PDF نسخه کامل مجله
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۷۵۶۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲

هواداران آرسنال در بازی ابتدایی فصل توپچی‌ها مقابل کریستال پالاس با یکدیگر برای مربی خود متحد شدند و شعار "میک آرتتای جادویی " را سر دادند. آرتتا با تغییراتی که در این فصل انجام داده، یک آرسنال متحول شده را در سه بازی اخیر به مصاف حریفانش در لیگ برتر فرستاده تا حاصل آن 3 پیروزی در 3 بازی نخست باشد. این در حالیست که او پس از جایگزینی آرسن ونگر، در دو فصل اخیر ، رده‌های بین پنجم تا هشتم را نصیب خود کرده بود. حالا توپچی‌ها پس از اورتون (فصل 1937-1938 و 1938-1939) به نخستین تیمی بدل شدند که در سطح نخست فوتبال انگلیس تنها یک فصل پس از ثبت 3 شکست پیاپی در 3 دیدار ابتدایی، فصل جدید را با 3 پیروزی پیاپی آغاز می‌کنند. نکته جالب توجه اینجاست که آرسنال برای سومین بار در تاریخش موفق شد هر سه بازی اولش در لیگ جزیره را با برد تمام کند. مسئله مهم این است که در دو دفعه قبلی که موفق به انجام این کار شده، یک بار قهرمان و یک بار نیز نایب قهرمان لیگ برتر شده است. تیم آرتتا ، خلق و خوی لازم برای به چالش کشیدن قهرمانی منچسترسیتی را دارد. از سال 2004 ، این اولین فصلی است که آرسنال در هر 3 بازی اول خود به پیروزی می‌رسد و البته اولین باری هم هست که از سال 2016 ، آنها بعد از چند بازی همچنان صدرنشین مانده‌اند. جالب تر از همه این آمار و ارقام این است که برای اولین بار از سال 2003 ترکیب اولیه آنها در 3 بازی متوالی آغاز فصل، دست نخورده مانده است. به نظر شما اینها علائم قهرمانی آرسنال هستند؟

میکل آرتتا، سرمربی آرسنال از شروع بی‌نقص تیمش در این فصل لیگ برتر غافلگیر نشده و معتقد است که باید برای حفظ فرم خود تلاش کند تا شانس قهرمانی داشته باشد. آرسنال در ابتدای فصل گابریل ژسوس و الکساندر زینچنکو را از منچسترسیتی به خدمت گرفت و اتفاقا این دو بازیکن، ستاره‌های لندنی‌ها در سه بازی اخیر بوده‌اند. این در حالی است که سالیبا نیز پس از بازگشت از تیم فرانسوی المپیک مارسی، توانسته جایگاه خودش را پیدا کند.

البته فصل به تازگی شروع شده و برای زدن چنین حرف هایی ، بسیار زود است اما آرسنال تا اینجای کار نشان داده که تیم بسیار خوبی در فصل جدید دارد و می تواند در جمع تیم های بالای جدول باشد. در هر صورت باید دید که آرتتا می تواند این شرایط خوب را ادامه دهد یا خیر ، چرا که قهرمانی در لیگ برتر انگلیس نیازمند داشتن ثبات است.

در هفته گذشته مستند جالب "همه یا هیچ؛ آرسنال" از شبکه پرایم ویدئو پخش و در آن نشان داده شد که چگونه سرمربی اسپانیایی توانسته طی دو فصل گذشته، تیمش را متحول کند. آرتتا به دلیل دادن اهمیت زیاد به انضباط ، شهرت دارد و روش‌های سختگیرانه‌اش که در این مستند پخش شد، در کانون توجه قرار گرفته است. دوربین‌ها در تمام فصل گذشته ، آرسنال را دنبال می‌کردند و آخرین قسمت‌هایی که پخش شد نشان می‌دهد که پیر امریک اوبامیانگ چگونه کاپیتانی را از دست داده و قراردادش متقابلا فسخ شده است.

در این مستند، آرتتا در پاسخ به این سوال که آیا انعطاف پذیری در مورد "غیرقابل مذاکره" او وجود دارد، گفت: "100 درصد. شما نمی توانید با همه یکسان رفتار کنید. آنها همه انسان هایی با نیازهای متفاوت هستند. آنها باید انرژی را به روش های بسیار متفاوتی آزاد کنند و ما اینجا هستیم تا آن را درک کرده و سعی کنیم آن را تسهیل کنیم. زیرا در پایان ، ما بهترین ها را می خواهیم. اما آنها همچنین باید درک کنند که برای انجام این کار، لحظاتی برای انجام آن وجود دارد و ما باید آن لحظات را به اشتراک بگذاریم و انتخاب کنیم زیرا هرکسی نمی‌تواند در زمان و روزی که می خواهد حاضر شود".

برای این مستند ، دوربین‌ها در طول فصل گذشته به رختکن توپچی‌ها رفتند و تصویر و واکنش‌های هواداران در چند هفته پایانی در شش اپیزود ابتدایی به نمایش گذاشته شده. اما سقوط پایان فصل آرسنال که با دو باخت پیاپی مقابل تاتنهام و نیوکاسل و از دست رفتن سهمیه لیگ قهرمانان همراه شد، حالا در مستند آمازون واکاوی می‌شود. اگر چه در اپیزود هفتم ، موضوعات زیادی از جمله سه باخت مقابل کریستال پالاس، برایتون و ساوتهمپتون و سه پیروزی برابر چلسی، منچستریونایتد و وستهام بررسی می‌شود، اما اتفاق مهم در اپیزود پایانی رخ می‌دهد.
همه می‌دانند اوضاع در فصل قبل برای آرسنال چگونه پیش رفت . باخت به اسپرز و نیوکاسل و واکنش‌های پشت پرده نسبت به آن چیزی است که هواداران می‌خواهند بیشتر درباره‌اش بدانند. آرتتا بعد از باخت به تاتنهام خیلی ناراحت بود، شاید به خاطر برخی از تصمیمات داوری، اما مربی آرسنال بعد از شکست شرم‌آور 2 بر صفر برابر نیوکاسل که به امیدهای چهارمی این تیم پایان داد، کار را تمام کرد: "بازی ما در این مسابقه ، یک آشغال به تمام معنا بود . خجالت‌آور بود. این بازی غیرقابل قبول بود و اگر شما بازیکنان نظر دیگری دارید، در دنیای متفاوتی زندگی می‌کنید. نگران نباشید، من جوابگو هستم، امروز دفاع از تیم ، سخت است اما یک بار دیگر گندکاری‌ها را گردن می‌گیرم."

یک اتفاق جالب دیگر ، درگیری الکساندر لاکازت و سدریک سوارس در اپیزود هشتم است که با وساطت دیگران و جداکردن این دو از هم ، تمام شد .

مثل فصل 2021-2022 ، " آرسنال، همه یا هیچ " ، شروع ناامیدکننده‌ای داشت اما با جلورفتن بازی‌ها پیشرفت خوبی کرد. هواداران آرسنال از پایان مستند راضی نیستند چون باخت به تاتنهام و نیوکاسل ، تیم را از لیگ قهرمانان دور کرد. این سریال در مجموع نگاه جذابی به پشت پرده زندگی آرسنال در فصل گذشته دارد. صحبت‌های آرتتا و ایده‌های انگیزشی او جالب بود و با این مستند ، اطلاعات خوبی از آنچه در رختکن تیم می‌گذرد و فراتر از نگاه همیشگی دوربین‌ها، منتشر می‌شود. ستاره‌هایی در این مستند هستند که کمتر به چشم می‌آیند، مثل اودیسکرول، دکتر باشگاه یا کارلوس کوئستا از دستیاران آرتتا. "همه یا هیچ " ، جذابیت دارد اگرچه پایانش آن چیزی نبود که هواداران ، امیدوار به وقوعش بودند اما صحنه‌هایی را به نمایش گذاشت که قبلاً دیده نشده بود.

این مستند در زمان مناسبی پخش شده است. درست در روزهایی که آرسنال در صدر جدول لیگ برتر قرار دارد و برخلاف تصور، در این فصل توانسته پا به پای مدعیان اصلی قهرمانی پیش بیاید. آنها اگرچه در این فصل تقویت شده و چند بازیکن خوب را جذب کرده‌اند، اما نباید فراموش کنیم که آنچه امروز برای آرسنال اتفاق افتاده، حاصل تلاش و تفکرات مردی است که کارش در فوتبال را در همین آرسنال به پایان برد و دنیای مربیگری را با دستیاری پپ گواردیولا آغاز کرد و حالا تاثیرپذیری از تفکرات هموطنش باعث شده تا آرسنال را پس از سال ها در صدر جدول ببینیم.

آرسنال علاوه بر ژسوس و اودگارد که این روزها بدجور در لیگ گرد و خاک کرده‌اند، شماری از بازیکنان جوان را در اختیار دارد که نه تنها از آکادمی خود آنها را کشف کرده بلکه با یک سرمایه‌گذاری مناسب، تعدادی از آنها را از بیرون آکادمی به تیم اضافه کرده است؛ بازیکنانی که باید بیشتر تمرین کنند و منتظر فرصت مناسب بمانند تا بتوانند روزی به ترکیب اصلی اضافه شوند. اسمیت-لو، تیرنی و فو آن جیان یانگ ، بر روی نیمکت در انتظار هستند. در تیم آرتتا یک رقابت سالم در جریان است و می‌بینیم که بازیکنی مانند بن وایت با نشان دادن شایستگی خود، در پست دفاع راست مورد استفاده قرار گرفته و هر روز هم بهتر و بهتر می‌شود.

در قلب خط دفاعی هم شرایط به همین شکل است و بازیکنی مانند سالیبا که تنها 21 سال دارد، شوت‌هایش به عنوان یک بازیکن چپ پا، حتی از یک مهاجم هم بهتر است. این بازیکن فرانسوی در بازی مقابل بورنموث 73 پاس به هم‌تیمی‌هایش داد که درصد موفقیت آنها 100 بود. آمار او در این بازی ، بی‌نظیر بود.

میکل آرتتا اعلام کرده که برنامه نقل و انتقالاتی توپچی‌ها در تابستان امسال تمام نشده است. لوکاس پاکتا و یوری تیلمانس از لسترسیتی به عنوان هدف‌های دیگرشان در بازار نقل و انتقالات شناخته می‌شود. البته آرتور ملو نیز مورد توجه قرار گرفته است، اگرچه خرید جدید یعنی الکساندر زینچنکو - که می‌گوید رویای او برای پیوستن به باشگاه دوران کودکی‌اش محقق شده می‌تواند در خط هافبک نیز بازی کند. به نظر می‌رسد یک وینگر بااستعداد آخرین قطعه از پازل خریدهای توپچی‌ها باشد.

اگر ژسوس همچنان روی فرم باشد و به تغذیه بازیکنانی مثل اودگارد، مارتینلی و ساکا ادامه دهد، آرسنال می‌تواند پیش از شروع تعطیلات "فیفادی" در ماه سپتامبر، به 8 برد پی در پی در لیگ دست پیدا کند. پس از فولام آنها باید به مصاف استون ویلا، منچستریونایتد، اورتون و برنتفورد بروند که همگی به جز فولام، فصل جدید را با مشکلات قابل توجهی شروع کرده‌اند.

از هفته نهم ، دردسرهای آرتتا شروع می‌شود. او و تیمش در این هفته مقابل تاتنهام، هفته بعد دربرابر لیورپول و در هفته دوازدهم به مصاف سیتی می‌روند که در همه آنها میزبان هستند. این سه بازی پیاپی ، یک آزمون واقعی برای آرسنال است. بازی خارج از خانه هفته پانزدهم در برابر چلسی، به ما نشان خواهد داد که این آرسنال توان قهرمانی و رقابت با غول‌های جزیره را دارد یا نه . با این حال ، همین سه پیروزی اول فصل، امیدشان را برای قرار گرفتن در جمع 4 تیم بالانشین، زیاد کرده است.

هنوز راه درازی در پیش داریم و هرگونه صحبت در مورد رتبه احتمالی آرسنال در پایان فصل، بسیار زود است، اما نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد روش‌های آرتتا به صورت ریشه‌ای ، ساختار آرسنال را تغییر داده و تحول در این تیم آغاز شده است.

* عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار