PDF نسخه کامل مجله
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۷۷۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
از 2006 تا 2026 با اسکالونی!

آلبی سلسته در یک دیدار شگفت انگیز فرانسه را شکست داد و پس از 36 سال جام جهانی را فتح کرد. اما مردی که آنها را پس از این همه انتظار به چنین افتخاری رساند، کسی نبود جز لیونل اسکالونی. مردی بی ادعا که می‌داند برای بازگرداندن شکوه کشورش چه چیزی لازم است. اسکالونی در حالی تیمش را به قهرمانی رساند، آغاز و پایان یک دوره تاریخی در فوتبال آرژانتین را رقم زده است. داستان قهرمانی آرژانتین در جام جهانی نیز مربوط به لیونل اسکالونی است: او چهار سال پیش به عنوان یک مربی بی نام و نشان وارد تیم ملی آرژانتین شد و حالا در سن 44 سالگی به قله کوه المپوس صعود کرده است. این احتمالا یکی از آن داستان‌هایی است که فقط فوتبال می‌تواند بنویسد. اسکالونی که به طور موقت جایگزین سامپائولی شده بود، با نتایج درخشانی که کسب کرد تنها 3 ماه بعد از تصمیم عجیب فدراسیون فوتبال آرژانتین، قراردادش را دائمی کرد تا روند بدون شکست تیم ملی آرژانتین تا همین ابتدای جام جهانی آغاز شود. آنها 36 بازی را بدون شکست پشت سرگذاشتند تا بازی عربستان از راه رسید و آن برد حیرت‌انگیز عربستان رقم خورد.

راه قهرمانی

پس از اینکه فرانسه آرژانتین را از جام جهانی 2018 حذف کرد و خورخه سامپائولی با رضایت دو طرفه از سمت خود کنار رفت، این مربی 44 ساله در میان گزینه‌های تصدی مربیگری آرژانتین جایی نداشت. اما حالا اسکالونی اینجاست با یک قهرمانی کوپا آمریکا در سال 2021 و یک قهرمان جام جهانی در سال 2022؛ دستاوردی مشابه با کارلوس بیلاردو در سال 1986 و سزار منوتی هشت سال قبل از آن. برای یک مربی نسبتا بی‌تجربه که هرگز در سطح باشگاهی مربیگری نکرده است، این افتخارات نه تنها نتیجه بدی نیست بلکه شاهکار است.

دیگو مارادونا پس از انتخاب لیونل اسکالونی به عنوان سرمربی تیم ملی آرژانتین عصبانی شد و در مصاحبه ای گفت: "اسکالونی پسر خوبی است، اما او حتی نمی‌تواند تردد ماشین ها را هدایت کند. چطور ممکن است تیم ملی را به او بسپارند! همه دیوانه شده‌ایم؟" چهار سال بعد از آن گفتگو، اسکالونی در فینال جام جهانی 2022 تیم ملی کشورش را به قهرمانی رساند.

از زمانی که اسکالونی به عنوان جانشین خورخه سامپائولی، که روابط بین مربی و بازیکنان را در جام جهانی 2018 به طور کامل از بین برده بود، انتخاب شد، شکل گیری دوباره این رابطه به بخشی از کار او تبدیل شد. اسکالونی به‌عنوان یکی از دستیاران سامپائولی در کادر مربیگری آرژانتین در جام جهانی روسیه حضور داشت و او دقیقاً می‌دید که اگر برنامه‌ای برای برنده شدن وجود داشته باشد، چگونه این گروه تحت رهبری لیونل مسی را می تواند در یک تورنمنت بزرگ مدیریت کند. لحظه‌ای در روسیه بود که آرژانتینی‌ها خود را در معرض خطر از بین رفتن همه دستاوردهای خود دیدند. در حالی که تنش‌ها بالا گرفت، مسی به سامپائولی تاخت: "ما متوجه نمی شویم که شما چه می گویید. ما دیگر به شما اعتماد نداریم". نارضایتی در شکست مقابل فرانسه پایان دوره سامپائولی را به همراه داشت و در حالی که اتحادیه فوتبال آرژانتین در مورد اینکه چه کسی جانشین او خواهد شد، بحث می کرد، اسکالونی وظیفه داشت در دو بازی دوستانه مقابل گواتمالا و کلمبیا، اوضاع را ثابت نگه دارد.

به سرعت AFA از او خواست تا کوپا آمریکا 2019 را حفظ کند. آرژانتین حتی با از دست دادن اولین بازی رقابتی خود مقابل کلمبیا برای شروع آن تورنمنت، توانست مسیری برای موفقیت خود پیدا کند. او در کوپا آمریکا 2019 تلاش کرد تا به انتظار 26 ساله کشورش برای کسب عنوانی بدون تجربه مدیریت پایان دهد. آرژانتین در مرحله 2019 کوپا آمریکا سوم شد و قرارداد سه و نیم ساله به زودی روی میز اسکالونی قرار گرفت. پس از آن AFA گفت: "این پروژه در حال تکامل است و تیم ملی در حال کسب هویت جدیدی است و این چیزی است که ما می خواهیم”.

در این مدت رابطه بین کاپیتان مسی و اسکالونی همیشه قوی بوده و ریشه آن به زمانی برمی‌گردد که این زوج در جام جهانی 2006 آلمان بازیکن تیم ملی آرژانتین بودند. هر دو مسابقات را از روی نیمکت شروع کردند اما نقش خود را در صعود آرژانتین به یک چهارم نهایی ایفا کردند؛ جایی که در نهایت در ضربات پنالتی مقابل میزبان شکست خوردند. اکنون، حدود 16 سال بعد، اسکالونی هم تیمی سابق خود را به بزرگترین دستاورد دوران حرفه‌ای درخشان خود رسانده است. اسکالونی در اوایل سال جاری درباره مسی صحبت کرد و گفت "امکان آموزش دادن به او را دارم، اما من یک هواداراش بودم، برای دیدن او بلیت می‌خریدم و پیراهنش را بدون توجه به کشورش می‌خریدم. بنابراین، تنها چیزی که باقی می‌ماند لذت بردن از بازی او است، زیرا نمی‌دانم آیا چنین چیزی هرگز تکرار خواهد شد. بنابراین، شما باید از او لذت ببرید و نه چیز دیگر".

انتظار طولانی مسی برای بردن یک جام با آرژانتین در کوپا آمریکای متاثر از کرونا، سال گذشته در برزیل و پیروزی مقابل میزبان در ماراکانا محقق شد. ضربه آنخل دی ماریا برای به دست آوردن اولین عنوان قهرمانی آنها از سال 1993 کافی بود و دستیابی به آن در خانه رقیب سرسخت خود قهرمانی را شیرین تر هم کرد. پس از سوت پایان بازی، همه بازیکنان به سوی می‌دویدند تا با مسی جشن بگیرند، اما چشم‌های مسی در حال کشف کسی بود تا آنها را به افتخارات آینده برساند. و حالا آرژانتین اولین کشور آمریکای جنوبی است که از سال 2002 قهرمان جام جهانی شده است.

رکورد اسکالونی

و اسکالونی به یکی از جوانترین مربیانی تبدیل شد که تا به حال قهرمان جهان شده است. در شب قهرمانی، او 44 سال و 217 روز داشت یعنی 83 روز از فرانتس بکن باوئر که در 8 ژوئیه 1990 و شب پیروزی یک بر صفر آلمان مقابل آرژانتین، 44 سال و 300 روز داشت، کوچکتر بود. البته مربیانی هم بوده‌اند که با سن و سالی کمتر از اسکالونی، فاتح جام جهانی شده‌اند. یکی از آنها هموطن اسکالونی است. سزار لوئیس منوتی افسانه‌ای در 25 ژوئن 1978، در حالیکه 39 سال و 246 روز داشت، اولین قهرمانی آرژانتین در جام جهانی را رقم زد. هشت سال پیش از آن، ماریو زاگالو برزیلی با 38 سال و 316 روز سن، سله‌سائو را به سومین عنوان قهرمانی جهان رساند. آلبرتو سوپیچی همچنان جوان‌ترین مربی قهرمان تمام دوران جام جهانی است. این مربی اروگوئه‌ای 31 سال و 252 سال داشت که در سال 1930 کشور خود را به اولین قهرمانی جام جهانی رساند.

تا 2026 با اسکالونی

لیونل اسکالونی، جوانترین مربی جام جهانی قطر، در رقابت‌های جام جهانی سال 2006، به عنوان بازیکن حضور داشته است و در سمت دیگر آن به عنوان دستیار در روسیه تجربه کسب کرد. او می دانست که هر دو روی سکه در مسابقات بزرگ چگونه هستند. اسکالونی در مصاحبه ای در اوایل سال جاری گفت: "مهم این است که وقتی بازیکنان به زمین می‌روند، آنچه مربی به آنها گفته است متقاعدشان کرده باشد. من فکر می کنم ما توانسته ایم به آن نقطه برسیم". یکی از بزرگترین انتقاداتی که به اسکالونی وارد می‌شود این است که رزومه مربیگری او با رقبای خود مطابقت ندارد. اسکالونی مربیگری در سویا را به عنوان دستیار سامپائولی در سال 2016 آغاز کرد و سپس او را در تیم ملی دنبال کرد. تنها مارادونا نبود که منطق پشت انتخاب او را زیر سوال برد. اما اسکولینی مدافع راست سابق، که مانند مسی از نیولز اولد بویز در روزاریو می‌آید، برای بازیکنانی که از تیم ملی خود نا امید شده بودند، زمزمه امیدوار کننده ای بود.

مسی پیش از این درباره سرمربی خود گفته بود: "او بسیار با شخصیت است، با بازیکنان زیاد صحبت می کند و سعی می کند هر کاری که لازم است انجام دهد. مشخص است او عاشق کاری است که انجام می دهد". نیکلاس تاگلیافیکو، مدافع کناری اضافه کرد: "در روسیه، او نزدیک‌ترین فرد به بازیکنان بود. او خیلی با ما صحبت کرد و بین تیم و مربیان پیوند ایجاد کرد".

یکی از مشکلات سامپائولی لجبازی بود، اما اسکالونی برخلاف او در صورت نیاز، تغییر را می پذیرد و این یکی از نقاط قوت اوست. اسکالونی به زودی متوجه شد که مستقیم و عمودی عمل کردن با نقاط قوت بازی مسی همخوانی ندارد. تاکتیکی که در ابتدا قرار بود مستقیم و عمودی باشد، به زودی روی یک خط میانی پویا متمرکز شد که می توانست مسی را در موقعیت‌هایی قرار دهد تا بر حریفان غلبه کند. افرادی مانند لئاندرو پاردس و رودریگو دی پل به زودی خود را به قطعات کلیدی پازل اسکالونی تبدیل کردند. سال‌ها پس از ناامیدی در اولین هدایت کوپا آمریکا، اسکالونی مهره‌هایی را پیدا کرد تا پازل را تمام کند و به ناکامی 28 ساله آرژانتین پایان دهد. اسکالونی به گاردین گفت: "دیدن پیروزی لئو همه را خوشحال کرد”.

اسکالونی اکنون در حالی قهرمان جام جهانی شده است که مسیرش با شکست شوکه کننده مقابل عربستان سعودی آغاز شد و روند شکست ناپذیری آنها در 36 بازی را بر هم زد. سرمربی جوان تیم ملی آرژانتین حتی پیش از آنکه جام قهرمانی را کسب کند، قرارداد جدیدی را برای ماندن تا سال 2026 با تیم ملی آرژانتین منعقد کرده بود.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار