PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۷۶۵۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
سال هفتم؛ چه سرنوشتی در انتظار کلوپ است؟

یورگن کلوپ در 10 آگوست 2015 به طور رسمی وارد آنفیلد شد تا ویرانه‌ای که برندن راجرز بر جای گذاشته بود را سامان دهد. مربی آلمانی قدرت رو به زوال لیگ برتر را زمانی تحویل گرفت که در رده هشتم قرار داشت، اما در هفت سال بعد، تیم بزرگی ساخت که با شتابی غیرقابل توقف ، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، لیگ برتر و جام حذفی شد. او تاج پادشاهی را دوباره به غول‌های برتر اروپا بازگرداند! در تاثیری که یورگن کلوپ از سال 2015 بر لیورپول گذاشت، هیچ شکی وجود ندارد. در اولین کنفرانس خبری به عنوان سرمربی " قرمزها" ی آنفیلد، او که خودش را یک شخص عادی خطاب می‌کرد، قول حداقل یک جام را تا 4 سال آینده داد. او بیش از آنچه که قول داده بود، به دست آورد و روحیه هواداران را از زمین به آسمان رساند و شک و تردید را به ایمان تبدیل کرد. تا سال 2019، لیورپول قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد و تیمی به اندازه کافی قوی ساخت که بتواند در همه جبهه‌ها حریفانش را به چالش بکشد. در فصل بعد از قهرمانی در اروپا، کلوپ سوپرجام اروپا و جام باشگاه‌های جهان را تصاحب کرد و مهم‌تر از همه ، به انتظار 30 ساله باشگاه برای قهرمانی در لیگ پایان داد و آنها اولین قهرمانی خود در لیگ برتر را به دست آوردند. در فصل 2021-2022، شاگردان کلوپ برای دستیابی به قهرمانی چهار رقابتی که در آنها حضور داشتند، تلاش جانانه‌ای کردند اما همین باعث شد که انرژی زیادی از آنها گرفته شود. آنها نتوانستند دو جام مهم فصل را کسب کنند و در لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا رقابت را به ترتیب به منچسترسیتی و رئال مادرید واگذار کردند. لیورپولی‌ها در نهایت ، تنها با جام حذفی و جام کارابائو فصل را به پایان رساندند.

با این حال پس از شروع فصل 2022-2023، عملکرد لیورپول افت کرد؛ در لیگ قهرمانان اروپا اوضاع خوب نیست و در لیگ برتر در رتبه‌های میانی قرار گرفته است. کلوپ به خاطر این شرایط زیر تیغ انتقادات زیادی قرار گرفته و حتی تا مرز اخراج هم پیش رفته است! کلوپ اکنون در هفتمین فصل هدایت لیورپول، شروع سختی را در لیگ تجربه می‌کند. او سادیو مانه خوشفکر را در تابستان به بایرن مونیخ واگذار کرد و خرید جدیدش داروین نونز نتوانست به همان سرعتی که انتظار داشت با تیم تطابق پیدا کند. نتایج ضعیف لیورپول در این فصل باعث شده که صحبت‌ها درباره کابوس فصل هفتم کلوپ زنده شود.

کلوپ در اولین تجربه مربیگری خود در تیم آلمانی ماینتس، موفقیت زیادی کسب کرد چراکه برای اولین بار در تاریخ این باشگاه به بوندسلیگا صعود کرد. با این حال، سه سال پس از آن لحظه تاریخی، در فصل هفتم حضور کلوپ، ماینتس دوباره به دسته پایین‌تر سقوط کرد. پس از ماینتس، کلوپ به بروسیا دورتموند رفت؛ جایی که نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. کلوپ با دورتموند موفقیت‌های بزرگی به دست آورد و دو بار قهرمان بوندسلیگا و یک بار جام حذفی آلمان شد و این تیم را به فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 2013 رساند. با این حال، آخرین فصل حضور او در تیم آلمانی ، پر از مشکلات بود که نقاط ضعف دورتموند را بیش از حد نمایان کرد. آنها فصل 2014-2015 را در رده هفتم بوندسلیگا به پایان رساندند و در 34 بازی خود در لیگ، 14 باخت، 7 تساوی و 13 پیروزی کسب کردند. در هفتمین فصل او در " سیگنال آیدونا پارک" ، باردیگر همه چیز به شکل بدی پیش رفت. شرایط فعلی لیورپول شباهت‌های زیادی به آخرین فصل فاجعه‌بار دورتموند تحت هدایت کلوپ دارد. در سال 2013 رابرت لواندوفسکی راهی بایرن شد و حالا مشابه همان اتفاق تکرار شده و لیورپول یکی از بازیکنان اصلی خود یعنی سادیو مانه را نیز به باواریایی‌ها فروخته است.

استدلال عده‌ای اینگونه است که تیم کلوپ در حال گذار است و پس از خروج مهاجم سنگالی به بازسازی نیاز دارد. با این حال، این همان تیمی است که فصل گذشته به سه فینال راه یافت و جام حذفی و کارابائو را بالای سر برد. تضاد عملکرد " قرمزها" ی آنفیلد در این فصل نسبت به گذشته قابل توجه بوده است. به طرز مشابهی، دورتموند پس از کسب مقام دوم در لیگ و قهرمانی در سوپرکاپ آلمان، در فصل 2013-2014 عملکرد بسیار بدی از خود بر جای گذاشت.

کلوپ اکنون در فصل هفتم خود در لیورپول قرار دارد و اوضاع به همان بدی فصل‌های هفتم شروع شده است. جردن کاندی ، مدافع سابق چلسی می‌گوید”روزهای آخر حضور کلوپ در دورتموند دقیقا مشابه چنین روزهایی بود. ببینید که آن روزها چطور سپری شد و کلوپ چه کارهایی انجام داد. همان اتفاقاتی که باعث شد دوره کاری وی در " سیگنال آیدونا پارک " تمام شود، حالا در لیورپول در حال تکرار است. این تیم هم از کنترل خارج شده و آنها با از دست دادن سادیو مانه، همان تیم همیشگی نیستند”.

زرق و برق شکار داروین نونز و بیرون کشیدن ستاره اروگوئه‌ای بنفیکا از تور منچستریونایتد، بدنه جدید تیم و جوانانی که قرار بود ستاره‌های جدید باشگاه باشند و سر و صدای لیورپولی‌ها پیش از شروع فصل ، همگی از نشانه‌های یک فصل پر قدرت برای آنفیلدی‌ها حکایت می‌کرد اما تیم کلوپ خیلی زود این نشانه‌ها را محو شده دید و تا این جای فصل فقط یک بار موفق شده 2 بازی متوالی را با پیروزی پشت سر بگذارد. آن‌ها تا همین جا به رقیب سنتی باخته‌اند، در تمام بازی‌ها و رقابت‌ها فقط 2 کلین‌شیت داشته‌اند و به جای قرار گرفتن در مسیر رقابت برای فتح لیگ برتر انگلیس ، با ایستادن در رتبه نهم جدول به میانه پایینی لیگ بسیار نزدیک شده‌اند. رویای کسب قهرمانی لیگ در خیال " قرمزپوشان " بندر لیورپول از همیشه کم سوتر و بی‌صداتر نفس می‌کشد و ضعف‌های فنی و روحی دست از سر شاگردان مرد آلمانی برنمی‌دارند. این خود سرنوشت و حقیقت عریان زندگی است که در دنیای لیورپولی‌ها به وقوع پیوسته است. در خیالات و رویاها همیشه می‌شود به بزرگ‌ترین آرزوها فکر کرد اما در حال فکر کردن به تمام این آرزوهای بزرگ، حقیقت برهنه زندگی و غافلگیری سرنوشت می‌تواند همه چیز را به هم بریزد و شما را با شرایطی مواجه کند که مجبور به عقب‌نشینی از رویاهایتان شوید. برایتون و تروسارد یک بار دیگر سیلی واقعیت را به صورت سکونشینان آنفیلد نواختند تا آن‌ها به جای شمردن اختلاف امتیاز با " سیتی " و راه جبران آن برای بازگشت به مسیر قهرمانی ، با تنزل سطح آرزوهای این فصل به بهبود شرایط خودشان و بازگشت به جمع بالانشینان لیگ فکر کنند.

یک سوال اساسی پیرامون یورگن کلوپ این است که آیا او پس از یک سری نتایج ضعیف در شروع این فصل، موقعیت کاری‌اش به خطر افتاده است؟ این یک سوال دشوار است زیرا در دنیای فوتبال امروز تنها دو مربی با اقتدار واقعی و جایگاه تقریبا مطمئن وجود دارند، دو نفر که ستاره‌هایی بزرگتر از همه بازیکنان در رختکن هستند؛ پپ گواردیولا و یورگن کلوپ. کلوپ پیش از این هم در لیورپول دوران بحرانی را پشت سر گذاشته است. بین 4 ژانویه تا 7 مارس 2021، لیورپول در 8 بازی از 12 بازی خود در لیگ برتر شکست خورد و متعاقباً از لیگ قهرمانان حذف شد و درحالی که ظاهرا ، صندلی کلوپ لرزان شده بود، او روی آن ماند.

اما هواداران دوآتشه لیورپول همچنان بیشترین حمایت و اعتماد را به کلوپ می دهند. باشگاه در مخمصه است، همه باید متحد شوند و نمی توان یکطرفه ، سرمربی را مقصر دانست! طرفداران لیورپول با قدرت پشت سر کلوپ ایستاده‌اند و همچنین می‌خواهند هفت سال دیگر در آنفیلد بماند. اگر از هواداران لیورپول بپرسید که دوست دارند باز مرد آلمانی را با عینک و کلاه خود در آنفیلد ببینند، می‌گویند قطعا! او فیلسوف فوتبال لیورپول بوده که در این مدت تاثیر قابل توجهی بر روی این تیم گذاشته است. او در هفت سال حضورش در این تیم ، کاری را انجام داده که تا 30 سال پیش از آن " لک‌لک‌ها " از انجامش عاجز بودند.

اولین قهرمانی لیورپول در لیگ برتر و جام باشگاه‌های جهان و دومین قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا که در قرن بیست و یکم زیر نظر کلوپ به دست آمد ، همچنین یک قهرمانی سوپر جام اروپا، یک قهرمانی جام اتحادیه، یک قهرمانی جام حذفی و یک قهرمانی جام اتحادیه انگلیس، هفت قهرمانی مهمی است که نشان می‌دهد کلوپ بزرگترین مربی تاریخ لیورپول است. مربیان زیادی نیستند که بتوانند 7 سال در تیم‌های بزرگ لیگ برتر بمانند. بعد از فرگوسن و ونگر، کلوپ سومین کسی است که به این جایگاه می‌رسد! این همچنین نشان دهنده اعتماد باشگاه به توانایی مربی خود است.

در طول این هفت سال ، کلوپ فقط دو کاپیتان داشته است : جیمز میلنر و جردن هندرسون. او با سبک فوتبال خود ترکیب جدیدی برای لیورپول ایجاد کرد و با کنار زدن منچستر یونایتد، یک بار دیگر به تاج و تخت پادشاهی در لیگ انگلستان بازگشت. حالا رقیب جدی آنها منچسترسیتی است و در واقع تقابل سیتی و لیورپول، دربی جدید جزیره است که به رویارویی تفکرات گواردیولا و کلوپ برمی‌گردد. همه هواداران از کلوپ می‌خواهند که 7 سال دیگر در آنفیلد بماند و باشگاه هم از کلوپ حمایت خواهد کرد. از این گذشته، اخراج کلوپ خسارات زیادی را به همراه خواهد داشت و مدیران ارشد لیورپول حاضر به هزینه کردن برای اخراج یک مربی نیستند.

* عرفان خماند


برچسب ها: یورگن کلوپ ، لیورپول
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار