PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۷۵۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
هلندی‌های اولدترافورد؛ ستاره‌های پرافتخار

تاریخ منچستریونایتد همیشه پر از بازیکنانی بوده که از لیگ هلند به این تیم پیوسته‌اند. البته همه آنها موفق هم نبوده‌اند؛ گاهی می‌شوند درخشان و موفق مانند رود فان‌نیستلروی و یاپ استام و گاهی از میان آنها بازیکنی مانند الکساندر باتنر پیدا می‌شود. با این حال همواره رابطه یونایتد با لیگ هلند خوب بوده و همیشه استعدادیاب‌ها و وکلای این باشگاه، چهار چشمی لیگ باشگاهی این کشور را برای خرید بازیکنان بااستعداد زیر نظر داشته‌اند.

خرید بازیکنان هلندی و یا بازیکنان شاغل در لیگ هلند در دوره حضور سرالکس فرگوسن به طور مداوم در جریان بود و پس از اینکه او باشگاه را بعد از 25 سال ترک کرد، این جریان کم و بیش ادامه پیدا کرد. در این فصل که اریک تن‌هاگ هلندی هدایت " شیاطین سرخ" را بر عهده گرفته، انتقال بازیکنان شاغل در لیگ هلند ، به خصوص از آژاکس شدت بیشتری پیدا کرده است. حتی پس از انتخاب به عنوان سرمربی جدید یونایتد، گفته می‌شد که وی تمایل دارد بیشتر بازیکنان آژاکس که چندین فصل با آنها کار کرده و با سبک فوتبال آنها آشنا بود را به اولدترافورد بیاورد.

از همان زمان که تن‌هاگ روی نیمکت یونایتد نشست، چند بازیکن مختلف آژاکس به این تیم " لینک " شدند و در نهایت ، لیساندرو مارتینز و سپس آنتونی به جمع منچستری‌ها پیوستند تا در همین تابستان 2 بازیکن و یک مربی از لیگ هلند و آژاکس به اولدترافورد آمده باشند. در دو فصل گذشته هم دنی ‌فن‌دبیک از آژاکس به خدمت گرفته شد تا این باشگاه بازیکن‌ساز فوتبال هلند، بیشترین خدمت را به یونایتد کرده باشد.

مارتینز و آنتونی در حالی سرخ‌پوش شدند که چندین بازیکن دیگر مانند ادسون آلوارز، نصیر مزروعی، رایان گروانباخ، یورین تیمبر و سباستین هالر هم در رادار منچستری‌ها قرار داشتند. البته آنها در همین تابستان ، تایرل مالاسیا را هم از فاینورد به خدمت گرفته‌اند اما پیش از همه بازیکنانی که در این پنجره نقل و انتقالاتی از لیگ هلند به خدمت گرفته شدند، 11 بازیکن دیگر هم در طول تاریخ لیگ برتر، به عضویت یونایتد درآمده‌اند. ریموند فن‌درگرو از اولین بازیکنان هلندی این تیم بود که در سال 1996 از ویتسه آرنهیم به منچستر آمد. پس از فن‌درگرو آنها موفق شدند در سال 1998 یاپ استام تنومند را از آیندهوون جذب کنند؛ بازیکنی که نقش مهمی در کسب سه‌گانه سال 1999 داشت و یکی از مهمترین بازیکنانی محسوب می‌شود که از لیگ هلند به منچستر آمده اند .

رود فان‌نیستلروی هم که گل سرسبد بازیکنانی بود که از لیگ هلند خریداری شدند. او که بین سال‌های 1998 تا 200 بهترین گلزن لیگ هلند لقب گرفت، در ازای18/5 میلیون پوند در سال 2001 آیندهوون را ترک کرد تا شاگرد فرگوسن افسانه‌ای شود. 4 سال بعد پارک جی‌سونگ کره‌ای هم همین مسیر را طی کرد و اولین خرید آسیایی فرگوسن لقب گرفت. در سال 2012 آندرس پریرا در سن 16 سالگی از آکادمی آیندهوون خریداری شد و الکساندر باتنر در همین سال از ویتسه به خدمت گرفته شد. تیموتی فوسو منسا و دلی بلیند در سال 2014 و در دوران حضور لوئیز فن‌خال از آژاکس به اولدترافورد آمدند. یک سال بعد هم ممفیس دیپای از آیندهوون به این جمع اضافه شد. تاتیث چانگ هم از آکادمی فاینورد در سال 2016 جذب شد و دنی فن‌دبیک آخرین بازیکنی بود که در سال 2020 از لیگ هلند و تیم آژاکس به یونایتد منتقل شد.

بهترین بازیکنان هلندی تاریخ منچستر

یوردی کرایف

یوردی کرایف، فرزند یوهان کرایف، یکی از اعضای تیم بارسلونای 1996- 1994 بود و توانست ذخیره خوبی در پست هافبک هجومی برای بارسلونا باشد.او در سال 1996 با مبلغ 1/4 میلیون پوند به منچستر یونایتد منتقل شد. او در اولین فصل حضور خود تبدیل به یکی از مهره های این تیم شد و توانست جام حذفی 1997 را کسب کند.اما در ابتدای فصل بعد دچار مصدومیت از ناحیه زانو شد و دیگر نتوانست یکی از اعضای ثابت تیم باشد.او در سال 1999 به سلتاویگو قرض داده شد و حتی نتوانست قهرمان لیگ قهرمانان اروپا با این تیم شود. قرارداد وی در سال 2000 به اتمام رسید و او به آلاوز پیوست. او هم اکنون سرمربی تیم ملی اکوادور می‌باشد.

ریموند فن درگرو

ریموند فن درگرو، یکی از ستاره های ویتسه بود و حدود 8 سال برای این تیم به صورت ثابت بازی کرد تا اینکه در سال 1996 با مبلغ 500 هزار پوند جذب شد. او در 6 سال حضورش با لباس " شیاطین سرخ" اغلب دروازه‌بان ذخیره پیتر اشمایکل، مایک بوسنیچ و فابین بارتز بود و تنها توانست در سال 2000 به صورت فیکس در این تیم بازی کند. او بازی‌های زیادی برای منچستر در لیگ قهرمانان انجام داده که در اغلب آنها به صورت تعویضی بازی کرده و حتی در سال 2001 توانسته در مقابل اشتورم‌گراتس یک پنالتی را از بازیکن حریف بگیرد. او به دروازه‌بان تعویضی بودن مشهور است و حتی در فصل 2001 ، 3 بار با مارک بوسنیچ تعویض شد. او در سال 2002 به وستهام یونایتد پیوست. او هم اکنون مربی دروازه بان های ویتسه است.

یاپ استام

این دفاع وسط هلندی در سال1998 با مبلغ سرسام آور 10/5 میلیون پوند آز آیندهوون به منچستر یونایتد پیوست. او یکی از ارکان موفقیت کسب 3 گانه بود و می توان از وی به عنوان ستون تیم در آن سال ها نام برد . او کلین شیت های زیادی در تیم کرد و دفاعی مطمئن بود اما با تصمیمی شوکه کننده در سال 2001 به لاتزیو پیوست. از دلایل فروش وی می‌توان 2 چیز را نام برد:1.دعوا با سرمربی در آن زمان 2. اظهارات او در کتاب بیوگرافی اش درباره اینکه سرالکس او را بدون مجوز از آیندهوون خریده ، هر چند در سال 2007 فرگوسن به اشتباه خود در فروش او اعتراف کرد و گفت می توانسته درمورد او کم تر سخت بگیرد. استام به درخشش خود در لاتزیو و میلان ادامه داد و در سال 2007 در آژاکس از فوتبال خداحافظی کرد. او هم اکنون سرمربی تیم سین سیناتی اف سی در mls است.

رود فان‌نیستلروی

رود در سال 2000 از آیندهوون با مبلغ 19 میلیون پوند به منچستر یونایتد پیوست اما به دلیل مصدومیت زانو به او اجازه داده شد تا یک فصل در آیندهوون بماند و سال 2001 به هم تیمی هایش بپیوندد. او اولین بازی خود را در برابر لیورپول در جام خیریه انجام داد که منچستر بازی را 2-1 باخت. اما اولین گل رود، در اگوست 2001 در برابر فولام زده شد تا با 2 گل به تیمش در برد 3-2 کمک کند. او اولین گل خود در لیگ قهرمانان را نیز در 17 اکتبر در برابر دپورتیوو لاکرونیا زد اما منچستر آن بازی را 3-2 باخت. در آخر فصل 2002-2001 رود با 23 گل در 33 مسابقه عنوان بهترین بازیکن فصل را دریافت کرد و همینطور 10 گل برای منچستر در لیگ قهرمانان زد.

سال بعد ، فان‌نیستلروی آمار خود را بهتر کرد و همزمان با بردن لیگ برتر، 25 گل در 34 مسابقه زد و بالاتر از تیری هانری ، آقای گل مسابقات شد. او همچنین 12 گل در لیگ قهرمانان زد تا آقای گل جام شود. فصل 2004-2003 یکی از پر حاشیه ترین سال های او بود. رکورد گلزنی او در 11 بازی پیاپی ، تا سال 2015 که "واردی" این رکورد را شکست پا برجا بود. در دربی منچستر- آرسنال او در لحظه آخر ، پنالتی ای را خراب کرد که می‌توانست به برد تیمش منجر شود و همینطور در بازی برگشت باعث اخراج پاتریک ویرا شد که آرسن ونگر اعتقاد داشت "رود" تمارض کرده و خطایی نبوده است.

فصل 2005-2004 برای او خوب نبود زیرا نیمی از فصل را از دست داد اما در فصل 2006-2005 اتفاقاتی افتاد که باعث اخراج رود از این تیم و نیمکت نشین شدنش شد. او در تمرینات با رونالدو دعوای سختی بر سر اینکه رونالدو چرا توپ را به او پاس نمی‌دهد، کرد و همین باعث اختلافش با رونالدو و کارلوس کروش شد. سر الکس بعد از اتفاقاتی که در تمرینات افتاد ، رود را نیمکت نشین کرد تا اینکه در آخر فصل با مبلغ 14 میلیون یورو به رئال مادرید فروخته شد. فن نیستلروی در سال 2012 در مالاگا کفش هایش را آویخت و به کار مربیگری مشغول شد.

ادوین ‌فن درسار

بعد از دروازه‌بان های متعددی که برای جانشینی اشمایکل خریده شده و نتوانسته بودند از دروازه شیاطین سرخ محافظت کنند، ادوین فن درسار، از فولام در سال2005 با مبلغ تنها 2 میلیون پوند خریده شد. به عقیده فرگوسن ، او بهترین دروازه بان خریداری شده بعد از پیتر اشمایکل بود. اولین درخشش او در فصل 2007-2006 بود که پنالتی استیو دروسل در دربی منچستر را مهار کرد و در تیم منتخب فصل قرار گرفت. فصل 2008-2007 یکی از بهترین سال های ادوین در منچستر بود. با اینکه او در ابتدای فصل دچار مصدومیت کوچکی شد اما به درخشش خود ادامه داد و پنالتی آنلکا را در فینال لیگ قهرمانان مهار کرد تا شیاطین سرخ ، قهرمان لیگ قهرمانان شوند. در آخر همان سال ، ادوین با منچستر قراردادی تا آخر سال 2010 امضا کرد. فصل 2009-2008 بهترین سال ادوین در منچستر بود. او رکورد 1382 دقیقه گل نخوردن را در لیگ برتر ثبت کرد که این رکورد تا اواخر فصل و تا هفته 14 ادامه داشت. دستکش طلای پریمیر لیگ با 21 کلین شیت، حضور در تیم منتخب لیگ برتر و جایزه بهترین دروازه‌بان سال اروپا از افتخارات ادوین در این سال است. فصل 2010-2009 سال خوبی برای ادوین نبود زیرا در بازی‌های پیش فصل مصدوم شد و تا هفته 15 لیگ برتر را از دست داد. در آخر این فصل ، ادوین قرارداد یکساله دیگری امضا کرد و اعلام کرد که در پایان فصل بازنشسته خواهد شد. او باز هم در این سال در تیم منتخب فصل لیگ برتر قرار گرفت و در پایان فصل در فینال لیگ قهرمانان اروپا بعد از شکست 3- 1 مقابل بارسلونا بازنشسته شد.

عرفان خماند*

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار