PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۷۶۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
آیا اوبامیانگ ، پاسخ مشکل گلزنی چلسی است؟

حضور کوتاه‌مدت پیر امریک اوبامیانگ در بارسلونا نشان داد که اگر چه سرعت این بازیکن با پا به سن گذاشتن او کاهش پیدا کرده ، اما غریزه گلزنی اش مانند گذشته است. اوبامیانگ در 24 بازی در اسپانیا توانست 13 بار دروازه حریفان را باز کند و شوت‌های این مهاجم به قدری دقیق بودند که نشان می‌داد مهاجم 3 ساله هنوز هم مثل گذشته در محوطه جریمه حریفان تاثیرگذار و خطرناک است. او در کاتالونیا به همه صورت گلزنی کرد. با ضربه سر، از فاصله نزدیک، از راه دور و... نگاهی به بازی‌های او در اسپانیا حکم یک کلاس درس برای تنوع گلزنی دارد و گراهام پاتر قطعا انتظار دارد این فرم اوبامیانگ در لباس آبی چلسی نیز ادامه داشته باشد.

با این وجود، بازگشت به لیگ برتر تضمینی برای گلزنی اوبامیانگ نیست و باید دید مهاجم گابنی در چلسی بیشتر شبیه آن نسخه‌ای است که در بارسلونا دیدیم یا همان مهاجمی خواهد بود که در ماه‌های آخر حضورش در آرسنال نشان داد. البته گفته می‌شد جدایی پر حاشیه اوبامیانگ از آرسنال در اصل به خاطر مشکلات انضباطی این بازیکن بود که بازوبند کاپیتانی این تیم را هم از او گرفت ولی نباید فراموش کرد که او در زمین مسابقه هم به شدت به مشکل خورده بود. فراموش کردن این که اوبامیانگ قبل از آخرین بازی اش برای آرسنال، به خاطر گل نزنی در 5 بازی قبلی به نیمکت تبعید شده بود، کار سختی است.

مهاجم گابنی فصل گذشته در حالی آرسنال را ترک کرد که در 14 بازی در لیگ برتر تنها 4 گل زد و در فصل 2020 -2021 نیز او کارش را با تنها 10 گل در 29 بازی به پایان رساند. اگر چه این آمارها فاجعه نیست اما به طرز قابل توجهی کمتر از آمار گلزنی اوبامیانگ در سه فصل اول حضورش در شمال لندن است که او در 85 بازی توانست 54 بار دروازه حریفان را باز کند.

بدون شک افت بدنی که برای هر بازیکنی در 30 سالگی به بعد پیش می‌آید، در کاهش تعداد گل‌های او نقش داشت. اوبامیانگ در روزهای پایانی خود دیگر مانند سابق تمام‌کننده نبود و دیگر نمی‌توانست با سرعت فوق‌العاده‌اش به سادگی از مدافعان حریف بگذرد. باید به این نکته نیز اشاره کرد که ماه‌های آخر اوبامیانگ در جمع " توپچی‌ها " تحت تاثیر حواشی مختلفی در خارج از مستطیل سبز نیز بود. به طور مثال این بازیکن دچار مالاریا شد و به اجبار چندین روز در بیمارستان بود و بعد از آن نیز مادرش دچار بیماری شد.

کارشناسان در دفاع از این مهاجم می‌گویند تاکتیک تیم میکل آرتتا طوری نبود که اوبامیانگ بتواند از تمام توانش در زمین مسابقه استفاده کند. شاید این حرف درست باشد و اگر چه بازیکنان مختلف ، سبک بازی‌های مختلفی دارند، شروع فوق‌العاده گابریل ژسوس در آرسنال نشان داده که آرتتا مشکلی برای آزادی دادن به مهاجمانش نداشته است.

به همین خاطر پاتر باید به چندین سوال مهم در مورد خریدی که قبل از دوران حضور او در استمفوردبریج انجام شده است، پاسخ دهد. به نظر این مربی، اوبامیانگ چقدر برای حضور در چلسی مناسب است؟ پاتر چه نقش‌هایی برای این مهاجم در نظر خواهد گرفت و انتظار دارد چه جور بازیکنی از بارسلونا به تیمش اضافه شده باشد؟ توخل در تابستان گذشته و قبل از جذب روملو لوکاکو گفته بود:«می‌توانیم از مهاجمی استفاده کنیم که توانایی بازی‌سازی وقتی که پشتش به دروازه حریف است را داشته باشد و نقطه قوتش حفظ توپ هنگام ارسال‌های بلند است تا بتوانیم بازی مستقیم را نیز به خصوصیت‌های تیم اضافه کنیم.»

خیلی زود مشخص شد که لوکاکو چنین مهاجمی نیست و نمی‌تواند چنین وظیفه‌ای را انجام دهد و با توجه به دوران بازی اوبامیانگ در سال‌های اخیر، به نظر نمی‌رسد او نیز توانایی انجام چنین ماموریتی را داشته باشد. خصوصیت بازی مهاجم گابنی حرکت‌های انفجاری و تمام‌کنندگی مرگبار است و نه حفظ توپ و بازی‌سازی. او در 128 بازی برای آرسنال تنها 19 موقعیت گلزنی بزرگ برای هم‌تیمی‌هایش خلق کرد.

توخل به عنوان کسی که سابقه همکاری با اوبامیانگ را در دورتموند دارد، به خوبی از نقاط قوت و ضعف این مهاجم آگاهی داشت و قطعا از این بازیکن 33 ساله نمی‌خواست که سبک بازی‌اش را به طور کامل تغییر دهد اما متاسفانه دوران همکاری مجدد این دو بازیکن با هم چندان طولانی نشد و با برکناری توخل حالا باید ببینیم پاتر چه برنامه‌ای برای این مهاجم دارد. در مجموع می‌توانیم انتظار داشته باشیم اوبامیانگ یکی از گزینه‌های خط حمله انعطاف‌پذیر چلسی باشد و به جمع بازیکنانی نظیر رحیم استرلینگ، میسون مانت و... اضافه شود و بیشتر فعالیتش در اطراف محوطه جریمه باشد.

چلسی به طور اساسی نیاز دارد بر روی دروازه حریفان ، خطرسازتر باشد و اوبامیانگ بازیکنی است که می‌تواند این کار را انجام دهد. تا اینجای فصل ، استرلینگ تنها مهاجمی بوده که توانسته حریفان را آزار دهد و فصل گذشته تنها مانت از میان بازیکنان چلسی توانست تعداد گل‌هایش در لیگ را دو رقمی کند. کای هاورتز هیچوقت نتوانسته در محوطه جریمه ، مرگبار ظاهر شود و روملو لوکاکو و تیمو ورنر که این روزها از چلسی جدا شده‌اند نیز در دوران حضورشان در استمفوردبریج برای گلزنی با مشکل مواجه بودند.

فرم خوب اوبامیانگ در بارسلونا می‌گوید او دستکم می‌تواند کاری کند چلسی در یک سوم تهاجمی خود خطرناک‌تر ظاهر شود. با این حال اگر اندکی به عقب‌تر و ماه‌های آخر " اوبا " در آرسنال نگاه‌کنیم، کاملا مشخص است که او دیگر همان مهاجم گلزنی نیست که در سال 2018 پا به لیگ جزیره گذاشت. دوران تازه‌ای برای اوبامیانگ شروع شده و تنها زمان می‌تواند مشخص کند که او همانند گذشته گلزن و خطرساز است یا نه.

* آرمین زمانی

برچسب ها: اوبامیانگ ، چلسی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار