PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۷۶۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶
سردرد شیرین

با نزدیک شدن به جام‌جهانی، سرمربیان تیم‌های ملی باید به تدریج بازیکنان مدنظرشان برای حضور در این تورنمنت را انتخاب کنند. به همین خاطر هم نمایش‌ شاگردانشان در تیم‌های باشگاهی را رصد می کنند تا به این نتیجه برسند که چه کسی باید دعوت شود و چه کسی از خانه ، مسابقات جام‌جهانی را تماشا کند. در برخی از کشورها، فرآیند انتخاب بازیکنان به شدت استرس‌زا خواهد بود و یکی از افرادی که باید انتخاب‌هایی سخت و بیرحمانه داشته باشد، دیدیه دشان، سرمربی تیم ملی فرانسه است.

داشتن گزینه‌های فراوان، دردسری شیرین است اما دشان باید تصمیم بگیرد با بازیکنان کهنه‌کارش که تجربه حضور در چندین تورنمنت را دارند پا به جام‌جهانی قطر بگذارد یا به ستاره‌های نوظهور میدان بدهد. البته معدود کشورهایی مانند فرانسه چنین مشکلی دارند. فرانسوی‌ها بازیکنان جوان زیادی در این روزها تولید کرده اند. به طور مثال ژول کانده 23 ساله در اولین بازی خود برای بارسلونا دو پاس گل داد و این در حالی بود که در پست دفاع راست به جای دفاع میانی بازی می‌کرد. اورلین شوامنی 22 ساله تنها سه هفته بعد از این که کارلو آنچلوتی گفته بود نیاز به بازیکنی بهتر دارد، تبدیل به بهترین بازیکن میدان تیمش شد. وسلی فوفانای 21 ساله به قدری خوب بود که چلسی برای جذبش حاضر به پرداخت 75 میلیون پوند شد.

هیچیک از این بازیکنان در جام‌جهانی 2018 در دسترس دیدیه دشان نبودند ولی فرانسه در همان تورنمنت نیز تنها دو بازیکن بالای 30 سال داشت و توانست قهرمان جام‌جهانی شود. در آن زمان، بسیاری از بازیکنان فیکس "خروس‌ها " بر این باور بودند که جایگاهشان در تیم را برای جام‌جهانی 2022 نیز حفظ خواهند کرد اما حالا چنین چیزی به هیچ عنوان قطعی نیست. در این مقاله به 6 چالش دشان برای انتخاب ترکیب تیمش در جام‌جهانی 2022 اشاره کرده‌ایم .

هوگو لوریس یا مایک منیان

قطعا نمی‌شود روی نام کاپیتان تیم ، خط قرمز کشید، این طور نیست؟ احتمالا دشان نیز این کار را نمی کند. نعیم بندرا، خبرنگار " گل " معتقد است که امکان ندارد به جز در صورت پیش آمدن اتفاقی غیر منتظره ، جایگاه هوگو لوریس درون دروازه به خطر بیفتد ، اما در حال حاضر مایک منیان، دروازه‌بان باشگاه میلان در فرم بهتری نسبت به لوریس است. در تمام زمینه‌های آماری مهم، عملکرد منیان بهتر از لوریس بوده است. ضمن این که فصل گذشته با میلان قهرمان ایتالیا نیز شده است. اگر لوریس در قطر عملکرد ضعیفی داشت، نمی‌توانید بگویید که هشدار نداده بودیم رقیب این بازیکن در فرم بهتری است.

لوکاس هرناندز یا پرسنل کیمپمبه یا ویلیام سالیبا

رافائل واران از زمانی که در کنار لیزاندرو مارتینز قرار گرفته‌ است، در فرم خوبی قرار دارد و باید به این نکته نیز اشاره کرد که این مدافع یکی از بازیکنان محبوب دشان است و به همین خاطر شکی وجود ندارد که یکی از اولین نفراتی خواهد بود که به تیم ملی دعوت می‌شود. در این میان ، کانده نیز با توجه به فرم فعلی خود تقریبا به طور قطع به تیم ملی دعوت خواهد شد.

اگر دشان تصمیم بگیرد از کانده در دفاع راست یا یکی از مدافعین در سیستم سه دفاعه استفاده کند، یک جای دیگر برای مدافع میانی باقی می‌ماند. درخشش ویلیام سالیبا به همراه آرسنال در لیگ برتر می‌تواند او را تبدیل به کاندیدایی غیرمنتظره کند اما دشان تجربه همکاری بیشتری با لوکاس هرناندز از بایرن مونیخ و پرسنل کیمپمبه از پاری‌سن‌ژرمن را دارد. هرناندز در جام‌جهانی 2018 در دفاع چپ بازی کرد ولی این روزها در مرکز دفاع بازی می‌کند و شاید شانس بیشتری برای انتخاب داشته باشد. ضمن این که دشان باید نیم‌نگاهی به فوفانا و اوپامکانو به عنوان گزینه‌های بلندمدت داشته باشد.

فرلان مندی یا تئو هرناندز یا لوکاس دینیه

فرلان مندی 27 ساله این روزها دفاع چپ ثابت رئال مادرید است اما تنها 7 بازی ملی در رده بزرگسالان دارد. او از سال 2020 به بعد برای "خروس‌ها " به میدان نرفته است و شاید برای این که دشان تصمیم به تغییر سلیقه‌اش در این پست بگیرد، دیر باشد. به خصوص اگر دشان بخواهد از مدافعان کناری جلوزن استفاده کند. بندرا می‌گوید:«فرلان مندی در اولویت بالایی قرار ندارد، به خصوص که وقتی زیر نظر دشان بازی کرد، عملکردش چندان قانع‌کننده نبود.» پیش‌بینی می‌شود تئو هرناندز از میلان در سمت چپ دفاع تیم ملی فرانسه قرار بگیرد و اصلی‌ترین رقیب او نیز لوکاس دینیه خواهد بود که این روزها تیم باشگاهی‌اش یعنی استون‌ویلا جایگاه خوبی در لیگ برتر ندارد. به نظر می‌رسد تئو هرناندز در این پست به طور قطع گزینه اصلی دشان باشد.

انگولو کانته یا اورلین شوامنی

هر چقدر دوران مصدومیت انگولو کانته طولانی تر می‌شود. تیم ملی فرانسه نیز باید بیشتر به فکر جایگزینی برای پست هافبک دفاعی باشد. او از گذشته ها یکی از بازیکنان ثابت دشان بوده اما در فصل گذشته تنها در 21 مسابقه لیگ برای چلسی به میدان رفت و این روزها نیز همچنان درگیر مصدومیت است. این اتفاق درها را برای شوامنی باز کرد تا مقابل اتریش و دانمارک بازی کند. اگر تا زمان شروع جام‌جهانی قطر، کانته آماده بازی کردن باشد، قطعا دعوت خواهد شد. شکی در این موضوع وجود ندارد اما شوامنی این روزها عملکرد خیلی خوبی در رئال مادرید دارد و دستکم می‌تواند گزینه دوم دشان باشد. نباید بوبکر کامارا، بازیکن استون‌ویلا را نیز فراموش کرد که در این تابستان اندکی فرصت بازی پیدا کرد و شاید دشان نیم‌نگاهی به او داشته باشد.

پل پوگبا یا ادواردو کاماوینگا

پوگبا مدت زمانی طولانی است که بازیکن اصلی فرانسه در خط هافبک است و در تعدادی از بزرگترین اتفاقات تاریخ فوتبال این کشور شریک بوده ، اما او در ماه‌های اخیر درگیر عملکرد ضعیف در سطح باشگاه و همچنین مصدومیت‌های مدوام بوده است. پیش‌بینی می‌شد انتقال به یوونتوس شروعی مجدد برای این بازیکن باشد اما او در تمرینات پیش از ‌فصل دچار مصدومیت از ناحیه مینیسک شد و به همین خاطر باز هم از میادین دور است. دوری این بازیکن از میادین ، چندین ماه دیگر نیز طول خواهد کشید و هافبک فرانسوی در روزهای نزدیک به جام‌جهانی برای بازی آماده خواهد شد. ادواردو کاماوینگا منطقی‌ترین گزینه برای پر کردن جای خالی پوگبا و بازی در کنار هافبک دفاعی خواهد بود اما هافبک فرانسوی تیم رئال مادرید تنها چد هفته مانده به جام‌جهانی ، 20 ساله خواهد شد و شاید از نظر خیلی‌ها آماده چنین تورنمنت بزرگی نباشد. شاید نقش او در رئال مادرید به عنوان یک تعویض طلایی، آمادگی اش را تایید کند اما بین بازی‌سازی برای تیم ملی فرانسه با رئال مادریدی که پر از هافبک‌های برجسته است، فرق زیادی وجود دارد. به جز پوگبا و کاماوینگا، متئو گندوزی از مارسی نیز به قدری خوب کار کرده است که نشان دهد می‌تواند یکی از گزینه‌های دعوت به تیم ملی باشد.

آنتوان گریزمان یا کریستوفر انکونکو یا موسی دیابی یا کینگزلی کومان یا عثمان دمبله

همه ما می‌دانیم که کیلیان ا‌مباپه و کریم بنزما قطعا از بازیکنان فیکس "خروس‌ها " خواهند بود اما بهترین مهاجم حامی این دو چه کسی خواهد بود؟ دشان برای این پست تعداد زیادی گزینه در دسترس دارد. سرمربی تیم ملی فرانسه علاقه زیادی به آنتوان گریزمان دارد و اگر چه این بازیکن در سطح باشگاهی افت شدیدی کرده ، بندرا معتقد است باز هم شانس بیشتری نسبت به سایر گزینه‌ها خواهد داشت. با این وجود ، فیکس بازی کردن او امری حتمی نخواهد بود و گفته می‌شود هواداران تیم ملی فرانسه معتقدند باید به بازیکنان دیگری شانس درخشش داده شود. کینگزلی کومان، بازیکن بایرن مونیخ بسیاری از خصوصیات لازم را دارد: زیر نظر دشان بازی کرده، هر جا رفته به قهرمانی رسیده و هنوز در دوران اوجش به سر می‌برد اما دشان نشان داده ترجیح می‌دهد بازیکنی که در پستی مرکزی‌تر به میدان می‌رود را انتخاب کند. عثمان دمبله از بارسلونا و موسی دیابی از لورکوزن ، اگر چه سرعت زیادی دارند اما آنها هم با مشکلی مشابه کومان رو‌برو هستند.

کریستوفر انکونکو از لایپزیش می‌تواند محتمل‌ترین گزینه برای به چالش‌کشیدن گریزمان باشد. او سال گذشته جلوتر از روبرت لواندوفسکی ، برنده جایزه بهترین بازیکن سال بوندس‌لیگا شد و در این فصل نیز به درخشش خود ادامه داده است. در این میان ، بازیکنان کهنه‌کاری نظیر نبیل فکیر و توماس لمار نیز در تلاش هستند تا توجه دشان را مجددا به خود جلب کنند اما امید آنها بیشتر به دعوت شدن است تا اینکه در ترکیب اصلی قرار بگیرند.


*آرمین زمانی


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار