PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۷۶۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲
مورد عجیب گریزمان

همه بازی‌های اتلتیکو مادرید در لالیگا در این فصل از یک الگوی مشابه پیروی کرده اند و آنتوان گریزمان تقریباً در یک سوم پایانی هر مسابقه وارد زمین شده است. هواداران فوتبال به خوبی می‌دانند که تصمیمات دیگو سیمئونه تصادفی نیست، زیرا وقتی از او در مورد دقایقی که به مهاجم فرانسوی خود بازی داده است، سوال شد گفت: همیشه تابع تصمیمات باشگاه هستم. همه اینها از بند قرارداد قرضی گریزمان ناشی می‌شود که بیان می‌کند اتلتیکو باید گریزمان را در صورت حضورش در بیش از 45 دقیقه از 50 درصد بازی‌های دو سال قراردادش ، با 40 میلیون یورو بخرد.

بارسلونا و اتلتیکو مادرید در حال حاضر بر سر انتقال آنتوان گریزمان درگیر جنگ حقوقی هستند. اتلتیکو می‌خواهد از پرداخت بند خرید 40 میلیون یورویی که در قرارداد قرضی گریزمان تعبیه شده بود، اجتناب کند اما بارسلونا آماده است تا با استفاده از یک خلا قانونی که در این معامله وجود دارد، اقدامات قانونی را انجام دهد.

در حالی که اتلتیکو موظف است در پایان فصل 40 میلیون یورو برای گریزمان بپردازد، این بند تنها در صورتی فعال می‌شود که او در 50 درصد از بازی‌های این فصل حضور داشته باشد. اما برای اینکه یک مسابقه به حساب آورده شود، بازیکن باید حداقل 45 دقیقه در آن دیدار بازی کرده باشد. در همین حال اتلتیکو با استفاده کمتر از گریزمان و حضور این بازیکن فرانسوی در زمانی کمتر از آنچه قانون مقرر کرده، تلاش می‌کند قرارداد را دور بزند. این بازیکن هنوز حتی در 45 دقیقه از یک بازی در این فصل بازی نکرده تا معیارها را پاس کند، بنابراین بارسلونا مجبور است به دنبال اقدامات قانونی باشد. گریزمان معمولا پیش از دقیقه 60 هر بازی تعویض می‌شود. در نتیجه طبق قرارداد بارسا و اتلتیکو ، در این فصل هنوز گریزمان برای اتلتیکو بازی انجام نداده است !دقایق بازی گریزمان در این فصل اینطور بوده است : ختافه 28 دقیقه، ویارئال 28 دقیقه، والنسیا 26 دقیقه، رئال سوسیداد 27 دقیقه و سلتا 27 دقیقه و همچنین در لیگ قهرمانان هم در بازی با پورتو 29 دقیقه و مقابل لورکوزن 27 دقیقه بازی کرده است.

گریزمان در 30 بازی از 37 بازی فصل گذشته حضور داشت، این یعنی او 81 درصد از مقررات قرارداد را پاس کرده است و با این حال، برای اینکه اتلتیکو معیارهای کلی را برآورده کند، باید به او در تعداد معینی مسابقه، بازی دهد تا طی دو فصل تعداد بازی‌هایش از مرز 50 درصد عبور کند. با فرض اینکه گریزمان برای50 بازی باقی مانده فصل 2022-2023 در دسترس باشد، باید بیش از 10 بازی دیگر انجام دهد تا " لوس‌روخی‌بلانکوس" 40 میلیون یورو برایش بپردازد.

اما نقطه مبهم قرارداد همین جاست . از آنجایی که این بند تنها شامل تعداد دیدار‌هایی می‌شود که گریزمان می‌تواند بازی کند، مصدومیت او می‌تواند برای اتلتیکو مادرید ویرانگر باشد. فرضاً اگر گریزمان مصدوم شود و چهار ماه را بیرون از میادین سپری کند و 16 تا 18 بازی را در این مدت از دست بدهد، او فقط به چند بازی نیاز دارد تا معیارها را برآورده کند. به عنوان مثال، اگر مانند فصل 2021-2022 بازیکن فرانسوی برای 37 بازی در این فصل در دسترس باشد، فقط باید حداقل 45 دقیقه از شش یا هفت بازی را انجام دهد تا معیارهای مندرج در قرارداد را برآورده کند. این مسئله به این دلیل است که او فصل گذشته در 30 بازی به میدان رفته بود.

اکنون بارسلونا امیدوار است که یک دعوای قانونی در مورد اعتبار فصل دوم این قرارداد ایجاد کند. کاتالان‌ها معتقدند که بند 50 درصد قرارداد، فقط برای فصل اول معتبر بوده است. پس از اینکه تابستان گذشته برای جذب گریزمان 15 میلیون یورو میان دو باشگاه رد و بدل شد، اتلتیکومادرید پیشنهاد کرد که یک سال دیگر قرارداد او به صورت قرضی تمدید شود و اکنون دو باشگاه در مورد اینکه آیا شرط 50 درصد مسابقات برای یک فصل معتبر است یا دو فصل، با هم به مشکل برخورده‌اند.

به این ترتیب، اتلتیکو مادرید اکنون تنها در صورتی باید 40 میلیون یورو به بارسا بپردازد که از گریزمان در بیش از 50 درصد بازی‌هایی که او در دسترس است، طی دو فصل استفاده کند. با این حال این وضعیت برای بارسلونا قابل تحمل نیست و می‌خواهد استدلال‌های خود را برای برهم زدن این قرارداد در دادگاه بیاورد. از این رو تیم‌های حقوقی این دو باشگاه طی چند هفته آینده پرمشغله خواهند بود. با توجه به اینکه طرف مادریدی قصد خود را به وضوح اعلام کرده، بارسلونا اقدامات قانونی را برای حل این موضوع در نظر گرفته است. با این حال، اتلتیکو نگران نیست زیرا آنها معتقدند نمی‌توان ثابت کرد که کمبود زمان بازی گریزمان ربطی به بند قراردادش دارد. به هر حال، داستان گریزمان تمام نشده است. تازه در ماه سپتامبر هستیم و هنوز بازی‌های زیادی باقی مانده است. وضعیت این بازیکن فرانسوی بسته به اینکه فصل اتلتیکو چگونه می‌گذرد، ممکن است تغییر کند چرا که مسابقات زیادی از فصل باقی مانده و اتلتیکو که در سه جبهه مختلف می‌جنگد، ممکن است بالاخره نیاز به حضور ثابت ملی‌پوش فرانسوی در ترکیب اصلی داشته باشد.

اگر این دو باشگاه مشکل را حل نکنند، گریزمان سال آینده به بارسلونا بازخواهد گشت. او تا سال 2024 قرارداد دارد، به این معنی که " بلوگرانا" باید 38 میلیون یورو دستمزد او را بپردازد. علاوه بر هزینه استهلاک 27 میلیون یورویی حق انتقال، این بازیکن فرانسوی باید 65 میلیون یورو به عنوان دستمزد از کاتالان‌ها دریافت کند که آنها امیدوارند از این اتفاق اجتناب کنند. باید دید در ماه های آینده وضعیت چگونه پیش خواهد رفت.

" اکیپ " گزارش داد که دو باشگاه برای کاهش هزینه گریزمان درحال مذاکره هستند. در صورتی که این بازیکن در طول دو سال حضور قرضی خود در این تیم، بیشتر از نصف دقیقه ها در زمین بازی کند ، اتلتیکو مجبور خواهد شد مبلغ 40 میلیون یورو بابت وی به بارسلونا بپردازد. هزینه پیشنهادی جدید 25 میلیون یورو است. به گزارش " مارکا" ، از مدیر عامل اتلتیکو، انریکه سرزو در این مورد سوال شد و وی از موضوع اظهار بی اطلاعی کرد: "ما با بارسلونا دیداری نداشته‌ایم و خبری در مورد دیدار در آینده نیز نداریم. مشکل گریزمان کاملا واضح است و همه شما از آن اطلاع دارید یا می توانید تصور کنید . پس تا زمانی که این مسئله کاملا حل شود، اگر چیزی برای حل شدن وجود داشته باشد، ما هنوز در وضعیت سابق خواهیم بود." البته احتمال اینکه سرزو وجود مذاکرات را تایید کند نیز کم بود. به هر حال واضح است که پیدا کردن هر راه حلی برای مشکلی که سرزو اشاره کرد، برای هردو طرف بهتر از وضعیت کنونی خواهد بود.

دیگو سیمئونه همواره یکی از بزرگ‌ترین حامیان گریزمان بوده است . این مهاجم در اولین دوره حضورش در مادرید در 257 بازی برای اتلتیکو 133 گل به ثمر رساند و سیمئونه به واسطه اعتماد بسیار زیاد خود به مهاجم تحت پرورش خودش، برخلاف نظر سران مدیریتی باشگاه که در تابستان و در نیمه قرارداد قرضی 2 ساله او قصد بازگرداندن گریزمان به بارسلونا را داشتند، اجازه این کار را به آنها نداد . سیمئونه در مورد وضعیت گریزمان گفت" :او در 30 دقیقه‌ای که وارد می‌شود بسیار خوب عمل می‌کند، تیم را تغییر داده و به فوتبال ما نظم بیشتری می‌دهد، من از عملکرد آنتوان راضی هستم". خاویر تباس ، رئیس لالیگا در مورد گریزمان گفت: " این یک موضوع بین دو باشگاه است و باید به آنچه نوشته شده احترام گذاشت. لالیگا نمی تواند دخالت کند. این قضیه به لالیگا مربوط نیست چون ما قضاوت نمی‌کنیم. اولین بار نیست که این اتفاق می افتد. این موضوع به یک دادگاه برای داوری ارسال شده است".

آنتوان گریزمان یکی از گرانترین خریدهای تاریخ باشگاه بارسلونا است اما این بازیکن فرانسوی نتوانست انتظارات را در " آبی اناری ها " برآورده کند. او در 102 بازی که برای بارسلونا به میدان رفت 35 گل به ثمر رساند و 17 پاس گل داد. گریزمان در نهایت از بارسلونا جدا شد و به اتلتیکو مادرید بازگشت. لاپورتا درباره جدایی گریزمان گفت: "او نهایت تلاش خود را برای درخشش در بارسلونا انجام داد اما این یک واقعیت بود که سبک بازی او متناسب با تیم ما نبود و در نهایت هم جدا شد. گریزمان بازیکن خوبی است اما همه می دانند که او انتظارات را در تیم ما برآورده نکرد. او شخصیت مثبت و خوبی داشت و من در پیامی برای او در تیم جدیدش آرزوی موفقیت کردم. او گل قهرمانی ما را در جام حذفی به ثمر رساند. گریزمان می توانست بهتر از این در بارسلونا کار کند".

دیدیه دشان مدعی شد گریزمان همچنان بازیکنی مهم برای تیم ملی فرانسه است و اتفاقا اینگونه آماده تر خواهد بود. سرمربی تیم ملی فرانسه در مورد شرایط گریزمان گفت: "30 دقیقه‌های متوالی گریزمان در ترکیب اتلتیکومادرید؟ اینگونه آنتوان کمتر خسته می شود (با خنده). همه شما از اتفاقات اخیر باخبر هستید. من نمی خواهم در مورد وضعیت او در اتلتیکومادرید صحبت کرده و وارد این داستان شوم، اما واضح است که زمان بازی گریزمان در این تیم محدود شده است اما علیرغم این شرایط نیز گریزمان همچنان بازیکنی حیاتی در سطح باشگاهی است و البته خود او نیز دوست دارد بیش از 30 دقیقه برای اتلتیکو بازی کند. البته اینگونه گریزمان آماده است تا دقایق بیشتری برای تیم ملی فرانسه به میدان برود و از این لحاظ شرایط به سود ماست. البته من خودم را با مسائل مربوط به قرارداد بازیکنان وفق می‌دهم و از این لحاظ مشکلی ندارم. مسائل مختلفی در رابطه با هر بازیکن وجود دارد، اما نکته مهم برای من عملکردی است که گریزمان می‌تواند با لباس تیم ملی فرانسه از خود در زمین نشان دهد."

* عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار