PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۷۶۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸

زوج برزیلی، منجی
باشگاه سائوپائولو در برزیل لقب مشهوری دارد: " تیم ایمان " . این لقب اولین بار در سال 1937 توسط یک خبرنگار به آنها داده شد. در آن زمان باشگاه سائوپائولو بعد از سپری کردن دورانی پر فراز و نشیب که طی آن بر اثر مشکلات داخلی در حال از هم پاشیدن در کمتر از یک دهه بعد از تاسیس بود، به ثبات مجدد رسیده بود. در نهایت، اندکی ایمان همه چیز را عوض کرد. باشگاه متحد شد و سائوپائولو دوباره به مسیر درست برگشت. از آن روز به بعد، این باشگاه توانسته 6 قهرمانی در لیگ برزیل به دست بیاورد، سه بار قهرمان لیبرتادورس شده و سه بار نیز قهرمانی در جهان را تجربه کرده است. در طول این سال‌ها، آنها استعدادهای فراوانی نظیر کافو، جونینیو، دنیلسون، کافو و... را نیز به دنیای فوتبال معرفی کرده‌اند.

حالا، منچستریونایتد در تلاش برای زیر و رو کردن شرایط خود و پس از فراز و نشیب‌های فراوان، ایمانش را روی دو تن از بازیکنانی گذاشته که سابقه حضور در سائوپائولو را دارند. کاسمیرو و آنتونی به فاصله 8 سال برای اولین بار با پیراهن سائوپائولو به میدان رفتند و در رده باشگاهی تا قبل از پیوستن به منچستریونایتد ، سابقه بازی در کنار یکدیگر را نداشته‌اند. با این حال، این دو وظیفه دارند تا سکاند‌ار تغییر و تحولات در اردوی " شیاطین سرخ " باشند.

15 سال از زمانی که کاسمیرو برای اولین بار پا به اولدترافورد گذاشت، می‌گذرد. در آن زمان، تیم جوانان سائوپائولو در کنار باشگاه‌هایی نظیر هرتا برلین، کریلیاسووتوف سامارا و بارسلونا برای برگزاری " پرمیرکاپ " به منچستر دعوت شده بود. سائوپائولو در این جام ، نایب قهرمان شد و بازیکنانش مدال خود را از دستان پل اسکولز و لوئیز ساها گرفتند. کاسمیرو اخیرا گفته بود:«فیلم آن بازی هنوز هم در ذهنم پخش می‌شود. در رویاهایم هم تصور نمی‌کردم روزی در اولدترافورد برای منچستریونایتد بازی کنم.»

او که نام کاملش ، کارلوس هنریکه کاسمیرو است، روزی لقب " کارلائو " را داشت که به زبان پرتغالی به معنای " کارل بزرگ " است. تکنیک هیچوقت یکی از برجسته‌ترین توانایی‌های این بازیکن30 ساله نبوده است اما همیشه توانسته کارهای لازم برای تیم را انجام دهد تا هم‌تیمی‌های خلاق‌ترش بتوانند جلو بروند و بازی‌سازی کنند.

کاسمیرو اولین بازی خود در سائوپائولو را در سال 2010 انجام داد و از ریوالدوی کهنه‌کار که یک سال بعد به تیم برزیلی برگشت چیزهای زیادی یاد گرفت. این باشگاه برای اولین بار بعد از 7 سال از کوپا لیبرتادورس حذف شده بود اما حضور هافبک جوان به آنها کمک کرد به این تورنمنت برگردند. ضمن این که کاسمیرو در جریان قهرمانی برزیل در جام‌جهانی زیر 20 ساله‌ها در سال 2011 نیز در تمام مسابقات به میدان رفت.

اولین بازی کاسمیرو در رده بزرگسالان نیز یک ماه بعد و در حالی که تنها 19 سال داشت، انجام شد. در اوایل سال 2013، رئال‌مادرید در ابتدا به طور قرضی کاسمیرو را برای تیم دومش جذب کرد و هافبک برزیلی در نهایت در ماه آوریل و زیر نظر خوزه مورینیو اولین بازی خود برای تیم بزرگسالان رئال را نیز انجام داد. با این اتفاق ، رئال مادرید با پرداخت 5/5 میلیون پوند، انتقال هافبک برزیلی را دائمی کرد.

یک سال بعد، کاسمیرو نقشی نصفه و نیمه در قهرمانی رئال مادرید در لیگ قهرمانان زیر نظر کارلو آنچلوتی داشت و سپس به طور قرضی به پورتو رفت. حضور در لیگ پرتغال ، تجربه‌ای که این هافبک برای درخشش در سانتیاگو برنابئو لازم داشت را در اختیار او قرار داد. وقتی زیدان هدایت رئال‌مادرید را بر عهده گرفت، کاسمیرو که لقب "تانک" گرفته بود، در مسیر عملکرد رئال نقشی کلیدی پیدا کرد و با هماهنگ شدن با تونی کروس و لوکا مودریچ ، یکی از موفق‌ترین خطوط هافبک تاریخ فوتبال را شکل داد. این سه نفر در کنار هم سه قهرمانی پیاپی در لیگ قهرمانان را تجربه کردند و یک بار دیگر هم این تجربه در فینال سال گذشته تکرار شد.

تنها پاکو گنتو توانسته‌ است جام‌های اروپایی بیشتری نسبت به کاسمیرو کسب کند و این در حالی است که معمولا توجهات به درخشش سایر بازیکنان رئال است و توجه چندانی به نقش کاسمیرو در موفقیت‌های این تیم اسپانیایی نمی‌شود. هافبک برزیلی در مراسم وداعش با هواداران رئال مادرید در سانتیاگو برنابئو گفت:«دوست ندارم در مرکز توجهات باشم.» البته چه در زمینه باشگاهی و چه در زمینه ملی، مربیان همواره از اهمیت کاسمیرو آگاه بوده‌اند. در سال 2018 ، وقتی کاسمیرو برای دیدار مرحله یک چهارم نهایی مقابل بلژیک به خاطر محرومیت بازی نکرد، برزیل از هم پاشید.

دوران قبلی سلطنت رئال‌مادرید بر فوتبال نیز وقتی به پایان رسید که سران این تیم ، کلود ماکلله را در سال 2003 به چلسی فروختند و همین باعث به قدرت رسیدن تیم لندنی شد. وقتی ماکلله به انگلیس رفت، 30 سال داشت و کاسمیرو نیز این روزها 30 ساله است. باید منتظر ماند و دید آیا انتقال 60 میلیون پوندی این هافبک برزیلی همان تاثیر را بر هر دو تیم فروشنده و خریدار دارد یا نه.

برای این که کاسمیرو بتواند در مسیر به اوج رسیدن " شیاطین سرخ " کمک حال تن‌هاخ باشد، نیاز به کمک یکی دیگر از بازیکنان سائوپائولو دارد تا مکمل بازی او شود.

آنتونی با قیمت قابل توجه 86 میلیون پوند خریده شده است اما هیچکس ارزش این بازیکن را بیشتر از اریک تن‌هاخ نمی‌داند. شاید به همین خاطر باشد که به محض خرید آنتونی، این بازیکن را در ترکیب گذاشت و آنتونی نیز گلزنی کرد. این دومین باری است که مربی سابق آژاکس، آنتونی را جذب می‌کند. در فوریه 2020 ، آنتونی به عنوان وینگر راست چپ پایی که به جای حکیم زیاش خریداری شده بود، معرفی شد.

آنتونی تنها 18 ماه قبل از جدایی زیاش و رفتن این بازیکن به چلسی ، برای اولین بار بازی در سائوپائولو را تجربه کرده بود. اگر چه او بازیکنی بسیار جوان بود اما در سال 2019 در کنار بازیکنانی نظیر دنی آلوز و الکساندر پاتو در تیم اصلی درخشید. در همان تابستان، او برای تیم ملی برزیل به میدان رفت و در دیدار فینال نیز گلزنی کرد. به همین خاطر هم تن‌هاخ سران آژاکس را قانع کرد تا این بازیکن را در ازای 18/2 میلیون پوند خریداری کنند که در آن زمان ، آنتونی را تبدیل به گران‌ترین بازیکن تاریخ لیگ هلند کرد.

مارک اورمارس، مدیر ورزشی وقت باشگاه آژاکس در مورد خرید این بازیکن گفت:«همه او را یک اعجوبه می‌دانند. با این حال وقتی او به هلند بیاید، نیاز به زمان خواهد داشت.» در نهایت مشخص شد که آنتونی تنها به 37 دقیقه نیاز دارد چون تنها همین قدر طول کشید تا آنتونی در دیدار هفته اول فصل مقابل اسپارتا روتردام تک‌گل مسابقه را به ثمر برساند. آنتونی در دیدار اولش برای منچستریونایتد دو دقیقه زودتر از دیدار اولش برای آژاکس گلزنی کرد. او از سمت راست به داخل زد و با پای چپش از فاصله 25 یاردی گلی زیبا به ثمر رساند تا همه او را با آرین روبن مقایسه کنند.

آژاکس با آنتونی در مسابقات آن فصل لیگ هلند ، قهرمان شد و سپس این بازیکن به ژاپن رفت تا در کسب مدال طلای المپیک به همراه تیم ملی کشورش نقش داشته باشد. آنتونی در فصل بعد نیز نقشی مهم در آژاکس داشت و اطمینان حاصل کرد تا تیمش در هر 6 بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان به پیروزی برسد. این اولین باری بود که آژاکس موفق به ثبت چنین اتفاقی می‌شد. آنتونی در دیدار مقابل دورتموند که سابقا خواهان جذب این بازیکن بود، یک بار دیگر گلی مشابه با گل‌های روبن زد و در دیدار برگشت نیز نقش مهمی در پیروزی تیمش داشت. در سبک بازی مالکیتی تن‌هاخ، آنتونی نقشی مهم داشت و با سرعت و مهارتش به خط دفاع حریفان می‌زد و آنها را در هم می‌شکست.

اکتبر گذشته، تیته برای اولین بار آنتونی را به تیم ملی دعوت کرد و او باز هم در اولین بازی‌اش گلزنی کرد. حالا کاسمیرو و آنتونی این فرصت را پیدا کرده‌اند تا در کنار هم به میدان بروند. با وجود " تانک " در خط هافبک و بازیکن کلیدی جدید منچستریونایتد در پست وینگر، تن‌هاخ امیدوار است نتایج درخشانی بگیرد.

*آرمین زمانی

برچسب ها: آنتونی ، کاسمیرو ، برزیل
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار