PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۷۷۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
رویای سیتی؛ هالند و امباپه در کنار هم

چندی قبل بود که کیلیان امباپه مدعی شد که تصمیم دارد در ماه ژانویه ، پاری‌سن‌ژرمن را ترک کند. او حتی اگر به عنوان بازیکن آزاد هم از این باشگاه جدا شود، بازهم رقم قرارداد و دستمزدش سر به فلک خواهد گذاشت و برای هر باشگاهی پرهزینه خواهد بود اما " مارکا " ادعا کرده که منچسترسیتی برای خرید این بازیکن فرانسوی هیچ محدودیت مالی نخواهد داشت. سیتی از سال 2008 که توسط شیخ منصور و تیمش خریداری شد، سرمایه‌گذاری قابل توجهی روی فوتبال انجام داد و در این سال ها به قهرمانی‌های زیادی در مسابقات مختلف دست پیدا کرد. به همین خاطر کسی شکی به خود راه نمی‌دهد که اگر امباپه تصمیمش برای جدایی جدی شود، سیتی به دلیل مسائل مالی نتواند برای جذب این بازیکن پیشقدم شود.

امباپه در پاریس از بازی کنار مسی و نیمار راضی نیست و اگر این ستاره 23 ساله به منچستر منتقل شود، آنگاه باید کنار ماشین گلزنی نروژی یعنی ارلینگ هالند بازی کند. این دو فوق ستاره جوان فوتبال دنیا همین حالا با یکدیگر مقایسه می‌شوند و اگر در یک تیم حضور داشته باشند، قطعا عملکردشان در قیاس با هم بیشتر به چشم می‌آید. از این دو به عنوان جانشینان لیونل مسی و کریستیانو رونالدو یاد می‌شود اما برخلاف دو غول پا به سن گذاشته فوتبال جهان، این دو بازیکن جوان می‌توانند روزی در یک تیم با هم بازی کنند. هالند در 13 بازی برای سیتی 20 گل به ثمر رسانده و رکورد امباپه با 183 گل در 230 بازی برای پاری‌سن‌ژرمن نشان می‌دهد که او به همان اندازه پرکار خواهد بود.

با این حال، اینکه آیا سیتی در صورت فسخ قرارداد امباپه در پاریس، به دنبال خرید این بازیکن است یا خیر، هنوز مشخص نیست. تصور می‌شد که رئال مادرید محتمل‌ترین گزینه برای خرید امباپه باشد تا اینکه او در ماه می قراردادی سه ساله و جدید با پاریسی‌ها امضا کرد. گزارش‌های هفته قبل حاکی از آن بود که لیورپول علاقه بیشتری برای خرید امباپه دارد و تیم پاریسی هم ترجیحش تیمی است که رقیب مستقیم محسوب نمی‌شود. اختلافات در پاریس زیاد شده و گفته می‌شود امباپه تنها با 4 بازیکن رابطه خوبی دارد. او تنها چند ماه پس از امضای یک قرارداد جدید با حقوق هفتگی 650 هزار پوندی، به شدت اکنون به دنبال راهی برای خروج از باشگاه است.

هالند که تا به اینجای فصل، رکورد کل دوران حرفه‌ای کریستیانو رونالدو از نظر ثبت هت‌تریک در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر فوتبال انگلیس را شکسته، علاوه بر عطش سیری ناپذیر نسبت به فتح عنوان آقای گلی ، بالاتر از تمامی مدعیان، سودای شکستن رکورد گلزنی در یک فصل لیگ برتر، در اولین فصل حضورش در این رقابت‌ها را در سر می‌پروراند. فصل گذشته با وجود قهرمانی منچسترسیتی در این رقابت‌ها، سون هیونگ مین و محمد صلاح به طور مشترک با 23 گل، عنوان آقای گلی رقابت‌ها را به دست آوردند و 2 فصل قبل هم این عنوان با تعداد مشابه گل‌ها به هری کین رسید. در فصل 2020-2019 جیمی واردی با همین تعداد گل، کفش طلای رقابت‌های فوتبال انگلیس را به دست آورد. در فصل 2019-2018 و باتوجه به درخشش همزمان مانه و صلاح در ترکیب قرمزهای آنفیلد، آمار گلزنی انفرادی در این رقابت‌ها از همیشه کم‌فروغ‌تر بود و این زوج در کنار پیر امریک اوبامیانگ با 22 گل، مشترکاً آقای گل شدند. اما نکته جالب توجه اینجاست که تا به همین مقطع و درحالی که 24 هفته تا پایان فصل باقی مانده، ارلینگ هالند 18 گل به ثمر رسانده است. به عبارتی دیگر، پس از پایان جام‌جهانی، او قادر است با حفظ ریتم گلزنی تا پیش از رسیدن به هفته بیستم، رکورد آقای گل‌های فصول اخیر لیگ برتر را بشکند.

هالند و رکورد رونالدو

ارلینگ هالند، پدیده این روزهای فوتبال دنیا در سن 22 سالگی کیلومترها از کریستیانو رونالدو فاصله دارد اما برای اینکه به دستاورد این ستاره پرتغالی در 37 سالگی برسد، باید سرعت خود را افزایش دهد. هالند در طول دوران کوتاه فوتبالی خود 155 گل باشگاهی به ثمر رسانده که 20 گل آن در همین ماه‌های اول فصل 2023-2022 برای منچسترسیتی به ثمر رسیده است. این بازیکن 22 ساله در 9 بازی لیگ برتر 15 گل و در لیگ قهرمانان اروپا 5 گل به ثمر رسانده است. زمانی که رونالدو همسن هالند بود و در اوایل دهه 2000 برای منچستریونایتد بازی می‌کرد، تنها 82 گل به ثمر رسانده بود یعنی 73 گل کمتر از تعداد گل ستاره نروژی در این سن و سال اما رونالدو از اواسط دهه سوم زندگی‌اش، سرعت گلزنی خود را افزایش داد و در 6 فصل متوالی بین 25 تا 30 سالگی به طور چشمگیری بیش از 50 گل در هر فصل به ثمر رساند.

پس از به دست آوردن پنج توپ طلا، هفت قهرمانی لیگ در سه کشور بزرگ اروپایی و پنج قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، رونالدو هفتصدمین گل باشگاهی خود را به ثمر رساند. او در بازی مقابل اورتون به این تعداد گل رسید. با این حال این دومین گل ستاره پرتغالی در این فصل بود چراکه ستاره 37 ساله بیشتر بازی‌های این فصل را روی نیمکت پشت سرگذاشته بود. آینده رونالدو در اولدترافورد با توجه به اتمام قراردادش در تابستان سال بعد، کاملا نامعلوم است. او با توجه به عدم حضور یونایتد در لیگ قهرمانان اروپا، در فصل نقل و انتقالات تابستانی تلاش کرد تا این باشگاه را ترک کند اما پیشنهاد مناسبی دریافت نکرد و در منچستر ماندنی شد.

هالند در این مدت نشان داده که می‌تواند طی 15 سال آینده ، مسیر رونالدو را طی کند و پا جای پای فوق ستاره پرتغالی بگذارد. او باید به طور میانگین در هر فصل 45 گل باشگاهی به ثمر برساند تا در 37 سالگی به رکورد رونالدو دست پیدا کند. با روند فعلی انتظار می‌رود او در 37 سالگی به رکورد 600 گل باشگاهی برسد ، اگرچه هالند در حال حاضر با آمار گلزنی رونالدو در انگلیس برابری می‌کند. " غول نروژی " از زمان پیوستن به سیتی توانسته 3 بار در لیگ برتر هت‌تریک کند. این در حالی است که رونالدو در دوره حضورش در یونایتد که مجموعا 224 بازی را برای وی به همراه داشته، همین تعداد هت‌تریک را انجام داده است. علاوه بر این ، هالند در راه شکستن رکورد 34 گل اندی کول و اندی شیرر در لیگ برتر قرار داشته و به 19 گل از 29 بازی باقیمانده لیگ برای شکستن این رکورد نیاز دارد.

او اگر روند گلزنی فعلی خود را حفظ کند، رکورد بیشترین گل زده یک بازیکن در یک فصل در 5 لیگ معتبر اروپایی که در اختیار لیونل مسی قرار دارد را می‌شکند. مسی در فصل 2012-2011 موفق شد 50 گل در لالیگا به ثمر برساند و هالند با همین روند به رکورد 60 گل خواهد رسید.

آمار هالند چقدر واقعی هستند؟

آمار و ارقام نشان می‌دهد که تیم‌ها بدون ماشین گلزنی نروژی و با او همچنان می‌توانند برنده شوند. حالا این سوال پیش می‌آید که آیا درباره عملکرد او اغراق شده است؟ ورود او به لیگ برتر باعث ترس سایر تیم‌ها شد. این ترس فقط به خاطر نبوغ او در گلزنی نبود. کاسه چشم عمیق و نافذش که باعث می‌شود به سختی در صورتش نشانه‌هایی از احساس پیدا کنید و ران‌هایی به بزرگی گردن یک گاومیش کوهان دار و آن دم اسبی درخشان و بلوند، از این بازیکن یک چهره ترسناک ساخته است.

اما شواهد نشان می‌دهد که گل‌های او با آنکه تعدادشان زیاد است، برای تیم‌هایی که در آنها بازی کرده، آنقدر اهمیت زیادی ندارد چرا که این تیم‌ها به هر حال میل به پیروزی دارند. به گزارش Sofascore اگرچه حضور ارلینگ هالند در ترکیب اصلی به معنای تمایل بیشتر تیم به بردن است اما اعداد و ارقام نمی‌تواند به اثبات این موضوع کمکی کند. در بوروسیا دورتموند، علیرغم آمار و تحرکات شدیدی که او در بازی انجام می‌داد، حضورش در زمین تنها به افزایش 8/5 درصدی نسبت پیروزی به عدم پیروزی تیمش منجر می‌شد ، به طوری که تیم آلمانی با حضور هالند 9/62 درصد از بازی‌های خود را با پیروزی پشت سرگذاشته بود و بدون این بازیکن نروژی، درصد بردهایش 1/57 درصد بود. هالند در 13 بازی این فصل سیتی از ابتدا به میدان رفته و 18 گل به ثمر رسانده است. این به معنای یک گل در هر 54 دقیقه است اما شاید تنوع گل‌های اوست که باعث می‌شود مردم ، سر او را روی بدن ترمیناتور فتوشاپ کنند: او در مقابل منچستریونایتد به سه شکل مختلف گلزنی و هت‌تریک کرد و توانایی‌اش را در گلزنی به رخ دنیای فوتبال کشید.

اعداد می‌توانند تاثیر شگرف و مهیب این مهاجم نروژی بر تیم گواردیولا، پیش و پس از آمدن وی را بیان کنند. سرمربی اسپانیایی تا پیش از خرید هالند هم تیمی ساخته بود که می‌توانست هر حریفی را در اروپا تحت تاثیر قرار دهد. تا پیش از هالند هم سیتی توانسته بود بیشتر رکوردها را در کسب پیروزی و گرفتن امتیاز بشکند و حتی تعداد گل‌هایش را در یک فصل لیگ برتر به عدد 100 برساند. تنها عنوان دست نیافته برای تیم گواردیولا، قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپاست؛ جایی که هالند به طور واقعی می‌تواند تاثیر حضورش را نشان دهد. در منچستر سیتی تفاوت کمی آشکارتر است و در مقابل رکورد 9/68 درصدی پیروزی با هالند، سیتی بدون او فقط در 50 درصد بازی‌ها برنده بوده است. نکته اینجاست که رکورد 50 درصدی برد شامل برتری مقابل لستر، تساوی مقابل کپنهاگ و هیچ چیز دیگری نیست. باید ببینیم با گذشت زمان ، آمار به سوی او بهبود پیدا می‌کند یا شرایط به شکل دیگری پیش می‌رود .


* عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار