PDF نسخه کامل مجله
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: ۷۶۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
خوان ماتا پس از 8 سال ، منچستر یونایتد را ترک کرد
هافبک اسپانیایی ، به دنبال افتخاری دیگر با

خوان ماتا ، هافبک اسپانیایی که مدتها بود در تیم منچستریونایتد بازی نمی کرد و به نیمکت ، چسبیده بود با انتقال آزاد به باشگاه گالاتاسرای ترکیه پیوست. خوان ماتا تست‌های پزشکی خود را در ترکیه انجام داد و پس از آن قراردادی یک ساله با گالاتاسرای امضا کرد. گالاتاسرای در بیانیه‌ای اعلام کرد: بر این اساس مبلغ یک میلیون و 900 هزار یورو به بازیکن اسپانیایی و تازه وارد برای فصل جاری پرداخت خواهد شد. این بازیکن اسپانیایی که در طول هشت سال حضورش در منچستریونایتد مورد علاقه هواداران بود، پس از پایان قراردادش در اولدترافورد در ماه جولای، بازیکن آزاد شد. ماتا در سال 2014 پس از سه سال حضور موفق در چلسی به یونایتد رفت و در آنجا قهرمان جام حذفی و لیگ اروپا شد .این بازیکن 34 ساله پیشین والنسیا ، همچنین قهرمانی جام جهانی  در سال 2010 در آفریقای جنوبی را به دست آورد و دو سال بعد یعنی در سال 2012 قهرمان یورو شد. ماتا در سال های 2010 و 2012  بهترین سال های فوتبالی خود را سپری کرد.این در حالی بود که هافبک سابق "شیاطین سرخ " مورد توجه تیم‌های بزرگ لیگ عربستان هم قرار گرفته بود و گفته می شد که  به احتمال خیلی زیاد راهی لیگ این کشور خواهد شد .تیم های الاتحاد، الشباب، النصر و الهلال ، مشتری این بازیکن اسپانیایی بودند و حتی رسانه های عربی نوشتند که به احتمال خیلی زیاد ، ماتا از بین این تیم‌ها دست به انتخاب خواهد زد. همچنین اعلام شد که باشگاه الهلال عربستان پیشنهاد 10 میلیون یورویی به خوان ماتا ارائه  داده  که این هافبک اسپانیایی آن را رد کرده است. آنچه مشخص شد این بود که ماتا دوست نداشت در این سن و سال در فوتبال آسیا بازی کند بلکه تمایل داشت کماکان در فوتبال اروپا به میدان برود و شانس خود را امتحان کند. گالاتاسرای انتخاب خوبی برای خوان ماتای باتجربه بود و دراین باره  توضیح هم داد. ضمنا شیر یا به زبان ترکی "اصلان " ، نماد باشگاه گالاتاسرای است. انتخاب نماد شیر برای تیم زرد و قرمزپوش گالاتاسرای به فوتبالیست طلایی ، نیهات بدیک  ملقب به "اسلان " یا "اصلان نیهات " برمی‌گردد. خوان ماتا امیدوار است که با شیرهای درنده ترکیه فصل جدید و افتخار دیگری را در سوپرلیگ رقم بزند.
*8سال حضور در یونایتد و کسب 2 جام
خوان ماتا پس از 8 سال بازی در منچستریونایتد از این تیم جدا شد تا پنجمین خروجی " شیاطین سرخ " لقب گیرد.انتظار می رفت که تغییرات اساسی در یونایتد طی ماه های گذشته انجام شود زیرا سرمربی جدید این تیم یعنی اریک تن هاخ هلندی تلاش می کرد پس از یک فصل بسیار ناامید کننده تاثیر خود را بر باشگاه بگذارد. در حالی که نمانیا ماتیچ و ادینسون کاوانی تابستان امسال از باشگاه جدا شدند، پل پوگبا، جسی لینگارد و خوان ماتا دیگر بازیکنانی بودند که راه خروج از اولدترافورد را در پیش گرفتند. ماتا از زمان پیوستن به یونایتد از چلسی در سال 2014 که با مبلغ 37 میلیون پوند صورت گرفت، 285 بازی انجام داد و 2 جام به دست آورد. یونایتد در بیانیه ای اعلام کرد: خوان، از شما متشکریم که هشت سال از دوران حرفه ای خود را به یونایتد اختصاص دادید. همه در باشگاه برای شما بهترین ها را  آرزو می کنند.
*تمدید قرارداد ماتا ، اشتباه بود
کارشناسان فوتبال انگلیس بارها در خصوص افول منچستریونایتد پس از بازنشسته شدن سرالکس فرگوسن اظهارنظر کرده اند. آنها معتقدند که از زمان خداحافظی  فرگوسن ، این باشگاه به دلیل تصمیمات اشتباه مدیریت در مسیر افول قرار گرفته است ، افولی که حدود یک‌ دهه است که ادامه دارد. گرام سونس ، کارشناس فوتبال می‌گوید یونایتد در این مدت تصمیم‌های اشتباه زیادی گرفته است اما اگر بخواهیم نمادی را به‌عنوان اشتباه‌ترین تصمیمات این باشگاه انتخاب کنیم باید به تمدید قرارداد با خوان ماتا و فیل جونز اشاره کنیم. این ستاره سابق فوتبال معتقد است مدیریت ورزشی جدید یونایتد فرصتی برای تکرار اشتباهات مدیران گذشته را ندارد. سونس ادامه داد: خوان ماتا هم در همان سال قرارداد خود را به ‌مدت دو سال تمدید کرد، هر چند باشگاه بعدها  بندی در قرارداد او فعال کرد که باعث شد  در تابستان امسال، اولدترافورد را ترک کند. مشکل یونایتد فقط بازیکنانی که در این سال‌ها خریده، نیست. اگر بخواهم به دو ناکامی مدیران اشاره کنم باید از تمدید قرارداد خوان ماتا اسم ببرم.
*قدردانی بی موقع از هافبک اسپانیایی
آخرین دیدار هفته سی و پنجم لیگ برتر انگلیس در فصل گذشته، تقابل منچستر یونایتد و برنتفورد بود. پیش از این اعلام شده بود که خوان ماتا  در پایان فصل ، منچستر یونایتد را ترک خواهد کرد و این بازی ، آخرین حضور وی در اولدترافورد محسوب می‌شود. ماتا، مسابقه را از ابتدا آغاز کرد که این اولین حضور وی در ترکیب ابتدایی شیاطین سرخ بود. در دقایق پایانی مسابقه، ماتا تعویض شد و در حین ترک زمین ، مورد تشویق ایستاده تماشاگران حاضر در ورزشگاه قرار گرفت. روی کین، ستاره اسبق منچستریونایتد پس از این مسابقه به انتقاد از سران باشگاه پرداخت و در مورد فیکس بودن خوان ماتا برای اولین بار در فصل گذشته گفت:  تعجب کردم. این اولین حضور ثابت  او در فصل  بود و واضح است که می‌داند باید منچستر را در پایان فصل ترک کند. معتقدم فیکس شدن ماتا، یک نوع قدردانی از او بود. کمی پیش از  20 دقیقه بازی کرد ولی از ابتدا به میدان رفتن، موضوعی کاملا متفاوت است. با این حال نمی‌دانم وقتی منچستر برای کسب سهمیه می‌جنگد، چطور می تواند به قدردانی از بازیکن قدیمی خود و میدان دادن به او در ترکیب اصلی فکر کند؟ از نظر من فیکس شدن بازیکن به این دلیل ، اشتباه است.
*ماتا با آمدن فرناندز و فن دبیک ، به نیمکت چسبید
خوان ماتا، سال گذشته نیز قصد ترک منچستریونایتد را داشت  اما اوله گنار سولسشر ، سرمربی پیشین یونایتد، او را متقاعد کرد قراردادش را یک سال دیگر نیز تمدید کند ولی ماتا با حضور برونو فرناندز و دانی فن دبیک جایگاهش را از دست داده بود و می دانست که در طول فصل به ندرت شانس بازی پیدا می کند. فرناندز پرتغالی و فن دبیک هلندی به ماتای  نیمکت نشین ترجیح داده  شدند و سولسشر برای روز مبادا ، خوان ماتا را حفظ کرد . کسی چه می دانست ؟ اگر فرناندز دچار مصدومیت می شد دست سرمربی خالی می ماند و او هم تاکید داشت که بازیکن اسپانیایی در یونایتد بماند. ماتا در فصل گذشته در یونایتد ماند و شانس بازی پیدا نکرد.
 *بازی کردن در یونایتد ، برایم افتخارآمیز است
خوان ماتا که در سال 2014 از چلسی به منچستریونایتد ملحق شد، بازی برای شیاطین سرخ را یک واقعیت مهم در زندگی حرفه ای اش توصیف کرد. این هافبک اسپانیایی که با چلسی قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرده بود، از زمان پیوستنش به جمع شیاطین سرخ، چهار جام را با این تیم تجربه کرد که از آن جمله می‌توان به قهرمانی در لیگ اروپا اشاره کرد.ماتا درباره بازی کردن در تیم منچستریونایتد می گوید: بازیکن منچستریونایتد بودن، حسی واقعاً خاص و منحصربه‌ فردی در فوتبال است. گاهی اوقات وقتی به هنگام صبح پیراهن این تیم را برای شرکت در تمرین به تن می‌ کردم با حضور در ورزشگاهی که بازیکنانی همچون اریک کانتونا، جرج بست، دیوید بکهام، رایان گیگز و پل اسکولز در آنجا بازی کرده‌اند، حس خوبی داشتم . سوررئال به نظر می‌رسد. بازیکنانی که من سال‌ها به عنوان یک کودک ، بازی‌شان را دنبال می‌کردم، به خصوص نسل بکهام، اسکولز و گیگز و حالا من در تیم آنها بازی می کردم و از این بابت به خودم افتخار می کنم.
*علاقه فرناندز به خوان
برونو‌فرناندز در انتقالات زمستانی و پس از کش و قوس‌های فراوان از اسپورتینگ لیسبون جدا شد و با قراردادی به ارزش 55 میلیون یورو به منچستر یونایتد پیوست. ستاره پرتغالی بعد از حضور در منچستریونایتد نمایش‌های درخشانی را در این تیم ارائه داد و نقش بسیار چشمگیری  در پیشرفت شیاطین سرخ ایفا کرده است. برونو فرناندز پیش از تعلیق رقابت‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، 5 بازی در لیگ برتر برای یونایتد انجام داد و آمار دو گل و سه پاس گل را به ثبت رساند. هافبک پرتغالی  در واکنش به یک سئوال جالب ، پاسخ جالب تری را ارائه کرد. وقتی از برونو پرسیده شد که از قرنطینه شدن با چه کسی خوشحال خواهد شد، او در جواب گفت:  من خوان ماتا را انتخاب می کنم چرا که در کنار او می توانم هر روز به موسیقی هایم گوش بدهم. هر روز! او دائماً این آهنگ ها را برای من می‌خواند .این اتمسفر اولدترافورد نیست ، اما خوان پسری است که تمام قلبش را برای موسیقی ارائه می دهد  . بنابراین وقتی آهنگ ها را می خواند واقعاً خوب است.
*درسی که ماتا به ستاره ساحل عاجی داد
دیدیه دروگبا ، ستاره اسبق و ساحل عاجی باشگاه چلسی می‌گوید خوان ماتا ، ستاره اسپانیایی همبازی او نقشی کلیدی در قهرمانی چلسی در چمپیونزلیگ 2012 داشته است. دروگبا در فینال این رقابتها، یک گل کلیدی‌ برای تیمش به ثمر رساند و از قضا پاس این گل کلیدی را خوان ماتا به او داد . چلسی در آن سال، ماه‌های دشواری را پشت سر گذاشته بود. در ماه مارس، آندره ویلاس بواس ، سرمربی این تیم اخراج شده بود و آبی‌ها با تنش‌های مدیریتی مواجه بودند ولی یاران دروگبا با وجود همه این مشکلات موفق شدند  در فینال لیگ قهرمانان، بایرن مونیخ را در ضربات پنالتی شکست داده و جام قهرمانی را به دست بیاورند. دروگبا در سالگرد بزرگترین شب تاریخ چلسی، در یک رشته‌ توئیت به صحبت درباره آن پرداخت.دروگبا در توئیت‌های خود نوشت: هشت سال پیش ، سرمربی ما اخراج شده بود و بازیکنان چلسی در یک جلسه درون‌تیمی به این نتیجه رسیدند که در اخراج او نقش داشته‌اند. جان تری کاپیتان تیم، فرانک لمپارد، پتر چک و دیگر بزرگان تیم در آن جلسه صحبت کردند. ما تصمیم گرفتیم با وجود شکست 3-1 مقابل ناپولی در یک‌چهارم نهایی ، در ادامه رقابت ها از جان و دل مبارزه کنیم. ما 8 سال به دنبال آن جام دویده  و مقامی بهتر از دومی به دست نیاورده بودیم. همه موافقت کردند که منیت‌ها را کنار بگذارند و برای رسیدن به هدف مشترک تلاش کنند. دروگبا در ادامه توئیت‌هایش نوشت: بعد از آن جلسه من به خوان ماتای 23 ساله گفتم : خواهش می‌کنم استاد، به من کمک کن قهرمان چمپیونزلیگ شوم. او نگاهی به من کرد و گفت : دیوانه شده‌ای؟ تو دیدیه دروگبا هستی. تو به من کمک می‌کنی قهرمان شوم. به او گفتم  8 :سال است با این تیم نتوانسته‌ام جام را به دست بیاورم و او گفت باور دارد که من چلسی را قهرمان می‌کنم. گفت : اگر امسال قهرمان شویم هدیه خوبی پیش من داری.ستاره  اسبق فوتبال ساحل‌عاج در ادامه نوشت: سه ماه بعد ، در فینال لیگ قهرمانان در مونیخ بودیم، در ورزشگاه خانگی بایرن. در یک کاسه قرمز بزرگ غرق شده بودیم. درحالی که 8 دقیقه به پایان مانده بود بایرن جلو افتاد. من ناامید شده بودم ولی خوان ماتای جوان به من گفت : باور کن ، باید باور داشته باشی. ولی در آخرین دقیقه بازی، در آخرین کرنر بازی، حدس بزنید کی پشت ضربه کرنر ایستاد . بله ، خوان ماتا. بقیه‌اش را هم که همه می‌دانند. درس ما از این ماجرا این است که همیشه باید باور داشت.
*می خواهم تا 40 سالگی ، فوتبال بازی کنم
خوان ماتا در روزهایی که به بازیکن نیمکت نشین یونایتد تبدیل شده بود ، مدعی شد که می‌خواهد تا 40 سالگی به فوتبال ادامه دهد. او گفت: دوست دارم تا 40 سالگی به فوتبالم ادامه دهم. با یک هدف مشترک به مسیرم ادامه خواهم داد و همچنین مربیگری نیز به من انگیزه می‌دهد ولی کار بسیار دشواری است. مربی به این بستگی دارد که آیا من یک کرنر را خوب می‌کشم یا از موقعیتم خوب استفاده می‌کنم یا نه. در مربیگری تنها نتایج اهمیت دارد. همچنین دوست دارم با جوان ها  کار کنم و به آنها بعضی از نکات  و مسئولیت پذیری را  یاد دهم زیرا گاهی قرار گرفتن در مسیر درست ،  کار دشواری است.

* کیوان طباطبایی






نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار