌ای یا 35 ساله. اگر استحقاق بازی کردن داشته باشی، بازی خواهی کرد و اگر بازی نکنی، لیاقتش را نداشته‌اید. اگر بخواهم صادق باشم، کسی نیستم که زیاد به اعداد نگاه کنم.»

*آرمین زمانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار