PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: ۷۷۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
سقوط

تیم ملی آلمان در جام جهانی 2014 برزیل قهرمان شده بود اما به نظر می‌رسد که پس از قهرمانی در آن بازی‌ها ، فوتبال این کشور طلسم شده و دیگر نمی‌تواند در جام جهانی نتیجه خوبی بگیرد. تیم ملی آلمان حتی در یورو هم نتایج خوبی به دست نیاورد و در یورو 2016 و یورو 2020 به عنوان خاصی دست نیافت تا به طور کلی پس از قهرمانی در جام جهانی 2014برزیل طلسم شده باشد. هواداران خرافاتی فوتبال معتقدند که پس از پیروزی 7 بر 1 آلمان مقابل برزیل در نیمه نهایی جام جهانی 2014 که در خاک برزیل اتفاق افتاد، برزیلی ها تیم ملی آلمان را نفرین کرده‌اند!

تیم ملی آلمان برای دومین بار متوالی نتوانست از مرحله گروهی جام جهانی عبور کند. این موضوع برای آنها در رنکینگ جهانی فیفا نیز پیامدهایی دارد. دو جام جهانی گذشته برای آلمان ایده‌آل نبود و آنها بدترین نتایج تاریخ فوتبال خود را در این رقابت ها کسب کردند. اکنون فیفا بازخورد نتایج ضعیف آلمان را در جام جهانی نشان داده و در رنکینگ جهانی ، این تیم چند پله سقوط کرد و حتی مراکش، سوئیس و آمریکا از آن جلوتر هستند.

حتی قبل از جام جهانی، آلمان ارتباط نزدیک خود را با کشورهای برتر فوتبال از دست داده و در رده یازدهم رنکینگ جهانی فیفا قرار گرفته بود. یک جام جهانی خوب می‌توانست به این تیم کمک کند تا چند پله در رنکینگ صعود کند اما در نهایت خروج زودهنگام آنها نتیجه عکس داشت و باعث شد فاصله بین این تیم با رتبه دهم از 36/16 به 8/45 امتیاز افزایش یابد. اکنون آلمان در رده‌بندی جهانی فوتبال جهان 4 رده سقوط کرده و در رده چهاردهم قرار گرفته است.

علیرغم موفقیت آرژانتین، هیچ چیز در صدر رنکینگ تغییر نکرده است: برزیل همچنان در رده بندی جهانی پیشتاز است، البته با اختلاف کمتر از سه امتیاز نسبت به " آلبی سلسته" . اگر آرژانتین می‌توانست در 90 دقیقه رسمی بازی فینال ، فرانسه را شکست دهد، در جایگاه اول قرار می‌گرفت. با این حال، همه چیز برای آرژانتین خوب پیش رفت و آنها به لطف نمایش درخشان خود در جام جهانی توانستند بلژیک و فرانسه را که قبلا در رده‌های دوم و سوم قرار داشتند، پشت سر بگذارند.

برندگان اصلی رده‌بندی جدید فیفا ، مراکش و استرالیا هستند. هر دو کشور 11 پله در این رنکینگ صعود کردند تا مراکش جلوتر از آلمان در رده یازدهم قرار بگیرد. ناکامان اصلی ولز، صربستان و دانمارک بودند که هر کدام به ترتیب 9 و 8 پله سقوط کردند. در رده‌بندی جدید انگلیس و پرتغال بدون تغییر مانده‌اند و کرواسی تنها کشوری است که خود را از خارج ده تیم برتر پیش از جام جهانی، به این جمع رسانده و در رده هفتم ایستاده است. هلند هم از رده هشتم به ششم صعود کرده و جای ایتالیا را گرفته است.

محاسبه رنکینگ جهانی نسبتا پیچیده و بر اساس اهمیت بازی، نتیجه و قدرت حریف است. به عنوان مثال، بازی دوستانه با 5 امتیاز، بازی‌های جام جهانی با ضریب 50 و تمامی بازی‌های بعد از مرحله یک هشتم نهایی با ضریب 60 وزن دهی می‌شوند.

کابوس دوحه

قرار نبود ملودرامی وجود داشته باشد. اشک‌های کمی ریخته شد و کلمات به مراتب کمتری گفته شد."سکوت کشنده" احتمالا بهترین توصیفی بود که می‌شد از شکست مهیب یک قهرمان داشت؛ توصیفی که یوناس هافمن از رختکن تیم ملی آلمان پس از سردترین برد تاریخ فوتبال این کشور مقابل کاستاریکا داشت.

پس از بازی ، سرژ گنابری که از نفس افتاده بود گفت : "خیلی تلخ است، حرفی ندارم". ایلکای گوندوگان که وسایلش را در یک کیسه زباله پیچیده بود، به زحمت از منطقه پرسش و پاسخ خبرنگاران عبور کرد و با ناامیدی چند کلمه زیر لب گفت. کای هاورتز با جایزه ناخواسته بهترین بازیکن میدان ، مانند مردی که برگه‌های طلاق خود را در دست دارد ، ژست گرفت و عکس انداخت.

دیگران به سادگی در غم خود فرو رفته بودند و فکر می‌کردند که دیگر چه کاری می‌توانستند انجام دهند. این شرایط تلخ چه معنایی دارد ؟ جاشوا کیمیچ با حسرتی عجیب می‌گفت : "من در سال 2016 به این تیم پیوستم. قبل از آن ، آلمان همیشه در نیمه نهایی بود. سپس من آمدم و دو بار در مرحله مقدماتی حذف شدیم و سال گذشته در مرحله یک هشتم نهایی. من شخصاً به این شکست مرتبط هستم".

یقینا روزهای آینده ، سخت‌ترین روزهای فوتبال آلمان خواهد بود؛ آلمانی که غمگین است و به این شکست‌های متوالی واکنش نشان خواهد داد. شاید سوال اصلی این است که آلمان برای آینده چه کار می‌خواهد انجام دهد؟

به طور متناقضی بسیاری از چیزها در قطر برای آنها درست پیش رفت. گل‌ها و تفاضل گل مورد انتظار آنها نه تنها در گروه خود، بلکه در کل مسابقات بالاترین رقم بود. به استثنای 20 دقیقه بازی مقابل ژاپن و شاید 15 دقیقه بازی مقابل کاستاریکا، آنها فوتبال بسیار شایسته‌ای به نمایش گذاشتند. این تیمی بود که در آن یک جوان 19 ساله باهوش به نام جمال موسیالا دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد.

اما این تناقض در واقع شکست مهلک آلمان بوده است؛ شکست در تبدیل حملات به موقعیت و موقعیت‌ها به گل، شکست در کنترل بازی زمانی که روند برخلاف میل آنها می‌شد، شکست در استفاده حداکثری از بازیکنانی که در اختیار هانسی فلیک قرار داشتند. کیمیچ ادامه می‌دهد :"این فقط بدشانسی نیست، بلکه بی‌کفایتی زیادی هم داشتیم. ما خیلی راحت گل می‌خوریم. حریف مجبور نیست برای زدن گل‌های راحت به ما فشار زیادی وارد کند".

حالا دو مکتب فکری در آلمان پس از خروج این کشور از جام جهانی در حال گسترش هستند. اولین مورد این است که این شکست صرفاً نشانه یک بیماری طولانی مدت در فوتبال آلمان و ناتوانی در تولید بازیکنان مناسب متنوع است . این همان نکته‌ای بود که فلیک به آن اشاره کرد : "اسپانیا و انگلیس سال‌ها از آلمان از نظر رشد جوانان جلوتر هستند". اولیور بیرهوف، مدیر تیم هم که ممکن است اولین قربانی این شکست باشد، با حرف‌های فلیک موافق است : "مشکلاتی که ما در جام جهانی داشتیم فقط در این جام جهانی نیست. در سه سال گذشته این اتفاق افتاده است".

شاید تیم فعلی آلمان مجموعه ای از استعدادهای ارزشمند باشد که با بسیاری از تیم‌های بزرگ دنیا قابل مقایسه نباشند اما برای داشتن آینده بهتر، باید همین تیم را هم زیر ذره‌بین برد. جدا از آنتونیو رودیگر، مدافع بعدی کلاس جهانی آلمان کیست؟ آیا نیکلاس فالکرگ 29 ساله واقعاً پاسخگوی خط حمله خواهد بود؟ چگونه آلمان با یک تیم 26 نفره در شرایطی قرار گرفت که کیمیچ مجبور شد به دفاع راست بازگردد و تنها دو هافبک میانی برای آنها باقی ماند؟ آیا واقعاً آنقدر که فکر می‌کنیم آلمان بازیکنان خوب دارد؟

مکتب فکری دیگر این است که اشتباهات بسیار خاصی در قطر رخ داده که برای رفع آنها نیازی به سال‌ها جراحی نیست. این ظن وجود دارد که فلیک در تلاش برای اجرای سبک شدید و یکپارچه در تیم ملی، اساساً به دنبال آن بود تا در یک دوره زمانی بسیار کوتاه، سبک بایرن مونیخ را در تیم ملی بازسازی کند. اما واقعیت این بود که بازیکنان آمادگی این کار را نداشتند و زمان کافی برای ایجاد روابط میان آنها وجود نداشت. گوندوگان وقتی گفت که آلمان "نمی‌تواند به عنوان یک تیم عمل کند" دقیقا به این موضوع اشاره کرد.

بنابراین واقعا دو راه وجود دارد که آلمان از این مهلکه خلاص شود. 18 ماه دیگر جام ملت‌های اروپا در آلمان برگزار می‌شود. آلمان مجدداً در میان تیم‌های محبوب خواهد بود و اکثر نفرات فعلی از جمله فلیک مشتاق ادامه کار هستند. بنابراین آیا شما همه چیز را ویران می‌کنید و دوباره با یک مربی جدید با سبک عملگرایانه‌تر و با دوری از اصول ، از صفر شروع می‌کنید؟ یا به روندی ایمان دارید که اکنون باعث سه ناکامی متوالی در مسابقات مختلف شده است؟ پاسخ ، ساده نیست. در هر حال فوتبال آلمان هر تصمیمی بگیرد، در آستانه یک ریسک بزرگ قرار دارد.

آینده

مشکلات زیادی پیش از جام جهانی برای آلمان وجود داشت. به نظر نمی‌رسید این تیم یکی از مدعیان اصلی فتح جام جهانی باشد اما حذف در مرحله گروهی قطعا خلاف انتظار اکثر فوتبال دوستان بود. اما چرا آلمان به این زودی کنار رفت؟ چرا فاجعه یواخیم لوو بار دیگر تکرار شد؟

فلیک با کلاس‌ترین سرمربی این سال‌های فوتبال اروپا بوده است؛ چیزی از جنس یوپ هاینکس بزرگ. حذف از مرحله گروهی جام جهانی برای فلیک به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. نمی‌توان از انتخاب نفرات فلیک در چند خط انتقاد کرد. نبردن پست شش تخریبی، بی‌توجهی به مهاجمین کلاسیک بوندس‌لیگا، تغییر تاکتیکی در طول بازی و از همه مهمتر مماشات با برخی از بازیکنان به ادعای " بیلد" . فلیک به شجاعت و درایت شناخته می‌شود. سرمربی فاتح شش گانه در بایرن مونیخ، با این حذف قطعا کارنامه خود را کمی تیره کرد. بازی ندادن به برخی از بازیکنان، اصرار روی چند بازیکن با فرم پایین و چندین و چند ایراد فنی دیگر برای فلیک قابل‌توجه هستند.با این حال او هنوز بهترین گزینه برای آلمان است. آلمان در کوتاه‌مدت و احتمالا میان‌مدت به مردی مثل فلیک نیاز دارد و بدون او شانس آن کم‌ و کم‌تر خواهد شد. فدراسیون فوتبال آلمان بعد از دومین ناکامی متوالی در مرحله گروهی جام‌جهانی 2022 قطر تصمیمی برای برکناری هانسی فلیک ندارد. آلمانی‌ها به صورت رسمی اعلام کرده‌اند که برای یورو 2024 که میزبان هستند با هانسی فلیک 57 ساله برنامه دارند و او به کارش در تیم ملی ادامه خواهد داد. به این ترتیب شایعه مذاکره با یورگن کلوپ و توماس توخل هم تکذیب شد و سرمربیان فعلی لیورپول و پیشین چلسی قرار نیست جانشین هانسی فلیک شوند.

*عرفان خماند

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها