PDF نسخه کامل مجله
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 06 2024
کد خبر: ۷۷۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
«الکساندر زینچنکو» در گفت‌وگو با «اسکای»:
هواداران ، انرژی زیادی به ما می‌دهند

جایی در آرشیو باشگاه شاختار دونتسک، ویدئویی از یک پسربچه 14 ساله عضو آکادمی وجود دارد که او در آن ، توانایی‌های فوتبالی‌اش را نشان می‌دهد. آن پسر جوان ، الکساندر زینچنکو است. در آن ویدئو کسی از زینچنکو می‌پرسد نهایت آرزویش در دنیای فوتبال چیست و او پاسخ می‌دهد که هدفش بازی برای آرسنال است. فردای همان روز ، مقامات باشگاه شاختار سراغ بازیکن جوان آکادمی خود می‌روند. با گذشت یک دهه از این اتفاق، زینچنکو در مورد آن به " اسکای " می‌گوید:«یکی از مربیان پیش من آمد و گفت باید آن ویدئو را دوباره بگیریم چون در غیر این صورت از باشگاه اخراج خواهی شد! به من گفتند بگو که می‌خواهی برای شاختار بازی کنی و نه برای آرسنال. خیلی بامزه بود. باید آن ویدئو را پیدا کنم» .

علاقه طولانی‌مدت به آرسنال باعث شده تا زینچنکو بعد از طی کردن مسیری پر پیچ و خم در دوران حرفه‌ای خود، حالا در این باشگاه انگلیسی باشد. پسری که با وجود حضور در آکادمی شاختار همیشه در فکر آرسنال بود یکی از بازیکنان کلیدی " توپچی‌ها " است. مردی که با منچسترسیتی 4 بار فاتح لیگ برتر انگلیس شده، با تیم جدیدش در صدر جدول لیگ برتر قرار دارد و برای تیم سابقش دردسرساز شده است.

آرسنال تا قبل از وقفه مسابقات به خاطر جام‌جهانی، کارش را با 5 امتیاز برتری نسبت به سیتی در صدر جدول به پایان رساند و بعد از قهرمانی این تیم در سال 2004، این دومین باری است که در روز کریسمس بر صدر جدول تکیه زده است. البته هنوز مسیری طولانی تا پایان مسابقات این فصل باقی مانده است اما باوری قوی در میان هواداران آرسنال وجود دارد که این تیم می‌تواند در فصل جاری تا پایان راه برود و جام قهرمانی را به لندن بیاورد. زینچنکو می‌گوید:«در محلی زندگی می‌کنم که بسیاری از مردم آن هوادار آرسنال هستند. وقتی در خیابان قدم می‌زنم، آنها را می‌بینم و نحوه حمایت و باورشان به توانایی ما در قهرمان شدن واقعا باورنکردنی است. نمی‌توانید تصور کنید که تنها صحبت کردن با یکی از این هواداران چقدر انرژی به شما می‌دهد» .

اما آیا خود بازیکنان نیز مثل هواداران به شانس قهرمانی آرسنال باور دارند؟ زینچنکو با قاطعیت می‌گوید:«آنقدر هم آینده‌‌نگر نیستیم. باید روی تک‌تک مسابقات تمرکز کنیم و قدم به قدم پیش برویم. به طور قطع، نحوه حمایت هواداران از ما فوق‌العاده است و آنها لیاقت بهترین اتفاقات را دارند اما باید بگویم تنها دو کار برای انجام دادن داریم : به سختی تلاش کنیم و به خودمان باور داشته باشیم. مهم‌تر از همه باید عملکردی باثبات داشته باشیم. محدودیتی برای بهتر شدن وجود ندارد. در هر نکته جزیی مسائل فراوانی برای یادگیری وجود دارد و کسب هر امتیاز بسیار با اهمیت است. این را از تجاربی که در گذشته کسب کرده‌ام می‌دانم. وقتی در منچسترسیتی بودم، مقابل تیم‌هایی که از ما ضعیف‌تر بودند، امتیازات زیاد و بسیار مهمی را از دست می‌دادیم چون در فوتبال هر اتفاقی امکان دارد. اگر شانس گلزنی داریم، باید تمام موقعیت‌ها را گل کنیم. مهم‌ترین نکته این است که همه بسیار متواضع و حرفه‌ای رفتار می‌کنند. همان‌طور که می‌بینید تنها یک مهاجم داریم اما توانایی بازی بدون مهاجم نیز در تیم وجود دارد و هر کس باید وظیفه خودش را به بهترین شکل انجام دهد. در مهم‌ترین مقطع فصل هستیم و باید برای کسب جام به شدت بجنگیم» .

زینچنکو به یکی از مشکلات مهم آرسنال نیز اشاره می‌کند ، همان نکته‌ای که منتقدان نیز آن را دلیلی بر ناتوانی این تیم برای رقابت با منچسترسیتی می‌دانند. مصدومیت زانوی گابریل ژسوس، مهاجم برزیلی " توپچی‌ها " که در جام‌جهانی گریبان این بازیکن را گرفت و اگر چه هنوز مدت دوری او از میادین مشخص نیست اما گفته می‌شود دستکم تا سه ماه آینده توانایی بازی برای آرسنال را نخواهد داشت. ژسوس که مانند زینچنکو در این تابستان از منچسترسیتی به شمال لندن آمده ، در 14 بازی ، 5 گل و 5 پاس گل به نام خود به ثبت رسانده است اما مدافع اوکراینی اطمینان دارد که ادی انکتیا، تنها مهاجم دیگر آرسنال، می‌تواند جای خالی ژسوس را پر کند. او می‌گوید:«همه ما حامی ژسوس هستیم و قطعا نبود او را در تیم حس خواهیم کرد. تاثیر او و کاری که برای تیم انجام می‌دهد بسیار فوق‌العاده است. آشنایی خوبی با او دارم و می‌دانم که یک جنگجوی بزرگ است و 100 درصد بسیار قوی‌تر از قبل باز خواهد گشت. از وقتی به آرسنال آمده‌ام، عملکرد انکتیا فوق‌العاده بوده است. صادقانه بگویم، وقتی در فصل گذشته بازی‌های او را تماشا می‌کردم، بسیار متعجب می‌شدم زیرا توانایی و کیفیتی باورنکردنی دارد. استعداد او فوق‌العاده است و قطعا در آینده چیزهای زیادی از ادی خواهیم شنید. او به سختی تلاش می‌کند و در مورد ستاره شدن او شک ندارم. به طور قطع کمک زیادی به تیم می کند و البته اندکی بیش از گذشته فشار را احساس خواهد کرد. باید درک کند در ادامه فصل چقدر برای تیم اهمیت دارد» .

سومین نفری که در سال‌های اخیر از منچسترسیتی به آرسنال آمده ، میکل آرتتا، مربی فعلی " توپچی‌ها " است که روزی دستیار پپ گواردیولا در سیتی بود اما حالا رقیب این مربی اسپانیایی شده است. زینچنکو، آرتتا و گواردیولا همگی در تابستان 2016 به منچسترسیتی آمدند. در آن زمان مدافع اوکراینی 19 ساله بود و یکی از چندین بازیکن جوانی محسوب می‌شود که آرتتا در سال‌های اخیر به پیشرفت‌شان کمک زیادی کرده است. زینچنکو می‌گوید:«وقتی به منچسترسیتی آمدم آرتتا از همان روز اول حاضر بود تا تبدیل به یک سرمربی شود. تک‌تک نصیحت‌های او اهمیت زیادی داشتند. دقیقا همان چیزهایی را می‌گفت که بازیکنان جوان نیاز دارند بشنوند. بعد از هر جلسه تمرین، او با بازیکنان جوان صحبت و تمرین می‌کرد. صحبت‌های او بسیار مهم بودند. می‌توانید یک فوتبالیست برجسته باشید اما ندانید که باید چه حرفی بزنید یا چه زمانی با بازیکنان صحبت کنید اما آرتتا این خصوصیت را دارد. از وقتی به آرسنال آمده‌ام، واقعا در حیرت هستم. آرتتا به وضوح نسبت به آخرین باری که در سیتی او را دیدم، پیشرفت کرده است. شک ندارم به عنوان مربی نیز رشد فراوانی خواهد کرد» .

آرسنال در روزهای برگزاری جام‌جهانی در دوبی اردوی تمرینی زد تا بازیکنانش برای ادامه مسابقات فصل آمادگی خود را حفظ کنند. توماس پارتی، بن وایت و مت ترنر همگی با رهایی از مصدومیت به تمرینات اضافه شده‌اند. با این وجود آرتتا و کادر فنی او به بازیکنان آسان نگرفتند و خود زینچنکو نزدیک بود یک بار دیگر از ناحیه ساق دچار مصدومیت شود ، همان مصدومیتی که در پاییز یک ماه او را از میادین دور کرد اما آرتتا انتظار دارد این مدافع اوکراینی از شروع مجدد مسابقات کاملا آماده و در خدمت تیم باشد. زینچنکو می‌گوید:«برخی فکر می‌کردند اردوی ما در دوبی برای استراحت کردن است اما این طور نبود. به سختی تلاش کردیم که تا حد ممکن آماده شویم و در ادامه مسابقات عملکرد بهتری داشته باشیم» .

آرسنال امیدوار است فصل را به همان خوبی که قبل از مسابقات جام‌جهانی شروع کرده بود، ادامه دهد. باید منتظر ماند و دید که در ادامه مسابقات ، شاگردان جوان آرتتا می‌توانند بازی‌های خوب خود را تکرار کنند و به انتظار طولانی مدت هواداران این تیم برای قهرمانی در لیگ پایان دهند یا خیر.


*آرمین زمانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار