PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۷۶۵۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱

میراث کم نظیر ستاره آرژانتینی

در حالی که لیونل مسی آرژانتینی ، خود را آماده میکند تا کفشهای خود را بعد از جام جهانی فوتبال در قطر آویزان کند، نگاهی به میراث بی نظیر فوتبالی او میاندازیم تیم ملی فوتبال آرژانتین با حضور ستاره‌های بزرگی مثل لیونل مسی ، یکی از شانس‌های اصلی کسب عنوان قهرمانی در این رقابت بزرگ است. آسیب دیدگی بازیکنان بزرگ " آلبی سلسته " مثل دی ماریا و پائولا دیبالا ، نگرانی های زیادی را برای هواداران و کادر فنی این تیم به دنبال داشته و حتی مسی ، کاپیتان این تیم را نگران کرده است.

این بازیکن بزرگ گفت: "امیدوارم که دیبالا و دی ماریا به جام جهانی برسند. آنها هنوز فرصت دارند و باید دوران مصدومیت را پشت سر بگذارند. آسیب دیدگی قبل از جام جهانی ، بیشتر از هر چیزی من را نگران می کند. امیدوارم که همه بازیکنان در بهترین حالت به جام جهانی برسند. ترس از آسیب دیدگی برای هر بازیکنی وجود دارد اما مهم این است که بازیکنان ، بدون ترس و به صورت طبیعی بازی کنند. این جام جهانی نسبت به دیگر جام های جهانی به خاطر فصل برگزاری آن ، متفاوت است. این طبیعی است که بعضی از بازیکنان نتوانند در جام جهانی به میدان بروند".

تیم ملی فوتبال آرژانتین در جام جهانی 2022 قطر با تیم های مکزیک، عربستان و لهستان همگروه است. جام جهانی قطر ، آخرین دوره حضور فوق العاده لیونل مسی در این رویداد خواهد بود، چرا که این فوق ستاره قرار است با بزرگترین صحنه فوتبال خداحافظی کند. بازیکن 35 ساله آرژانتینی به امید کسب عنوانی که هنوز نتوانسته است در رزومه بی نظیر خود ثبت کند، در پنجمین جام جهانی خود بازی خواهد کرد. برای بسیاری از آرژانتینیها و طرفداران فوتبال، میراث فوتبال مسی باید با قهرمانی در جام جهانی تکمیل شود و دههها افتخار از دست رفته را به این کشور آمریکای جنوبی بازگرداند. آرژانتین در 35 بازی اخیر خود شکست ناپذیر بوده و مسی امیدوار است پس از دیگو مارادونا به اولین کاپیتانی تبدیل شود که جام قهرمانی را در قطر بالای سر می‌برد.

تاکنون تنها 4 فوتبالیست بازنشسته در 5 دوره جام جهانی حضور داشته‌اند : دو بازیکن مکزیکی ، آنتونیو کارباخال و رافائل مارکس، ستاره سابق آلمان ، لوتار ماتئوس و جانلوئیجی بوفون ایتالیایی. مسی که قبلاً در آلمان 2006، آفریقای جنوبی 2010، برزیل 2014 و روسیه 2018 حضور داشته است، به این گروه منتخب خواهد رسید، اگرچه او تنها نخواهد بود: کریستیانو رونالدو با پرتغال و دو بازیکن مکزیکی‌ یعنی گیِرمو مو اوچوا و آندرس گواردادو نیز به این گروه خواهند رسید. به این ترتیب ، لئو از ستاره‌های هموطن خود دیگو آرماندو مارادونا و خاویر ماسچرانو که در چهار جام جهانی حضور داشتند، پیشی خواهد گرفت. در این مسابقات ، اگر مسی در کل بازی‌های مرحله گروهی ، به عنوان کاپیتان به میدان برود و آرژانتین حداقل در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی قطر 2022 بازی کند، شماره 10 " آلبی‌سلسته " از نظر تعداد کاپیتان بودن در جام جهانی با مارادونا ( با 16 بار کاپیتانی ) برابری می‌کند.

اما نگاهی بیندازیم به عملکرد مسی در 5 دوره قبلی که در این مسابقات حضور داشته است.

2006؛ اولین دوره

قبل از اینکه آرژانتینی‌ها ، او را به عنوان یک بازیکن با توانمندی‌های ماوراءالطبیعی فوتبال به دنیا معرفی کنند، مسی 18 ساله یک بار به عنوان جانشین ماکسی در جام جهانی 2006 به میدان آمد. مسی که جوانترین بازیکنی بود که در آن مسابقات همراه آرژانتین حضور داشت، تنها 16 دقیقه از زمان بازی مقابل صربستان را نیاز داشت تا اولین گل خود در جام جهانی را به ثمر برساند. " آلبی سلسته " در آن دوره با 5 گل ، صربستان را شکست داد و در این بازی ، مسی از دقیقه 75 جای ماکسی رودریگز را گرفت. دقایقی پس از حضور در میدان، مسی یک گل دیگر برای تیم ملی کشورش زد تا شکست صرب‌ها را تلخ‌تر و سنگین‌تر کند. صرف نظر از توانایی‌های یک فوتبالیست، بازی در جام جهانی ، مستلزم تجربه دقایقی حساس است و مسی این دقایق را پس از بازی با صربستان به دست آورد.

جراردو سالوریو، یکی از اعضای کادر مربیگری آرژانتین در جام جهانی 2006 ، شاهد دگرگونی مسی با تیم ملی بود و بر این باور بود که او پیش از درخشش در همه این سال ها، ابتدا توانست خود را در تیم ملی تثبیت کند. "موضوع این بود که در آن سن، شما باید او را برای 90 دقیقه حفظ کنید. فکر نمی‌کردم که او بتواند در سطح بزرگسالان هم مانند رده زیر 20 سال عملکردش را در سطح بالا حفظ کند اما مسی در بازی مقابل هلند توانست جایگاه خود را در تیم ملی به دست آورد. اگرچه او در ادامه‌ بازی‌ها گلی به ثمر نرساند اما مهارت دریبل زنی و استعدادش در این کار، از همان بازی مقابل هلند نمایان شد. "

به گفته سالوریو ، مسی به اعتماد به نفس و یادگیری بازی از خارج از زمین، نیاز داشت. "بازیکنان بسیار بزرگ‌تری از او وجود داشتند، مانند آیالا، ریکلمه، کرسپو و کامبیاسو که می‌توانستند چیزهای بیشتری از او ارائه دهند. با وجود نیمکت نشینی در بازی مقابل آلمان که در آن آرژانتین در مرحله یک چهارم نهایی حذف شد، اولین بازی مسی در سال 2006 باعث شد تا به فوتبالیست امروزی تبدیل شود. بازیکن فوتبال مثل یک ماشین است. هیچکس در روز اول ، قهرمان فرمول 1 نیست، شما به تدریج پیشرفت می‌کنید. این چیزی است که مسی در سال 2006 باید درک می کرد. ما معتقد بودیم که جام جهانی بعدی، دوره جهش مسی خواهد بود که اکنون می‌بینید".

آفریقای جنوبی 2010

در سال 2010، مسی 23 ساله به همراه دیگو مارادونا به عنوان مربی تیم ، به صحنه بین المللی بازگشت. این دو ابرستاره ، قدرت خود را با هم ترکیب کردند و در مرحله گروهی نیجریه، کره جنوبی و یونان را در هم کوبیدند. مسی به عنوان یک تسهیل کننده به هم تیمی‌های جوان خود پاس گل می‌داد و نقش یک رهبر را ایفا می‌کرد. فشار بر روی مسی زیاد بود زیرا او اولین توپ طلای هفت گانه خود را قبل از جام جهانی آفریقا کسب کرده بود. مسی در خط هافبک بازی می‌کرد و فرصت زیادی برای گلزنی نداشت، اما با وجود اینکه با عدم گلزنی مواجه شد، خونسردی خود را حفظ کرد.

با این حال مارادونا و مسی و دیگر ستاره‌های آرژانتین برای تصاحب عنوان قهرمانی در آفریقای جنوبی کافی نبودند، زیرا آلمان برای شکست دادن تیم محبوب آمریکای جنوبی همه چیز داشت. مسی این بار در مرحله یک چهارم نهایی شکست خورد و جام را با این تجربه ترک کرد که هنوز چیزهای بیشتری باید یاد بگیرد تا بتواند در جام جهانی موفق باشد.

تلاش انفرادی در سال 2014

مسی با بستن بازوبند کاپیتانی و رهبری تیم ملی کشورش در برزیل، به دنبال انتقام سال 2010 بود. او در بازی افتتاحیه ، با گلزنی در پیروزی 2-1 مقابل بوسنی و هرزگوین، از یک بازیکن بازیساز به یک مهاجم تبدیل شد. مسی در مقابل ایران با تک گل خودش در آخرین دقیقه ، پیروزی را قطعی کرد. او در مقابل غول‌های آفریقا، نیجریه با زدن دو گل در یک مسابقه سخت که قدرت آرژانتینی‌ها را محک زد، ستاره میدان بود. برای تماشاگران و مفسران واضح بود که مسی اراده‌ای برای بردن تیمش به فینال دارد، اما دنیای فوتبال این سوال را مطرح کرد که آیا بقیه اعضای تیم می‌توانند در راه رسیدن به عنوان قهرمانی جام جهانی به او کمک کنند.

جولیان كامینو، فوتبالیست سابق آرژانتینی از كادر مربیگری 2014 ، دیداری را به یاد می‌آورد كه آرژانتین در نیمه نهایی ، هلند را شكست داد. "قوی‌ترین خاطره‌ای که دارم زمانی است که هلند را شکست دادیم . می‌توانی مسی را در آنجا ببینی که فریاد می‌زند و گریه می‌کند. آن موقع است که متوجه می‌شوی پیراهن آرژانتین برای این بازیکن چه معنایی دارد . این در ذهن من ماند زیرا تعداد زیادی از ما در رختکن بودیم، همدیگر را در آغوش گرفته بودیم، فریاد می زدیم که قرار است در فینال جام جهانی با آرژانتین بازی کنیم، چیزی که مدت‌ها آرزویش را داشتیم".

سرنوشت ، برای سومین بار ، آرژانتین و آلمان را در فینال مسابقات مقابل هم قرار داد اما شانس یار آلمانی‌ها بود و آنها باز هم قهرمان شدند. گل پیروزی‌بخش ماریو گوتزه ، روح مسی را تسخیر کرد و او از نظر ذهنی به دلیل تلاشی که در طول تورنمنت برزیل انجام داد، فرو پاشید. آرژانتین در جام جهانی 2014 هشت گل به ثمر رساند که مسی در 7 تای آنها نقش داشت و 4 گل را خود به ثمر رساند و به بقیه بازیکنان تیمش پاس گل داد. چند متر دورتر از جام طلا، مسی با توپ طلا به خانه رفت.

ناراحتی فاجعه بار 2018

در جام جهانی 2018 روسیه تیم مسی، بسیار بدتر از همیشه به نظر می‌رسید. تیم آرژانتین در سال 2018 ثابت کرد که هیچ بازیکنی به تنهایی نمی تواند تیمش را به قهرمانی برساند، حتی اگر شما پنج بار بهترین بازیکن سال جهان شده باشید. 180 دقیقه اول لیونل مسی در جام جهانی 2018 فاجعه بود. او در بازی مقابل ایسلند ، پنالتی از دست داد و بازی با نتیجه 1-1 تمام شد. در بازی بعدی مقابل کرواسی ، عملکرد خوبی از خود نشان نداد و بازی با شکست 3-0 به پایان رسید . اگر گل مارکوس روخو در بازی مقابل نیجریه نبود، مسی برای اولین بار در دوران حرفه‌ای خود در مرحله گروهی از جام جهانی خداحافظی می‌کرد. او اولین گل خود در این مسابقات را هم در این بازی به ثمر رساند و تبدیل به سومین بازیکن آرژانتینی (بعد از دیگو مارادونا و گابریل باتیستوتا) شد که در سه جام جهانی مختلف گلزنی می‌کند. آرژانتین در مرحله یک‌هشتم نهایی به دست فرانسه از دور مسابقات حذف شد. فرانسه به لطف " دبل " کیلیان امباپه ، بازی را با نتیجه 4-3 به نفع خود تمام کرد و مسی به همراه تیم ملی کشورش به خانه رفت.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها