PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۷۶۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
چند قدم تا فروپاشی بزرگ
لاپورتا چگونه بارسا را به مسلخ برد؟

با شکست بارسلونا مقابل بایرن مونیخ در نیوکمپ و پیروزی اینتر در برابر ویکوتریا پلژن جمهوری چک، این تیم برای دومین سال پیاپی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان حذف و راهی لیگ اروپا شد. همانطور که پیش بینی می‌شود حذف این تیم در این مرحله، بحران اقتصادی و فشار ناشی از آن را بیش از گذشته می‌کند و حالا خوان لاپورتا که به عنوان رئیس باشگاه برای خریدهای پرطمطراق تابستانی خود روی پاداش‌های لیگ قهرمانان اروپا حساب باز کرده بود، باید به فکر راه‌حلی برای این بحران باشد. با نتایجی که از بازی‌های قبلی به دست آمده بود ، به خصوص تساوی خانگی مقابل اینتر، مشخص بود که بارسا برای صعود به مرحله حذفی شانس زیادی نخواهد داشت و همین مساله ژاوی و تیمش را از پیش از تقابل با بایرن مونیخ، تحت فشار مضاعفی قرار داده بود. لاپورتا بی شک با واکنش‌های آتشین هواداران بارسلونا مواجه خواهد شد چرا که او به نوعی روی موفقیت بارسا در لیگ قهرمانان و هزینه‌هایی که انجام داده، قمار کرده است. این برای اولین بار در قرن جدید است که بارسا برای دو فصل متوالی از لیگ قهرمانان کنار می‌رود. عدم صعود از مرحله گروهی فقط یک بار در تاریخ بارسا پیش آمده بود که به فصل 1999-1998 برمی‌گردد. آنها فصل قبل هم پس از قرار گرفتن در رده سوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان، راهی لیگ اروپا شدند که در آن مسابقات نیز در مرحله یک چهارم نهایی در برابر اینتراخت فرانکفورت ، مغلوب و حذف شدند. مسائل مالی مربوط به بازی در لیگ قهرمانان اروپا، به این معنی است که خروج زودهنگام بارسا از این رقابت‌ها، پیامدهای بدی برای باشگاه خواهد داشت. خوان لاپورتا گزارش می‌دهد که فصل بارسا را با این فرض که آنها به مرحله یک چهارم نهایی مسابقات می‌رسند ، بودجه بندی کرده است. حالا با حذف از مرحله گروهی، شرایط " آبی‌اناری‌ها" ، اسفناک شده است. رسیدن به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا حدود 6/9 میلیون یورو برای باشگاه‌ها درآمد دارد، در حالی که جواز حضور در مرحله یک چهارم نهایی، 6/10 میلیون یوروی دیگر پاداش دارد. این مقدار بودجه‌ای در حدود 2/20 میلیون یورو است که بارسلونا اکنون به آن نرسیده و با توجه به هزینه‌های کلان و مخاطره آمیز باشگاه در تابستان، برای آنها ناامیدکننده است.

صورت‌های مالی بارسا

بدهی باشگاه بارسلونا به بیش از یک میلیارد پوند رسیده و حذف در مرحله گروهی حدود 18 میلیون پوند دیگر درآمد این باشگاه را کاهش می‌دهد. این مساله حتی بر حق پخش تلویزیونی و درآمدهای روز مسابقه هم تاثیر خواهد گذاشت و بحران عمیق‌تری را ایجاد می‌کند. با این شرایط ، احتمال بازگشت لیونل مسی در فصل زمستان که زمزمه‌های آن مدتی به گوش می‌رسید، به کمترین حد خود خواهد رسید و ژاوی نیز بیش از پیش تحت فشار قرار خواهد گرفت. بارسا در فصل تابستان حدود 150 میلیون پوند برای خرید رافینیا، لواندوفسکی، جولز کونده، فرانک کسیه، آندرآس کریستیانسن، هکتور بیرین و مارکوس آلونسو هزینه کرده بود. همچنین قهرمان 5 دوره لیگ قهرمانان اروپا در معرض خطر جدی قوانین سختگیرانه کنترل اقتصادی لالیگا و محدودیت هزینه‌ها قرار می‌گیرد ، چرا که باید میان درآمد و هزینه‌های صورت گرفته تعادل وجود داشته باشد و بارسا که با تضمین توانست قرارداد بازیکنان جدیدش را امضا کند، حالا ممکن است مورد مجازات لالیگا هم قرار بگیرد.

با این حال آنها برای تامین هزینه‌ها بخش بزرگی از حقوق آینده تلویزیونی و نیمی از شرکت تولید محتوای خود را به فروش رساندند و یک وام جدید 450 میلیون پوندی گرفتند تا بدهی چشمگیر 1 میلیارد پوندی خود را پوشش دهند اما همه اینها بر پایه موفقیت در لیگ قهرمانان صورت گرفته بود. در فصل گذشته رئال مادرید به دنبال قهرمانی در اروپا بیش از 100 میلیون پوند درآمد کسب کرده بود. آنها با حذف در مرحله گروهی ، پاداش 30 میلیون پوندی صعود از این مرحله را هم از دست دادند.

سود خالص پیش بینی شده برای این فصل 274 میلیون یورو بود که بخش زیادی از آن از طریق فروش دارایی‌ها در 25 سال آینده به دست آمده است. به گزارش " اسپورت " ، درآمد تاریخی 255/1 میلیارد یورو در برابر هزینه های 065/1 میلیارد یورویی موجب چنین سودی شده است. اختلاف این دو عدد بدون محاسبه مالیات و تامین های مالی 190 میلیون یورو است. بارسلونا در فصل گذشته سود خالص 98 میلیون یورویی را کسب کرد که این نیز نتیجه اهرم های مالی برای کمک به باشگاه برای ثبت بازیکنان جدید در لالیگا بود. درآمد در فصل گذشته برابر با 017/1 میلیارد یورو و هزینه‌ها برابر 856 میلیون یورو بوده است. یعنی سال گذشته بارسلونا بدون استفاده از اهرم ها دچار ضرر می شد و پیش بینی می شود این فصل نیز چنین باشد.

چگونه بارسا با وجود بدهی‌های نجومی ، چندین ستاره خرید؟

پاسخ این پرسش در یک ابزار مالی نهفته است ، ابزاری که "اهرم اقتصادی" نام دارد. اما اهرم‌ اقتصادی چیست و بارسا از کدام اهرم‌ها استفاده کرده است؟ اهرم اقتصادی به اقدامی مالی گفته می‌شود که بارسلونا برای کاهش محدودیت‌های مالی خود به‌کار می‌گیرد ، محدودیت‌هایی که به دلیل بدهی سنگین باشگاه به آن تحمیل شده است. در واقع، باشگاه برای تامین درآمدهای بیشتر، در شرایط بغرنج فعلی، بخشی از دارایی‌هایش را به فروش می‌رساند. به این اقدام، استفاده از اهرم اقتصادی گفته می‌شود. این اهرم‌ها فرصت‌هایی سودآور ولی بسیار پرریسک برای باشگاه هستند. بارسلونا برای تامین منابع مالی، حق پخش تلویزیونی و امتیاز استفاده از برند خود را برای سال‌های آینده به فروش رساند. مجموع عمومی باشگاه بارسلونا در ماه ژوئن به خوان لاپورتا اجازه داد که بخشی از حق پخش تلویزیونی و امتیاز استفاده از برند باشگاه را به فروش برساند تا هم بخشی از بدهی نجومی بارسا تسویه شود و هم منابع مالی لازم برای خرید بازیکنان جدید فراهم آید.

مدیریت بارسلونا به جای اینکه از جزئیات صحبت کرده و به فروش حق پخش تلویزیونی و امتیاز استفاده از برند اشاره کند، ترجیح می‌دهد هر جا صحبت از فعالیت‌های اقتصادی اخیرش می‌شود، اصطلاح "اهرم اقتصادی" را به‌کار گیرد. بلوگرانا در سال 2021 رسما اعلام کرد 35/1 میلیارد یورو بدهی دارد. لاپورتا که مجبور بود هر طور شده ترتیبی بدهد که بیلان مالی باشگاه متوازن شود ، از مجمع عمومی برای استفاده از اهرم‌های اقتصادی مجوز گرفت. او 9/49 درصد امتیاز استفاده از برند باشگاه را به فروش رساند. لاپورتا همچنین 25 درصد حق پخش تلویزیونی بارسلونا برای 25 سال آینده را فروخت. از این معاملات ، روی‌هم‌رفته چیزی در حدود 582 میلیون یورو نصیب باشگاه بارسا شد.

در واقع فعال کردن اهرم‌های اقتصادی به این معنا بود که بخشی از درآمدهای تیم در فصول آینده، در این فصل به حساب آنها واریز می‌شود، اما حالا با ضرر مهلک حذف از لیگ قهرمانان، این قمار بزرگ شکست خورده است. گویا پس از تساوی برابر اینتر، خوان لاپورتا در یک جلسه اضطراری، به ژاوی تاکید کرده که این تیم باید در لالیگا قهرمان شود تا حداقل بخشی از ضررها جبران شود اما واقعیت این است که عمده درآمد تیم‌های بزرگ اروپایی، از لیگ قهرمانان تامین می‌شود و پیشروی در لیگ اروپا و حتی قهرمانی در آن در کنار قهرمانی در لالیگا نمی‌تواند به اندازه قهرمانی در لیگ قهرمانان ، درآمدزا باشد. همین حالا پاداش 21 میلیون یورویی صعود ، از دست رفته و باید به این مقدار حق پخش، ‌اسپانسرینگ و بلیت‌فروشی مراحل بعدی لیگ قهرمانان را اضافه کرد. آیا کسی فکرش را می‌کرد بارسا بعد از مسی ، محتاج به صعود از گروه باشد؟

منتفی شدن بازگشت مسی

تنها چند ماه تا پایان قرارداد لیونل مسی با پاری سن ژرمن مانده و مطرح شدن شایعات بازگشت به بارسلونا، آینده او را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. پس از جدایی هموطنان لیونل مسی مانند لئاندرو پاردس یا آنخل دی ماریا از پاری سن ژرمن، او دوستان جدیدی در رختکن این باشگاه پیدا کرده و اصلا احساس تنهایی نمی کند. البته مسی همانند گذشته شخصیتی آرام و بااحتیاط دارد و هرگز به دنبال رهبری رختکن نیست، اما او به عضو تاثیرگذاری در این باشگاه فرانسوی تبدیل شده است. بر اساس ادعای نشریه اکیپ ، به غیر از نیمار، لیونل مسی اغلب با بازیکنانی مانند مارکو وراتی، جیجی دوناروما، کارلوس سولر، فابین روئیز و البته سرخیو راموس اسپانیایی ارتباط دارد. حتی کاپیتان سابق رئال مادرید اخیرا به تمجید از لئو مسی پرداخته و مدعی شده رابطه خوبی بین آنها برقرار است. همچنین رابطه ستاره آرژانتینی با کریستوف گالتیه نیز بسیار خوب است و حسی توام با احترام متقابل بین طرفین وجود دارد.

سرمربی جدید پاری سن ژرمن به خوبی متوجه شده که چه زمانی باید مسی را کنترل کند و چه زمانی به او فضای بیشتری بدهد، اما ارتباط مستقیم و خوبی بین این دو نفر برقرار است. لوئیس کامپوس، مشاور ورزشی نیز توانسته اعتماد لیونل مسی را جلب کند و این رابطه می تواند بعد از جام جهانی و در آینده ستاره 35 ساله اثربخش باشد. هنوز هیچ چیز قطعی نشده، اما ناصر الخلیفی متقاعد شده که لیونل مسی قراردادش را تمدید کرده و به دوران حضور در پاری سن ژرمن ادامه خواهد داد. البته به نظر می‌رسد در نهایت تصمیم‌گیری لیونل مسی در خصوص آینده به بعد از جام جهانی موکول خواهد شد، اما بازگشت به بارسلونا در این شرایط مالی چندان واقعی به نظر نمی رسد و احتمالا مسی برای حضور در بالاترین سطح فوتبال، گزینه مهمی به جز پاری سن ژرمن در فصل بعد نخواهد داشت.

* عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها