PDF نسخه کامل مجله
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۷۸۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
چرا چلسی از جذب وینگر پرتغالی اتلتیکومادرید سود می‌کند؟
ژوائو فلیکس، قربانی سبک بازی دفاعی سیمئونه

ژوائو فلیکس در طول فصلی که در سن 19 سالگی کنار بنفیکا درخشید، به سایت " فوتبال تریبیون " گفته بود:«توپ وسیله ارزشمندی است، یک هدیه است. هدیه‌ای به شما. هدیه‌ای به من. وقتی داشتم به عنوان یک مرد و یک انسان رشد می‌کردم، متوجه شدم این چیزی است که دوست دارم. یک توپ داشته باشم و فوتبالی جذاب ارائه دهم. در آن زمان در بهترین حالت خودم هستم. در آن زمان خود واقعی‌ام هستم.» ژوائو فلیکس آن فصل را با زدن 15 گل و 7 پاس گل در 26 بازی به پایان رساند و به بنفیکا کمک کرد قهرمان لیگ پرتغال شود. سپس با پیوستن به اتلتیکومادرید در ازای مبلغ 113 میلیون پوند و قراردادی 7 ساله، تبدیل به گرانقیمت‌ترین نوجوان جهان شد.

این انتقال هیجان زیادی به دنبال داشت. وقتی ژوائو فلیکس در سن 15 سالگی از آکادمی بنفیکا بیرون آمد، بلافاصله به عنوان فوق‌ستاره‌ای احتمالی به او نگاه می‌شد. ژان کلود عبدو ، یکی از استعدادیابان سابق بنفیکا می‌گوید:«می‌توانستید بلافاصله متوجه توانایی‌های او شوید. وقتی پا به توپ بود، عملکردی عالی داشت و انگار در سرتاسر زمین پرواز می‌کرد.»

باشگاه پورتو این بازیکن را مازاد اعلام کرده بود. بخشی از دلیل آنها جثه کوچک فلیکس بود اما فلیکس می‌گفت که در دوران حضورش در بنفیکا دوباره در حال لذت بردن از فوتبال است اما شاید با توجه به دلیل پورتو، ندرخشیدن فلیکس در اتلتیکومادرید چندان هم عجیب نباشد. ژوائو فلیکس، بازی‌سازی فانتزی محسوب می‌شود که الگویش کاکا بوده است و دوست دارد در زمین مسابقه آزادی داشته باشد اما دیگو سیمئونه‌، سرمربی اتلتیکومادرید، کسی است که ترجیح می‌دهد بازی را در حالی کنترل کند که تیمش صاحب توپ نیست، نه وقتی که توپ را در اختیار دارد و دوست دارد تیمش تلاش زیادی کند تا به پیروزی برسد. به همین خاطر جذب فلیکس توسط اتلتیکومادرید خیلی عجیب به نظر می‌رسید و او در نهایت هم موفق نبود.

ژوائو فلیکس بازیکنی محسوب می‌شد که قرار بود سطح اتلتیکومادرید را بالا ببرد اما از زمان پیوستنش به این تیم در سال 2019 ، تنها در 42 درصد مسابقات تیمش در لیگ به میدان رفته است و سیمئونه ترجیح می‌دهد از مهاجمانی استفاده کند که نظم دفاعی بیشتری دارند و بیشتر حاضرند وظایف دفاعی را بر عهده بگیرند. مربی آرژانتینی در جریان فصل 2021-2020 که منجر به قهرمانی اتلتیکومادرید شد و طی آن فلیکس تنها در یک مسابقه از 12 مسابقه پایانی به طور فیکس در ترکیب اصلی به میدان رفت، گفته بود:«تنها استعداد کافی نیست. نیاز به شخصیت و انگیزه برای حمایت از این استعداد نیز وجود دارد.»

فلیکس در صحبت‌هایش از سیمئونه به عنوان عامل مهمی برای تصمیمش به پیوستن به اتلتیکومادرید یاد کرده بود و معتقد بود سیمئونه همان‌طور که به درخشش آنتوان گریزمان، دیگو کاستا و رادامل فالکائو کمک کرده است، می‌تواند به او هم کمک کند اما تفاوت دیدگاه این بازیکن با مربی‌اش در مورد فوتبال خیلی زود باعث شد رابطه این دو برهم بخورد ، به طوری که با گذشت 4 سال از حضور فلیکس در اتلتیکومادرید، مدیران باشگاه به وضوح از اختلاف نظر این بازیکن با سرمربی خود صحبت می‌کنند. میگل انخل گیل مارین، مدیر اجرایی باشگاه ماه پیش گفته بود:«ژوائو فلیکس بزرگترین سرمایه‌گذاری است که این باشگاه انجام داده است. بر این باورم که او یک بازیکن در کلاس جهانی به حساب می‌آید اما به دلایلی که الان زمان صحبت در موردش نیست، رابطه بین او و سرمربی خوب نیست و او انگیزه‌های چندانی ندارد.»

نتیجه چنین مشکلی این بود که اتلتیکومادرید حاضر شد وینگر پرتغالی خود را به طور قرضی به چلسی بفرستد. اگر چه نمایش‌ فلیکس در لالیگا هنگامی که فرصت بازی پیدا می‌کرد غالبا ثبات لازم را نداشته است اما دلایل فراوانی وجود دارد که چلسی از جذب این بازیکن سود ببرد.

اول از همه اینکه ، او در ماه نوامبر تازه 23 ساله شده است و هنوز زمان زیادی دارد که استعداد فراوانش را به ظهور برساند. همچنین رکورد او با اتلتیکومادرید اگر چه چیزی نیست که خیلی‌ها انتظارش را می‌کشیدند اما نشان می‌دهد که او در همان دقایق محدود حضور در زمین توانسته توانایی اش در تاثیرگذاری بر روی نتایج مسابقات را نشان دهد.

در حقیقت ، اگر چه 25 گل زده و 13 پاس گل در 95 حضور فلیکس در مسابقات لالیگا عدد قابل توجهی نیست اما نباید این نکته را فراموش کنیم که اکثر حضورهای او در لالیگا به عنوان یار تعویضی بوده و در حقیقت فلیکس هر 140 دقیقه یک گل یا پاس گل به نام خود به ثبت رسانده است. حتی در این فصل هم که اختلاف نظرات او با سیمئونه به اوج خود رسید و فرصت حضور این بازیکن در زمین مسابقه بسیار کمتر از قبل شد، فلیکس باز هم موثر بودن خود را نشان داده است. او در این فصل 4 گل و 3 پاس گل داشته است. او در لیگ قهرمانان هم کم بازی کرده اما باید توجه داشت که بهترین نمایش‌ او در اروپا مقابل تیم‌های انگلیسی بوده است که اوج آن مقابل منچستریونایتد در فصل گذشته بود.

چند پسته بودن فلیکس نیز یکی دیگر از نقاط قوت او به حساب می‌آید. فلیکس معمولا در سمت چپ خط حمله برای اتلتیکومادرید به میدان رفته است و وقتی برونو لاژه هدایت بنفیکا را بر عهده گرفت نیز در همین پست بازی می‌کرد اما او می‌تواند در هر دو طرف بال‌های هجومی به میدان برود و مشکلی با بازی به عنوان بازیکن شماره 10 یا حتی مهاجم کاذب را ندارد. اگر تیمی بخواهد با توجه به نقاط قوت او بازی کند، فلیکس توانایی انجام کارهای خارق‌العاده‌ای دارد. تیم سیمئونه به طور میانگین معمولا 50 درصد مالکیت توپ را بر عهده دارد. وقتی اتلتیکو از حریف پیش می‌افتد، شاگردان سیمئونه عقب می‌کشند و به جای تلاش برای بیشتر کردن برتری، تمایل به دفاع دارند.

همانطور که روی ویتوریا، همان مربی ای که در سن 18 سالگی در بنفیکا برای اولین بار به فلیکس بازی داد، می‌گوید چنین رویکردی برای بازیکنی که بسیار پا به توپ است و دوست دارد در خط حمله توانایی‌هایش را نشان دهد، اصلا ایده‌آل نیست. ویتوریا در این باره به " مارکا " گفته بود:«به نظرم فلیکس باید در تیمی باشد که بیشتر بر بازی سلطه دارد تا او نزدیک تر به محوطه جریمه حریف باشد. این کار باعث پیشرفت او خواهد شد.»

عبدو نیز موافق است و می‌گوید:«مربی بعدی فلیکس باید به او اجازه دهد این بازیکن در پستی به میدان برود که آزادی تهاجمی بیشتری به او می‌دهد.» فلیکس چنین چیزی را در تیمی مثل چلسی بیشتر به دست خواهد آورد. ضمن این که در جاهایی صاحب توپ خواهد شد که می‌تواند بسیار بیشتر تاثیرگذار باشد. او در این فصل در اتلتیکو، تنها 30 پاس در هر 90 دقیقه داده است و تنها 13 پاس آن در محوطه جریمه حریف بوده است. از سوی دیگر، مارتین اودگارد، میسون مانت و برونو فرناندز، سه بازیکنی که در پستی مشابه فلیکس در باشگاه‌هایشان توپ می‌زنند، به طور میانگین 46، 40 و 48 پاس داده‌اند که 23، 19 و 23 پاس شان در محوطه جریمه حریف بوده است.

مقایسه این اعداد حکایت از سبک بازی محافظه‌کارانه اتلتیکو دارد و اگر چه سیمئونه عدم تمایل فلیکس به کار بدون توپ را نقطه ضعف این بازیکن می‌داند و به طور قطع بازی بدون توپ او باید بهتر شود اما کسانی که با فلیکس کار کرده‌اند ، او را صاحب شخصیتی قوی و دارای طرز فکر قدرتمندی می‌دانند. عبدو می‌گوید:«ژائو پشت رفتار درون‌گرایانه خود شخصیتی قوی دارد و نمی‌گذارد چیزی او را آزار دهد. ممکن است 60 هزار نفر تماشاگر در ورزشگاه باشند و این موضوع اصلا او را آزار نمی‌دهد. هیچوقت نگران این نبودیم که او به فکر شهرت یا پول باشد.»

تمام کسانی که از نزدیک با فلیکس کار کرده‌اند او را بازیکنی بسیار با استعداد می‌دانند که وقتی پا به توپ است و به او اجازه می‌دهند کارهایی می کند که می‌تواند استعدادش را نشان دهد و در بهترین و شادترین فرم خود قرار دارد. عبدو می‌گوید:«او یکی از معدود بازیکنانی است که می‌تواند در زمین بازی ، جادو کند.» اما باید شرایط را برای او مهیا کرد. اگر چلسی بتواند این کار را انجام دهد، قطعا پاداش خوبی خواهد گرفت.

*آرمین زمانی

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها