PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۷۶۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
برندگان و بازندگان پنجره نقل و انتقالات تابستانی

یک پنجره نقل و انتقالاتی دیگر نیز به انتهای خود رسید. حالا تمام جنب‌و‌جوش‌ها و شایعات دوباره کمرنگ می‌شوند و دنیای فوتبال می‌تواند نفس راحتی بکشد چرا که تا چند ماه دیگر خبری از نقل و انتقالات نخواهد بود. مربیان حالا می‌دانند روی کدام بازیکنان می‌توانند برای نیم فصل اول حساب کنند و هواداران نیز به زودی با بازیکنان جدید تیم‌هایشان روبرو خواهند شد.
در انگلیس چیزی نزدیک به 2 میلیارد پوند خرج خریدهای جدید نقل و انتقالاتی باشگاه‌ها شد تا رکوردی جدید به ثبت برسد و این فرضیه که همه‌گیری کرونا باشگاه را مجبور به تغییر رویه در پنجره‌های نقل و انتقالاتی می‌کند، کاملا غلط از آب در بیاید. با این وجود، در سایر لیگ‌های اروپایی شرایط اندکی متفاوت بود چرا که مطابق گذشته استعدادهای حاضر در لیگ‌های ایتالیا، آلمان، اسپانیا و فرانسه راه لیگ برتر را در پیش گرفتند. این اتفاق ، تعجبی هم ندارد چون این لیگ‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند با لیگی رقابت کنند که فقط 10 میلیارد پوند از حق پخش تلویزیونی در سه سال آینده درآمد خواهد داشت. حال سایت " گل" نگاهی به برندگان و بازندگان این پنجره نقل و انتقالاتی انداخته است.
برنده: بارسلونا
بیایید برای یک لحظه تمرکزمان روی این نباشد که بارسلونا چطور توانست این کار را انجام دهد و به جای آن روی این تمرکز کنیم که آنها چه کار فوق‌العاده‌ای در این پنجره نقل و انتقالاتی انجام دادند. تقویت کردن تیمی پر از استعدادهای جوان با بازیکنانی نظیر رافینیا، کسیه، کریستینسن و هکتور بیرین یک چیز است اما اضافه کردن لواندوفسکی به این ترکیب ، یک کار فوق‌العاده محسوب می‌شود. تعجبی ندارد که این روزها لبخند رضایت روی لب‌های ژاوی نقش بسته است. البته که چندین بازیکن این تیم نیز در این پنجره دچار ضرر شدند که از میان آنها می‌توان به مارتین برایت‌ویت یا ممفیس دیپای اشاره کرد اما اگر نگاهی فوتبالی به ماجرا داشته باشیم، بارسلونا به نحوی توانست یکی از هیجان‌انگیزترین تیم‌های اروپا را برای رقابت در مسابقات این فصل آماده کند.
بازنده: کریستیانو رونالدو
کریستیانو رونالدو به هیچ عنوان تصور نمی‌کرد بازگشتش به خانه چنین فرجامی داشته باشد. فوق‌ستاره پرتغالی بعد از این که فهمید زمین چمن اولدترافورد به همان سبزی روزهای حضورش در این تیم در سال 2009 نیست، تمام تابستان تلاش کرد تا از منچستریونایتد جدا شود و در نهایت به بدترین شکل ممکن در این زمینه ناکام شد. تمام تیم‌های برجسته اروپایی شانس جذب رونالدو را از سوی مدیر برنامه‌های این بازیکن دریافت کردند اما هیچ یک حاضر نشدند برای جذب بازیکنی که هنوز هم آشنایی خوبی با گلزنی دارد اما در ماه فوریه 38 ساله می‌شود، اقدام کنند. رونالدو در این سال‌ها نشان داده است که با حضورش در ترکیب ، ایجاد یک برنامه تاکتیکی منسجم کار سختی می‌شود و همچنین با رفتارش در رختکن تیم باعث ایجاد چنددستگی و مشکلات زیادی است. شاید "شیاطین سرخ" در فصل پیش چند بار شاهد درخشش رونالدو بودند اما هرکس که فکر می‌کند بازگشت رونالدو به منچستر موفقیت‌آمیز بوده است، دارد خودش را فریب می‌دهد.
برنده: ناتینگهام فارست
ناتینگهام فارست با صعود مجدد به لیگ برتر روزهای خیلی خوبی را سپری می‌کند و برای ماندن در بالاترین سطح فوتبال انگلیس در تابستان 21 بازیکن جدید خرید که بیش از 150 میلیون پوند خرج روی دست این تیم گذاشت. در میان این خریدها می‌توان به مورگان گیبس‌وایت از وولورهمپتون اشاره کرد که رکورد نقل و انتقالات این باشگاه را شکست. ناتینگهام موفق به جذب تایوو آوونی، امانوئل دنیس، دین هندرسون، جسی لینگارد و همچنین رنان لودی شد. باید منتظر ماند و دید آیا این سرمایه‌گذاری جواب می‌دهد یا نه ، اما یک نکته قطعی است و آن مشکل استیو کوپر برای انتخاب ترکیب در بازی‌های پیش رو است.
بازنده: سری آ
لیست بازیکنان با استعدادی که در این تابستان ، لیگ ایتالیا را ترک کردند بسیار طولانی است: متیاس دلیخت، فرانک کسیه، ایوان پریشیچ، فابین رویز، دیان کولوسفسکی، لورنزو اینسینیه، کریستین رومرو، دریس مرتنز، الکسیس سانچز، کالیدو کولیبالی، جورجو کیه‌لینی، فرناندو برناردسکی، جان‌لوکا اسکاماکا، میکل دامسگارد، چزار کاسادی و...
اگر چه تیم‌های ایتالیایی در فصل گذشته در مسابقات اروپایی عملکرد بسیار خوبی داشتند اما بزرگترین ستاره‌های این لیگ باز هم اقدام به ترک ایتالیا کردند و اکثر آنها به خاطر پولی که باشگاه‌های لیگ برتری به آنها می‌دادند، وسوسه شدند. شکی نیست که ستاره‌های جدیدی در این لیگ ظهور خواهند کرد و امسال نیز شاهد رقابتی سنگین و نزدیک میان تیم‌های این لیگ هستیم اما بعید به نظر می‌رسد هیچ یک از تیم‌های ایتالیایی به این زودی بتوانند برای فتح لیگ قهرمانان با سایر تیم‌های بزرگ اروپا رقابت کنند و با توجه به سابقه تیم‌های ایتالیایی در این تورنمنت، این موضوع بسیار غم‌انگیز است.
برنده: حساب بانکی باشگاه آژاکس
از دست دادن دو تن از بازیکنان ستاره یک تیم به ندرت اتفاقی مثبت محسوب می‌شود اما اگر باشگاهی مثل آژاکس باشید، به تبدیل بازیکنان با استعداد به سود مالی هنگفت عادت می‌کنید و این تابستان نیز از این قاعده مستثنی نبود. قهرمان لیگ هلند بیش از 130 میلیون پوند فقط از منچستریونایتد دریافت کرد تا لیزاندرو مارتینز و آنتونی را به این تیم بفروشد. کافی است فروش سباستین هالر(به دورتموند)، رایان گراونبرخ(به بایرن‌مونیخ)، پر شورس(به تورینو) و نیکولاس تاگلیافیکو(به لیون) را اضافه کنید تا متوجه شوید غول هلندی نزدیک به 200 میلیون پوند درآمد داشته است. البته بخشی از این درآمد خرج جذب بازیکنانی نظیر استیون برخواین، کالوین بسی، برایان بروبی و اوون ویندال شد.
اگر دیدید هر یک از این بازیکنان جدید در سال‌های آینده با قیمتی بالا به فروش رسیدند، تعجب نکنید. کار آژاکس همین است و آنها این کار را بهتر از هر باشگاه دیگری انجام می‌دهند.
بازنده: کریستین پولیشیچ
این تابستان برای بسیاری از بازیکنان آمریکایی ، خوب بود و بازیکنانی نظیر تایلر آدامز، براندان آرونسون، کریس ریچاردز، مت ترنر و مالک تیمن همگی به تیم‌های بزرگ رفتند. با این حال، بزرگترین فوتبالیست فعلی آمریکا سرنوشتی نامعلوم دارد. کریستین پولیشیچ یکی از بازیکنانی بود که چلسی درموردش تصمیم‌گیری نکرد. او به وضوح انتخاب اول توماس توخل نبود اما نتوانست به صورت قرضی یا دائمی نیز به تیم جدیدی برود.  این حقیقت که آبی‌ها حاضر بودند بیش از 50 میلیون پوند برای جذب آنتونی گوردون بدهند که شهرت و توانایی‌هایش تقریبا نصف پولیشیچ است، خود گویای همه چیز است. مطمئنا پولیشیچ روزهای سختی در این فصل در پیش خواهد داشت.
برنده: بایرن‌مونیخ
باید خیلی شجاع باشید که با یازدهمین قهرمانی متوالی بایرن‌مونیخ در مسابقات این فصل بوندس‌لیگا مخالفت کنید چرا که این موضوع برای همه بسیار بدیهی به نظر می‌رسد. شاید تیم یولیان ناگلزمان، روبرت لواندوفسکی، ستاره گلزن خود را از دست داده باشد اما توانستند به جای او بازیکنی باکیفیت و با استعداد مثل سادیو مانه را اضافه کنند. ضمن این که تیم باواریایی ماتیاس د‌لیخت، رایان گراونبرخ و ماتیاس تل را اضافه کرد تا علاوه بر یک مدافع باتجربه، دو تن از آینده‌دارترین بازیکنان زیر 21 سال اروپا را نیز آورده باشد. اگر بایرن مونیخ در این فصل با اختلاف امتیاز بالایی نسبت به سایر تیم‌های آلمانی ، جام قهرمانی را بالای سر برد، نباید تعجب کرد. سوال اصلی اینجاست که آیا سادیو مانه و هم‌تیمی‌هایش می‌توانند فاتح لیگ قهرمانان شوند؟
بازنده: براندان راجرز
خیلی از زمانی که به نظر می‌رسید لسترسیتی دوباره تبدیل به تیمی میانه جدولی شده است، نمی‌گذرد. خریدهای هوشمندانه و توانایی‌های مربیگری براندان راجرز باعث شد تا " روباه‌ها " قهرمان " اف‌ای کاپ " سال 2021 شوند و می‌توان صعود نکردن آنها به لیگ قهرمانان را به بدشانسی این تیم نسبت داد. با این حال، با نگاهی به فصل جدید می‌توان فهمید که شرایط لسترسیتی خوب نیست. تیم براندان راجرز تا آخرین روزهای پنجره نقل و انتقالات حتی یک خرید برای تیم اصلی نداشت و وقتی ووت فائس را از رن گرفت که وسلی فوفانا را به چلسی فروخت.  ضمن این که آنها کاسپر اشمایکل، کاپیتان تیم‌شان را نیز به نیس فروختند.
این در حالی است که یوری تیلمانز به روزهای آخر قراردادش نزدیک می‌شود. هاروی بارنز و جیمز مدیسون به دنبال جدایی هستند و جیمی واردی، گلزن "روباه‌ها " نیز در ژانویه 36 ساله می‌شود. با وجود این شرایط، مدیرعامل لسترسیتی اعلام کرده است که با توجه به محدودیت‌های مالی باشگاه، این تیم نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کلانی انجام دهد.
لستر شرو ع ضعیفی در فصل جاری داشته و حالا تمام فشارها بر روی براندان راجرز و تیمش است. اگر راجرز تا قبل از کریسمس ، به خاطر کسب نتایج ضعیف اخراج نشده باشد، باید تعجب کرد.
برنده: مهاجمان مغضوب چلسی
می‌گویند هیچوقت نباید به تیم سابق خود برگردید اما وقتی گزینه دیگرتان نیمکت‌نشینی در استمفوردبریج است، شاید  این عبارت قدیمی چندان هم درست به نظر نرسد. چلسی دو تن از گرانقیمت‌ترین بازیکنان تاریخ خود را در این تابستان به تیم‌های دیگر داد . روملو لوکاکو به طور قرضی به اینتر برگشت و تیمو ورنر نیز به لایپزیش فروخته شد. هر دو مهاجم که در چلسی مشکل گلزنی داشتند با دور شدن از لندن مجددا شروع به گلزنی کردند و حالا به جای حضور چرخشی در ترکیب ، مهاجم اصلی تیم جدیدشان هستند. شاید این موضوع برای کالوم هادسون اودوی نیز صدق کند که به طور قرضی به بایرلورکوزن رفت.
بازنده: فرنکی دی‌یونگ
معلوم نیست هافبک هلندی بعد از این که سران بارسلونا در تمام تابستان هر کاری از دستشان برمی‌آمد برای جدایی او یا کم کردن دستمزدش انجام دادند،  این روزها چه حالی دارد. در حالی که " آبی و اناری‌ها " پول‌های کلانی برای خرید بازیکنان جدید خرج کردند، بازیکنانی نظیر فرنکی دی‌یونگ و مارتین برایت‌ویت در رسانه‌ها به عنوان دشمن تیم ترسیم شدند ، آن هم به این خاطر که می‌خواستند چیزی که حق‌شان است را بگیرند. دی‌یونگ که چلسی و منچسترسیتی را در تابستان خواهان خود می‌دید، احتمالا در تعداد زیادی از مسابقات این فصل بارسا به میدان برود اما این که چرا خواست در بارسا بماند، سوال بسیاری از فوتبال‌دوستان است.
برنده: تیم‌های شمال لندنی
این روزها آرسنال و تاتنهام هر دو روزهای خوبی را تجربه می‌کنند. تاتنهام بازیکنان فوق‌العاده‌ای جذب کرد تا سیاست‌های مثبت نقل و انتقالاتی اش که از ژانویه و با خرید کریستین رومرو، دیان کولوسفسکی و رودریگو بنتانکور شروع شده بود با جذب بازیکنانی مثل ایوان پریشیچ، ریچارلیسون، کلمنت لنگله و ایوس بیسوما ادامه پیدا کند.
از سوی دیگر آرسنال نیز با خرید گابریل ژسوس و الکساندر زینچنکو از منچسترسیتی، عملکرد خوبی داشت و همچنین توانست فابیو ویرای آینده‌دار را به تیمش اضافه کند. آنها ویلیام سالیبا را نیز بعد از دو فصل حضور قرضی در تیم‌های دیگر، امسال در تیم خود نگه داشتند. زمان مشخص خواهد کرد که آیا شروع فوق‌العاده آرسنال دوام خواهد داشت یا نه. ضمن این که باید دید آیا شاگردان کونته می‌توانند رتبه چهارمی فصل گذشته خودشان را بهبود ببخشند یا نه ، اما در حال حاضر هر دو تیم بسیار قدرتمند به نظر می‌رسند.
بازنده: رقبای منچسترسیتی
برای تیمی که همین حالا همه چیز دارد، چه بازیکنی می‌گیرید؟ نظرتان در مورد بهترین بازیکن سال آمریکای جنوبی، یک هافبک ستاره که در لیگ برتر آزموده شده و مهاجمی که آماده شکستن تمام رکوردهای گلزنی است، چیست؟ منچسترسیتی بدون این خریدها هم مدعی عنوان قهرمانی به نظر می‌رسید اما با اضافه شدن خولین آلوارز، کالوین فیلیپس و ارلینگ هالند به این باشگاه، تیم پپ گواردیولا به نظر می‌رسد دست کم در لیگ برتر ، توقف ناپذیر باشد. منچسترسیتی در روزهای آخر نقل و انتقالات ، مانوئل آکانجی و سرخیو گومز را هم جذب کرد و شرایط در ورزشگاه اتحاد بسیار رویایی به نظر می‌رسد.
این مسائل خبر بدی برای لیورپول است که در روز آخر پنجره نقل و انتقالات ، آرتور ملو را به طور قرضی از یوونتوس گرفت. چلسی هم با ریخت و پاش‌هایی که در این تابستان کرد و شاید نتیجه کم‌تجربگی مالک جدیدش بود، احتمالا نمی تواند به هارمونی لازم برای حضور در کورس قهرمانی برسد. شاید زمان ثابت کند که در اشتباه هستیم اما به نظر نمی‌رسد هیچ یک از این دو تیم توانایی به چالش کشیدن منچسترسیتی در این فصل را داشته باشند.

*آرمین زمانی

 




نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار