PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۷۶۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳
امباپه و هالند؛ آیندگان فوتبال

کیلیان امباپه و ارلینگ هالند را باید بهترین مهاجمان حال حاضر فوتبال جهان دانست که طرفداران زیادی دارند. بسیاری بر این باور هستند که این دو بازیکن جوان جای کریستیانو رونالدو و لیونل مسی را خواهند گرفت. نام آنها از چند فصل قبل بر سر زبان‌ها افتاد و حالا که سن شان بالاتر رفته و هر دو در تیم‌های بزرگ اروپایی حضور دارند، رقابت آنها از حالت غیرمستقیم و پیش‌بینی کارشناسان، به یک جنگ تمام عیار رو در رو تبدیل شده است. یادمان نرفته این سوال که کدامیک بازیکن بهتری است یا حتی کدامیک بهترین بازیکن جهان است، زمانی داغ‌ترین عنوان جست‌وجوهای فوتبالی بود؛ زمانی که جدال نفسگیری میان کریستیانو رونالدو و لیونل مسی برای دستیابی به چنین جایگاهی وجود داشت. اما حالا با افول آن دو ستاره بزرگ که روی هم دوازده بار توپ طلای دنیا را در دو دهه اخیر مال خود کردند، دو نام جدید و دو ستاره جوان به جنگ با یکدیگر برای تصاحب عنوان بهترین بازیکن جهان برخاسته‌اند.

مسی و رونالدو در حالی به میانه دهه چهارم زندگی خود رسیده اند که چه در سطح باشگاهی و چه در سطح ملی افتخارات قابل توجهی را به دست آورده اند و از نظر فردی علاوه بر عناوین شخصی، از حیث رکوردها و آمار و ارقام، سطحی فراتر از دیگر بازیکنان هم نسل خود داشتند به طوری که بسیاری از بازیکنان بزرگ هم دوره‌شان زیر سایه این دو فوق ستاره محو شدند.

اما حالا در میان بازیکنان جوانی که بتوان عنوان ستاره را برایشان انتخاب کرد، شاید کیلیان امباپه فرانسوی و ارلینگ هالند نروژی، مستحق‌ترین باشند. آنها خوش‌آتیه‌ترین بازیکنان حال حاضر دنیای فوتبال هستند که از دو فصل قبل نشان دادند که به دنبال چیزهای بزرگتری در آینده هستند. در فصل 2021-2020 امباپه در تمامی رقابت‌ها 42 گل برای پاری‌سن‌ژرمن به ثمر رساند و هالند 44 گل برای دورتموند زد. بعید است که بازیکن دیگری در این سن و سال، عملکرد و آمار بهتری از این دو ستاره جدید فوتبال داشته باشد. هالند و امباپه هر دو ، فوتبال خود را از فصل 2016-2015 آغاز کردند. امباپه برای موناکو بازی می‌کرد و هالند در تیم نروژی " براین اف کی " حضور داشت. ستاره فرانسوی در فصل قبل بالاترین میزان گلزنی دوران فوتبال خود را داشت و برای غول‌های فرانسوی 46 بار گلزنی کرد اما بهترین رکورد گلزنی هالند در فصل 2019-2020 بود که 44 گل برای دورتموند به ثمر رساند.

در بخش پاس گل هم باز امباپه از نظر عددی شرایط بهتری نسبت به هالند داشته و تاکنون از این حیث بالاتر از رقیب نروژی خود قرار دارد. او در هفت فصلی که در بالاترین سطح فوتبال حضور داشته، 100 پاس گل برای هم تیمی‌هایش فراهم کرده درحالی که غول نروژی تنها 36بار این کار را انجام داده است. امباپه در فصل 22019-2020 با 18 پاس گل بیشترین پاس گل یک فصل خود را داشت در حالی که هالند در فصل 2020-2021 با دادن 12 پاس گل بهترین عملکرد خود را داشت.

در مورد گل‌های ملی باید گفت که امباپه اولین بازی ملی خود را در سال 2017 انجام داد و تاکنون 57 بازی ملی داشته و در این مدت 27گل ملی و 21 پاس گل داشته است. در سوی دیگر ، هالند اولین بازی خود برای تیم ملی نروژ را در سال 2019 انجام داد و تاکنون در 21 بازی ملی، 20 گل و 3 پاس گل داشته است. در رقابت‌های باشگاهی ، ستاره فرانسوی 5 قهرمانی به دست آورده و هفت بار هم به همراه تیمش از مسابقات مختلف در مرحله حذفی کنار رفته است. از این 5 قهرمانی ،4 بار به همراه تیم پاریسی و یک بار دیگر با موناکو به دست آمده است. هالند دو قهرمانی لیگ و دو قهرمانی در مسابقات مختلف داشته است. قهرمانی لیگ او به همراه ردبول سالزبورگ اتریش به دست آمده است.

در مسابقات ملی طبیعتا امباپه که با تیم قدرتمند فرانسه در مسابقات حضور دارد، شانس بیشتری برای کسب افتخارات مختلف دارد تا هالند که برای تیم ملی نروژ بازی می‌کند. امباپه تاکنون دو عنوان بین‌المللی با تیم ملی فرانسه در جام‌جهانی 2018 و لیگ ملت‌های اروپا در فصل 2020-2021 به دست آورده است.

نشریه مارکای اسپانیا در گزارشی به روند تغییر صنعت فوتبال به دست ستارگان کنونی فوتبال در نقل و انتقالات تابستانی پرداخت. این نشریه مادریدی از کیلیان امباپه ، ستاره پاری‌سن‌ژرمن به عنوان نمونه بارز ایجاد کننده تغییر در صنعت فوتبال نام برد و نوشت: وقتی نمایندگان رئال مادرید با فایزا لاماری، مادر کیلیان امباپه و دلفین ورهیدن، وکیل او به مذاکره نشستند، از قبل انتظار داشتند که فشارهایی برای افزایش شرایطی که تابستان گذشته بر سر آن توافق کرده بودند، وجود داشته باشد. اما آنها انتظار نداشتند چنین رویکرد جاه طلبانه‌ای از طرف این بازیکن فرانسوی ابراز شود.

پیام وکیل و مادر امباپه این بود: "اگر رئال مادرید تابستان گذشته مایل بود برای امباپه 200 میلیون یورو به پاری‌سن‌ژرمن بپردازد، اکنون ما آن 200 میلیون یورو را می‌خواهیم زیرا هیچ مبلغی برای انتقال وجود ندارد." در حالی که ممکن است در ابتدا این درخواست ، باورنکردنی به نظر برسد اما به سرعت مشخص شد که یک درخواست جدی بوده و در چندین هفته پیشنهادات متقابل ارائه شد و جامه عمل به این درخواست ها پوشانده شد.

رئال مادرید در نهایت پس از جلسات مختلف با مدیر برنامه امباپه توانست پاداش امضای قرارداد را از 200 میلیون به 130 میلیون یورو کاهش دهد که همچنان بالاترین مبلغی است که تا به حال به یک فوتبالیست پرداخت شده است. دستمزد نیز نسبت به آنچه در تابستان گذشته توافق شده بود، اصلاح شد، زمانی که توافق، 25 میلیون یوروی خالص در سال بود، در حالی که در مذاکرات جدید این مبلغ افزایش یافت و در مورد حقوق تصویربرداری ، درآمد بازیکن به 60 درصد افزایش یافت.

واضح است که صنعت فوتبال در حال تغییر است، زیرا طبق داده های فیفا، 63 درصد از بازیکنانی که در سال 2020 تغییر باشگاه داده اند به عنوان بازیکن آزاد بودند و پول انتقال به جیب خودشان رفته است. ستارگان بزرگی مانند امباپه، ارلینگ هالند، لیونل مسی، جانلوئیجی دوناروما و عثمان دمبله اخیراً یا به عنوان بازیکن آزاد نقل مکان کرده‌اند یا با اطلاع از پایان یافتن قراردادشان، به مذاکره پرداخته‌اند.

از آنجایی که باشگاه‌های جدید آنها مجبور نیستند هزینه انتقال بپردازند، می‌توانند در مورد حقوق بالاتر، پاداش‌های بزرگ و کمیسیون بهتر برای نمایندگان خود مذاکره کنند. برای نمونه ، هالند منچسترسیتی را مجبور کرد که تنها در دو فصل بند خروج را لحاظ کند و در نتیجه سرنوشت خود را در دستان خود نگه داشت، در حالی که امباپه می‌تواند از رئال مادرید 130 میلیون یورو پاداش دریافت کند یا پاداش تمدید قرارداد بگیرد.

او به عنوان برترین فوتبالیست جهان قدرت چانه زنی دارد و این را می‌داند. در مواجهه با این وضعیت، بسیاری در این صنعت از فیفا می خواهند که به نوعی این موضوع را قانونی کند و استدلال می کنند که پول نقل و انتقالات دیگر در بین باشگاه‌ها گردش نمی‌کند و این باعث تضعیف صنعت فوتبال می‌شود.

ستاره‌های قدیمی‌تر دنیای فوتبال هم درباره این دو بازیکن و انتخاب یکی از آنها به عنوان بهترین بازیکن جوان حال حاضر دنیا، نظرات جالبی دارند. کریستیانو رونالدو درباره این سوال که کدامیک از این دو بازیکن بهتر هستند، اینگونه پاسخ داد: "سخت است که بین این دو بازیکن دست به انتخاب زد اما براین باور هستم که دیدن نسل جدید از بازیکنان بااستعداد مثل امباپه و هالند جذاب است. بعضی از بازیکنان بااستعداد تنها یکی دو فصل می‌درخشند و بعد از آن افت می‌کنند. امباپه و هالند اگر می خواهند که ستاره‌های واقعی باشند باید ثبات داشته باشند و همیشه خوب باشند. بدون شک این اصلا آسان نیست و نیاز به آمادگی ذهنی و بدنی بالایی دارد".

تیری آنری که یکی از بهترین بازیکنان تاریخ لیگ برتر انگلیس است در خصوص مقایسه این دو نفر گفت: "امباپه هم موقعیت خلق می‌کند و هم در گلزنی بسیار موفق است، اما هالند نمی‌تواند فرصت سازی کند و فقط گل می‌زند. امباپه می‌تواند در سمت چپ و راست و حتی وسط بازی کند، اما هالند فقط در نوک خط حمله بازی می کند. امباپه واقعا بازیکنی خارق العاده است و آن‌ها می‌توانستند با وجود چنین بازیکنی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شوند و به نظرم اگر موقعیت‌های خراب شده پاریس در آن بازی به دست امباپه می‌افتاد، آن‌ها می‌توانستند یک یا دو گل بیشتر به ثمر برسانند. در حال حاضر امباپه بهتر از هالند است."

در همین راستا از زلاتان ابراهیموویچ سوال شده که بین ارلینگ هالند و کیلیان امباپه کدامیک را ترجیح می‌دهد که او در پاسخ می‌گوید:"من در بین جوانان چه کسی را دوست دارم؟ من بازیکنان ظریف را دوست دارم، بازیکنانی که تا حد امکان کامل باشند. وقتی یک فوتبالیست هستید، می‌دانید که چگونه حرکت کنید، چگونه فکر کنید و بازیکنان دیگر چگونه رفتار می‌کنند. من کسانی را دوست دارم که از قبل چیزهایی را پیش بینی می‌کنند. مهاجم باید قبل از شروع اولین نتیجه‌گیری، اقدامی که فکر می‌کند درست است را انجام دهد. فکر می‌کنم امباپه من را تا حدودی به یاد رونالدو(برزیلی) می‌اندازد . بازی او بسیار شیک است. هالند همچنین بسیار قوی است، زیرا او وسواس زیادی برای گلزنی دارد. من می‌بینم که او بسیار باهوش است . او فقط می‌خواهد گل بزند و می‌داند چگونه انجامش بدهد."

* عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها