PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۷۷۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
شبی که آرژانتین با درخشش کاپیتان خود فینالیست جام جهانی شد
جادوی «مسی»

تیم ملی آرژانتین در بازی نخست مرحله نیمه نهایی جام جهانی 2022 قطر مقابل تیم ملی کرواسی به یک برد قاطعانه رسید و راهی فینال شد. آلبی سلسته در دیدار تماشایی با درخشش لیونل مسی کاپیتان خود با سه گل کروات ها را شکست داد و یکی از بهترین بازی های خود در جام بیست و دوم را به نمایش گذاشت. مسی به رغم درخشش در مرحله نیمه نهایی جام جهانی 2022 به چند رکورد مهم هم رسید.او با بازی در دیدار برابر تیم کرواسی به رکورد تعداد بازی لوتار ماتئوس کاپیتان اسبق تیم ملی آلمان در جام جهانی رسید.این مهاجم رکورد ماتئوس آلمانی را در تعداد بازی در مسابقات جام جهانی تکرار کرد.هر دو بازیکن 25 بازی در جام جهانی انجام دادند.مسی در صورت شرکت در فینال جام جهانی 2022 می‌تواند رکورد بیشترین حضور در جام جهانی را بشکند و به نام خود ثبت کند. هم چنین مسی در دیدار نیمه نهایی جام جهانی مقابل کرواسی، رکورد دیگری را هم شکست. گل او در نیمه نخست این دیدار یازدهمین گل او در جام جهانی بود تا رکورددار گلزنی بین بازیکنان آرژانتینی در جام جهانی شود. هیچ آرژانتینی ای قبل از او این تعداد گل را به ثمر نرسانده بود. به این ترتیب مسی یازدهمین گل خود را در بیست و پنجمین حضورش در جام جهانی به ثمر رساند.رکورددار قبلی گابریل باتیستوتا از آرژانتین بود که از سال 1991 تا 2002 پیراهن آبی و سفید آلبی سلسته را بر تن کرد. این بازیکن پیشین فیورنتینا و آ. اس. رم، بازی‌های بسیار کمتری نسبت به مسی انجام داد و 10 گل خود را در 12 بازی جام جهانی به ثمر رساند.در ضمن، فوق ستاره تیم ملی آرژانتین به عنوان بهترین بازیکن دیدار اول نیمه نهایی جام جهانی 2022 انتخاب شد.مسی در این دیدار، گل نخست بازی را از روی نقطه پنالتی وارد دروازه کرواسی کرد و پاس گل سوم را به خولین آلوارز داد.ضربه پنالتی مسی در بازی نخست مرحله نیمه نهایی مهارنشدنی بود و دروازه بان پنالتی گیر کروات ها در این بازی فقط توانست جهت ضربه پنالتی را تشخیص دهد.

مهاجم آرژانتینی درباره پیروزی تیمش مقابل کرواسی در نیمه نهایی جام جهانی 2022 قطر گفت: ما شرایط سخت زیادی را پشت سر گذاشتیم اما در نهایت خودمان را عالی نشان دادیم. ما حمایتی باورنکردنی را از سوی هواداران تجربه کردیم. من از این لحظه لذت می‌برم و به همه آرژانتینی‌هایی که در خانه از ما حمایت می‌کنند افتخار می‌کنم.مدعی اصلی جام جهانی 2022 نیستیم و قرار نیست چیزی را به کسی ثابت کنیم اما نتایج ما گویای این موضوع است.

**تمجید ستارگان از کاپیتان آرژانتین

لوئیس سوارز همبازی سابق مسی در بارسلونا و کاپیتان تیم ملی اروگوئه از جمله بازیکنانی بود که پس از ترک بارسلونا نیز دوستی خود را با لیونل مسی ادامه داد و ارتباط بسیار نزدیکی با این فوق ستاره دارد. مهاجم اروگوئه که تیم ملی کشورش وداع زودهنگامی با جام جهانی 2022 داشت، بعد از فینالیست شدن آرژانتین، به تحسین شماره 10 این تیم پرداخت.سوارز که معمولا ابایی از تحسین مسی نداشته، بعد از پیروزی آرژانتین با درخشش این بازیکن در استوری خود خطاب به او نوشت: هیچ وقت از نشان دادن این که بهترین بازیکن دنیا هستی، خسته نمی شوی. همه به افتخار آن چه که این پسر به فوتبال می دهد، ایستاده و تشویقش کنند.مارکو فان باستن ستاره پیشین فوتبال هلند هم بعد از درخشش مسی در بازی نخست مرحله نیمه نهایی جام جهانی 2022 از ستاره آرژانتینی تمجید کرد و گفت: ما خوش شانس هستیم که می توانیم بازی های مسی را تماشا کنیم. این ها چیزی است که در عمر آدم یک بار اتفاق می افتد. تماشای بازی های مسی برای ما چیزی منحصر به فرد است. مثل تماشای بازی های راجر فردرر ستاره تنیس است.

**شاهکار مسی

یکی از صحنه‌های کلاسیک جام جهانی 2022 پیش از سومین گل آرژانتین مقابل کرواسی در مرحله نیمه نهایی رقم خورد.البته دقایقی قبل از گل سوم آرژانتین روی صحنه‌ای که مسی قصد داشت با فراری از منطقه چپ محوطه جریمه کرواسی، دروازه لیواکوویچ را برای بار سوم باز کند اما فشار گواردیول روی شانه‌های او، باعث شد که او نتواند در حالت نرمال به توپ ضربه بزند و زیر این فشار، توپ را به دستان دروازه‌بان نارنجی‌پوش کرواسی کوبید. ولی این پایان ماجرا نبود، در دقیقه 69 بازی نخست مرحله نیمه نهایی جام بیست و دوم اما اتفاق دیگری افتاد، این دو در سمت چپ خط دفاعی کرواسی، شانه به شانه شدند. مسی با توپی که روی پایش جفت و جور می شد توانست سومین گل آرژانتین را برای مهاجم تیمش بسازد. ژوسکو، مدافع جوانی است که در جام جهانی چهره شده و او را آینده خط دفاعی فوتبال دنیا می‌دانند و در حال حاضر ارقام عجیب و غریبی برای خریدش مطرح می‌شود در این صحنه مغلوب نبوغ و تکنیک کاپیتان آلبی سلسته شد.صحنه بسیار جالبی بود. مسی مدافع مستقیمش را به کنار خط کشید و گواردیول هم سعی داشت مثل صحنه قبلی، با فشار گذاشتن روی بالاتنه مسی، او را متوقف کند. بنابراین لئو دست به کار جدیدی زد؛ مکث، حرکت، توقف، استارت و ناگهان یک حرکت انفجاری از گوشه محوطه جریمه کرواسی، رسیدن به خط عرضی و پاس کات بک و ضربه‌ای که جولین آلوارز از بین چهار بازیکن‌ کرواسی، با یک بغل پا، تبدیل به گل سوم آرژانتین کرد.صحنه‌ای که بارها تا قبل از سوت پایان به نمایش گذاشته شد.سازندگی این گل یکی دیگر از شاهکارهای مسی در میدان فوتبال بود و البته در تاریخ فوتبال و جام جهانی ثبت شد.مس تاکنون سازنده گل های بی شماری بوده که براساس نبوغ و تکنیک وی در سالهای گذشته به ثمر رسیده است ولی ساختن این گل در حساس ترین مرحله جام جهانی ارزشمند بود و خاطره ساز شد و هرگز از یادها نمی رود. در پایان این مسابقه تماشایی می بایست یادآور شویم که لقب فوق ستاره برازنده لیونل مسی شماره 10 آرژنتین است.

**قاب ماندگار جام

در شبی که لیونل مسی یک گل زد و یک گل ساخت، جولیان آلوارز، مهاجم باشگاه منچسترسیتی، دو گل دیگر آرژانتین را وارد دروازه کرواسی کرد تا شاگردان اسکالونی در ورزشگاه لوسیل جشن قهرمانی بگیرند. این سرمربی جوان لحظات پراحساسی را با به صدا در آمدن سوت پایان بازی و مسجل شدن این برد مهم، پشت سر گذاشت.او که لحظات پرفشاری را کنار خط طولی سپری کرد و حرکات عجیبش، از سوژه‌های عکاسان حاضر در ورزشگاه بود، بعد از پایان لحظات پراسترس پایانی بازی در حالی که اشک می ریخت به سمت لیونل مسی رفت. او در آغوش کاپیتان تیمش آرام گرفت ولی اشک شوق همچنان از چشمانش جاری بود. مسی که نقش مهمی در موفقیت‌های آرژانتین تا اینجای تورنمنت داشته و مرد اول بازی نیمه نهایی نیز بود، وقتی با سرمربی احساساتی تیمش روبرو شد، بعد از بغل کردن او، اقدام به آرام کردنش کرد. تصاویری در این لحظات ثبت شد که بدون تردید جزو ماندگار تصاویر جام جهانی 2022 خواهد بود.اسکالونی در نشست خبری بعد از بازی نیمه نهایی با کرواسی گفت: ما بازی بسیار خوبی را به نمایش گذاشتیم اما به نظرم نتیجه بیانگر برتری کامل ما نیست و چرا که کرواسی هم بسیار خوب ظاهر شد.آنها خط میانی بسیار خوبی داشتند و به راحتی توپ را به گردش در می‌آوردند. همه ما از این پیروزی خوشحال هستیم. مطمئنا هواداران ما هم خوشحال هستند و جشن می‌گیرند و ما هم در کنار آنها هستیم اما نباید هدف بزرگ خود را فراموش کنیم. اکنون باید نهایت تمرکز خود را روی بازی فینال گذاشت.سرمربی تیم ملی فوتبال آرژانتین ادامه داد: آرژانتین اکنون در فینال است و می‌خواهد دست به تاریخ سازی بزند . ما قهرمانی می‌خواهیم و فرقی نمی‌کند برابر چه تیمی به میدان می رویم. در فینال به تیم حریف احترام می‌گذاریم و کار سختی پیش رو خواهیم داشت.اسکالونی درباره این سوال که آیا مسی بهترین بازیکن تاریخ است، گفت: افتخار می‌کنیم که بهترین بازیکن تاریخ در هر حالت از کشور ما است. افتخار می‌کنم که با مسی کار می‌کنم. او به من انگیزه می‌دهد که بیشتر و بهتر کار کنم.اسکالونی در پایان گفت: من بازیکنان بسیار آماده‌ای در اختیار دارم و همگی آماده هستند که به تیم کمک کنند. داشتن یک نیمکت قوی بسیار مهم است. همه بازیکنان از انگیزه لازم برای فینال برخوردار هستند. نباید فراموش کرد که آلوارز هم بسیار خوب ظاهر شد و نشان داد که چه بازیکن باکیفیتی است.

*کیوان طباطبایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار