PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: ۷۶۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
توموری، جایگزین مگوایر در جام‌جهانی؟
رانده شده از چلسی، احیا شده در میلان

خیلی طول نکشید تا فیکایو توموری ارزش‌هایش را در میلان ثابت کند. تنها دو ماه بعد از پیوستن قرضی او از چلسی به تیم ایتالیایی در ژانویه 2021، هواداران روسونری شروع به درخواست از مدیران باشگاه کردند تا این انتقال دائمی شود. در نهایت، وقتی پنجره تابستانی باز شد، سران میلان تردیدی نسبت به فعال کردن بند خرید 28 میلیون یورویی این مدافع میانی نداشتند و البته این موضوع تعجبی هم نداشت. پائولو مالدینی قطعا در شناسایی مدافعین خوب ، مهارت دارد اما همان طور که از زمان بازگشتش در سمت مدیریتی به میلان نیز نشان داده است، به خوبی می‌تواند بازیکنان خوب با قیمت ارزان را کشف کند.

در حقیقت، توموری همین حالا هم توانسته نامش را به عنوان یکی از بهترین‌های میلان در چند سال اخیر ثبت کند و می‌توان گفت نقش مهمی در قهرمانی فصل گذشته روسونری نیز داشت. درخشش آنی توموری در سن سیرو البته ناراحتی‌هایی در استمفوردبریج رقم زد. ، به خصوص در میان طرفداران که امیدوار بودند توموری را در کنار سایر محصولات آکادمی نظیر ریس جیمز و میسون مانت در ترکیب اصلی تیمشان ببینند.

ناراحتی هواداران چلسی در تابستان امسال بیشتر شد، چرا که سران تیم آبی‌پوش بعد از جدایی آندریاس کریستنسن و آنتونیو رودیگر، از ترس بی‌مدافع ماندن ، اقدام به فعال کردن بند فسخ قرارداد 70 میلیون پوندی وسلی فوفانا کردند تا برای خرید یک مدافع قیمتی گزاف پرداخت کنند. به همین خاطر هم بسیاری از هواداران شاید ترجیح می‌دادند بازیکن محصول آکادمی خود را در ترکیب ببینند.

مدافع انگلیسی در طول 18 ماه اخیر پیشرفت بسیار زیادی داشته است و حالا این فرصت را دارد که تا قبل از جام‌جهانی خودش را به ترکیب " سه‌شیرها " نیز تحمیل کند. البته شاید نتوان حضور او در ترکیب اصلی تیم انگلیس را تضمین شده دانست اما دستکم می‌تواند در لیست نهایی قرار بگیرد و با تیم گرت ساوت‌گیت به قطر سفر کند. یکی از خوش‌شانسی‌های دیگر توموری این است که خط دفاع انگلیس در بازی‌های اخیر بسیار متزلزل ظاهر شده و تردید‌های فراوانی در مورد بازیکنان این پست وجود دارد. به طور مثال جایگاه فیکس ترنت الکساندر آرنولد مدت‌هاست که در خطر قرار دارد اما حالا هری مگوایر نیز به این بازیکن اضافه شده و حضور احتمالی او در جام‌جهانی منازعات فراوانی را به وجود آورده است ، چرا که مگوایر یک بار دیگر در دیدار مقابل آلمان اشتباهی تاثیرگذار انجام داد و حالا برای خیلی‌ها این سوال مطرح شده است که چرا بازیکنی که حتی در منچستریونایتد هم دیگر یکی از انتخاب‌های اول تیمش نیست، باید هنوز یکی از بازیکنان فیکس تیم ملی انگلیس باشد؟

گری لینکر، بازیکن سابق تیم ملی انگلیس که این روزها به عنوان کارشناس فعالیت می‌کند نیز با اشاره به این که ساوت‌گیت همین حالا هم یک جایگزین فوق‌العاده برای مگوایر در دسترس دارد، گفت:«شخصی به نام توموری وجود دارد که در میلان در حال درخشیدن است.» یکی از مشکلاتی که در مورد هواداران انگلیسی وجود دارد این است که اعتماد چندانی به بازیکنان انگلیسی که در خارج از لیگ برتر و به خصوص در سری آ بازی می‌کنند، ندارند.

با این وجود اتفاقی نیست که بسیاری از مربیان برجسته دنیا ایتالیایی هستند و توموری نیز به وضوح از بازی زیر نظر استفانو پیولی سود زیادی برده است. می‌توان گفت که مربی ایتالیایی سطح بازی مدافع 24 ساله انگلیسی را به سطحی جدید و بسیار بالاتر آورده است.

توموری در مصاحبه‌هایش همیشه گفته است که فشردگی بازی‌های لیگ برتر ، بیشتر است و سرعتی بیرحمانه دارد و فوتبال ایتالیا بسیار متفاوت از لیگ برتر است. به همین خاطر هم از زمان حضور توموری در ایتالیا، درک او از بازی منطقه‌ای به شدت بیشتر شده است و حالا خیلی‌ها معتقدند که باید این شانس را داشته باشد تا این توانایی‌ها را در ترکیب تیم ملی کشورش نیز نشان دهد. توموری البته در لیست قبلی ساوت‌گیت جا گرفته بود اما حتی فرصت یک دقیقه بازی را در مسابقات ملی قبلی پیدا نکرد ولی بعید است چنین چیزی روی بازی او تاثیری بگذارد.

توموری همیشه بازیکنی متواضع و سربه‌زیر بوده و همین باعث شده است این تصور به وجود بیاید که بازی‌های مهم و حساس ، او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. او از این که میلان به جذب قرضی‌اش علاقه نشان داده بود، بسیار متعجب بود و وقتی برای اولین بار پا به سن‌سیرو گذاشت و از کنار تصاویر بازیکنان افسانه‌ای باشگاه گذشت، بسیار تحت تاثیر قرار گرفته بود. خود او در مصاحبه‌ای گفته است که تنها بعد از امضای قرارداد و پوشیدن پیراهن میلان باور کرده که به این تیم پیوسته است:«این طور بود که حس می‌کردم خدای من ، اینجا هستم. این اتفاقات واقعی است.»

با این حال طولی نکشید که توموری توانست قهرمانی در سری آ را با روسونری تجربه کند و می‌گوید که هیچوقت جشنی مثل جشن قهرمانی میلان ندیده است. توموری در حالی با پیراهن میلان می‌درخشد که هر حرکت او در زمین مسابقه زیر نظر یکی از مدافعان بزرگ تمام ادوار فوتبال یعنی پائولو مالدینی است. مردی که توموری او را الگوی خود می‌داند و حضورش در میلان کمک زیادی برای توموری بوده است. مدافع انگلیسی می‌گوید:«وقتی اولین بار داشت با من صحبت می‌کرد، پیش خودم می‌گفتم، خدای من ، این پائولو مالدینی است. به همین خاطر هم چون می‌دانم او در تمام مسابقات و تمرینات حضور دارد، رویم فشار وجود دارد اما به عنوان یک مدافع، فقط می‌خواهم مالدینی را تحت تاثیر قرار دهم. حضور ستاره‌ای مثل او در کنار من فوق‌العاده است. هر حرفی می‌زند گوش می‌دهم و به همین خاطر حضور او کمک بزرگی است.»

زلاتان ابراهیموویچ هم در پیشرفت توموری نقش داشته است. قرار گرفتن مقابل این مهاجم سوئدی در تمرینات ، خودش یک چالش بزرگ است و توموری می‌گوید که " ایبرا " به او یاد داده است تا فیزیکی‌تر، باهوش‌تر و خشن‌تر باشد. نتیجه بازی در کنار زلاتان این است که توموری این روزها از هیچ چالشی فرار نمی‌کند.

مدافع انگلیسی این روزها با زندگی ایتالیایی خو گرفته است. او در حالی که عادت به نوشیدن قهوه نداشت، این روزها نمی‌تواند بدون ماکیاتو زندگی کند و دارد نتیجه کلاس‌های فشرده زبانی که از روز اول حضورش در ایتالیا رفت را می‌بیند و دیگر می‌تواند ایتالیایی صحبت کند. او می‌گوید:«اینجا راحت هستم. زندگی متفاوت است. در انگلیس مردم همیشه عجله دارند و همه چیز سریع پیش می‌رود اما اینجا آرامش بیشتری وجود دارد. فکر می‌کنم ایتالیایی‌ها این شکلی هستند. بعد از تمرین یک قهوه می‌نوشیم و همه آرام راه می‌روند.»

به همین خاطر هم عجیب نیست که با وجود صحبت‌های بازگشت توموری به چلسی، او قصد ندارد به این زودی‌ها ایتالیا را ترک کند و البته میلان هم تمایلی به فروش این بازیکن نشان نمی‌دهد. او یکی از بازیکنان اصلی تیم پیولی محسوب می‌شود و به تازگی قراردادی 5 ساله با تیم ایتالیایی بسته است.

توموری در میلان نیازی ندارد تا ارزش خود را به کسی نشان دهد. با این حال امیدوار است بتواند در چند هفته آینده ، گرت‌ ساوت‌گیت را نیز قانع کند که می‌تواند برای تیم ملی انگلیس مفید باشد چرا که حضورش در جام جهانی به همین موضوع بستگی دارد.

* آرمین زمانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار